mesthoop puiled uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle099

mesthoop puiled uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:03

[color=#800080]Wij zijn samen met ons paard en pony verhuisd naar een boerderij met eigen stallen en weilanden. !!! Omdat de wei nog niet optimaal is, staan de paarden best vaak op stal, met als gevolg een grote mesthoop! Ik dacht dat het weinig moeite zou kosten om iemand of een bedrijf te vinden om de mest hoop leeg te halen. Maar dat valt tegen. Een paar mensen hier in de buurt laten hun mest maar twee of drie keer per jaar weg halen !! (door de boeren die de mest strooien op hun land). Liever wil ik de mest iets vaker (b.v. 1x per 6 weken) weg laten halen.
Weet iemand hier een oplossing voor. Hoe vind ik zo’n bedrijf die bereid is de mest weg te halen e.v. om te recyclen (de paarden staan op stro).
Alvast bedankt!
[/color]

Arizona

Re: mesthoop puiled uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:08

Wij huren een container (een lage waar je de kruiwagen zo in kunt rijden) en als die vol zit wordt dat ding opgehaald door het container-bedrijf.
Kost wel een paar centen, maar wij kunnen hier ook geen mega mesthoop hebben en er zijn teveel stallen hier in de omgeving die gratis mest aanbieden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:10

Er is hoop voor de toekomst! Er wordt in verschillende plaatsen in Nederland onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van energie uit biomassa. D.w.z. energie uit (paarden)mest. Met name bij het gebruik van vlas is de verhouding strooisel/mest erg gunstig en het schijnt lonend te zijn om installaties te bouwen om energie uit mest op te wekken. Dat zou voor alle paardenhouders een uitkomst zijn. Met die nieuwe mestwet is het een ramp om van je mest af te komen. In principe mag een mestophaler met één vrachtwagen maar bij één adres de mest ophalen. Die regeltjes in Nederland......

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 07:29

Energie van biomassa… dat zal ik uitzoekenJ Dat heb ik vast zo voor elkaar. Een container had ik nog niet aan gedacht. Lijkt me wel een goed idee. Er hoeft dan geen knijpvrachtwagen te komen om het in te laden. Het verbaasd me toch dat het niet makkelijk is om een bedrijf/boer te vinden die het om de zoveel tijd komt ophalen. Nu begrijp ik beter waarom men overstapt naar vlas en hout (kleiner mesthoop). Ik heb nog 2 grote ronde strobalen, daarna doe ik dat waarschijnlijk ook. Maar toch vind ik stro het meest vriendelijk (zacht, ze kunnen het eten).
Iemand met andere ideeën???

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:33

Ik breng m'n mest zelf met de trailer naar een boer waar ik ook hooi en stro haal! Heb maar 2 paardjes maar als je er meer hebt is dit waarschijnlijk niet te doen.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:37

Wij voeren het ook minimaal 1 keer per 2 weken af. Wij hebben de paarden op van die hele dikke comfortmatten staan en gebruiken alleen daardoor al véél minder stro, dus het is een aanhanger vol per 2 weken (van drie paarden). Het is voornamelijk pure mest.

Wij brengen het bij een fruitteler hier in de buurt die het graag onder de bomen wil óf bij een boer die geen dieren meer heeft, maar wel nog grasland wat bemest moet worden.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:39

Charlie_P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:50

Ik gooi het ook altijd op een aanhanger en breng het dan 1x in de twee weken naar een boer in de buurt, maar ik heb maar 3 paarden. In jouw geval lijkt me een container misschien een goede oplossing?

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:10

Nou hier heb ik wat aan! Wij hebben ook maar 1 paard en 1 pony. Dus wegbrengen kan ik wel doen. De eerste keer zal het wat meer werk zijn (omdat ik nu een hoop heb van 2 manden). Maar daarna is het wel bij te houden.

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:43

trouwens, de bedrijfen voor mestafvoer in de websites hierboven willen een lading van 80 kub. ... zoveel heb ik dan ook niet!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:44

Wij brengen het ook weg naar een pensionstal.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:09

Ik heb er ook net eentje gebeld en die komt 35 kuub ophalen, het geeft niet hoelang je erover doet om zo'n hoop te produceren.

