Oplossing waterbak probleem in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Oplossing waterbak probleem in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 15:40

Wij hebben de paarden in de wei staan bij ons op stal alleen dat betekent dat er zeker 5 waterbakken (die cementbakken) elke dag gevuld moeten worden. Maar de waterput staat in de achterste wei en dan moeten we dus steeds best een stuk lopen. Helemaal als je nagaat dat er 5 emmers in een waterbak gaan...Het kost tijd en het is zwaar. Zeker met dit weer. Een tuinslang gaat niet want er is geen aansluiting daar. Electrische waterbakken kan dus ook niet. Als je het alleen moet doen ben je wel een uur bezig maar je hebt niet altijd iemand bij je...

Heeft iemand een oplossing zodat het sneller en minder zwaar wordt?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:42

Jerrykannen gebruiken en vervoeren met de kruiwagen. Dat scheelt al heel veel gesjouw.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:18

Vonnie84 schreef:
Jerrykannen gebruiken en vervoeren met de kruiwagen. Dat scheelt al heel veel gesjouw.

De wei is best hobbelig en dan spat er heel veel uit...jerrykannen hebben we niet...weet niet of ze dat willen aanschaffen...Maar tis een idee...

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:19

een pomp met een waterslang eraan?

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:30

Een watertank wegzetten in de wei. Je hebt ze waar 1000 liter in kan en van 650 liter.
Deze tanks kun je bv op een aanhangwagen zetten en zodra ze leeg zijn rijd je de aanhangwagen weg en kun je hem thuis (bij stal) vullen en rijd je hem weer terug. Of je vult hem bij met yerrykannen.
Ik heb dit een paar jaar gedaan toen mijn pony aan een dijk stond en dat ging echt super. Daarvoor moest ik elke dag water uit de sloot halen met een emmertje en dan moest ik de dijk oplopen om de speciekuip van 90 liter te vullen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:48

Dat is wel een heel goed idee _Cassandra_ maar zo'n watertank kost natuurlijk ook best veel geld....

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:52

Shalimar schreef:
Vonnie84 schreef:

De wei is best hobbelig en dan spat er heel veel uit...jerrykannen hebben we niet...weet niet of ze dat willen aanschaffen...Maar tis een idee...

Jerrycans kan je bij een boer wel krijgen, die hebben er vaak olie o.i.d. in.

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:50

Een kruiwagen gaan gebruiken!

Kun je niet aan oude melkbussen komen, die je dan met een kruiwagen gaan verplaatsen?

En voor een watertank: Kijk op marktplaats.nl of zo. Of op ebay. Daar kun je ze best voor weinig geld op de kop tikken (ik denk vanaf zo'n 50 euro?)

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:07

een kruiwagen volgooien met water en eruit scheppen met emmers, er kunnen aardig wat emmers water in een kruiwagen Bij m'n stage hebben ze bij het achterste stuk ook geen automatische drinkbak, dus moet ook lopend er heen Er staan nu 2 tonnen en die moeten ook 2x per dag gevuld worden met dit weer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:11

Een kruiwagen volgooien is misschien ook wel een idee...ik ga het voorleggen op stal...dan kan ik hem zo leegkiepen in die speciekuipen...maar dan moet je wel duwen....en water weegt ook wel wat... Wat een zeikerd ben ik he?!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:13

Et nadeel is wel dat als je veel hobbels hebt, je veel water verliest. Dat water schommelt namelijk nogal op en neer. Ik vind zelf jerrykannen makkelijker.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:07

Als je in een kruiwagen met water een stel emmers legt klotst het ook al minder! Verder anders idd jerrycans in een kruiwagen. Wij hadden ook de afspraak dat ieder een bepaald aantal emmers in de bakken deed. In de winter niet zo veel, in de zomer meer. Maar als iedereen dat doet hoef je dus niet in je eentje al die bakken te vullen.

ellepel

Re: Oplossing waterbak probleem in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:57

een jerrycan is niet zo duur, even kijken bij een zaak waar ze ook tenten enzo verkopen die hebben ze vaak voor weinig geld.

ik zet twee jerrycans op een kruiwagen en vul zo mijn bak, is toch de makkelijkste oplossing denk ik

