Het gras wil niet groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

Het gras wil niet groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:34

Op de weide bij mij verzorgpaard( mag als eigen beschouwen ) hebben we de wei in 3 stukken verdeeld zodat we ze kunnen verzetten en die wei tijd heeft om aan te sterken,,
Vorig jaar is dit perfect gegaan maar door de weersomstandigheden wil heb gras maar niet groeien, we verzetten ze wel maar grazen het gras te kort, en daardoor groeit het erg langzaam..

swinters staan ze niet op deze wei en de wei is in het voorjaar bemest, ze staat er op samen met een shetlander en is zelf een paard van 1.65.. we geven ze nu smorgens Hooi bij, wat mij voor de zomer niet egt normaal lijkt omdat ze vorige jaren met goed groeiend gras niet bij gevoert hoefde worden..

wie heeft er tips voor dit eigewijze gras

Groetjes

RUBYWHITE

Re: Het gras wil niet groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:51

Geen idee hoe groot (of klein ) deze hoekjes zijn. Mijn paarden worden ook beweid (lopen er hier nu 6) en we zetten ze elke keer een hoekje om. Ze eten het gras schoon op, maar niet enorm kort. Dan heeft het gras 6wkn de tijd om aan te groeien zeg maar voor ze er weer op komen. Ze lopen nu weer op het 1e stuk waar ze 7wkn geleden op liepen en het staat alweer enorm hoog. We hebben zelfs 3 hoeken gemaaid en gekuilt omdat ze het niet opkregen. Er komt verder geen bemesting op, tis echt paardenweide...

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:59

uhmm egt eigewijs gras hebben wij dan..zsukken zijn denk ik gok in 20/30 bij 10/25 meter.. wij hebben ook een egte paardenweide dus.. snap er niks van.. vorig jaar hadden we nergens last van..

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:20

dat klinkt als erg klein...
Gras heeft om te groeien drie dingen nodig: De juiste temperatuur, de juiste hoeveelheid vocht/regen en de juiste voeding.
Daarnaast natuurlijk genoeg tijd om tot rust te komen en bij te groeien... Dus hoeveel tijd zit er tussen de graasperioden per stuk?
Misschien helpt bemesten met kunstmest na de graasperiode en sproeien in droge tijden. Misschien moet het weiland doorgezaaid worden.

Waar zit het hem bij jullie nu in?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:58

Dat klinkt inderdaad als wel erg kleine stukken.
Zowieso groeit het gras nu niet zo heel erg hard meer. Hopen op regen dan maar?

Wij hebben de paarden in 6-tallen op 1 tot anderhalf hectare staan. Daar krijgen ze waarschijnlijk iets te vele gras om op te eten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:16

@ Sjoert
Liever teveel dan te weinig De hoekjes van de TS klinken klein, ik heb zelf de weide`s ook verdeelt in hoekjes (varierend van 25 x 50m tot 80 x 50m en van alle hoekjes 2x dezelfde formaat). Alle paarden beginnen op een klein schoon hoekje. Na het ontwormen gelijk omweiden etc. Tegen de tijd dat het gras vetter en voedingrijker is lopen ze beweid op de grotere stukken.

Om eerlijk te zijn heeft het ook wel even geduurt om de juiste beweiding en rantsoen voor de paarden te vinden. Mede omdat het aantal paarden ook vaak verschilt en ik wil, ivm evt. besmetting, alles strikt gescheiden houden (eigen paarden, pension paarden en opfok)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:30

Het kan ook aan de grassoort liggen. Je hebt koeiengras en paardengras. Bij koeiengras ligt het groeipunt hoger dan bij paardengras. Dat betekent dat als paarden koeiengras laag afgrazen, ze het groeipunt mee-afgrazen. Het duurt dan langer voordat het gras weer gaat groeien. Bij speciaal paardengras zit het groeipunt lager, zodat als het gras heel kort afgegraasd wordt, het gras eerder gaat groeien. Nu zul je op dit moment aan dit verhaal weinig hebben. Je zou kalkemon kunnen strooien of bemesten. Nadeel is dat je paarden dan even niet op het land kunnen staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:44

Ook onze wei groeit hard weer aan. Overigens wordt die niet begraasd maar gemaaid en het gemaaide gras wordt gevoerd. Zo kunnen wij effectiever met het gras omgaan, omdat we in verhouding weinig weiland hebben voor onze paarden.
Na het maaien komt er nu bij ons stikstof en kunstmest op.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:40

Jol1 schreef:
Het kan ook aan de grassoort liggen. Je hebt koeiengras en paardengras. Bij koeiengras ligt het groeipunt hoger dan bij paardengras. Dat betekent dat als paarden koeiengras laag afgrazen, ze het groeipunt mee-afgrazen. Het duurt dan langer voordat het gras weer gaat groeien. Bij speciaal paardengras zit het groeipunt lager, zodat als het gras heel kort afgegraasd wordt, het gras eerder gaat groeien.

