Waarom 'paardenhaar' niet vaak borstelen, 'mensenhaar' wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Waarom 'paardenhaar' niet vaak borstelen, 'mensenhaar' wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:01

Daar ben ik nou benieuwd naar.

Wij borstelen ons haar (neem ik aan) ook elke dag, en waarom mag je het niet zo vaak (niet elke dag maar bijv. 3 keer per week ofzo) bij paarden doen?

Niet dat ik ze elke dag uitborstel hoor maar ben toch wel even benieuwd

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:04

je bedoelt de staart en de manen???

Nou als je de staart borstelt dan trek je er heel veel haren uit.. Dan krijg je vaak boven in een borstel staart en weinig volume onderin. Omdat een staart ook zo lang is duurt het meer dan twee jaar voor een haar weer de goede lengte heeft.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:32

Ja de staart en de manen

Maar is paardenhaar dan zóveel anders dan mensenhaar? Want bij mensenhaar kam je het er ook niet allemaal uit, hoewel je elke dag wel behoorlijk wat verliest.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:35

maar wij hebben allemaal rommel erin zodat het makkelijk kambaar word
paarden hebben dikker haar , maar wel minder dan de mens. dus als je daar flink wat uithaald, blijft er maar een utselig bosje over. En wij willen als mens niet graag ongekamd over straat lopen, daar hebben paarden minder last van

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:16

IDD als mens kun je niet met ongekamd haar over straat

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:22

Welshcobfan schreef:
maar wij hebben allemaal rommel erin zodat het makkelijk kambaar word

Mijn verzorgpony heeft er ook elke keer krullen in, als ze heeft liggen rollen in de stal

Urielle schreef:
IDD als mens kun je niet met ongekamd haar over straat

Kan wel.. maar het ziet er alleen niet uit

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:30

Nou ik kam of borstel mijn haar niet elke dag, als ik dat wel doe zit het juist raar.. maar ik heb dan ook een beetje krullen haha

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:31

tanya89 schreef:
Nou ik kam of borstel mijn haar niet elke dag, als ik dat wel doe zit het juist raar.. maar ik heb dan ook een beetje krullen haha

Ik ook.. ik heb heel veel krullen.. ik mag mijn haar ook niet elke dag kammen... anders trek ik al mijn haren er uit.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:20

ik borstel van mijn paard al 11 jaar elke dag zijn manen en staart.
Ze zijn nog hetzelfde als 11 jaar geleden alleen veel langer....

ik smeer er dan ook altijd ontklitter in.
Cowboy-Magic detangler...werkt super.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:45

Ik doe er idd ook creme spoeling of ontklitter in, en borstel het ook wel elke dag.
Kan niet zeggen dat haar staart zo dun is geworden. Hij was helemaal afgegeten door jaarlingen, maar groeit mooi terug hoor; ook de bovenste 'borstelstukjes, die juist enorm kort en stekelig waren.
Zo is haar staart nu:
Afbeelding

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:10

Ja ik doe het ook altijd met anti-klit.. en dan pak ik het onderste deel van de staart en kam die uit, daarna doe ik het bovenste deel.

Nog meer mensen?

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:33

Doe ook eigenlijk iedere dag de staart en manen borstelen.
Begin onderin en zo werk ik stukje voor stukje naar boven en staart is nog steeds hetzelfde en de manen ook.
Denk dat het missch. ligt aan de manier van borstelen/kammen?

capone

Re: Waarom 'paardenhaar' niet vaak borstelen, 'mensenhaar' w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:41

Ik was om de dag de staart ,en kam hem iedere dag.Er zitten eigenlijk nooit klitten in en idd anti klit erin!!

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:00

Ik vind zelf dat iedere dag niet nodig is, maar het scheelt wel denk ik, of dat je eens in de week moeilijk de manen/staart kamt, waarbij je er veel haren uittrekt, of eens per dag en er zo doorheen kan gaan...

capone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:35

roxje21 schreef:
Ik vind zelf dat iedere dag niet nodig is, maar het scheelt wel denk ik, of dat je eens in de week moeilijk de manen/staart kamt, waarbij je er veel haren uittrekt, of eens per dag en er zo doorheen kan gaan...

Dat is de reden dat ik het iedere dag doe!!!Ik neem veel minder haren mee als ik het iedere dag doe,dan dat ik het 1 x per week zou doen!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:39

Dat is inderdaad ook zo ja. 1x is de week zorgt vast voor meer haarverlies dan iedere dag. Met anti klit kom je er zowieso al makkelijker doorheen.

