hengst laten of ruinen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

hengst laten of ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 17:44

hai ik heb een vraagje ik heb nu een hengstje 1 jaar oud net geworden. Nu ben ik alvast aan het kijken voor stalling voor de winter maar overal waar ik geweest ben willen ze geen hengsten hebben of ik moet 300 euro betalen wat ik best wel veel geld vind. Ik wilde hem eigenlijk graag hengst laten maar als het niet anders kan zou ik toch wel moeten. Maar wat is een goede leeftijd om hem te laten castreren en wat vinden jullie?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:28

waarom wil je hem hengst laten?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:30

RUBYWHITE schreef:

Waarom zou je hem ruinen als dat niet hoeft?

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:31

Als je er niet mee wil gaan dekken, waarom zou je hem dan hengst laten. Dan raad ik het zeker aan om hem te laten helpen.
Ik ken iemand die had een 5 jarige hengst.... raar verhaal die had haar paard belooft dat hij hengst mocht blijven.
Het paard was zo onrustig als hengst dat hij erg mager was en zijn gewrichten al problemen vertoonden. Deze had nooit gedekt. het zal niet bij iedere hengst zo zijn maar toch.... hengsten kunnen slecht gestald worden, staan ze ergens mogen ze de wei niet op...enz.

margareth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:37

Hallo

Zelf rij ik ook op een hengst en ik kan je zegge het is wel een matcho maar wel makkelijk op wedstrijden want dan toont die meer.Waarom zou je hem laten helpen als het niet nodig is ....Als het alleen voor de stalling is dan zou ik zeggen zoek even rustig naar een stal waar die wel hengst kan zijn.Maar als het die heel brutaal is zal ik hem zeker laten helpen!!

veel plezier

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:43

Als je hem geen paard kunt laten zijn en hij alleen maar 24 uur per dag in een box mag staan. Als hij geen hengst kan zijn omdat er niet mee gedekt word, laat hem dan ruinen.

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:32

ja hij is nu pas 1 jaar oud en heeft nog helemaal geen hengsten streken maar op de een of andere manier wil niemand hengsten. Hij heeft wel zeer goede papieren en ik wilde eigenlijk kijken of ik een premie met hem behalen kon. Nee jullie hebben gelijk ik ga gewoon zoeken tot ik een ons weeg en kijk het nog wel even aan vind het zonde hem te laten ruinen eigenlijk

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:36

Jij wil hem hengst laten, dus probeer een oplossing te zoeken om dat zo te houden, later kan je hem altijd nog ruinen, maar andersom niet..

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:43

ik ben het met malanieetjuh eens

SorayaDL

Re: hengst laten of ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:48

Je hengstje is net 1 jaar, waarom laat je hem dan lekker niet lekker bij een opfok staan? Daar kunnen wel gewoon hengsten gehouden worden en in de winter staan ze bij veel opfokkers ook gewoon binnen hoor als het te slecht weer is. Je moet je alleen even hierop gaan oriënteren. Het is beter voor je paard want hij wordt hier heel sociaal door en de beweging is goed voor zijn lichaam. Het is meestal ook niet zo duur een opfok.
Daarnaast heb je nog even de tijd om te beslissen of je hem hengst of ruin wilt hebben. Persoonlijk vind ik 1 jaar te jong om je paardje al te laten ruinen. Wacht er liever een jaartje mee als je beslist om hem te ruinen.

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:52

ach als je hem goed opvoed.... mijn zus heeft een hengst en die is (bij haar!!) heel rustig net een knuffelbeer.... hij doet nooit echt gek ofzo... je zou denken dat het een rustige ruin is... maar hij ziet er wel echt uit als een hengst.... je kan er merries naast laten lopen en hij fleemt alleen maar... dus ik zou hem mooi hengst laten, en pas als hij echt vervelend word castreren... niet al te laat natuurlijk

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:28

Ik ga met asia mee!

