Bang voor inslag in de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikealover

Bang voor inslag in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:39

Ik wil aan de ene kant mijn paard graag op t 24/7 land zetten ,maar als ik van de week weer die omweer zo erg hoorde dan ben ik zo bang.
Ik lees ook vaak over omweersinslag in t land en dat er best wel dode paardjes dan vallen.
Dus wat zouden jullie doen ,gewoon je paard alleen overdags of ook 24/7 zetten.
En hoe gaan jullie ermee om als t zo erg omweert etc etc.

lil_kim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:23

Ik wil in de toekomst ook graag mijn paardjes 24/7 buiten laten maar net als met dat onweer dan denk ik ook, stel dat er wat gebeurd Dus ben nog erg aan het twijfelen maar mischien als ze onweer afgeven toch op stal zetten, maarja het kan ook onverwachts gaan onweren natuurlijk. Ik hou dit topic even in de gaten hoe andere dat doen...

ikke

Re: Bang voor inslag in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:25

Verdiep je eens in de materie. Angst is een slechte raadgever.
Hoeveel paarden ken je persoonlijk die zijn gestorven door blixeminslag? Hoeveel paarden zijn er FEITELIJK in NL omgekomen door blixeminslag? Hoe groot is dus de kans dat jouw paard dat overkomt?

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:27

ikke schreef:
Verdiep je eens in de materie. Angst is een slechte raadgever.
Hoeveel paarden ken je persoonlijk die zijn gestorven door blixeminslag? Hoeveel paarden zijn er FEITELIJK in NL omgekomen door blixeminslag? Hoe groot is dus de kans dat jouw paard dat overkomt?

Mee eens

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:29

De bliksem kan ook op de stal inslaan en ervoor zorgen dat die afbrandt.

lil_kim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:35

Tieneke schreef:

Ja daar heb je wel gelijk in, heb daar eigelijk nog nooit
over nagedacht(tot nu) Ik denk dat ze vanaf volgend jaar
dan toch maar gewoon buiten blijven

Tin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:36

Mijn paard gaat vanavond weer lekker 24/7 op de wei,ik haal haar maandag pas weer op.
Ik ben niet bang dat ze geraakt word door de bliksem,er is wel een kans,maar volgensmij komt het niet zovaak voor,er staan ook flink wat bomen naast het weiland,denk dat ze dan eerder daar zullen inslaan.
Maargoed ik slaap wel altijd slecht als ze op de wei staat,maar dat is meer de angst dat ze gestolen word,of als het een avond de hele tijd regent,dan wil ik haar het liefste weer ophalen en op stal zetten.
Maar mijn paard vindt het zo heerlijk op de wei,dus ik laat haar altijd staan

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:31

Mijn paardje staat altijd 24/7 op het land, het is ook een ijslander.
Ik heb het ook net als Jordy dat ik bang ben dat ze gestolen zou worden ofzo, en met dat slechte weer heb ik altijd medelijden.
Maar goed ze kan er tegen..

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:01

Tieneke schreef:

Ja, en??
Ook hier: hoe groot is statistisch gezien die kans? Bovendien kun je op een stal nog een blixemafleider laten zetten. Of dat zinvol is, is een ander verhaal, maar die technische verhandeling ga ik hier niet ophangen.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:03

(uhm, dat was sarcastisch bedoeld, om te zeggen dat jij gelijk hebt, maar ja...)

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:06

Kom op zeg ,,
moet daarom je paard ook als het niet onweert maar snachts op stal,?

Myfairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:06

Mijn pony staat 's zomers wel 24 pd buiten, maar als het begint te onweren halen we we haar vaak naar binnen. Dat kan mooi, omdat ze precies naast ons huis staat!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:07

Tieneke schreef:
(uhm, dat was sarcastisch bedoeld, om te zeggen dat jij gelijk hebt, maar ja...)

*proest* ja, zo kun je het ook lezen
Maar wij hebben inderdaad een blixemafleider op de stal, omdat de vader van de stalbaas dat nodig vond.........

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:08

Bliksem kan ook rechtstreeks op je paard inslaan, ik kan me er geen zorgen om maken. Net zoals bij het vuurwerk, laat ik Jamal gewoon lopen, zo raakt hij zijn stress kwijt. Als ik hem op stal zou zetten, zou hij gek worden van de geluiden.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:13

Tsjah...hij kan ook een meteoriet op zijn hoofd krijgen, de grote verschrikkeleijke sneeuwman kan hem opeten en maybe dat door een tsunami hij over de dijk wordt gesmeten

Kan er niet wakker om liggen hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:14

Mijn paard staat meestal in de nacht wel binnen, soms ook buiten. Het is een risico, als het echt stormt blijft ze sowieso binnen.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:17

Er is altijd een kans dat er wat gebeurt. Of dit nu een blikseminslag/brand/etc. is, een risico loop je altijd. Hoe groot dat risico is, dat is de vraag.

