Welke boom in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke boom in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:22

Ik wil in een wei, waar naar mijn zin te weinig schaduw is een paar bomen planten.
Maar ik weet niets van soorten bomen, dus wie kan me helpen?

Het moet een boom zijn met genoeg blad, zodat er zeker lekker schaduw van komt.

Uiteraard mag deze niet giftig zijn.
Het blad niet, maar ook de takken niet

Zo min mogelijk vruchten.
Dit omdat ze die opeten en in grote hoeveelheden vaak niet gezond zijn.

Ze komen op zand grond te staan, niet al te nat, vaak wind.

Welke soorten bomen zijn dus fijn in de paardenwei

RUBYWHITE

Re: Welke boom in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:11

Wij hebben langs onze paardenweides eikenbomen staan...die staan er al dik 50 jaar ... ze voorzien zomerdag echt van veel schaduw en de paarden maken er gretig gebruik van. Enige nadeel is al die eikels die er herfst dag afvallen onder 1 boom liggen er altijd erg veel, uit voorzorg halen we de eikels daar altijd weg (letterlijk met een schep en een kruiwagen )...

ik volg dit topic verder even...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:23

Even denken, rondom de paddock heb ik wat kastanjes en eikenbomen en een gigantische wilg staan. In de wei staat van alles, iepen, kastanje, wilg, walnoten en veel fruitbomen (appel, peren, pruimen, diverse rassen van alles dan).

Kastanjebomen en wilgebomen geven goed veel schaduw. Wilgenbomen kunnen ze ook lekker van eten. Verder doen walnootbomen het ook goed (en heb je in de herfst ook zelf de noten van). Iepen zijn snelgroeiers maar ook heel hoog. Eikenbomen hebben wij er niet zoveel van, 1 langs de paddock en 1 voor het huis, maar die zijn nog niet zo groot.

Fruitbomen zullen niet zo geschikt zijn voor jullie, die zijn doorgaans in laagstamversie, plus natuurlijk al dat fruit nog. Plus ze geven niet echt veel schaduw. Ik zou zelf voor kastanjes en wilgen gaan. Zijn fijne bomen Ik weet alleen niet hoe die het op zandgronden doen, zit zelf op klei.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:50

Wij hebben een Wilg naast de padock staan. Daar snoepen de pony's wel wat van(gevallen bladeren en takken) maar daar komt niet extreem veel snaai werk uit vallen .
Mocht het gehuurde land eigendom worden wil ik er ook zeker wilgen op hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:54

Wilgentakken zijn toch goed voor paarden? Bevatten toch natuurlijke MSM? Volgens mij doen die het wel goed op een zandgrond en de eikenboom ook, maar ik dacht dat veel eikenbladeren weer slecht voor paarden is. Tijdens de herfst ligt je wei vol en dan eten ze er ook van als het gras schaars is.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:56

Ik heb gigantische eikenbomen achter in de wei staan. Ze staan er altijd onder in de schaduw als het te warm wordt. Ik heb eigenlijk niet zo heel erg veel last van bladeren want die vallen meestal weer net achter het hek op het terrein van de buren. Maarjah.. Mijn paard staat al 10 jaar onder de eikenbomen en heeft nog nooit ergens last van gehad.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:59

Walnotenboom!
Vroeger werden die heel vaak bij weilanden geplaatst, om dat het blad vliegen wegjaagt!
Mijn vriendin heeft een recept waarbij je een aantal blaadjes moet koken met wat andere ingredienten, waardoor een spuitbaar antivliegmiddel wordt gebrouwen. (kan ik voor je navragen )

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:40

wilgenboom..
erg lekker en erg mooi..
wilgentakken (het schors) zijn natuurlijke pijnstillers,
mijn pony eet het jammergenoeg niet.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:34

Ik denk ook wilgenbomen. Zoals gezegd: geeft goed schaduw en ze kunnen er van eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:35

wij hadden heeel lang geleden een wilg in de wei staan. en rondom het huis dus ook bij de bak staan berken.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:20

Ik zou oppassen met eikebomen. Eikeltjes bevatten namelijk looizuur en wanneer je paard daar veel van eet zou die ziek kunnen worden of bepaalde huidreakties kunnen krijgen

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:13

en eikeltjes kunnen goed koliek veroorzaken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:24

Een eikeboom wil ik niet.
Idd voor de eikels, maar ook de processie rups die er graag in wil gaan zitten

Een wilg, nog niet aan gedacht, maar dat lijkt me idd wel wat

En een walnotenboom, eens op gaan zoeken hoe die eruit ziet
Maar dat klinkt ook niet slecht.
Maar gaan ze die groene bolsters niet opeten, of zijn die niet lekker?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:15

Wilgentakken helpt goed tegen hoofdpijn heb ik gehoord

Ik zou voor (een) wilgenboom/wilgenbomen gaan

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:18

Dan een kastanjeboom of beuk. Pas op met bomen die paarden erg lekker vinden (zoals wilg/els e.d.) want ze vreten de boom dan ook echt kapot (bast eraf) en dan heb je nog niets aan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:37

Ik heb nog nooit gehad dat ze die bolsters gingen opeten. Er staat genoeg gras in de wei. Denk niet dat het slecht is, maar ook niet dat het supergezond is, eerder dat ze er gewoon vanaf zullen blijven

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:56

Vraagje, hoe beschermen jullie de jonge boompjes tegen de paarden?

