niks in de stal...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

niks in de stal...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:28

ik had op een forum een stukje uit paardnatuurlijk:

Bedenk ook wat je op de stalbodem legt. Ons advies is om er... NIETS te leggen! We weten het: iedereen legt stro of ander spul op de stalbodem, maar wat iedereen doet is nog niet per definitie het beste.

De voordelen van een kale betonbodem willen we je niet onthouden:

Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt.
Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine.
Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro.
Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen.
Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttiger zaken voor je paard.
Als je niet overtuigd bent van de voordelen van een betonbodem kun je misschien als compromis de stal gedeeltelijk van een kale bodem voorzien. Leg dan het stro alleen in een hoek, bij voorkeur de hoek waarin je paard toch niet mest.

Bron: paardnatuurlijk.nl

Heeft iemand hier ervaring mee??

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:31

Ik niet in ieder geval. Maar ik vraag me wel af of dat echt zo fijn is voor het paard. 's Winters lijkt het me erg koud als de hoeven direct op de koude bodem staan en een paard zou zo nooit even kunnen gaan liggen...

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:32

jah daarom... ik vraag me ook af of het wel zo goed is... Maar wat kan ik dan anders in de stal doen behalve stro?

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:33

Waarom zou je geen stro op de bodem leggen? Alternatieven zijn bv vlas, of zaagsel.

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:35

omdat mijn paard dat allemaal naar achterschopt, en als hij dan gaat liggen ligt ie alsnog op en betonnen vloer...

Vlas heeft ons andere paard, maar dat is niet droog, als het paard er in komt..

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:37

Wat idioot zeg!
Moet je paard dan ook op het beton slapen??
Een paardje bij mij op stal heeft zich op zijn heup helemaal opengehaald omdat er niet genoeg stro lag in de stal, de botonnen vloer alleen zou dan wel helemaal confortabel zijn!
Wat hoe moet een paard zicht trouwens gaan vermaken in een lege stal??

Mijn advies: Niet proberen!

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:38

k vond het al zo raar..daarom wilde ik eerst ff weten wat jullie er van vinden..

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:39

Hoe lang staat je paard dan op stro? Toen ze bij ons op stal helaas allemaal overgingen van zaagsel naar stro, waren er ook paarden die dat deden. Zo konden ze de 'zaadjes' van het stro beter op eten. Bij alle paarden hield het op toen ze het gewend waren.

Ik heb ook ooit iets gelezen over rubberen matten op de bodem. Dat is in ieder geval minder hard dan een betonnen vloer.

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:40

Lijkt me niet echt prettig voor een paard idd

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:40

mijn paard gaat ong. om 7u naar stal en gaat doordeweeks om half 8 8u op de wei, en in het weekend verschilt het hoelaat ze naar de wei gaan..
Als het regenachtig weer is blijven ze meestal veel langer binnen

Die rubbermatten zijn volgens mj heel erg duur...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:42

Matten, vlas/zaagsel, henparade.
Matten, veren ook --> dus werking hoefmechanisme wordt dan volgens hun waarschijnlijk ook minder.
Dit geld ook voor vlas en hennepvezels als je er een dikke laag in doet. Stro lopen ze zo in, dus lijkt me dan nog het beste (?)

Daarnaast vind ik het stukje een beetje twijfelachtig. Urine die wegloopt...waar heen dan? Het afvoerputje in? Anders blijft het toch ook gewoon liggen en trekt het in de hoeven.

Uitmesten van een stal zonder stro vind ik lastiger...maar goed, verschilt per persoon.
Het is vooral stoffig met opstrooien, verder valt het wel mee, en de meeste paarden zijn niet allergisch hiervoor.

Onderaan staat dat je best stro er in kan doen, maar dan niet de gehele stal, maar een hoek. Kan ie toch nog lekker liggen.

Misschien zou ik er voor kiezen overal een dun laagje vlas/hennep, dat neemt het vocht goed op, en dan stro, vooral waar je paard gaat liggen.

Ze hadden beter kunnen zeggen...zet je paard zo veel mogelijk buiten Da's nog beter voor de hoeven.

Kyrseltje

Re: niks in de stal...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:44

Citaat:
Ze hadden beter kunnen zeggen...zet je paard zo veel mogelijk buiten Da's nog beter voor de hoeven.

haha dat is zo.. maarja... dat is niet altijd even slim in de winter... als jepaarden het niet gewent zijn...

vlas+stro is wel een idee... alleen ik gok dat hij vlas ook wel naar achtre schopt..