Als ik dit lees vrees ik dat ik ook een "probleem" heb. Mijn paard staat niet bij de kudde en heeft een helaas erg klein stukje waar ze staat. Nou is dat op zich niet het ergste, maar het is dus wel gewoon leeggevreten. Ik wil het gras wel omhoog kijken, maar vrees dat dat niet gaat lukken.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:17

mesten jullie wel bij? Ik heb nu al2e keer npk ens tikstof of weiland gestrooid. Doordat laat warm werd groeit het gras zelfs met kuntmest minder hard als normaal, maar toch meer dan als niks op gegooid werd. Ik heb ook 4 stukken, wissel ik ook om de 2 a 3 weken af

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:19

er is bij ons 1 x in het voorjaar gemest verder niet, we laten de mest van de paarden gewoon liggen die wel netjes rond word gesleept door de shet met tuigje en autobanden.. wij wisselen de stukken wanneer het nodig is.. niet precies aantal weken ofzo..

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:23

Onze stal heeft geen eigen weide, dus bij ons wordt een land van de buren gehuurd. Daar kunnen we zelf natuurlijk geen mest op gooien, nog afgezien van het feit dat we geen land over hebben om leeg te laten.
Ik haal wel regelmatig de mest uit "mijn" landje, omdat ik bang ben dat er anders helemaal niets meer wil groeien.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:00

Op mijn weide groeit ook meer onkruid dan gras. Voor mijn shet is het prima, zo zal ze zich niet tonnetje-rond eten. Alleen ziet het er zo onverzorgd uit.
Ik wil dus ook niet te veel mesten, en het liefst ook niet met kunstmest, maar daar zit volgens mij ook het probleem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:08

Het groeit dit jaar ook niet hard heb ik het idee.

Wij hebben het land ook verdeeld.
2 paarden staan op ongeveer 3500 m2
Die hebben meer dan genoeg, eerder te veel want het opschuiven elke dag van het lintje kan niet te snel.
Maar dat veranderd nog wel als het droger word.

En we hebben de rest van de wei opgedeeld in 3 stukken van iets minder dan een hectare elk.
Daar staat het jonge spul op.
eerst waren dat er 8, wat goed ging in de lente, nu zijn het er 5.
En ze staan ongeveer 3 weken op 1 stuk, dan gaan ze verder.
Niet echt lang staan ze er dus op.
Maar dan hebben ze het niet overdreven kort, zodat het gras niet te kort gegeten word en daardoor te lang moet bijkomen (zie verhaal groeipunt van Jol1)

Als ik het zo hoor, is jou stukje gewoon te klein en zul je moeten bijvoeren.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:59

runningkawa schreef:
Als ik het zo hoor, is jou stukje gewoon te klein en zul je moeten bijvoeren.

Als je hiermee mij bedoelt? Mijn paard krijgt 's avonds op stal gewoon lekker kuil en haar normale hoeveelheid brok 3x daags. Als ze later in de ochtend naar buiten gaat krijgt ze eerst ook nog kuil. Zoals vandaag is het niet haar weer (regen) en staat ze binnen. Op de wei is niet genoeg te eten om haar bezig te houden en dan gaat ze de hele tijd heen en weer lopen om naar binnen te mogen. Het lijkt misschien onlogisch, maar ze is met dit weer in haar stal met genoeg te eten blijer dan in de regen zonder gras.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:03

Nee ik bedoel tS

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:17

Oh... nou ja geloof dat die met hetzelfde probleem zit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:19

Maar TS vind het raar dat er bijgevoerd moet worden

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:26

runningkawa schreef:
Maar TS vind het raar dat er bijgevoerd moet worden

Oh dat had ik even gemist... tsja... als het gras niet rechtstreeks van het land komt moet het maar uit een pakje komen lijkt me.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:15

Ik heb ook het idee dat het niet zo hard gaat nu. Maar mijn land is ook niet je van het... gedurende een aantal jaar slecht onderhouden dus veel kale plekken en veel onkruid.

Ik werk met stripbegrazing, maar zit wel met het probleem dat ik eigenlijk het stuk achter de strip sneller weer zou willen laten aangroeien, maar dan kunnen de paarden weer niet bij de schuilstal en waterbak. Zit nu te broeden op een manier om in ieder geval een hoek af te zetten met prikpaaltjes.
Op de een of andere manier grazen de paardjes het gras namelijk liever nog korter dan dat ze aan het lange gras beginnen?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:17

Als het niet groeit omdat het zo droog is lijkt me de enige oplossing om bij te gaan voeren of het land te gaan sproeien...

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:18

Uhmm ik vind niet raar dat er bijgevoert moet worden als er inderdaad te weinig gras is dan maar hooi erbij, maar vind raar naja raar apart dat we vorige jaren nergens last van hebben gehad en nu ineen stoch zo last met groeien van het gras hebben, we hebben nooit hoeven mesten of hoeven bijvoeren maar waarschijnlijk is weersomstandigheden de reden..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:19

Tsja, ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb dus zandgrond die vrij hoog ligt en dus snel droog is. Ook heeft het hier de laatste tijd minder geregend dan in het westen.

Grondsoort is dus ook enorm van belang

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:20

Het ene jaar is het andere jaar inderdaad niet.
Ik zag hierboven de tip van sproeien en bemesten.
Probeer dat anders eens.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:22

het is ook niet echt denderend gras-groei-weer geweest de laatste tijd. kennissen van ons hooien altijd een stuk en daar halen ze altijd 14 grote ronde balen vanaf. Dit jaar waren het er maar 7.