Uit de wei halen probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reentje91

Uit de wei halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 10:50

Hey mensen ik heb een vraagje. Als ik mijn paard uit de wei ga halen blijft hij eerst rustig staan maar als ik dichter bij komt gallopeert hij heel hard weg. Hoe kan ik hem op een fatsoenlijke manier uit de wei krijgen. Want ik kan hem natuurlijk wel met voer lokken maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Want ik vind als hij niet luistert dat hij daar dan niet ook nog eens voor moet worden beloond. Wie kan mij helpen?
Groetjes mareen

katrienh

Re: Uit de wei halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:54

Gewoon met een emmer/bakje voer gaan en rammelen, als hij dan afkomt belonen met het eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:05

Ja, idd, buiten alle NH-methodes die er ws op te bedenken zijn, maar waar ík geen kaas van heb gegeten, is dit de meest makkelijke manier.
Voor beide partijen het meest bevredigend

Wat ook goed helpt als je hem eenmaal te pakken hebt, is bv een lekkere poetsbeurt geven en dan weer op de wei zetten. Laat hem 'van de wei af gaan' niet iedere x associeren met werken, dan zijn ze vaak wat enthousiaster.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:52

Sluit me bij bitch aan...vaak denken paarden "oh pakken = werken" zorg dat je paard graag bij je komt en beloon hem als hij komt. Een paard heeft, in mijn ogen, ook geen reden om niet te hoeven komen. Wij hebben wel pensionpaarden gehad die wij bijv. zo konden pakken maar de eigenaar niet. Dit komt in mijn ogen door het feit dat ze bij ons niets hoefden te doen en bij de eigenaar wel.

Mijn eigen paarden pluk ik eigenlijk nooit direct uit de wei om daarna gelijk te gaan rijden...

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:53

Ga ook eens gewoon de wei in, zonder hem te pakken.
Of ga gewoon een keer de wei in om lekker te knuffelen/kroelen en loop daarna gewoon weer weg.
Hij denkt vast elke keer dat je hem ophaalt dat ie hard moet werken en zo doorbreek je dat een beetje

MMIDV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:39

Ik zou inderdaad ook belonen met eten!
Paard wat ik rij, komt gelukkig heel makkelijk! die hoef je alleen te roepen en ze komt uit zichzelf naar me toe (de eigenaresse hoeft niet eens te roepen, die ziet ze aankomen en dan gallopeert ze naar het hek ) en ik beloon altijd met een lekker appeltje of iets anders lekkers!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:07

Mijn pony had ook af en toe een periode dat ie zich niet liet pakken de wei, eerst probeerde mijn moeder m dan te pakken en als dat liet lukte sloten we hem in met een draadje, vaak ging het dan weer een poos goed. En verder idd iedere x wat lekkers geven zodra je hem hebt zodat ie dat weet. Sydney komt gelukkig altijd zelf naar voren toe (hoef hem maar zelden echt op te halen en dan laat ie zich altijd wel pakken), maar die krijgt ook altijd wat als hij binnenkomt.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:13

Qoute van Natuurlijk Paarden Houden! website.
Citaat:
Om dit probleem op te lossen moeten we eventjes wat op orde hebben uit de natuur van de paarden:
- Een paard is een prooidier en een mens is een roofdier, het paard rent weg voor roofdieren om te kunnen overleven.

Dat is het belangrijkste punt wat je goed in je hoofd moet hebben om het probleem op te lossen.
Maar je hebt ook paarden die jou helemaal vertrouwen en waar je een wederzijds goede band mee hebt, en die dan toch wegrennen.
Voor beide soorten paarden is er dezelfde oplossing.

Je paard is gewent dat als jij zijn wei/paddock binnenkomt dat hij word meegenomen om te gaan rijden enz. , nu gaan we is iets heel ander doen: je gaat de wei in zonder ook maar aandacht aan je paard te besteden.
Je laat hem gewoon doen wat hij wilt en je gaat bijvoorbeeld eventjes zitten of je bent opeens heel geïnteresseerd in het gras of zand desnoods neem je een boek mee.
De meeste paarden vinden je dan algauw interessant en zullen naar je toe komen, een ander paard heeft wat langer nodig.
De eerste keer dat je dit doet ga je helemaal NIKS doen met je paard, je neemt hem niet mee en je gaat niet rijden, je gaat gewoon lekker in de wei/paddock zitten.
Als je paard naar je toekomt, dan begin je niet te aaien en of het halster enz. om te doen, je laat hem gewoon gaan, na 3 x mag je hem aaien als je wilt.