Ik zou het liefst een paar bomen in het midden van de wei zetten zodat ze er de hele dag profijt van hebben.

En mag je eigenlijk zomaar een boom plaatsen in je weiland, of moet die boom nog voldoen aan eisen ivm het landschap en dat soort onzin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:14

Jonge bomen zetten wij neer, en dan een vierkant 'hekje' eromheen van hoge dunne palen, schapengaas daartussen, en omwikkeld met prikkeldraad
Die palen staan ongeveer 30/40 cm uit elkaar, dan kan de boom voor de eerste 5 jaar veilig groeien, en daarna maak je dat 'hek' weer wat groter voor de jaren daarna.

Bij mijn weten is er geen vereisten daarvoor, maar wij hebben agrarische bestemming, een deel van de bomen vallen wel onder Zeeuws erfgoed, omdat dat hele oude fruitrassen zijn, en dan komen zij die voor ons onderhouden ter behoud ofzo... Maar bel even, dan ben je zeker.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:44

Bij ons staan er lángs de paddock en de wei (knot)wilgen. Geven behoorlijk wat schaduw, maar heb geen idee op wat voor grond die het beste groeien.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:05

Wel grappig, deze vraag had ik nou exact ook. Wilgen dus!

En die walnootbomen ben ik ook wel erg benieuwd naar, die ken ik helemaal niet.
vond op inet:
'Als je een walnoot wilt planten of geplant hebt, duurt het soms jaren voordat hij voor het eerst gaat bloeien. Maar hij groeit als kool, ieder jaar ca.1 m. Hij heeft veel ruimte nodig en houdt van vochtige, kalkhoudende grond. Voor het planten moet je de aarde diep losmaken.

In je woongebied geteelde bomen maken de beste kans om zich in je tuin thuis te voelen.'

Zit er in klei grond veel kalk?
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 14-06-06 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:09

Groeit een wilg niet vooral aan de slootkant omdat hij wel van nat houd?
Gaat dat dan wel goed midden in de wei?

Die walnoot spreekt me wel aan omdat hij ook muggen zou weren.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:21

runningkawa schreef:

Wilg doet het naar mijn weten idd beter op een vochtige grond.

De Walnoot zou licht vorstgevoelig zijn, iemand daar ervaring mee?

Die walnoot lijkt mij ook wel wat Nu vraag ik me alleen af hoe duur een serie bomen zou worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:22

Die laaste vraag heb ik ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:37

Op onze kleigrond (zeeuws-vlaanderen, oude zeeklei) zit niet bijzonder veel kalk, gewoon normaal dacht ik Wij hebben 1 Wilg aan de rand van de veedrinkput staan, maar de ander staat net buiten de paddock van de pony's, en daar is geen water bij in de buurt te bekennen Dus dat zal allemaal wel gaan. Wel is het daar wat lager tov de rest van de paddock dus idd meer vocht bij regen.

Of een walnoot vorstgevoelig is? Weet ik eigenlijk niet, die drie die in de wei staan, zijn onderhand alweer 15-20 jr, die langs de menne een jaar of 10, en die in de erfbeplanting is al een paar jaar bezig met doodgaan (komt welgeteld 1 hele noot af per jaar ) Denk dat alle jonge bomen 's winters wel wat gevoelig zijn voor de vorst, maar daar harden ze vlot tegen

Hoeveel een serie bomen kost heb ik geen flauw idee van, gewoon ff de handelaars langs bellen Is wel afhankelijk van leeftijd boom enzo, dat weet ik nog net wel

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:44

Toydoll schreef:
runningkawa schreef:

Wilg doet het naar mijn weten idd beter op een vochtige grond.

De Walnoot zou licht vorstgevoelig zijn, iemand daar ervaring mee?

Die walnoot lijkt mij ook wel wat Nu vraag ik me alleen af hoe duur een serie bomen zou worden.

De jonge walnoot boompjes die wij hebben, zijn laatst door de vorst een beetje verkleurd. Als het te hard vriest, kunnen ze dood vriezen, maar de grote bomen en die al langer gepoot zijn kunnen wel tegen een stootje.