IS het erg als een ruin op een merry springt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

IS het erg als een ruin op een merry springt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:52

Hallo iedereen.

Ik heb een vraagje zoals jullie zien aan de titel. Ik heb een ruin van net 5 jaar (3 mei) en die staat bij drie andere paarden in de wei. Twee ruinen en een merry van 1,5 jaar.
Nu hoorde ik van de eigenaar waar ze staat dat mijn ruin nogal eens op die merry springt. Is dat erg???
Haha ja hij is gecastreerd maar ik vind het beetje zielig voor die merry. Ik weer ook niet hoe vaak het gebeurt eigenlijk maar ze zijn geloof ik 'verliefd'. Merrytje word panisch als ik mijn paard uit de wei haal. (Word na tijdje wel rustig). O,ja merrytje is 1,55 m en mijn ruin is 1,64 m...

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:55

Het lijkt me niet echt goed voor een 1,5 jarige merrie, dat er steeds een zware ruin opspringt.. Misschien schelen ze qua hoogte niet zoveel, maar het is natuurlijk wel veel gewicht.. Maar misschien zit ik fout hoor..

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:58

Welnee, als je merrie niet meer hengstig is dan accepteerd ze het niet meer. Gebeurd wel vaker hoor, dat gebeurd ook met ruinen op elkaar.

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:00

Mijn Paard doet het ook altijd als er een hengstige merrie is maakt verder niks uit hoor en dat gewicht kunne ze wel hebben !
Ze zijn ook niet van suiker

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:01

Nou, ligt er wel een beetje aan hoe vaak Ze zitten wel met die hoeven op de rus te bonken. Weet je wel zeker dat het geen klophengst is? Zo niet kan je zo bloed laten afnemen
Of het ivm met de leeftijd van de merrie kwaad kan weet niet

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:03

mijn paard van 1.65 is laatst op een shetlander van 90 cm 'gesprongen'. die shetlander leeft ook nog steeds. Daar kunnen ze wel tegen, zolang het niet elke dag gebeurt

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:11

Kan best hoor!
Paarden vinden het ook leuk om "het" te doen. Dus laat ze maar gewoon bij elkaar .

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:13

Rökkva__ schreef:
Kan best hoor!
Paarden vinden het ook leuk om "het" te doen. Dus laat ze maar gewoon bij elkaar .

Ik dacht dat alleen mensen en dolfijnen er pleizer aan beleefden ?

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:52

Alytje schreef:
mijn paard van 1.65 is laatst op een shetlander van 90 cm 'gesprongen'. die shetlander leeft ook nog steeds. Daar kunnen ze wel tegen, zolang het niet elke dag gebeurt

Met een shetlander moet je wel oppassen! Die kunnen echt niet zoveel hebben. Wij hebben er nu 1 staan met een zenuwbeschadiging door dit soort geintjes.

Jol1

Re: IS het erg als een ruin op een merry springt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:03

Meestal gaat het wel goed, maar ik weet van een ruin (waar een andere ruin bovenop gesprongen was) dat hij er een beschadigd botvlies op zijn rug aan overgehouden heeft. (En dat is een heel langdurige blessure met onduidelijke afloop) Ik zou er dus toch maar wel voorzichtig mee zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:43

Het kan geen kwaad maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden.Mijn merrie heeft vorig jaar ook bij een ruin gestaan die er steeds op sprong ik heb mijn merrie er tussenuit gehaald en ergens anders neergezet{was gelukkig wel mogelijk bij ons op stal} en de andere merrie die er bij stond hebben ze laten staan.Ik stond er even bij te kijken en in een half uur tijd is die ruin 5 keer op die merrie gesprongen.

remi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:51

Mijn ruin doet dit dus ook, ik vroeg aan de vorige eigenaar of hij bij andere paarden kon staan, was geen probleem hij ging alleen wel merries "dekken" voor mij dus een reden om hem niet met een merrie in de wei te zetten. Het is bij hem zelfs zo dat als er merries in de buurt komt ze spontaan allemaal hengstig worden........
Weet iemand of de reacties van de merries er op kan wijzen dat het eventueel een klophengst is??? Of heeft hij gewoon sex-apeal

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:10

Puur natuur vind ik dat allemaal... gewoon rustig laten doen!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:14

