fanatiek rijden en paard op het land hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

fanatiek rijden en paard op het land hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:39

Hoe doen jullie dat met paarden die buiten staan. Maar je wel fanatiek wil rijden?

Mijn paard staat overdag de hele dag buiten. Ik wilde net gaan rijden. Alleen was ze zeikes nat van de regen en was ze behoorlijk blubberig. Heb haar toen maar los gelaten in de bak. Lijkt me niet fijn om dan een zadel op te gooien.

Hoe doen jullie dat.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:45

Gewoon een zachte borstel eroverheen en zadel erop.
Zie het probleem niet zo, in het ergste geval wordt je dekje vies, maar die gooi je in de was en dan is het opgelost. Met een nat paard rijden kan best hoor.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:50

ik zit er eigenlijk mee dat ze niet alleen nat is. Maasr ook ontzettend vuil.

Tara13

Re: fanatiek rijden en paard op het land hoe doen jullie dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:52

Daarom heb ik mijn paard met een regendeken staan met dit weer

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:53

waar je op moet letten is dat er geen zand of modder blijft zitten op plaatsen als waar de singel zit, want daar krijgen ze dan echt heel erg snel schuurplekken en wondjes, maar nat (eventueel nat doordat je je modder met een vochtige doek hebt weggehaald) is niet echt een probleem vind ik...

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:53

Zonder zadel rijden is ook een optie, een dekje ertussen (met eventueel elastiek-singel om 't op z'n plaats te houden).

Kun je fanatiek aan je houding en zit werken

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:54

Lijkt me niet fijn op een paard van ruim 1.70 met een flinke schoft.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:58

hahah Tara, dat was het eerste wat ik ook dacht

Charlie_P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:59

Mijn paard staat ook de hele dag buiten. Ik zet haar dan om 5 a6 uur binnen en dan voer ik eerst en laat haar dan een uurtje staan. Tegen die tijd is ze wel droog en dan gaan we rijden. Maar als je paard niet thuis staat is dat natuurlijk een beetje lastig...Regendeken is dan misschien idd een optie?

Valentinow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:03

Ik doe het ook gwn poetsen en het zadel er op normaal doe ik hem als ik weet dat het gaat regenen een regendeken om .. Maar hij heeft mijn deken kapot gemaakt dus je ... soms gaat hij ook wel in het stalletje staan

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:05

Je kan 'm toch gewoon poetsen? Ik heb mijn paard onder een deken staan omdat ze vaak gewassen wordt en het dus koud krijgt. Ook gaat bij mij het rijden erg slecht als ze hele dagen buiten staat (te moe) dus gaat ze maar halve dagen, maar dat is niet voor iedereen mogelijk natuurlijk.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:22

Zadel/singel plaats afspuiten, zadel met schoon dek erop en rijden maar

Echt geen probleem hoor. Als ze buiten staan kunnen ze echt wel tegen een beetje water, en vaak zijn ze toch al nat
En, als ze droog zijn kan je ze gewoon poetsen.

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:41

sluit me aan bij het bovenstaande. Mijn paard staat ook hele dagen buiten. In de winter is dat geen probleem want dan heeft ie een deken op. Maar in deze periode, wanneer de dekens eraf zijn, kan ie soms behoorlijk vies zijn. Dus goed borstelen en als het erg is even afspoelen, trekker (of hoe noem je zo`n ding ) erover om `m een beetje droog te krijgen en rijden maar!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:43

Als ik er tijd voor heb rij ik pas een uurtje na het binnenzetten.

Anders spoel ik hem af op de plek waar zadel en singel komen, als hij daar nog nat is en daarom niet zuiver te poetsen

Maar dan heb je het id over een heel enkele keer per jaar

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:43

cano schreef:
sluit me aan bij het bovenstaande. Mijn paard staat ook hele dagen buiten. In de winter is dat geen probleem want dan heeft ie een deken op. Maar in deze periode, wanneer de dekens eraf zijn, kan ie soms behoorlijk vies zijn. Dus goed borstelen en als het erg is even afspoelen, trekker (of hoe noem je zo`n ding ) erover om `m een beetje droog te krijgen en rijden maar!!!!

Zweetmes heet zo'n ding

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:17

Sowieso haal ik het paard een uur voor het rijden naar binnen, dan is ze ook fijner te rijden dan als je er meteen opstapt.

Als ze nat is gaat er even een fleece deken overheen, die trekt aardig wat vocht uit de vacht, desnoods even met stro droog wrijven, borstel er overheen en zadelen.

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:21

Utrolig schreef:

Zweetmes heet zo'n ding

Ohja... Blond.....

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:45

cano schreef:

Ik doe het ook in de winter
Als ze nat binnenkomen, maakt het echt niet uit dat je nat maakt, dat zijn ze toch al; besides, je gaat toch rijden, dus als het goed is lopen ze zichzelf warm en dus droog.

Maar als het droog is poets ik gewoon erg goed, en dan wel alleen de plek van het zadel en singel, de rest blijf ik vanaf Die berschermlaag kunnen ze goed gebruiken

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:10

Mijn paard staat 24/7 buiten. als hij nat is leg ik het zadel er gewoon op, kan geen kwaad. En als hij vies is spoel ik de plek van het zadel en de singel, zodat alle modder er af gaat.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:12

Niet moeilijk doen en gewoon borstel eroverheen, zadel erop en gaan rijden.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 00:01

denk je echt dat het je paard boeit dat hij vies is en dat hij dan moet lopen?

Ik ben daar heel simpel in, als de benen modderig zijn, even de tuinslang erop of als ik haast heb gewoon geen beschermers om.

Onder de buik waar de singel langskomt zo goed mogelijk schoonborstelen, zadel erop en gaan.

Als je wel even tijd hebt, kun je hem ook nog eerst even op stal zetten met een fleecedekentje op, daaer worden ze redelijk snel droog onder.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 03:53

Het lijkt me niet prettid. Dat al die viezigheid gaat lopen scheuren. aaalijkt me ook niet prettig als je drijfnat bent om met een zadel op je rug te lopen. Ik vind het zelf vreselijk als het regent en ik loop met natte voeten in me schoenen.
Misschien ben ik wel te mutserig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:47

En als het dekje nat word van het zweet, stop je dan ook meteen

Zuiver moet het wel zijn, vind ik dan.
Ga niet rijden als ik het zand niet weg krijg.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 20:03

Ik rijd mijn paard noit zo nat. Alleen tot ze klam is 5 min stappen en het is weg bij haar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:05

Ook onder het zadel?
Daar zijn ze na een fanatieke les bij mij wel nat

en met warm weer zo ook snel