Hoe handel jij bij stokstijf kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

Hoe handel jij bij stokstijf kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:38

als je paard/pony/shet/ezel of ander dier stokstijf kreupel in stal of in het land staat.
Zou jij hem dan mee trekken of rustig mee laten lopen? harde straal water er op spuiten? of zacht water straaltje?

persoonlijk zou ik hem lekker rustig op eigen manier mee laten lopen, en met een zachte straal water.

en jullie?

Liefs,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:39

Rustig mee laten lopen, Controleren waar de pijn zit, Evt een DA bellen, en een ZACHT straaltje.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:43

Zacht straaltje inderdaad en wandelen om alles soepel te houden. Maar ik ben wel heel erg van de DA bellen. Dus als het 2 dagen zo blijft dan hang ik al aan de telefoon!

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:45

ben het helemaal met jullie eens

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:48

Alleen drie keer per dag afspuiten en de dierenarts bellen niet gaan lopen.

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:49

beetje rare vraag.. je geeft het antwoord al en dat is voor ieder beetje paardenmens toch ook logies? wat wil je met deze vraag bereiken?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:52

Stacy S schreef:
beetje rare vraag.. je geeft het antwoord al en dat is voor ieder beetje paardenmens toch ook logies? wat wil je met deze vraag bereiken?

idd uiteindelijk zal iedereen kiezen om de pony rustig mee te laten lopen en een zachte straal, tenminste dat lijkt mij wel. En ik denk dat je dat zelf ook wel weet.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:57

Als mijn paard echt stokkreupel is zou ik direct de dierenarts bellen en niet zelf gaan lopen dokteren. Bij een beetje kreupel laat ik haar rustig zelf stappen of op de wei staan. Afspuiten doe ik alleen als er iets dik of warm is. Meestal overleg ik zowiezo altijd met de beheerdster van onze stal wat te doen. Maar echt stokkreupel? Dan komt er bij mij meteen een dierenarts. Al was het alleen maar om de pijnstillers zodat ze zich prettiger voelt.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:57

Wan schreef:
Stacy S schreef:

idd uiteindelijk zal iedereen kiezen om de pony rustig mee te laten lopen en een zachte straal, tenminste dat lijkt mij wel. En ik denk dat je dat zelf ook wel weet.

nou ik ken iemand..... vandaar ook deze vraag...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:09

MissDonna schreef:

nou ik ken iemand..... vandaar ook deze vraag...

Doet ie het dan niet goed??

Het lijkt mij toch ook voor de hand liggend dat als een paard stokkreupel is die je gewoon niet verplaatst en al helemaal niet naar de douche?? De mijn was vorige maandag stokkreupel,na een uur stond de DA al op de stoep.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:51

Nou , als je pony erg kreupel is.. en je moet hem gewoon
afspuiten.. maar wil zijn stal niet uit. Tja dan moet je hem wel ff
mee trekken he. Anders kan je zijn been ook niet verkoelen
is voor zijn eigen bestwil.
Maar het spreekt voorzich dat je je paard zowiezo rustig uit
stal/land haalt. En niet als ene idioot aan dat dier gaat trekken.
Maar ik snap de hele bedoeling van dit topic niet echt?

Jol1

Re: Hoe handel jij bij stokstijf kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:38

Als hij echt zo kreupel is dat hij geen stap verzet dan zou ik toch eerst de DA erbij halen. Het zou immers ernstig kunnen zijn. Misschien is er wel een pees beschadigd o.i.d. en is strenge boxrust noodzakelijk. Dan helpt afspuiten echt niet, maar laten stilstaan wel!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:41

als je wil koelen kun je ook met een coolpack, klei of colling gel werken.

Overigens ken ik gevallen waarin je ook met een stokkreupel paard moet stappen, bij Einschuss zorg je zo namelijk dat de bloedsomloop op gang blijft en het vergif wordt afgevoerd.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:44

Maar in sommige gevallen hoef je dus ook niet te koelen. Nu wordt het allemaal giswerk, maar een DA zal toch een diagnose moeten stellen. Of hebben jullie röntgenogen?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:47

ik zal bij een stokkreupel paard ook idd meteen de DA bellen, maar dat was nu de vraag niet. Ik zeg alleen dat je je paard niet per se van stal hoeft te halen om te koelen, en dat soms stappen met een kreupel paard wel goed is, maar dan wel op advies van de DA.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:05

Als je paard op stal staat en zo erg kreupel is dan zou ik hem er zeker niet uit gaan halen. TS wil gaan wandelen om alles soepel te houden. Dat zou ik dus zeker niet doen zonder eerst een DA ernaar te laten kijken. Bij ons paard met peesblessure kon je dus echt helemaal niets aan haar zien, maar die mocht echt geen meter lopen.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:07

Lielle schreef:
als je wil koelen kun je ook met een coolpack, klei of colling gel werken.