Je kan dat misschien wel puur natuur vinden, maar als je paard er rugklachten aan over houdt dan is dat toch niet zo prettig. Je kan een rijpaard niet vergelijken met een paard in de wilde natuur. In de natuur wordt zo'n paard niet bereden, maar hier wel. Het lijkt me dus niet handig als er elke keer een ruin opspringt. Daarnaast is er in een kudde maar één hengst die de merries mag dekken en die heeft vaak veel merries tot zijn beschikking, zodat er niet telkens één merrie de klos is.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:18

Ik zou eerder bang zijn voor de gezondheid van de ruin, of ben ik nou de enige?
Als straks die merrie straks niet meer hengstig is zal echt wel flink van zich af slaan als die ruin wil springen.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:19

Nee lijkt me inderdaad ook niet goed voor de merrie van 1. 5.
Straks houd de merrie er rug klachten er aan over .
Ik zou dan denk ik gewoon de ruin in een andere wei doen of omste beurt dan na buiten gewoon 2 bij ja anders.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:48

Het kan een paard keer maar niet steeds......

Ben het eigenlijk eens me het bovenstaande

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:04

Hmm, die merrie is nog wel vrij jong natuurlijk....

Mijn pony deed het ook altijd op de pony van mijn vriendin...
moest je mensen zien kijken als ze langs kwamen fietsen
Wij lieten het gewoon toe. Maar dat was niet extreem, per periode een paar keer.

Als die van jou t echt vaak doet zou ik ff kijken of er een andere groepssamenstelling mogelijk is of een ander landje oid.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:41

Als het niet extreem vaak gebeurt (even navragen of observeren) zal ik het gewoon zo laten.
Veel jaarlingen en twenters dekken elkaar ook vaak tijdens macht-spelletjes. En daar zit vaak ook veel gewichtsverschil tussen de onderlingen enters en twenters... En de merrie zal denk ik ook wel gaan meppen als het haar teveel wordt.
Is het echt overmatig, meerdere malen per uur oid zou ik wel even kijken of de groep veranderd kan worden. TE is altijd slecht

Ga iig wel na of het geen klophengst is! Want dan zit je opeens met een veulentje!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:48

Bedankt voor jullie reacties. Volgends de buurman gebeurt het niet heel vaak en de merry is best hoog in rang, bijt goed van zich af, ook naar het oudere paard.

Wat is precies een klophengst??

Weiland splitsen word beetje lastig omdat ze dan het hek slopen, echt irritant. En de merry is nogal goeie vriendjes met die ruin en zijn heel verdrietig als ze apart staan (echt heel dom, kennen elkaar net 2 weken).

O, ja die ruin heeft ook nog wel eens van dat gebrul als hij die merry ziet of ander paard in de wei. Vind het niet heel erg maar mensen kijken je zo raar aan. Hij is wel goed in de hand te houden, gaat niet flippen ofzo, maar het is dan ook echt een super braaf paard.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:28

Een klophengst is een hengst waarbij de tweede bal niet is ingedaalt... was dus ook niet te zien bij de castratie, maar deze hengsten zijn vaak wel in staat een merrie te bevruchten.
Met een bloedproefje door je VA kan dat zo uitgesloten worden.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:09

Maar als hij dan gecastreerd is en dan ziet de dierenarts toch mar een bal en de andere niet. Of valt dit niet echt op??
Ik zal eens aan de fokker vragen.

Heb van de buurman gehoort dat hij er twee keer is opgesprongen. De merry was wel hengstig. Maar nu gebeurt het niet meer nu ze niet meer hengstig is. Nu maar hopen dat ze weer hengstig word.

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:05

Mijn merrie staat de laatste tijd ook erg hengstig en de ruin die er bij in de weide zit springt er ook steeds op. Hoop maar dat hij echt ruin is en geen klophengst! Z'n baasje zegt wel dat hij gecastreerd is en dat hij niet meer "kan" maar nu ik dit lees van een klophengst word ik toch maar ongerust!
En een bloedproef zal de ruin zijn baas niet willen!

ManOnniie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:08

Het kan echt niet kwaad ofzo.. het gebeurt in de wilde natuur ook en daar gebeurt ook niks.. dus het is echt niet erg..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:34

Zolang ruin en merrie een beetje bij elkaar passen, is er niks aan de hand. In het beschreven geval met een 1,5-jarige zou ik toch wat voorzichtiger zijn. Zolang de ruin ook een jong ding is, is het niet zo erg, maar een volwassen ruin zou ik niet graag op zo'n jong paard willen hebben.