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:01

Of je maakt gebruik van 1 slang die je in de dichtstbijzijnde waterbak legt.
Vervolgensvul je die helemaal en dan 'zuig' je aan het uiteinde van de slang die in de lege bak ligt. Dan vultie zich met het water uit de eerste bak. Die moet je dan weer bijvullen, maar die achterste hoeft dan niet meer.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:04

Kan je niet gewoon een tuinslang aanschaffen en deze op je waterput aansluiten? (weet niet wat voor waterput je hebt natuurlijk, maar bij de meeste kan dat vrij goedkoop)

Wij hebben ook gewoon een waterput en dan slangen naar de verschillende waterbakken (van die enorme waterbakken, hoef ze ook niet heel veel bij te vullen gelukkig)

Drea_Fen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:17

koop op internet een badkuip! zet die neer.., en hoef je voor 3 paarden maar 2 keer in de week te vullen.., warmere 3 of 4e keer
zet speciekuip in de kruiwagen en neem hem dan mee.., of in de boldekar die kan beter tegen hobbels..,

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:53

Ik sleep hier ook dagelijks met heel wat emmers water...gelukkig hoef ik het niet alleen te doen, de eigenaresse helpt. Ik moet ook eerst met een emmer en touw water uit de put halen, emmers vullen, met een emmer het hele erf over, in de speciekuip gooien, en dat zo'n 6 keer.

Ga de tip van de kruiwagen eens proberen, jerriecans of gewoon de kruiwagen vullen.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:03

Zo'n watertank van 1000 liter zie je vaak genoeg op marktplaats staan voor zo'n 35 euro per stuk.
Een pomp met een slang eraan is een goedkope oplossing op langere termijn omdat je dan geen kraanwater hoeft te gebruiken. En niet elke keer met een kar heen en weer hoeft te rijden. Moet je wel aan stroom kunnen komen voor de pomp natuurlijk

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:06

Inderdaad zo n watertank kost niet veel.Ik was er ook achteraan geweest alleen dan om er een soort van hooibak van te maken.De watertank van 1000 L kostte me 25 euro.Dat was in Epe zo n man die dat verkocht.Dus even op marktplaats op de regio Overijssel zoeken.

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:10

Zit er geen sloot in de buurt? Wij hebben zo'n speciale drinkbak (net zoiets als op stal, die "automatische") maar dan voor in de wei. Ze zijn groter en dan moeten ze met dr neus een schuif naar achter duwen. Hetzelfde idee als de meeste drinkbakken op stal dus. Ze zijn niet goedkoop, maar misschien dat een boer er nog 1 heeft liggen die je goedkoop over kunt nemen? Werkt wel gemakkelijk! Alleen elke dag even controleren of alles nog werkt...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:04

je kan gewoon drinkbakken met dompelsysteem aanleggen, komt geen electriciteit aan te pas. Je hebt alleen een goede waterbron nodig

Jol1

Re: Oplossing waterbak probleem in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:06

Voor 5 euro heb je al een 10 liter jerrycan. Daar gaat een volle emmer water in. Ikzelf heb er een paar gekocht en die neem ik in de kruiwagen mee. Best handig en geen grote investering.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:32

Er zitten wat hele goede ideeen tussen!! Ik ga ze zeker voorleggen...ik heb er namelijk niets over te zeggen, ik kan alleen maar advies geven...die jerrycans en kruiwagen lijken me goeie tips...

Bedankt allemaal!!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:36

joyce B schreef:
Zo'n watertank van 1000 liter zie je vaak genoeg op marktplaats staan voor zo'n 35 euro per stuk.
Een pomp met een slang eraan is een goedkope oplossing op langere termijn omdat je dan geen kraanwater hoeft te gebruiken. En niet elke keer met een kar heen en weer hoeft te rijden. Moet je wel aan stroom kunnen komen voor de pomp natuurlijk

Daarom vroeg ik wat voor put ze hadden, wij handen een grondwater pomp die je met de hand moest bedienen. Dus slang eraan, en pompen maar, netzolang tot die bakken vol waren. Maar als je een 'echte' put hebt lukt je dat niet

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:50

2misty2 schreef:
Dat was in Epe zo n man die dat verkocht.Dus even op marktplaats op de regio Overijssel zoeken.

Dan kun je lang zoeken, Epe ligt namelijk in Gelderland.

Maar idd, zo'n watertank is een idee. Die worden ook veel gebruikt bij endurancewedstrijden, op plekken waar het lastig is om waterbakken te vullen.