Te dikke pony, wat nu?! weet nu echt niks meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlin

Te dikke pony, wat nu?! weet nu echt niks meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:31

Hoi allemaal,

Ik heb een verzorgpony, een shetlander. Nou kwam de hoefsmid pas, en die vond haar wel heel erg dik! dat is ze ook! En hij zei dat hij bang was dat ze misschien wel hoefbevangenheid zou krijgen, als ze zo dik blijft. Nou vroeger haar eigenaren haar minder snoepjes enz te geven en meer te laten bewegen, en niet meer laten grazen aan de hand. Maar aangezien het een shetlander is, gaat toch meestal de liefde door de maag. Wat bij haar ook zo is. Ik ben bang, dat als ik haar niks lekkers meer geef dat ze het dan helemaal niet meer leuk gaat vinden! hebben jullie nog wat ideeën om het leuk te houden voor haar? zonder dat ze eten krijgt?
Alvast bedankt

marlin

Kelly_Brunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:36

HoOii,
Gewoon lekker veel gaan rijden!
En staat ze dag en nacht op een grasland? zo ja moet je haar daar meschien van afhalen en als beloning gewoon een appeltje of wortel geven.....

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:38

Kelly_Brunny schreef:
HoOii,
Gewoon lekker veel gaan rijden!
En staat ze dag en nacht op een grasland? zo ja moet je haar daar meschien van afhalen en als beloning gewoon een appeltje of wortel geven.....

ze is een shetlander, daar ben ik echt te groot voor! en ze staat op een kort landje, en met een klein schuilstalletje. Dus het is zielig om haar in dat stalletje te stoppen.

chesty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:40

veel poetsen knuffelen , lopen over de weg of door het bos veel succes.. misschien kun je haar leuke kunstjes ofzo aanleren

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:43

Echt minder gaan voeren hoor! Als hij hoefbevangen raakt is dit veel beroerder dan een poosje op dieet!! Als hij al op een kaal landje staat kan je daar weinig aan veranderen en dat hoeft dan ook niet. Kunnen er ook mensen langs de weg bij die hem lekkers toestoppen? Probeer dit dan te veranderen.
En meer gaan bewegen met hem is altijd goed. Lekker wandelen of misschien wel een klein ruitertje erbij zoeken.

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:43

Ja, poetsen en knuffelen vind ze leuk, maar of ze daarnou van afvalt en er is geen bos in de buurt.

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:45

ChristaMoor schreef:
Echt minder gaan voeren hoor! Als hij hoefbevangen raakt is dit veel beroerder dan een poosje op dieet!! Als hij al op een kaal landje staat kan je daar weinig aan veranderen en dat hoeft dan ook niet. Kunnen er ook mensen langs de weg bij die hem lekkers toestoppen? Probeer dit dan te veranderen.
En meer gaan bewegen met hem is altijd goed. Lekker wandelen of misschien wel een klein ruitertje erbij zoeken.

Vanaf de weg moet je eerst door de bosjes, en ik denkt niet dat mensen dat doen, dus voor zover ik weet kan er niemand bij, ongevraagd. ik zal haar extra veel beweging geven, maar ik ben dus bang dat ze dat saai gaat vinden. hoe houd je beweging nou leuk voor haar?

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:56

uuh... vrijheidsdressuur is altijd wel leuk en gewoon een stukkie gaan lopen met dr, ook draven enzo vind ze ook vast leuk!

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:01

monica12 schreef:
uuh... vrijheidsdressuur is altijd wel leuk en gewoon een stukkie gaan lopen met dr, ook draven enzo vind ze ook vast leuk!

maar vrijheidsdressuur, ik denk dat zei dat echt alleen wil gaan leren met snoepjes als beloning, en lopen kan idd wel....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:03

Wordt deze shet bijgevoerd soms? als dat zo is, brok minderen want als je shet weinig beweging heeft en niet wordt bereden oid dan heeft deze die energie ook niet nodig..

Paarden die ik rijd krijgen trouwens ook weinig lekkers tussendoor en hebben ook nog steeds plezier in hun werk. Komen in het land zo naar me toe, dus dat het saai wordt als je je shet geen lekkers geeft is echt onzin.

Als ze eerst niet zo verwend was, had je dr nu niet hoeven laten ontwennen

Is er niet iemand anders die wel op je shet kan rijden, kun je deze longeren. Denk aan tuig en een karretje. Genoeg dingen te doen met een shet om deze niet alleen maar op het land te heben staan en aan de conditie te gaan werken. Al is het alleen maar einden langs de weg wandelen..

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:05

ja, dat is waar... zit logica in maar dat wandelen kan wel en stukjes hard renne is ook wel leuk {moet je dr natuurlijk wel goed vast houden hahahaha} is ook goed voor jóúw conditie ( niet dat die omhoog moet... je kan al super hard renne ) en longeren ...dat kan ook

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:08

Bienotje schreef:
Wordt deze shet bijgevoerd soms? als dat zo is, brok minderen want als je shet weinig beweging heeft en niet wordt bereden oid dan heeft deze die energie ook niet nodig..

Paarden die ik rijd krijgen trouwens ook weinig lekkers tussendoor en hebben ook nog steeds plezier in hun werk. Komen in het land zo naar me toe, dus dat het saai wordt als je je shet geen lekkers geeft is echt onzin.