De volgende dag/ ga je je paard pas pakken, je kunt het regelmatig herhalen als je daar tijd en zin in hebt.
Als je je paard dan gaat pakken, loop dan niet recht op hem af, dan laat je weer zien dat je een roofdier bent.
Ga langzaam naar hem toe, ga stilstaan, loop achteruit, loop weer verder enz. (heel ongeinterreseerd, want dan vinden ze je pas interresant!) zo laat je zien dat je geen roofdier bent die erop uit is het paard op te eten.

reentje91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:45

Super bedankt voor de reacties. Ik ben er gister meteen mee begonnen. Ging naar hem toe in de wei met wat lekkers en heb lekker met hem zitten knuffelen. Toen ik daarna weer weg liep keek hij me echt aan of dat ik gek was. Zo van moet ik vandaag niet werken? En vanmorgen kwam hij zelfs al naar me toegelopen toen ik bij het hek stond.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:50

Ik heb dat wel eens geprobeerd wat Petrarca in berichtje zet maar euh het hielp niet. Ook niet bij andere mensen die het deden. Ik heb het wel opgegeven na 2 dagen wachten. Hij kwam echt niet. Uiteindelijk hebben we hem te pakken gekregen mbv 8 mensen die hielpen en nu staat ie alleen nog maar in een paddock en niet meer op de wei. Het heeft ons toen 4 dagen gekost om hem weer te pakken te krijgen op de wei.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:20

Ik ga ook heel vaak de wei in om mn paard alleen te aaien... En vaak als ik mn paard op haal is het om dr te voeren... Dus is het toch al leuk....

Ik geef ook wel eens wat lekkers als ze komen (vooral in een periode dat ze niet vanzelf naar het hek komen) En meestal hoef ik alleen te fluiten en dan komen ze naar het hek...

Als het je helpt om je paard wat lekkers te geven, zou ik dat gewoon doen... Alleen wel oppassen dat ie niet bijterig wordt....

JustLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:29

wat ook wel wil werken is, als je paard wegrend, draai je je zelf om, en kijk je het paard niet meer aan..
na een tijdje komen ze uit nieuwsgierigheid vanzelf naar je toe

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:53

Ik misbruik vaak de andere paarden in de wei. Als ik degene niet te pakken krijg die ik moet hebben, gaat al mijn aandacht naar de anderen, die lekker gekroeld worden en eventueel iets lekkers krijgen. Vaak duurt het geen 2 minuten en degene die ik moet hebben staat naast me. Die pak ik nooit meteen, ik kroel die dan ook en weer de andere. Zo een paar keer een kroelrondje doen en dan pak ik het paard die ik moet hebben pas.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:56

Neonlight schreef:
Ik misbruik vaak de andere paarden in de wei. Als ik degene niet te pakken krijg die ik moet hebben, gaat al mijn aandacht naar de anderen, die lekker gekroeld worden en eventueel iets lekkers krijgen. Vaak duurt het geen 2 minuten en degene die ik moet hebben staat naast me. Die pak ik nooit meteen, ik kroel die dan ook en weer de andere. Zo een paar keer een kroelrondje doen en dan pak ik het paard die ik moet hebben pas.

Ook mijn idee
Mijn paard krijg ik ook moeilijk te pakken. Maar o wee als je dan een ander paard teveel aandacht geeft, hij staat zo naast je

winnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:35

gewoon een paard keer de wei inlopen met iets lekkers en dan niet mee nemen en ook een keer meenemen en daarna zonder te werken terug zetten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:45

RUBYWHITE schreef:
Sluit me bij bitch aan...vaak denken paarden "oh pakken = werken" zorg dat je paard graag bij je komt en beloon hem als hij komt. Een paard heeft, in mijn ogen, ook geen reden om niet te hoeven komen. Wij hebben wel pensionpaarden gehad die wij bijv. zo konden pakken maar de eigenaar niet. Dit komt in mijn ogen door het feit dat ze bij ons niets hoefden te doen en bij de eigenaar wel.

