ik hoorde dat als je de peesbescherms te vaak om doet,
dat het dan de peezen van de paarden verslapt.!
is dat zo!?
(ik weet niet of dat hier kan
anders moet het maar verplaats worden.)groetjs tjara
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

anders moet het maar verplaats worden.)
fjordjes schreef:nee is niet waar. het is alleen bij bandages zo, omdat die steun geven. peesbeschermers geven geen steun die beschermen alleen maar.

Urielle schreef:Bandages doen gewoon niet veel, behalve een lichte bescherming rondom geven (vandaar dat ze in de dressuur veel gebruikt worden > zijgangen).
Peesbeschermers geven meer bescherming aan de achterzijde en zijn dus fijn voor bijv. springruiters (vanwege de kans dat het paard met zijn achterbenen de voorbenen aantikt)
Er gaan allerhande theorieen dat het te warm zou worden onder beschermers en daardoor de pezen hun veerkracht zouden verliezen, of dat de benen sterker worden zonder beschermers omdat het paard zichzelf dan al regelmatig aantikt, maar wat daar van waar is?
Urielle schreef:Bandages doen gewoon niet veel, behalve een lichte bescherming rondom geven (vandaar dat ze in de dressuur veel gebruikt worden > zijgangen).
Peesbeschermers geven meer bescherming aan de achterzijde en zijn dus fijn voor bijv. springruiters (vanwege de kans dat het paard met zijn achterbenen de voorbenen aantikt)
Er gaan allerhande theorieen dat het te warm zou worden onder beschermers en daardoor de pezen hun veerkracht zouden verliezen, of dat de benen sterker worden zonder beschermers omdat het paard zichzelf dan al regelmatig aantikt, maar wat daar van waar is?

Beccz schreef:Ik heb wel gehoord dat het niet goed is voor de doorbloeding...

Beccz schreef:Ik weet het niet precies, ik hoorde het van een vrouw die bij mij op stal was

Beccz schreef:Ik zou even kijken of ik er wat over kan vinden

en dan denk ik toch wel
!!
Je ziet wel vaak dat paarden/pony's drukplekken hebben van te strak aangetrokken peesbeschermers, dan doen ze in dat geval meer kwaad dan goed. 
_Nicky schreef:Als je je peesjes ontdoet van zand etc. en gewoon om het been legt en dan niet aantrekt maar gewoon het klitteband 'vastplakt', lijkt me niets aan de hand.Je ziet wel vaak dat paarden/pony's drukplekken hebben van te strak aangetrokken peesbeschermers, dan doen ze in dat geval meer kwaad dan goed.
budjuh schreef:Beccz schreef:Ik heb wel gehoord dat het niet goed is voor de doorbloeding...
Ohh!! en wat gebeurdt der dan !
Sorrie, maar ik wil gewoon weten wat der dan gebeurt
Maar de verhaal van Urielle;; Vindt ik ook wel kloppen
Beccz schreef:Ze verminderen de doorbloeding, de pezen kunnen de warmte minder goed kwijt, er kan zand tussen de beschermer en het been komen (schuurplekken en infecties), etc.
Een dierenarts vertelde me eens dat ze meer paarden zag met schade opgelopen door peesbeschermers dan paarden die iets hadden wat voorkomen had kunnen worden met peesbeschermers. Met andere woorden, peesbeschermers doen meer kwaad dan goed...