Even over het risico van een blikseminslag: die is behoorlijk klein. Kan je geen precieze cijfers geven, maar dat valt heel erg mee. Zolang je er voor zorgt dat je paard in de wijde omtrek niet het hoogste punt is, kan er in principe weinig gebeuren.
Bliksemafleider op de stal is ook een idee.

In ieder geval, mijn paard heb ik met wat voor weer dan ook gewoon altijd buiten laten lopen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:42

Er is natuurlijk altijd een kans dat het gebeurt, ik zou je daardoor dus niet laten weerhouden om je paardje lekker op het land te zetten..

En als het zo onweert kan je nadat de onweer over is toch even gaan kijken bij je paard>?

Valentinow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:44

In de straat waar mijn pony staat op het land is er ook een paardje doodgegaan van een bliksem inslag ...

Het had hoefijzers
Dus als je deze uitdoet is er al veel minder kans

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:16

Ik ben met de onweer ook altijd een beetje bang, maar ik ga ervan uit dat mijn paardjes zichzelf kunnen redden. Er staan bomen naast de wei en daarnaast is nog een meer en we wonen naast een steenfabriek, allemaal hoog dus ik neem aan dat de bliksem meestal het hoogste punt pakt.

Maar ik denk niet dat mijn paardjes het me in dank afnemen als ik ze nu 's nachts binnen ga zetten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:49

Valentinow schreef:
In de straat waar mijn pony staat op het land is er ook een paardje doodgegaan van een bliksem inslag ...

Het had hoefijzers
Dus als je deze uitdoet is er al veel minder kans :)

Jij hebt dus geen idee hoe bliksem werkt Het dragen van ijzers heeft geen enkele invloed op de kans van een inslag. Ook de indirecte gevolgen van een inslag (in vaktermen: inductie) hebben weinig van doen met ijzers.
Geen reden tot paniek dus voor ijzerdragende paarden.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:51

ik heb mijn beestjes ook 24/7 buiten staan op blote voeten, volgens mij scheelt dat al een hoop(of het zo is weet ik niet, maar das mijn idee ivm geleiden etc) en verder is het risico dat er op stal iets gebeurd net zo groot, dan heb ik ze toch maar liever lekker buiten staan:D

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:52

Heb je iegenlijk meer of minder kans op inslag als je redelijk in de buurt woont van hoogspanningsmasten?

Ze trekken bliksem aan lijkt me, door de stroom en hoogte
Maar slaat het daar dan juist altijd op, of ook veel kans dat het er net een paar honderd meter langs slaat?

Verder heeft bliksem zoveel kracht, dat ijzers of niet, niet meer uit kunnen maken lijkt me.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:03

runningkawa schreef:
Heb je iegenlijk meer of minder kans op inslag als je redelijk in de buurt woont van hoogspanningsmasten?

Ze trekken bliksem aan lijkt me, door de stroom en hoogte
Maar slaat het daar dan juist altijd op, of ook veel kans dat het er net een paar honderd meter langs slaat?

Verder heeft bliksem zoveel kracht, dat ijzers of niet, niet meer uit kunnen maken lijkt me.

Nou vooruit dan, die technische verhandeling over bliksem en de afleiding daarvan.
Bliksem trekt altijd naar het hoogste/best geleidende punt in de omgeving. Hoogspanningsmasten zijn goed geaard en zullen dus zowel de bliksem aantrekken als deze goed afvoeren naar aarde.
Men gaat er vanuit dat vanaf dat hoogste punt een kegelvorming beschermingsgebied bestaat. De tophoek van de kegel is 60gr. Binnen dit gebied zou alles beschermd zijn door de afleider. Helaas is het tot heden niet gelukt om deze aaname wetenschappelijk te onderbouwen, maar ervaring heeft geleerd dat het wel ongeveer klopt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:44

Citaat:
Jij hebt dus geen idee hoe bliksem werkt Het dragen van ijzers heeft geen enkele invloed op de kans van een inslag. Ook de indirecte gevolgen van een inslag (in vaktermen: inductie) hebben weinig van doen met ijzers.
Geen reden tot paniek dus voor ijzerdragende paarden.

Dat probeerde ik van de week ook iemand uit te leggen...maar helaas.
Paard heeft dus binnen gestaan .

Overigens is er bij het programma de mythbusters op Discovery eens onderzoek gedaan naar bliksem inslag als je piercings draagt.
Er was geen bewijs dat piercings daadwerkelijk bliksem aantrokken.

Dat geld dus ook voor een paard met ijzers.