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:49

Bij paardnatuurlijk gaan ze er volgens mij ook vanuit dat je paard 24/7 op de wei staat en de stal als soort schuilhok gebruikt. Je paard kan er dan voor kiezen, waar hij/zij gaat liggen slapen Wannneer je 'm 's avonds altijd op stal zet, heeft ie geen keus en ik kan me voorstellen dat de wei wat zachter ligt dan een betonnen vloer.
Wij hadden in onze stal ook geen bodembedekking, ging altijd goed, maar ik heb niet het idee dat het paard er ook echt ging liggen. Maar nu we een veulentje erbij hebben, heb ik toch wat stro in het hok gegooid, omdat ze er toch wel vaak gaat liggen en volgens mij vind ze dat toch wel lekker.
Verder liggen ze het liefst in het zand van de bak.

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:50

maar dan heb jij zeker een inloopstal??

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:58

ja inloopstal, schuilhok 't is maar net hoe je het noemt.
Het is in ieder geval een hok met een dak erop en een deur die er niet meer in zit. 24 uur per dag open dus, grenzend aan de wei

ikke

Re: niks in de stal...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:06

Kort en krachtig: ONZIN!
Gel*l van de bovenste plank. Denk je nu werkelijk dat een laagje stro de impact van 120kg paardevoet teniet kan doen? Als het waar is wat zij zeggen, dan zou je dus een laag stro op je voet kunnen leggen en dan zou het paard daar gewoon op kunnen gaan staan, zonder dat je dat voelt! Je mag vast zijn voet niet gebruiken om het uit te proberen.
Dat urine uit het stro niet weg zou kunnen en van een kale bodem wel is ook kolder. Op onze vorige stal hadden we de stallen boven een put met plaaten van Swaans erop (betonplaat met gaten) De stallen waren droog, geen amoniaklucht in de stal en geen natte voeten.
Als je geen afvoer hebt naar buiten de stal, dan blijft de urine ook in de stal liggen. Urineafvoer direct in de bodem is verboden!! Stro bindt de urine, waardoor de paarden in ieder geval niet in een plas urine staan, wat je wel zou krijgen als ze op kale beton staan, zonder afvoer.

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:18

haha, ikke maakt het even helemaal duidelijk... Wij hebben geen afvoer.. dus zouden ze in de urine staan...

SelindeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:44

Aha, da's kl*te, maar, ik heb ook gwoon stro d'rin hoor! iets minder met 't mooie weer nu, maar in de winter echt best heel veel, anders kan ze toch niet lekker liggen!?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:45

Ja!
Mijn pony heeft alleen een schuilstal (krijgt ook geen voer enzo) En daar ligt niks in! Lekker natuurlijk dus Verder staat hij dag en nacht op de wei, kan in zijn stal wanneer hij wil.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:47

daar krijgt je paard allerlei kneuzingen door als ie gaat liggen!

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:52

Wil je paard rollen omdat hij jeuk heeft op zn rug, lekker liggen omdat hij moe is of whatever, zit hij helemaal onder de schaafwonden.

Paardnatuurlijk hebben soms best goede uitgangspunten maar de uitvoering dervan is af en toe behoorlijk dom

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:59

Nee hoor.. als je kijkt naar wat je paard zelf wil, zal je zien dat hij amper in stal staat! Al hagelt en onweert het, hij staat bijna altijd in de wei! Alleen om hooi te eten komt hij soms in stal.. Dat vind ik dus onnatuurlijk, dat een paard veel te lang stilstaat in stal per dag. Dat hoort gewoon niet. In de natuur lopen ze heel de dag En als hij ligt of rolt, doet hij dat lekker in de wei, ruimte zat!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:01

raar hoor, op beton heeft een paard toch ook totaal geen grip op de bodem..
en als ik het stukje goed lees hebben ze het echt niet over een inloop stal, maar over paarden die al weinig bewegen / hun hoeven weinig gebruiken omdat ze dus op stal staan..
echt raar, ik geloof er niks van dat zonder bodem bedekking goed is!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:04

De stal van mijn shet is ook beton, prima grip, als hij keihard komt aandraven, niks aan de hand hoor Maar niet al het beton is even glad hoor! Bij ons is het helemaal niet glad zelfs

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:57

tja.. ik ewet het niet.. Ik denk at ik gewoon een laagje vlas en dan stro er op doe...