Overigens ken ik gevallen waarin je ook met een stokkreupel paard moet stappen, bij Einschuss zorg je zo namelijk dat de bloedsomloop op gang blijft en het vergif wordt afgevoerd.

klopt en dan moet je een hardere waterstraal gebruiken, ook om de bloedsomloop te masseren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:13

Jol1 schreef:
Als je paard op stal staat en zo erg kreupel is dan zou ik hem er zeker niet uit gaan halen. TS wil gaan wandelen om alles soepel te houden. Dat zou ik dus zeker niet doen zonder eerst een DA ernaar te laten kijken. Bij ons paard met peesblessure kon je dus echt helemaal niets aan haar zien, maar die mocht echt geen meter lopen.

volgens mij wilde TS helemaal niets, maar had ze zoiets op stal gezien. Ik ben het er volkomen mee eens dat ik in een dergelijk noodgeval de DA zuou waarschuwen en verder helemaal niets zou doen tot die geweest was.

Liannes, klopt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:18

Dan zijn we het helemaal eens Lielle. Een paard dat echt geen stap meer wil verzetten, zal ook behoorlijk veel pijn hebben.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:20

Denk dat iedereen het daar wel mee eens is lijkt me

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:24

Nog zo'n voorbeeld waarin je alleen maar een heleboel kapot kunt maken is bij spierbevangenheid. Iedere pas lopen is er een te veel.

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:21

Echt een Dommestreeek van je Madieke!!
JE WEET ZELF HEEL GOED DAT IK HEM NIET OP HET LAND HAD KUNNEN STAAN!! :@
EN DAN ZOIETS, Oh hier wordt ik zo woedend van!

Ik zal het allemaal even uitleggen, Hoe zij het zegt klopt het niet!!

Het was zo,
hij stond eerst in de bak, ik kwam na een half uurtje weer buiten ( naar de bak ) toen zag ik dat hij een wondje aan zijn been had. Schoon gespoten en wondspray erop! alles goed, even buiten in de wei gezet omdat het ja gewoon allemaal goed was ( hij liep nog lekker enzo ) dus hij heeft ong. nog 1 half uur op land gestaan.
Toen ik hem der af wou halen was hij wat stijfjes in zijn been, Ja logich het trok een beetje !
Weer afgespoten ( MET ZACHTE SPUIT! EN GEEN HARDE STRAAL!!! )
en weer wondzalf erop gespoten,
Nou heeft meisje op stal ( omdat k er gister niet was )
gister zijn been afgespoten 2x en wondspray erop gespoten. Even wesen stappen en het gaat al stukken beter..!! Loopt al veel minder kreupel en is zichzelf weer

En nog iets.! ik TROK hem niet mee!! ik liet hem rustig mee lopen!! Ja af en toe stond hij op zijn rem, Ja tuurlijk deed pijn! maar hij kan niet dag en nacht op land staan. Wat moet ik dan? OPTILLEN?

En nog iets! MAdieke is beetje gefrusteerd omdat ze niet meer bij ons op stal mag komen! IEDEREEN haat haar!!

Gr amanda

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:34

Ik zou eerst kijken wat er aan de hand is. Heeft het paard ergens in gestaan, heeft het eenn wond etc. Daarna zou ik het paard mee nemen en, afhankelijk van wat er aan de hand is, proberen iets aan het probleem te doen.

@MisterRocky: Een beetje kalmer kan ook wel. Uitspraken zoals: 'IEDEREEN haat haar', vind ik niet kunnen. Rustig een verhaal uitleggen is denk ik ook wel mogelijk.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:29

Hmmm je felle reaktie bewijst het wel niet, kan dat niet rustig !

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:16

Vreemde situatie, als je niks gezegd had had niemand geweten dat het om jou ging en een beetje normaler kan ook wel inderdaad.