luxeprobleem: te weinig pony's in verhouding tot land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

luxeprobleem: te weinig pony's in verhouding tot land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 12:39

Wij hebben op het moment 3 shetlandpony's. voor 5 jaar terug waren dit er nog 8(!)waarvan 7 merries en 1 hengst en dus ook ieder jaar de nodige veulens.

Nadat mijn opa overleden is wilde mijn vader het aantal pony's wat inperken, maar dan niet door te verkopen. Ze zingen hun leven bij ons uit en als het over is komt er ook niks nieuws meer.

Nu de grote maar: in 2004 zijn 2 pony's overleden, voor een paar weken terug nog 1. We zijn nu dus al 3 pony's kwijt in zeer korte tijd. In verhouding tot het land hebben we nu veel te weinig pony's. De dieren zijn allemaal moddervet en ik krijg mijn vader niet aan het verstand dat er iets bij moet komen omdat je anders je eigen dieren naar de andere wereld helpt.

ik hoor jullie denken, verkoop dan een stuk land. Dat gaat niet. Het land wat bij ons eigen huis ligt houden we sowieso aan. Daarnaast ligt bij mijn oma nog zo'n 4 hectare. Maar omdat mijn oma wil geen vreemden op haar terrein en dat zal (bij verkoop) gebeuren omdat het land alleen over haar erf bereikbaar is.
Een groot stuk wordt van april tot november verhuurd aan een bevriende boer. Die heeft van de week ook 2 andere stukken land mee gemaaid.

Het klinkt heel verwend, maar het is niet genoeg. onze pony's kunnen dat daar niet allemaal op. ik wil dus graag dat er in ieder geval 1 merrie bij komt om de komende tijd wat door te rollen.

Mijn vader wil het veulentje wat we dit jaar krijgen een jaar over laten lopen, maar daar schiet je ook niet zoveel mee op omdat het de eerste 5 maanden voornamelijk melk drinkt. Tegen de tijd dat dat niet meer gebeurd is het november en dan zit je dus in de winter. Daar moet het allemaal wel wat los lopen, maar het gaat me vooral om de zomer.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

imka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:45

misschien te huur zetten voor andere paarden? Zo verdien je dr ook nog wat mee

Jol1

Re: luxeprobleem: te weinig pony's in verhouding tot land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:49

Je kunt er toch ook schapen op laten lopen? Schapen houden het land veel netter bij dan paarden. Wij hebben pas een kudde van de buurman geleend en het land is er mooi van opgeknapt. Is er niemand in de buurt die zijn schapen bij jullie wil laten lopen?

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:14

Het lijkt me zowiezo slim om een stuk van de wei af te gaan zetten voor je shets. Zodat ze zichzelf niet helemaal stuk kunnen eten. Hoeft zeker geen groot stuk te zijn, je kunt dan dagelijks een deel bijgeven. De rest van het land zou je idd schapen op kunnen lopen, of je zou een andere boer (tegen betaling) het kunnen hooien. Zo brengt het land ook nog wat op. Het levert wel een paar keer drukte op, maar geen drukte van steeds mensen over het erf zoals bij het in pension houden van paarden van anderen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:18

schapen zijn inderdaad een oplossing, maar dan moeten we het hele draad gaan veranderen en dat is ook de bedoeling niet.

@ imka: Het is ook een goed idee, maar mijn oma is, sinds de dood van mijn opa heel langzaamaan wat vreemd aan het worden en ze wil ook zo min mogelijk vreemden op het erf. Alleen als mijn vader, moeder of ik er bij ben is het goed. Ja het is zeuren, dat vind ik ook en ik wordt er helemaal gek van, ook al is het nog zo'n lief mens. Maar ik kan er moeilijk altijd zijn als die mensen hun paarden eens komen verzorgen toch?
Ze woont best afgelegen, midden tussen de landerijen aan het einde van een doodlopende weg met 1 buurman op zo'n 300m afstand. Daarom kan ik het ook wel begrijpen dat ze dat niet echt ziet zitten, maar als het om de gezondheid van je dieren gaat, moet er toch iets gebeuren.

@ nado: De weides zijn al verkleind, maar wij zijn niet in staat om iedere dag naar mijn oma te rijden om de paaltjes weer een meter te verzetten. Daarom hebben we 1 wei al doormidden gedaan, zodat die al een heel stuk kleiner is.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:21

Schapen er op zetten vind ik echt geen gek idee.
of
een (of meer) gepensioneerde pony's die een jaartje of wat op jullie land kan lopen. (die hoeven toch niet echt te werken)

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:26

Jol1 schreef:
Je kunt er toch ook schapen op laten lopen? Schapen houden het land veel netter bij dan paarden. Wij hebben pas een kudde van de buurman geleend en het land is er mooi van opgeknapt. Is er niemand in de buurt die zijn schapen bij jullie wil laten lopen?

