Zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 15:47

Momenteel staat ons paard de hele dag buiten samen met een maatje.
MAAR er is helaas geen mogelijkheid tot schuilen:er staan geen bomen en geen schuilstal.

Ze hebben enkel een zeer klein beetje schaduw van de stalen omheining maar that's it,er groeit zeeeeer weinig gras(ze krijgen wel hooi bijgevoerd)en staan volop in de zon,met een beetje geluk wat wind.

Weet er nu iemand wat we hier tegen kunnen doen?Zelf een schuilstal maken?Zoja,met welk materiaal?

Is er kans dat hij door de hitte iets krijgt?Het is al een paard op ouderdom(rond de 20),hij gaat 's middags wel binnen(in de ietwat hete stal) maar zo kunnen we dat de hele zomer niet doen

's Nachts buitenzetten gaat vast niet

Hilde_q

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:51

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 15:53

Carlolover schreef:
Je kunt misschien zelf een schuilstal bouwen ja. Misschien met hout. Je kunt ook op marktplaats kijken..: http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... f0%3D&df=1 Veel succes nog.
Ik vind wel dat er een schuilstal moet komen

De bedoeling is nou niet dat het een hele onderneming gaat worden Een simpele stal is genoeg maar toch bedankt

Maar dat hout,gaat dat niet te warm worden onder de zon?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:57

Heeft er misschien iemand nog een tip??
Wie weet of het evt schadelijk kan zijn voor het paard om in de volle zon te staan?

Oja,heb je een vergunning nodig om een houten schuilstal te bouwen?(in België)

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:59

Hele dagen in de volle zon zal niet erg goed zijn, vermoed ik..

Verder heb ik er geen verstand van.
Kun je anders ook niet wat bomen (laten) planten?

Yank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:02

Tja, ik zie heel veel paarden zonder schuilmogelijkheden op de wei staan. En als het echt warm is, hebben ze ook weinig aan een stal (ja, ze hoeven niet in de felle zon te staan, oke). Ik ken paarden die op het heetst van de dag geen eens in de schaduw gaan staan, maar gewoon blijven eten. De vraag is dus of het echt zo erg is.

Maar ik vind wel dat ze in ieder geval de mogelijkheid moeten hebben om in de schaduw te kunnen staan.
Dan is een simpel stalletje misschien iets, een grote boom verslepen gaat zo lastig hihi.

Je hebt van die containers die je kan huren, in verschillende soorten en maten. Dat gaf Carlolover ook aan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:35

ik betwijfel of ze met hitte in een containder gaan staan.....

bij ons staan ze in de polder, helemal kaal, geen bomen, geen schuilstal, 24/7 buiten en al die jaren dat mijn paard er staat is er nog nooit eentje geweest die er iets van heeft gekregen. Ze kunnen er prima tegen, mijn paard wordt alleen wat slomer als het lang warm weer is, maar dat heb ik zelf ook Ik werk dan gewoon niet met hem.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:18

Onze paarden staan ook buiten zonder beschutting, 24/7 het hele jaar door. Helaas geeft onze gemeente geen toestemming voor het bouw van schuilstallen ed. Zelfs het plaatsen van een schuiting is al taboe. Grrrrrr!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:30

wat je kunt doen als je geen schutting mag plaatsen is een heg planten die flink hoog kan worden. desnoods met een hek eromheen dat ze er niet van eten. Maar op die manier heb je toch wat schaduw.
Of een paar bomen.
Een partytent-achtige schuilstal bestaat ook, die zijn mobiel en toch ook vrij stevig. Kwam ze tegen op internet. Kan me niet voorstellen dat dat niet mag...

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:33

Ikzelf heb vorig jaar mijn merrie van 20 op een landje gehad zonder schaduw of iets. Simpelweg omdat we niet op het landje mogen bouwen zelf een container is onmogelijk.
Het enige wat ik heb gedaan is zonnebrand en goed gevulde bakken water. En mijn merrie heeft de zomer zonder problemen overleeft hoor!, vliegennetjes om en het ging helemaal perfect.
Op dat landje staan nu twee hengsten van 1 jaar met een shetje en die hebben ook nergens last van. Maar als je het kan bieden zou ik het zeker doen maar het is heus geen schande als er geen mogelijkheid voor is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:35

mijn jaarling merrie staat ook 24/7 buiten met een maatje. Zonder schuilstal maar wel wat schaduw. Wordt het weer echt te erg, dan gaan ze naar binnen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:43

hier hebben we een weide zonder schuilstal, maar hebben ze wel de kans om onder een boom te staan ( niet dat ze er gebruik van maken... staan de hele dag in de volle zon )

wat op zich inderdaad helpt is gewoon een stuk schutting plaatsen zodat er bijna altijd ergens een stuk schaduw onstaat.
kunnen ze zelf kiezen of ze er willen staan en daar zal de gemeente toch niet zo moelijk over gaan doen als het een niet te grote is?

