Paardentandarts! Wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boldie

Paardentandarts! Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:18

Op toevallige wijze maak ik kennis met iemand die paardentandarts blijkt te zijn.

Hij voelt in mijn paard zijn mond en zegt zonder dat ik hem dat gezegt heb dat hij op rechts helemaal vast zit. Ik blij verrast, klopt precies!

Ze heeft dus haken aan haar kiezen waardoor het tijdens het rijden gewoon zeer doet in haar mond. Hij vertelde ook dat ze vaak gaan hangen. Klopt ook!

Heb dus een afspraak gemaakt voor komende zaterdag maar begon wel direct over een verdoving.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoop dat dit hier goed staat, kan ook bij medisch horen??

Eefiesvenna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:01

Bij ons op stal komt elk jaar een tandarts hij kijkt voor 2,50 en als er iets moet gebeuren kost het meer.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:28

Ik heb de wolfskiezen bij mijn pony laten verwijderen, omdat ze er last van had. Ze moest toen ook verdooft worden. Dan is een verstelbaarhalster wel handig omdat de mond ver open moet. En ik zou ook een sterk iemand meenemen, omdat het paard sloom wordt en dat die persoon hem kan ondersteunen. Haken heeft hij toen ook meteen meegeveilt

classeygurl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:55

Bij ons op stal komt elk jaar de tandarts.
Conroleren is gratis en als er iets moet gebeuren kost het meestal 50 euro.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:58

de tandenfee komt voor mijn paard. afgelopen winter had hij wat haken diegeveild moesten worden. maar verdoofd werd hij niet.
je hebt verschillende soorten tandartsen, sommige doen het op een wat 'natuurlijke' manier dan andere

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:03

Zodra ik merk dat m'n paard onrustig is met haar hoofd (is nu 2 keer gebeurd in de 8 jaar dat ik haar heb), bel ik gelijk de dierenarts om haar tanden te bekijken. Ze had twee keer een beetje haken op haar kiezen en dat is voor tuttebol genoeg reden om er bijna in te blijven. Dat wegvijlen van de haken gebeurt zonder verdoving. Is ook helemaal niet pijnlijk, klinkt alleen akelig... Verdoving lijkt me een tikkeltje overdreven... maar goed, ik ben geen expert... Ik was iets van 15 euro kwijt voor controle en vijlen.
Mijn paard maakte overigens geen 'proppen' tijdens het eten, daar hoef je dus niet persé naar te kijken als je wilt controleren of ze haken heeft.

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:06

Dierenartsen hebben er ook voor geleerd en mogen verdoven. Paardentandartsen mogen officieel niet verdoven.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:16

Naar Memuska wordt twee keer per jaar gekeken: een keer door de dierenarts en een keer door een tandarts.

roxiie

Re: Paardentandarts! Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:19

Ik heb vorig jaar de tandenfee bij mn pony gehad..
Die had een klein haakje op haar kies, 'beugel' in de mond en veilen maar

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:55

Een complete behandeling kost €65,- zonder verdoving. Hij is er dan wel 3 kwartier tot een uur mee bezig. En met verdoving is het €80,-

Schrok wel een beetje van de prijs en zo'n verdoving zie ik ook niet zitten. Ze mag dan 1.5 uur niet eten.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:07

loveomara schreef:
Hij is er dan wel 3 kwartier tot een uur mee bezig.

Laat ie wel wat tandjes zitten dan?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:10

Ik heb elk jaar de paardentandarts op bezoek. Is ook beter voor je paard. Ik heb het de eerste jaren nooit gedaan. Althans maar 1 keer in de zoveeltijd. Toen bleek dus dat er iets niet goed zat met haar tanden en de tandsart had heel veel moeite om dat nog goed te krijgen. Dus vanaf toen heb ik gewoon elk jaar een tandsarts opbezoek voor alle paarden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:33

Flower is laatst naar de tandarts geweest, was 45 euro.