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:38

Ik vind dat een hengst die niet als dekhengst word gebruikt beter geruind kan worden. Hij kan nooit in een kudde op de meeste stallen kan dat dier niet eens ff lekker buiten rond rennen en staat het het grootste deel van de dag alleen of op stal. Er zijn wel stallen die ze wel accepteren en waar ze wel lekker naar buiten kunnen maar die stallen zijn ook echt gebouwd om hengsten te kunnen houden en daar betaal je vaak voor. Daarbij zijn er ook hengsten die met hun hormonen in de knoop kunnen komen waardoor ze zichzelf helemaal kapot bijten (heeft laatst een artikel over gestaan in de bit of amazone) Of een paard bij 1 al geruind kan worden weet ik niet dat zou ik aan de DA overlaten.

Maar waarom staat het paardje niet in een opfok met andere hengsten? Dan kan hij eerst even opgroeien voordat er aan ruinen en stallen word gedacht. En die zijn redelijk betaalbaar ook

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:56

Ik sluit me aan bij Marcella,mensen beseffen niet wat ze een paard aandoen om hem "hengst" te laten.Ze vinden het vaak alleen stoer om te zeggen dat ze een hengst hebben.Dat het beestje helemaal vereenzaamd zien ze niet.Gewoon castreren,dat is echt beter voor ze.En op 1-jarige leeftijd vertonen ze nog geen hengstengedrag.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 13:13

Hij staat nu in het land met nog 2 hengsten dus hij staat niet helemaal alleen hoor. De opfok er is bij mij in de buurt geen opfok en ik wil er gewoon elke dag heen kunnen om hem zoveel mogelijk in de hand te hebben. Als ik hem laat castreren is het ook pas aan het eind van de zomer niet eerder want ik vind 1 zelf ook nog te jong. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit want hengsten kuren heeft hij nu totaal nog niet alleen zit ik vreselijk met de stal en dat ik er toch weinig mee doe als hij hengst is. Ik ga nog is goed de voors en tegens tegen elkaar afstemmen

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:19

Marcella_e schreef:
Ik vind dat een hengst die niet als dekhengst word gebruikt beter geruind kan worden. Hij kan nooit in een kudde op de meeste stallen kan dat dier niet eens ff lekker buiten rond rennen en staat het het grootste deel van de dag alleen of op stal. Er zijn wel stallen die ze wel accepteren en waar ze wel lekker naar buiten kunnen maar die stallen zijn ook echt gebouwd om hengsten te kunnen houden en daar betaal je vaak voor. Daarbij zijn er ook hengsten die met hun hormonen in de knoop kunnen komen waardoor ze zichzelf helemaal kapot bijten (heeft laatst een artikel over gestaan in de bit of amazone) Of een paard bij 1 al geruind kan worden weet ik niet dat zou ik aan de DA overlaten.

Maar waarom staat het paardje niet in een opfok met andere hengsten? Dan kan hij eerst even opgroeien voordat er aan ruinen en stallen word gedacht. En die zijn redelijk betaalbaar ook

ik ga helemaal met jou mee!
waarom hengst laten als er niet mee gedekt wordt?
nu praat je erover dat je 300 euro veel geld vindt voor stalling, wat denk je dat het kost wanneer je keuringen gaat aflopen! het is een lang traject voor dat je een goedgekeurde hengst hebt!
en fokken met een niet goed gekeurde hengst is meestal vermeerderen van paarden...

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:55

Kan hij dan niet op dat land blijven staan bij die andere hengsten? Want wij hebben dus zelf een hengst die word eind juli 1. Hij staat nu met andere jaarling hengsten op een wei, dag en nacht. Zo voeden ze elkaar zelf op. Je hoeft er dan niet iedere dag naar toe. Maar ik zou hem dus ook echt niet laten castreren. En het slaat echt nergens op dat mensen zeggen dat je hem moet laten castreren ook al wil je er niet mee dekken . Het is inderdaad heel vreo gom hem nu al te castreren, ik zou gewoon heel veel vragen naar een wei waar andere jaarling hengsten staan...

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:56

Dat is dus volgens mij die opfok dingenst??

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:04

Sisco4life schreef:
RUBYWHITE schreef:

Waarom zou je hem ruinen als dat niet hoeft?

Waarom zou je hem hengst laten?
Als hengst zijnde zal hij op de meeste stallen alleen naar buiten moeten, lekker sociaal leventje krijgt hij dan.
Als hij nou naar een opfok kan met andere hengsten is dat natuurlijk ideaal, maar zodra je hem ergens zou gaan stallen en er mee aan de slag gaat zou ik hem laten castreren.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:09

als je hem hengst houd word hij natuurlijk veel mooier kwa bouw (vind ik)..
ik laat mijn hengst, zolang ik hem aankan lekker hengst! krijgtie een mooi bouw!
ik zou hem wel in opfok zetten, daar willen ze wel hengsten of door blijven zoeken!