Ikzelf hou altijd een stuk staart vast en daaronder borstel ik dan. Ik trek er op deze manier ook maar weinig haren uit of ik nou anti klit gebruik of niet. Ik laat de staart dus niet hangen en begin maar ergens met borstelen. Het gaat echt stukje voor stukje.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 09:44

ja dat heb ik dus ook.. ik heb bij m'n verzorgpony hem wel eens om de dag uitgekamt.. en ook een keer een week niet.. en dan merk ik toch wel dat als ik het om de andere dag doe, dat er dan minder haren uitkomen.. en vaak als ik hem een week niet borstel (de staart) dan zit hij ook vol poep enzo, aan de onderkant, niet altijd maar soms dus wel.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:46

Wij houden onze haren redelijk schoon ( Mag ik hopen )
Een paard gaat er mee in de mest liggen en zal t een worst wezen of zijn staart schoon / anti-klit is of niet

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:09

ik borstel die van mijn paard ook gewoon elke dag.. nouja elke keer als ik haar poets dus.
spuit er eerst anti klit in,

maar er komt amper haar uit, ik heb het idee als je het bijhoud en elke dag doet.. dat er minder uitkomt dan dat je het een keer in de zoveel tijd doet, omdat er dan allemaal knuppen in zitten en dus meer kans dat je er meer uit haalt (lijkt mij )

Maar ook als je het wast.. paardenhaar neemt veel MOEILIJKER water op dan mensenhaar
en het is idd dikker dan mensenhaar

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:45

Bij mensen is het ook niet zo bevordelijk om het dagelijks te kammen. Het haar breekt er gewoon eerder vanaf.

Laatst was ik bij de kapper en die was zo vol lof over de kwaliteit en gezondheid van mijn haar. Dat zag ze eigenlijk nooit meer. Ze wilde weten wat ik mee deed. Nou praktisch helemaal niks en idd ik ga wel vaak met ongekamd haar de deur uit. Daardat het haar nagenoeg op 1 lengte is en dus bijna niet gespleten of afgebroken klit het ook niet in elkaar. Het is mega glad en droogt vanzelf klitvrij op. Nog nooit is het iemand opgevallen dat het niet gekamd is en er geen spray, gel of mousse in gaat.
Hoe minder je met het haar doet des te gezonder blijft het van zichzelf, ook bij mensen.
En ja ik had als kleinkind altijd bler partijen bij mijn moeder, omdat ze de klitten eruit kamde.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:05

Silence schreef:
Ikzelf hou altijd een stuk staart vast en daaronder borstel ik dan. Ik trek er op deze manier ook maar weinig haren uit of ik nou anti klit gebruik of niet.

Ja zo doe ik het ook
Verder vind ik het niet echt nodig om de staart elke dag te kammen. Een paar keer per week vind ik wel genoeg.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:42

Sjakie, hangt ook heel erg van je haar af hoor!

Ik kan mijn haar ook zelden, maar dat komt omdat het uitzichzelf klitvrij opdroogd en het gewoon niet snel klit, ik kan er altijd gewoon met mijn handen doorheen. Maar bijv mijn zusje, die echt een soort kroeshaar heeft, kan dat écht niet doen, dan staat ze de volgende dag met 2 flessen cremespoeling erin voorzichtig uit te kammen.

Zo ook met mijn ponys, eentje heeft prachtig glad en stijl haar, 1x in de week is meer dan genoeg om hem prachtig te houden, maar de pony van de foto heeft verschrikkelijk haar, dat moet ik wel elke dag doen anders is er geen beginnen aan, en als ik het elke dag doe verliest ze niets, anders verliest ze heel veel haar.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:20

Hangt ook heel erg van je haar af.
Het wordt vaak alleen erger door vaak je haar te kleuren en veel gel, lak of mousse te gebruiken.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:52

Liedje schreef:
Wij houden onze haren redelijk schoon ( Mag ik hopen )
Een paard gaat er mee in de mest liggen en zal t een worst wezen of zijn staart schoon / anti-klit is of niet

ja klopt.. maar aan dit antwoord heb ik verder weinig aan

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:18

Ik kam mijn pony haar staart iedere dag uit, doe er altijd equi-star in en laat het een paar minuten intrekken (ik ga ondertussen even de hoeven uitkrabben ofzo) De staart van mijn pony word ook niet dunner ofzo, en met de anti-klit trek je er vrijwel niks uit.