Hele aardige man, ging heel rustig met Flower om en kon dus ook zonder verdoving de wolfskiesjes trekken. Flower vond het allemaal wel prima
Moest wel daarna paar dagen zonder bit rijden (vanwege die wolfskiesjes) maar sindsdien loopt ze beter dan ooit!

Ik hou vanaf nu zeker elk jaar controle aan.

Overigens kan je door een goede eethouding aan te bieden & genoeg ruwvoer de kans op haken erg verkleinen, deze had mijn paard dus ook niet.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:15

@Olympia96: Dat hoop ik wel. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het al een paar jaar niet gebeurd is. Misschien een total check up?

Ik hoop dat het zonder verdoving kan, zie daar het meeste tegen op. Hij keek alleen even in haar mond, dat waardeerde ze niet echt.

Hoe zit het met het geven van verdoving, zijn er meerdere tandartsen die dit doen? Ik bedoel: officieel mogen ze het toch niet doen?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:23

De tandarts komt elk jaar voor mijn paard. Ik heb 2x de Tandenfee gehad (beviel prima) en de laatste keer een andere tandarts (werd door mijn stal geregeld (en die was ook prima). Alle keren gewoon zonder verdoving. Ik begrijp niet goed waarom die tandarts direct over verdoving begint.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:32

Officieel mogen ze het niet doen. Soms geven ze xylocaine dat is om slijmvlieze te verdoven, help niet echt, want je verdoofd het tandvlees en niet de zenuw. Dit gebruik je namelijken voor intuberen.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 20:42

Ga er ook zeker op aan sturen om het zonder verdoving te doen. Denk dat de haken aan haar kiezen toch wel groot zijn zodat hij lang werk heeft en ze dan minder stress heeft als ze een verdoving heeft gehad.

Denk niet dat ik er onderuit kom als ze erg lastig is.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:22

Als je zelf al verwacht dat je paard lastig of gestressed zal zijn, dan zou ik ervoor kiezen om haar een uurtje voordat de tandarts komt een beetje tranquigel te geven. Dat is gewoon vrij verkrijgbaar en heeft een sederende werking. Ik heb het vorig jaar aan mijn paard gegeven (eerste keer 2 streepjes, later 1 streepje) toen ze moest stappen na een operatie met een tijd boxrust en onder geen beding mocht bokken of gek doen (wat ze dus wel begon te doen). Ze was nog wel alert, maar reageerde niet meer echt op dingen waar ze eerder wel heftiger op reageerde. Het voordeel hiervan vind ik dat je het geeft als je paard nog rustig is gewoon net als een wormspuit in de mond, niet een of andere onbekende die "even" een verdoving geeft.
Overigens: als je paard al gestressed is en adrenaline aan heeft gemaakt, heeft het geen zin meer om nog tranquigel te geven.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:30

Ik heb goede en slechte ervaringen met paardentandartsen.
Ik laat het nu in iedergeval door mijn dierenarts doen.
Mijn paard is niet makkelijk met kiezen vijlen en moet dus verdoofd worden.
Aangezien hier de dierenarts voor moet komen en ik dus toch die kosten dan al heb kan ik het beter door de dierenarts zelf laten doen.
Op de meeste paardenpraktijken is er wel een dierenarts die er voor geleerd heeft.
Ook is het zo dat als er wat mis gaat bij een tandarts deze niet verzekerd is. Kun je mooi naar je centen fluiten.
Een dierenarts is wat mij betreft de aangewezen persoon om het gebit te doen.
Ik laat het elk jaar tegelijk met het inenten nakijken.
Ik heb eens een paardentandarts gehad die de wolfstandjes eruit haalde.
Ik had dus eerst de kosten van verdoven door de DA en dan nog 95 euro voor de wolfstanden te laten trekken door de tandarts.
Kassa dus.
Nu had hij niet alles weggehaald en ik kon na 2 weken alsnog de dierenarts alles laten weghalen.
Dus bij mij komt er geen tandarts meer in.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:51