Of misschien zo'n vliegendeken opdoen. klinkt raar,maar onze paarden die zo'n deken ophebben en de hele dag in de volle zon staan voelen gewoon koel aan onder de deken en hebben er totaal geen last van dat het zo warm is. en dat terwijl de niet deken paarden in dezelfde wei vaak flink zweten.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:02

of het echt slecht is weet ik niet, maar ik merk wel dat mijn paardjes de schaduw in het heetst van de dag opzoeken, niet de schuilstal maar wel de muren van de schuren en de bomen, ze staan dan met hun koppie in de schaduw te sukkelen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:04

Partytent in de wei zetten?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:06

Anouar staat ook in de zon. Er is wel een klein beetje schaduw, maar daar staan ze nooit.
Als het zo warm is staan ze de meest van tijd maar wat te suffen

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:51

Armaris schreef:
Heeft er misschien iemand nog een tip??
Wie weet of het evt schadelijk kan zijn voor het paard om in de volle zon te staan?

Oja,heb je een vergunning nodig om een houten schuilstal te bouwen?(in België)

Ik heb niet de hele topic doorgelezen, dus mijn excuses als ik in herhaling val.

Ik zou toch zorgen dat je een schuilmogelijkheid voorziet als het paard de hele dag buiten moet.
Voor een eenvoudig schuilhok is geen vergunning, maar wel een bouwtoelating nodig. Doe je het zonder, dan kan het zijn dat je de boel moet afbreken als er klachten komen.

Oppassen met oudere paarden en grote temperatuurswisselingen, 2 kennissen hebben zopas paarden gehad die vermoedelijk een hartaanval hebben gekregen (24 en 32 jaar oud) en de dierenarts veronderstelde dat het warme weer er voor iets tussen kon zitten (cfr oude mensen en risico's hierop).
Dus toch wel voor schaduw zorgen, denk ik, de keuze aan je paard laten.
En in elk geval voldoende water, uiteraard.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:53

Djilan schreef:
Partytent in de wei zetten?

dat is nog niet eens zo'n heel gek idee denk ik... zo hebben ze in ieder geval schaduw... regen vind ik niet zo belangrijk, tegen kou kunnen ze gaan lopen, maar die felle zon..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:56

joyce B schreef:
Een partytent-achtige schuilstal bestaat ook, die zijn mobiel en toch ook vrij stevig. Kwam ze tegen op internet. Kan me niet voorstellen dat dat niet mag...

Daar zat ik ook aan te denken, gewoon een partytent in de grond prikken. Hebben ze in elk geval schaduw. Het is vreselijk als je die dieren in de volle zon ziet puffen (bv ongeschoren schapen bij +30 graden!). Vaak zie je ook een bult schapen/koeien e.d. vlak op elkaar in een klein strookje schaduw liggen. Maar ik zal er ook extra op letten omdat ik zelf zo slecht tegen de warmte kan

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:01

Zouden ze een partytent niet snel slopen? (Denk nu even aan mijn shet...) Kont ertegen en hup?
En moet ook voldoende groot zijn, niet? Wordt dat dan niet duur?
Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ben wel benieuwd.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:02

Als je geen paard hebt van 1.70m moet het best passen. En je moet inderdaad geen schuurders hebben, dat houden de stokken niet.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:07

*haha* ik zat er nog aan te denken: een partytent..... mijn zware koudbloed zou zo'n ding direct willen verplaatsen....... en dat ook gewoon doen

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:34

Mijn pony staat met een stel anderen gewoon lekker 24/7 buiten in de zomer, er zijn geen bomen en er is ook geen schuilstal. Wel zijn er achterin hoge bosjes waar een beetje schaduw is, maar daar staan ze nooit, ze blijft gewoon lekker grazen en lijkt er weinig last van te hebben. Ze is trouwens 21 jaar, haar vriendinnetje een jaar of 30 als ik me niet vergis. Verder staan er nog een aantal shetlanders van verschillende leeftijden. In het andere weiland staan de 'grote paarden' welke ook gewoon zonder schuilmogelijkheden de hele zomer buiten gaan. Nog nooit problemen mee gehad

Edit; ze gaan alleen naar binnen als het extreem slecht weer is, denk aan onweer

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:50

Djilan schreef:
Als je geen paard hebt van 1.70m moet het best passen. En je moet inderdaad geen schuurders hebben, dat houden de stokken niet.

Dat is nou het probleem : Hij is rond de 1m70-80

Een partytent lijkt me idd ook een goed idee.
Een heg plaatsen is geen optie lijkt me.

Ik ben wel al gerustgesteld als ik lees dat we niet de enige zijn.
Water is er aanwezig dmv automatische drinkbakken.

Waar haal je zo'n partytent?

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:52

Bij een tuincentrum

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:32

En anders zo'n (2e hands) megaparasol. Op weg naar stal hebben ze ergens 2 van die schotse hooglanders lopen en als het erg zonnig is wordt er gewoon gezellig een parasolletje voor ze neergezet. Er hoeft trouwens niet veel schaduw te zijn, als ze af en toe maar even uit de brandende zon kunnen staan. Of probeer zelf iets soortgelijks te fabrieken

Hm ik denk nu even aan een groot laken dat je aan 2 palen aan de omheining vastmaakt. Wel eerst even kijken waar de zon vandaan komt natuurlijk

Trouwens, paarden kunnen toch ook een zonnesteek oplopen (al zal dat niet makkelijk te zien zijn).