Niet galopperen, toch op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Niet galopperen, toch op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:16

Mijn pony mag vanwege haar wond niet galopperen of gekke sprongen maken. Nu is de rest van stal dit weekend de wei op gegaan en ik vind het zo sneu voor haar dat ze niet mag. Ik zit me af te vragen wat nou wijsheid is, misschien een heel klein stukje afzetten en haar daarop laten lopen? Stappen en draven mag ze dus wel. Ik doe dit aan de hand, omdat ik anders bang ben dat ze er vandoor gaat. Moeilijk hoor, ik gun haar het beste, maar als ze straks weer die wond openscheurt, dan zijn we nog verder van huis.

RenWaBl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:18

ik zou haar gewoon op stal laten staan. voorkomen is beter dan genezen en ik heb liever een paard wat een tijdje niet naar de wei kan, dan een paard dat helemaal kreupel is.

Peet_PaneelJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:21

had ik ook met een pony, we mochten haar wel in de wei doen maar dan klein stukje afzetten, dus we hebben een klein hokje afgezet , ging prima

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:24

je kan haar aan de hand laten grazen
of misschien een heel klein (waar ze eigenlijk geen plaats heeft om te galloperen) afzetten

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:25

Met aan de hand grazen is ze meer met mij en de dingen om haar heen bezig, dan met lekker ontspannen grazen.

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:28

Dat maakt nog nooit zoveel uit! Als je haar op wei zet kun je er zeker van zijn dat er wat galopper pasje tussen zitten! Dat ze schrikt of dat andere gaan rennen!! Anders mag ze mss heel lang niet op wei!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:33

Ik zou gewoon een klein hokje voor haar maken waar ze in kan (afzetten met lint, schokapparaatje erop), heeft ze ook lekker frisse lucht, én gras. Dit hokje kan je dan verplaatsen als het gras op is.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:36

Sluit me aan bij Flew. Ik zou het risico niet nemen om haar op een grote weide te zetten, de kans is groot dat er toch een aantal gekke sprongen tussen zitten en dan ben je veel verder van huis..

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:39

ik zou dr binnen laten staan, en dan gewoon 1x per dag een half uur/ uur met dr gaan lopen, in een klein stukje wei kan ze nog raar gaan doen dus dat risico zou ik niet nemen

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:59

Ik zou het sneu vinden als je paard nu op stal moet blijven staan, maar in een grote wei is ook geen optie. dus daarom zou ik ook een heel klein stukje land afzetten.

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:56

Het is wel jammer dat je paardje niet de wei inkan maar ik zou het niet riskeren dat je paard gekke sprongen gaat maken en dat je paard dan nog meer last krijgt.Je kan natuurlijk ook zoals hierboven als ik gezegd,een stukje afzetten en daar je paard opzetten.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:04

Toen mijn pony een peesblessure had, stond hij dagelijks buiten (hij heeft nl ook gigantisch last van stalbenen) op een stukje van 10 bij 10. Ging prima.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:26

Maar ik ben bang dat ze in een stukje van 10 bij 10 nog gaat rennen eigenlijk. Ze heeft een beenwond (zie mijn onderschrift). Het gaat al een stuk beter, maar bij galop komt er teveel druk op de wond te staan, waardoor hij weer open kan scheuren. Ik denk dat ik beter nog maar een maandje geduld kan hebben, zodat de wond nog wat verder dicht kan groeien. Of misschien toch maar een klein stukje afzetten. Het gaat me niet eens zo op het grazen, meer om het feit dat ze alleen maar binnen staat.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:04

Je kan ook een nog kleiner stukje afzetten, bv 5 bij 5. Das altijd groter dan zn box, en in de frisse lucht.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:06

Zoals hierboven al is aangegeven kun je inderdaad een erg klein stukje gaan afzetten zodat ze in ieder geval andere paarden ziet en buiten komt.
Mocht je al die romslomp liever niet willen, kun je haar best een maand (wat is een maand? ) op stal laten.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:12

Sjoert schreef:
Mocht je al die romslomp liever niet willen, kun je haar best een maand (wat is een maand? ) op stal laten.

Ze staat al sinds 2 april binnen, dus tja... ik vind dat ze onderhand wel weer eens wat buitenlucht mag zien.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:48

Overigens, mocht je bang zijn dat ze de eerste dagen gek gaat doen (op het kleine stukje?), dan kun je altijd nog een klein beetje (bijvoorbeeld) sedalin of weet ik veel in stoppen.

Ineke2

Re: Niet galopperen, toch op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:53

Je kan ook een stukje wei afzetten zo groot als een box? Dan kan ze niet galoperen, maar wel lekker in de buitenlucht staan.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:58

Ja, ik zal het vanavond eens aankaarten bij de stalhoudster. Vooral de omheining is belangrijk, in de opfok is ze ook al een keer over de draad gesprongen. Ze moet zich natuurlijk niet op zitten fokken, maar als ik het nou zaterdag ga proberen, dan kan ik het gewoon zelf even aankijken.

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:03

Ik zou haar gewoon op stal laten staan. Als ze in dat kleine afgezette stukje de draad doorgaat, dan ben je helemaal ver van huis. En gezien ze in de opfok al erachter is gekomen dat ze door draad heen kan... *-)

Joa, je moet t zelf weten, maar ik zou het risico niet nemen. Dan elke dag maar n uur of 2 wandele dat ze buiten komt, als ze wil grazen dan graast ze aan de hand ook wel.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:05

Zowiezo een hoge omheining nemen. Dan ziet ze meteen dat ze op een plek staat waar ze niet veel kan. (hoge palen met 2 keer breed banddraad?)

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:07

Voor 2 uur wandelen kan ze het geduld nog niet opbrengen. Het is nog maar een jong ding, dus die is helemaal niet gewend om zolang d'r kop ergens bij te houden. Na 20 minuten wandelen moet ik haar al half voorslepen. Verder zie ik het eerlijk gezegd niet zitten om naast mijn fulltime baan nog eens 2 uur met het dier te gaan lopen.

winnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:57

ik zou een stukje afzetten en als het egt niet ga kan ze altijd nog naar binnen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:08

Tessebes: ik ben wel benieuwd hoe het nu afgelopen is. Ja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:15

Ik heb haar zaterdag voor het eerst losgegooid. Eerst had ik haar aan de longe laten lopen (voor zover ze dat al kan) en toen nam ze al een paar keer een spurt en de wond hield het. Toen ze los was ging ze eerst lekker liggen rollen en toen ging ze helemaal uit haar dak. Met de wond is niks aan de hand. Gisteren hetzelfde gedaan en toen hield hij het ook. Ik denk dus dat ik haar in de loop van deze week op het land zet.