Ik heb al jaren dezelfde tandarts en hij heeft al veel dingen opgelost. Mijn ene paard heeft haar kaken scheef op elkaar staan waardoor dus linksachter altijd de onderste kies een grote haak krijgt en rechtsvoor idem. Die moet dus regelmatig gedaan worden. De laatste keer liet ze zich opeens niet behandelen, dus moest hij later terug komen samen met de VA. Dat is idd Kassa!, maar ik weet gewoon dat het goed gebeurt.
Zorg dat je van de tandarts die je op stal haalt weet dat hij een degelijke opleiding heeft gedaan!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:53

Ik moest voor de behandeling(haken vijlen en 1 wolfskies trekken) 40 euro betalen.
Heel rustige man,en paard was erg kalm tijdens de behandeling.
Toen de kies getrokken werd was IK degene die volgens mij pijn had,het paard heeft geen kik gegeven...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VO8AJJVZ

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:23

poppekontje schreef:
Ik heb goede en slechte ervaringen met paardentandartsen.
Ik laat het nu in iedergeval door mijn dierenarts doen.
Mijn paard is niet makkelijk met kiezen vijlen en moet dus verdoofd worden.
Aangezien hier de dierenarts voor moet komen en ik dus toch die kosten dan al heb kan ik het beter door de dierenarts zelf laten doen.
Op de meeste paardenpraktijken is er wel een dierenarts die er voor geleerd heeft.
Ook is het zo dat als er wat mis gaat bij een tandarts deze niet verzekerd is. Kun je mooi naar je centen fluiten.
Een dierenarts is wat mij betreft de aangewezen persoon om het gebit te doen.
Ik laat het elk jaar tegelijk met het inenten nakijken.
Ik heb eens een paardentandarts gehad die de wolfstandjes eruit haalde.
Ik had dus eerst de kosten van verdoven door de DA en dan nog 95 euro voor de wolfstanden te laten trekken door de tandarts.
Kassa dus.
Nu had hij niet alles weggehaald en ik kon na 2 weken alsnog de dierenarts alles laten weghalen.
Dus bij mij komt er geen tandarts meer in.

Dan heb jij toevallig de verkeerde tandarts getroffen. De meeste dierenartsen hebben er niet voor geleerd en klooien maar wat aan.

Ik heb een tijdje geleden ook de tandarts bij mijn paard gehad. Hij maakte geen proppen, maar viel wel af en had moeite met eten. Hij bleek behoorlijke haken op zijn kiezen te hebben en moeite met wisselen van 1 kies. Hij kon meteen weer goed eten. Het was een heel rustige vrouw, verdoving was echt niet nodig. Over een klein half jaartje laat ik haar weer komen, mijn paard is nog steeds aan het wisselen

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:47

@ Tinkerloos: hoe heet jouw tandarts? Ik kom namelijk bij jou uit de buurt en als ik de foto zie en je opmerking leest voldoet ie aan de beschrijving van de tandarts die mijn paard de laatste keer heeft gedaan (ik was er toen niet bij). Dat was ook prima gegaan, behalve dat mijn paard erg woest deed toen ie met zijn spullen haar box in wilde Toen ze uiteindelijk op de wasplaats stond was ze net een lammetje geweest.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:55

Tandarts komt bij mij ook ieder jaar. Mn jongste merrie is niet van tandartsen, veeartsen e.d. gediend, dus dat is altijd feest. Tandarts heeft er vorig jaar bij haar zelfs een praam op gezet, maar hij levert prima werk

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:57

ik laat hem 1x per jaar komen we doen dann gelijk met alle pensioners van stal die willen en wij zijn dan 30 euro per persoon kwijt en als we met meer dan 5 paarden zijn is het 25 per persoon en als hij alleen kijkt maar niks doet is het gratis! mijn pony heeft nog nooit wat gehad maar ik hou toch 1x per jaar die controle voor de zekerheid!