En wij hebben er dus 1 staan die niet van de wei meer af wil. Nagelbijten / Gniffelen
Dan kan iedereen het proberen, maar ze blijft weglopen. (En wij zetten haar nog niet eens aan het werk. Nagelbijten / Gniffelen
Over het algemeen proberen wij het op te lossen door eerst met andere paarden te gaan fozen/paaien/je weet wel. Dan wordt de koppige ezel vaak wel te nieuwsgierig. *LOL*

//edit:
Wat Neonlight dus zegt. Lachen

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:22

Ik neem altijd een papieren broodzak mee (van Albert Heijn), soms zit er wat in, soms ook niet.
Het geritsel en gekraak met de zak is onweerstaanbaar! Zoals gezegd, ze hebben geen enkele reden om naar je toe te komen, gras (lees: eten) zat, pas voor iets bijzonders komen ze echt!
Succes ermee!

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:02

mareen schreef:
Super bedankt voor de reacties. Ik ben er gister meteen mee begonnen. Ging naar hem toe in de wei met wat lekkers en heb lekker met hem zitten knuffelen. Toen ik daarna weer weg liep keek hij me echt aan of dat ik gek was. Zo van moet ik vandaag niet werken? En vanmorgen kwam hij zelfs al naar me toegelopen toen ik bij het hek stond.

Hahaha schitterend! Zo grappig is dat inderdaad Lachen

lisa_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:24

Ik zou ook gewoon je paard uit de wei proberen te pakken,
heel erg rusig en lief, en lekker kruffelen..
en als je paard dan braaf is mee gelopen dan pas belonen..
Je gaat he natuurlijk niet belonen al moest je hem aan zijn manen mee sleuren,
Ik vin de idee-en die de andere gegeven hebben ook egt goed Tong uitsteken

TOP Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:01

Alles wat hierboven aangegeven is, hielp totaal niet bij mijn fjord. Ze bleef rondjes om je heen draaien, maar op zo'n afstand dat ze net niet in je bereik kwam.
Ik ben begonnen met de Bachbloesem therapie en dat werkt super, ze komt nu echt zelf naar je toe en je kan haar aanhalen. Ze is nog niet zover dat ze zonder halster in de wei kan, want dan krijg ik haar nog steeds niet, maar ik heb goeie hoop dat dit over een poosje ook weer gewoon kan.
Mijn fjord is dit gedrag gaan vertonen op de vorige pensionstal waar ik stond, daar is iets gebeurd (wat weet ik niet) en daardoor is ze zich echt gaan verzetten om zich in de wei te laten vangen:(

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:30

Wat houdt die Bach Bloesen Therapie in?
Want idd alles wat hier beschreven wordt werkt met mijn paard niet. Terwijl hij niet eens vaak hoeft te werken dan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:50

Voorkom trouwens met een paard dat je moeilijk uit de wei krijgt, dat deze in een ellenlange wei staat met overal sappig gras. Uiteraard wordt je paard niet snel nieuwsgierig om naar je toe te lopen als deze voorheen altijd is gepakt om te werken en al weet dat jij altijd komt om hem van het sappige gras te halen.

Kleine afgezette wei dus, liefst al beetje kaler is meer geschikt. Begin met een voeremmer bv op 2 meter afstand van je, terwijl je ongeinteresseerd gras bestudeert. Al komt je paard dan maar uit de emmer eten ben je al op weg. Loop weer even de wei uit en opnieuw. Emmer voer iets dichter bij je en nog eens proberen. Zo leg je een link tussen komen bij de baas is leuk/ lekker. Als dat eenmaal is bevestigd bouw je het weer af tot enkel een paardensnoepje in je hand om je paard te belonen en stimuleren om bij je te komen. Lachen

P.s. paarden die de hele week vrijheid blijheid op de wei staan kunnen ook nog wel eens besluiten doordat ze zo weinig worden aangehaald dat ze dat prima bevalt zo en daardoor niet zomaar naar de mens lopen. En als die al na enkele minuten opgeeft was die mens inderdaad niet interessant genoeg om naar toe te lopen waardoor paard de volgende keer helemaal besluit niet naar de mens te lopen..

Lastig, zulke dingen en hoe dan ook. Liever dat paard wel komt en dan maar met brokjes. Dat kun je altijd nog wel weer afbouwen Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:56

Je loopt de wei in, keert je rug naar het paard toe en blijft zo staan/zitten. Eventueel ritsel je met iets, maar je draait je absoluut niet om naar je paard, totdat deze uit zichzelf bij je komt.

Het vergt even wat tijd, maar wedden dat hij na een paar keer gewoon op je af komt?

lisa_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:52

owja, daar had ik nog niet aan gedagt!!
werkt die manier wel oke dan?? Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:53

Het werkt perfect!