Schapen zijn ongezond voor paarden !

Haha mag je wel even blij zijn . Zoek anders iemand die wei zoekt en verhuur het . Maar zie wel dat je paardjes niet te veel eten !! Zet een stuk af ofzo . Anders moet je de weien houden voor het hooien . En een deel wei voor gras voor je shetjes . Koop er anders een rij paard bij ofzo

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:27

Is er niemand die er dan koeien op wil zetten, of kan dat ook niet(omheining)

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:27

Of je maait de ene stuk. Als het weer beetje gegroeid is (pasgemaaid is namelijk niet goed) zet je daar de shetlanders erop. En maai je dan de andere helft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:30

ik heb een rijpaard, nouja een fjord maar die eet voor 2. Daar ligt een van de andere problemen. Die wil ik dus wel berijden en dat gaat prima als ze bij ons thuis staat. Zodra ze echter bij mijn oma staat kan ik het rijden vergeten. Onmogelijk. ik heb er diverse mensen met ervaring opgezet en die kregen em of niet, of met heel veel moeite weg en dan hebben ze toch allemaal een jaar of 25 paardrij ervaring.

De fjord kan ik daar dus alleen hebben lopen als er niet gereden hoeft te worden. Dat is op het moment geen optie omdat we in training zijn voor de trektocht die eind juli gepland staat.

Het wordt gemaaid. Van de week gebeurd door die boer die het land huurt en die heeft het hooi er gisteren ook afgehaald.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:44

adnariM schreef:
Is er niemand die er dan koeien op wil zetten, of kan dat ook niet(omheining)

Koeien kunnen op bepaalde stukken wel lopen op andere niet. Dit ivm de stroom.

Waar de koeien op kúnnen lopen worden ze ook op losgelaten.

Het is dus echt een lastig probleem. Mijn vader komt om in het werk dus wat omheiningen enz betreft kan er gewoon niet zo heel veel gedaan worden.

titan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:49

En kan er niet bijvoorbeeld een paardje op die met pensioen is,
Dan die lekker zijn oude dag in de wei doorbrengen. En die hoeft dan ook niet gereden te worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:05

dat is misschien wel een idee maar dat moet dan wel een dier zijn dat met onze hengst samen kan. ik zal het ze hier eens voorleggen.

Meer ideeen zijn nog altijd welkom

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:23

Ik zou ook een stuk afzetten bijvoorbeeld met schrikdraad, op die manier kun je ze iedere keer op een vers stukje zetten zonder dat ze zich helemaal dood eten..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:39

Maya, waar heb je die informatie vandaan dat schapen slecht zijn voor paarden? Ze eten ze niet op hoor!
Schapen gaan juist heel goed samen met paarden. Door schapen worden de paardenwormen bestreden en de paarden zijn juist weer goed tegen de schapenwormen. Ook grazen de schapen de pollen af die de paarden juist laten staan.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:50

Er zijn al heel wat goed en bruikbare tips gegeven, denk ik.. Waar ik aan zat te denken: kun je geen enters en twenters tegen betaling een jaar op je land laten, dan word je een soort opfokbedrijfje. Als je jonge hengsten of ruintjes neemt, die kunnen dan toch wel een tijdje bij je hengst in de wei?

Als je niet constant paaltjes wilt verzetten, kun je de wei ook verdelen in vakken die ze bv in 2 of 3 dagen leeg eten en ze dan telkens na 2 of 3 dagen omweiden naar een ander stukje. Dan hoef je maar 1x per week het schrikdraad te verzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:11

Jol1 schreef:
Maya, waar heb je die informatie vandaan dat schapen slecht zijn voor paarden? Ze eten ze niet op hoor!
Schapen gaan juist heel goed samen met paarden. Door schapen worden de paardenwormen bestreden en de paarden zijn juist weer goed tegen de schapenwormen. Ook grazen de schapen de pollen af die de paarden juist laten staan.

Dat dacht ik dus ook al... Koeien zijn minder goed voor paarden, dat heeft ook iets te maken met vliegen en wormen geloof ik?