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:16

Ja maar als hij nou gewoon in die opfok staat, dan hoeft hij toch nog niet gecasteerd. En als je hem nou op een manege zet, dan is het echt een heel ander verhaal dan dat jij hem gewoon op een stal zet. Want bij mij in de burt op zo'n manege staat dat beest hele dagen op stal. Maar waar wij op stal staan dus niet. Het ligt er gewoon aan hoe je hem behandeld en of je er bang voor bent..

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:20

StalHaast schreef:
als je hem hengst houd word hij natuurlijk veel mooier kwa bouw (vind ik)..
ik laat mijn hengst, zolang ik hem aankan lekker hengst! krijgtie een mooi bouw!

Ja werkelijk een hele goede reden, dondert niet wat voor leven hij heeft, als hij maar een mooie bouw krijgt..
Het is m.i. verstandiger om eerst eens goed te kijken wat je je hengst allemaal bieden kan. Kan hij naar buiten? Mag hij ook op de wei? Mag hij hengst zijn? of mag hij alleen maar mooi zijn voor jou? Kun je hem aan? ook als hij ouder en meer hengst wordt? Wij castreren onze hengsten met 1 jaar en er gaat hier geen hengst de dam af omdat ik denk dat een ruin uiteindelijk een beter leven heeft. EN JA wij hebben zelf een hengst, hij is nu 12 en al 11 jaar van ons. Eigen stal, eigen paddock, eigen wei en een ruiter die hem goed de baas kan. Een hele lieve hengst waar je mee buiten kunt rijden en die gewoon aan een halster met je mee loopt. Ja, hij heeft een TOP papier en presteert nog steeds super in de wedstrijden maar als ik het over mocht doen liet ik hem castreren. Sterkte met je beslissing!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:46

Het is maar net wat je wilt.Je wilt graag dat hij hengst blijft zoek dan een goede opfokstal waar hij heen kan tot hij 3 jaar oud is.Jammer dat je dan niet iedere dag er heen kan gaan.Wil je hem bij de boer 3 huizen verderop zetten zul je hem moete castreren.

Ik zou persoonlijk zelf mijn hengst nooit hengst laten.Ik zie het bij ons op stal ook wel staat 1 hengst en alle andere 40 paarden gaan de hele zomer iedere dag naar buiten en hij blijft alleen binnen achter.Vreselijk wat denk je dat dat doet met zo'n dier.Nooit kunnen spelen en neuzelen met andere paarden altijd alleen opgesloten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:57

Ik heb een tijdje geleden precies dezelfde vraag hier gesteld, alleen was mijn hengst al een jaar ouder. Ik heb voor mezelf een paar vragen op een rijtje gezet en toen een beslissing genomen. De vragen:
Heb ik genoeg ervaring/lef om mijn hengst zo aan te pakken dat hij handelbaar blijft als hij hengstengedrag gaat vertonen( en met aanpakken bedoel ik niet meteen geweld, maar wel een goeddoordachte reactie )?
Heb ik de garantie dat ik voldoende steun/begeleiding krijg?
Kan ik hem samen met andere paarden op de wei zetten?
Wil ik met hem naar de hengstenkeuring?
Wil ik hem tot de keuring in de opfok doen?
Vind ik zijn uiterlijk belangrijker dan de antwoorden die ik hierboven heb gegeven?
Ben ik als ruiter bekwaam genoeg om met een hengst over een druk concourterrein te rijden?
Kan ik hem uberhaüpt als hengst een fijn leven geven, ook als er dingen veranderen in mijn stalling/priveleven/financiële situatie?

Heb je op de meerderheid van deze vragen NEE geantwoord: zeker weten laten ruinen! Heb ik ook laten doen en ik ben er heel blij mee: alleen de peuterpubertijd van mijn ruin vind ik al genoeg onstuimigheid om mee om te gaan!

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:17

@Erleyne: Goed nagedacht en m.i. super gehandeld Een goede aanvulling op mijn lijstje