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:17

Heb je die in N.B. gebeld? Wij zitten in Drenthe, dus het moet in de beurt zijn denk ik. Een is wel hier in de beurt, maar hij wil dus 80 kuub. Het maakt idd niet uit hoe lang je erover doe. Maar 80 kuub is toch heel veel? Mijn hoop is nu ong. 4mx2mx2m, dus 12-16 kuub hooguit. En dat is 'gespaard' sinds half maart.
Ik vraag me af hoe ik kan vinden wie ik moet belen. (hoe heet zo'n bedrijf?)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:28

Nee, hij zat in Ermelo. 80 kuub is echt heel veel en als particulier doe je daar erg lang over. Ik vind 35 kuub ook al een hele berg. Ik zit er nog over te denken om van die mestwormen aan te schaffen. Die zorgen dat je mesthoop snel tot humus composteert. Dat willen heel veel mensen graag op hun tuin hebben en je kunt het ook over het land verspreiden. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Wij gebruiken wel (een minimale hoeveelheid) vlas en dat schijnt snel te composteren.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:18

Wie in Ermelo? Ik zit namelijk ook in Ermelo ben wel benioeuwd wie het daar komt ophalen dan?

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:52

Heb je 35 kuub?? Ik zoek een mannier om ons paardentrailer te gebruiken om mest weg te brengen naar een compost bedrijf hier in de buurt.
Ideen?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:55

Wij laten het ook altijd maar 1 keer per jaar afvoeren, omdat in de zomer mooi de mesthoop kleiner wordt doordat het inklinkt kost het minder geld

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:56

Ik heb geen 35 kuub ik spaar het nu op in een kleine wagen

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:58

Klinkt de hoop zo in? Ik heb hier weinig ervaring (wij hebben de paarden thuis pas sinds maart). Klinkt het ook in met stro? En om het te laten inklinken, moet ik het bedekken met een zeil of zo? Of beter van niet?

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:00

WelshCobFan, als je het maar een keer per jaar laat afvoeren, hoeveel kuub heb je dan? En wat voor stroeisel gebruik je? Staan je paarden op het land alleen? Of zijn ze ook op stal binnen?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:02

Mest is in het zuiden van het land wel een heel stuk makkelijker af te voeren dan in het Noorden - wij hebben hierzo geen champignonnen-industrie, waar veel stro-mest naartoe gaat.

In het Noorden hebben we wellicht weer meer agrariers die ruimte hebben om wat kuubjes mest ruimte hebben in hun quotum.

Ikzelf heb vaak een puincontainer laten komen. Dat bedrijf rekende me de prijs van schoonpuin, dat is zo ongeveer 20 euro per kuub. Moest ik dan zelf de mest in doen en dan halen ze de volle container weer op.
Dit jaar is mijn mestbult groter en heb ik veel mest gebruikt om de tuin op te hogen... maar volg dit topic met interesse - over een tijdje zal ik toch ook een afhaal-oplossing moeten vinden.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:04

Aanvullende info: ik heb mijn paarden op vlas staan, en die twee volwassen paarden produceren ongeveer 2 kuub mest per maand.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:45

Het is in het noorden idd lastig om van je mest af te komen, paarden staan op stro, zijn 2 pony's en ze staan 7 maanden op stal en de mestbak is 3 bij 4 en 1,5 meter hoog en zit goed vol

Michelle099

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:48

Goede informatie. Hoeveel klinkt het in? En moet je een doek eroverheen doen als je het zo lang laat staan?

Als schoonpuin afvoeren lijkt mij een duur oplossing. De boer waarvan ik de stro gekocht heb wil wel het mest meenemen in augustus. Als ik zo lees en spreek met mensen, lijkt het dat anderen het wel doen met twee keer per jaar. Maar dat zijn allemaal mensen die vlas gebruiken. Ik heb elders veel gelezen over vlas (snel composteert en kleine mesthoop). Ik heb ook in de buurt een recycling bedrijf gevonden waar ik de mest heen kan brengen (b.v. eens in de 2 weken). Daarvoor moet ik wel een car huren of ons paardentrailer gebruiken.

Trouwens interesant te lezen hoeveel mest je producerd. Wij hebben 1 paard en 1 pony. Die hebben nu og. 15 kuub geproducerd sinds 15 maart. Dus 7 kuub per maand! Dat is op stro. Dus je ziet gelijk het verschil!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:55

Tja ik mestte ook niet vaak uit, ik maakte er een soort pottstal idee van. 2 keer in de maand uitmesten en verder gewoon opstrooien en af en toe vieze plekken verwijderen. Vanaf mei staan de paarden buiten, en rond september/oktober wordt de mest opgehaald. De randen van de mestbak zijn alleen afgesloten, verder niet. We laten zon en regen de rest doen. Zodat de onderste laag helemaal zwart is (dus gecomposteerd).