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:51

Ik denk in deze situatie ook meteen aan opfok. Dat zou een idee kunnen zijn.
Je hebt dan het hele jaar door wat paarden lopen, dus je weide wordt mooi bijgehouden. Over het algemeen heb je minder aanloop van mensen dan wanneer je het land echt zou verhuren.
Wel heb je er natuurlijk wat werk aan. Ook dat jonge spul moet geregeld in de hand komen en verder heb je natuurlijk nog evt. bijvoeren, hoefsmid, entingen, etc.
Ik denk dat het vooral zaak is om je vader eens wat te laten lezen over het gezondheidsrisico dat zoveel vers gras met zich meebrengt: Koliek, bevangenheid... Misschien realiseert hij zich niet wat het probleem is?
Als je oma echt geen vreemden op het erf wil, dan lijkt me dat je maar 2 opties hebt: Pony's erbij nemen of de omheining en stroomcircuit drastisch aanpassen zodat er wel anders geweid kan worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 12:03

ik heb hem echt al zo vaak gezegd dat als we zo doorgaan we onze pony's stuk voor stuk de dood injagen. 2 van de 3 zijn, ondanks dat ze drachtig zijn echt te dik. de 3e is de hengst en die maakt zich met die merries wel zo druk, dat hij nauwelijks aan komt.

ik denk wel dat hij weet wat het probleem is. de vorige merrie hebben we verloren aan vet in het bloed, dus als dat em de ogen niet geopend heeft weet ik het ook niet meer. nou moet ik erbij zeggen dat die merrie ook al 25 was.

opfok kan ik inderdaad nog wel eens voorstellen. evt. zou het met de eigenaren zo geregeld kunnen worden dat de smid er maar 1x bij hoeft om tegelijk alle paarden te doen. ik zal het ze hier eens voorleggen en dan zien we wel weer verder.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:48

Ik heb de dingen die voor ons zin zouden kunnen hebben voorgesteld.
de reacties:

verhuur voor andere paarden, oude pony's, paaltjes verzetten, opfok: willen ze niet.

schapen weiden, koeien, maaien: kan niet. Koeien en maaien kan gedeeltelijk en dat wordt dan ook al gedaan.

Omheining drastisch aanpassen is momenteel niet haalbaar. Enige optie die over blijft is dus een of meerdere pony's extra. Dat is de conclusie van vanavond, totdat mijn oma weer begon. Die wil er nu geen pony bij hebben. Een pony extra van een goede bekende tijdelijk laten lopen is dan geen probleem. Dat hebben we al geprobeerd en dat gaat niet lukken. Mijn oma wil zich geen extra werk op de hals halen, maar het enige wat ze hoeft te doen is de waterbak soms bij vullen. Of dat met eentje extra nou zoveel moeilijker wordt? Dan zijn het er nog altijd minder dan 2 jaar terug.

Ik kan hier zo kwaad om worden. Die pony's vreten zichzelf dood en hier willen of kunnen ze er niks aan doen. Lekker laks.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:43

Waarom is ze ook tegen schapen? Een stroomdraadje plaatsen kost niet zoveel moeite. Misschien wil de boer die er zijn schapen laat lopen dat zelf nog wel doen.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:34

Een ideetje, kan je de ponies niet naar jouw huis toe halen ? Bij jouw fjord zetten ? Het zijn maar 3 shets, zoveel ruimte hebben die niet nodig en je voorkomt dan zeker dat ze zichzelf ziek eten, zonder dat je oma er last van heeft. Zij kan dan het gras van het hele land verkopen en dan kunnen jullie langer praten over wat er volgende winter/zomer moet gebeuren met de pony's, zonder dat die daar nu het dupe van worden. Verder... mijn oma is zich nadat opa op de besloten afdeling terecht kwam zich heel erg af gaan zetten tegen hem en zijn ideeen. Ze heeft hem ook nooit meer willen zien, ook toen hij nog best goed was. Het kan best zijn dat jouw oma dat ook een beetje doet, de ponies waren iets van jouw opa en niet van haar, dus hoeft ze ze niet. Ze wil eigenlijk ook geen oplossing als ik het zo hoor, ze wil die beesten gewoon niet hebben of verzorgen... Sterkte!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:48

Misschien wat jonge pony's in de opfok nemen?(zodat je niet steeds de eigenaar over de stoep heb en je zelf de dagelijkse verzorging op je neem, is goedkoper dan eigen pony's er bij)
Of juist een paar oudjes die met pensioen zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:51

Mijn oma wil niet dat er iets veranderd. Daar wringt em de schoen. Maar van de pony's die nog leefden toen mijn opa er nog was zijn er nu nog 2 over. Er moet nu dus wel iets veranderen.

We gaan toch een eigen pony'tje erbij aanschaffen. 1 met papieren en niet duurder dan 300 euro. Leeftijd maakt niet zoveel uit. Dus als iemand nog iets weet?

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:25

Kun je het gras wat over is niet gebruiken om zelf te hooien? Dat scheelt je voor de winter alweer hooi kopen.
Als je land/pony's hebt dan zul je daar toch tijd en energie in moeten steken.
Een pony erbij is dan misschien alweer een begin. Persoonlijk zou ik het overtollige gras hooien en daar misschien ook nog wat van verkopen.