Als ze eerst niet zo verwend was, had je dr nu niet hoeven laten ontwennen

Is er niet iemand anders die wel op je shet kan rijden, kun je deze longeren. Denk aan tuig en een karretje. Genoeg dingen te doen met een shet om deze niet alleen maar op het land te heben staan en aan de conditie te gaan werken. Al is het alleen maar einden langs de weg wandelen..

ze word niet bijgevoerd, ze staat op een kaal landje, maar ze is in de winter weggeweest, want haar eigenweiland word anders helemaal vertrapt, en daar had ze dus olop vers gras. Daardoor is ze zo dik geworden, maar ze kan gelongeerd worden, ze kan voor het karretje, maar dat mag alleen als 1 van haar eigenaren er bij is, en die hebben het druk met het werk, maar ik zal binnenkort vragen of ze weer een keer mee gaan. ze is ook niet verwend, maar ze kreeg eigenlijk altijd wel een appeltje, of een wortel, maar ik denk dat als ik haar die niet meer geef, dat ze dan denkt van: waarom zou ik komen, alleen maar op gepoetst te worden en te werken? denken jullie dat ze dat wel leuk blijft vinden?

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:12

marlin: nee ze houd echt van je dus ze komt heus nog wel bij je!!
echt waar...!

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:14

monica12 schreef:
marlin: nee ze houd echt van je dus ze komt heus nog wel bij je!!
echt waar...!

denk je? misschien houd ze dan wel niet meer van me? en dat zou ik heel erg vinden!

CrackerHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:15

Waarom ga je haar niet longeren?
Bijvoorbeeld 2-3 x keer pw longeren en bijv 1 x longeren en dan van emmers+ bezems of tak een sprong maken.
Niet te hoog natuurlijk en bouw het longeren rustig op zodat ze eerst conditie krijgt.

Je kan ook 1 0f 2x pw week wandelen
zo wissel je het ook allemaal af en blijft het leuk!

En ze zal het heus allemaal ook nog leuk vinden als ze geen snoepjes krijgt

ikke

Re: Te dikke pony, wat nu?! weet nu echt niks meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:18

Meldt je aan bij de grand National. Dat is hard werken voor die Shetten dus daar zal hij ongetwijfelt van afvallen.

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:19

ikke: nee dat is niet echt wat voor Ester denk ik
marlin: ze gebruikt je heus niet voor die snoepjes enzoo hoor, zal wat zijn

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:22

CrackerHorse schreef:
Waarom ga je haar niet longeren?
Bijvoorbeeld 2-3 x keer pw longeren en bijv 1 x longeren en dan van emmers+ bezems of tak een sprong maken.
Niet te hoog natuurlijk en bouw het longeren rustig op zodat ze eerst conditie krijgt.

Je kan ook 1 0f 2x pw week wandelen
zo wissel je het ook allemaal af en blijft het leuk!

En ze zal het heus allemaal ook nog leuk vinden als ze geen snoepjes krijgt

Ze kan al goed longeren, dus dat doe ik al een tijd, dat hoef ik niet meer op te bouwen... springen vind ze niks ja, en wandelen ook idd

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:22

allemaal bedankt voor de reacties !!!

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:03

Mijn shet is ook hoefbevangen en dat wil je echt niet hoor !
Ik zou als ik jou was veel met het shetje gaan wandelen en belonen via een klopje over de hals inplaats van een snoepje geven. En misschien is een kaler weiland ( als dat mogelijk is ) een optie

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:14

zoals al aangegeven, lekker wandelen en zijn voer minderen

GoldieLoks

Re: Te dikke pony, wat nu?! weet nu echt niks meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:58

Probeer longeren en aan de hand lopen.

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 06:42

Marijkjuh schreef:
Mijn shet is ook hoefbevangen en dat wil je echt niet hoor !
Ik zou als ik jou was veel met het shetje gaan wandelen en belonen via een klopje over de hals inplaats van een snoepje geven. En misschien is een kaler weiland ( als dat mogelijk is ) een optie

ze staat al op een kaal landje... het lijkt mij inderdaad ook heel erg als ze hoefbevangenheid krijgt,

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:55

In plaats van snoepjes zou je ook kleine stukjes worten als beloning kunnen geven. Daar zitten veel minder eiwitten in, de kans dat hij van worten hoefbevangen raakt is erg klein. Maar voer geen kilo's (ook niet als beloning). Gewoon een wortel in kleine stukjes in een boterhamzakje meenemen.

En wandelen vindt iedere pony leuk,is toch weer wat anders dan in de wei staan. Laat hem alleen tijdens het wandelen niet uit de bermen eten!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:00

marlin schreef:
ze is ook niet verwend, maar ze kreeg eigenlijk altijd wel een appeltje, of een wortel, maar ik denk dat als ik haar die niet meer geef, dat ze dan denkt van: waarom zou ik komen, alleen maar op gepoetst te worden en te werken? denken jullie dat ze dat wel leuk blijft vinden?

Paarden vinden het over het algemeen erg leuk om te werken, hoor Ik fiets ook met mijn A-pony, misschien dat je dat zonder de eigenaren mag gaan doen ? Is heel goed voor de conditie, maar zorg wel dat je haar heel goed in de hand hebt en dat ze goed luistert naar stemcommando's voordat je hiermee begint.