mag ontworming bij m'n paard haar eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

mag ontworming bij m'n paard haar eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:22

Hoi,

mijn paard heeft de leuke gewoonte om, als ik m'n spuit met dat middel in haar mond steek, het gewoon terug uit te spugen, zelfs al sta ik 10 min met haar hoofd in de lucht... Mag ik dat niet gewoon bij haar eten doen, want nu gebruik ik ongeveer 3 spuiten omdat ze meer dan de helft van een spuit niet eens inneemt...

Ik hoop dat iemand iets weet... Ik heb wel al gehoord van korrels die bij het eten mogen, maar ik weet niet hoe het zit met de spuiten zelf.

Flore

Re: mag ontworming bij m'n paard haar eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:40

Ik denk dat het wel onder het eten mag, maar of ze het dan ook op eet?

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:01

Bwa, het is plakkerig spul hé, en het smaakt naar drop...

kelly007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:04

ik denk niet dat je dat met haar eten mag mengen

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:05

je mag het gewoon met eten mengen, geen probleem. Het gaat erom dat ze het binnenkrijgt, niet op welk moment. Ik geef Noob altijd direct na zijn spuit een bak slobber, dat staat toch ook gelijk aan het direct met het eten doen?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:06

Ja dat kan wel hoor.Ik weet alleen niet of je paard het dan wel op eet.Mss kun je wat slobber proberen.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:12

Nee, paarden vinden ontwormings spul niet lekker dat eten ze zeker te weten niet op. Zo'n spuit kan ver spuiten richting de keelholte en als het daar is kan het paard het moeilijk terug spugen als je het er snel uitspuit, kwestie van een handigheidje.

HomerunJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:04

Mijn shet eet het op alsof het snoepjes zijn. Mijn paard Homerun daarentegen, probeert het ook uit te spugen. Ik doe wat imhotep ook zegt; snel achterin de mond spuiten, hoofd omhoog en wrijven in de keelstreek en daarna brok met wat lekkers erdoor in de bak. Vervolgens spuugt hij nog wel wat uit, maar ik houd zijn hoofd nog even boven de bak en dan eet hij gelukkig alles op.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:17

Tijdens het eten spugen ze het ook gewoon met eten en al uit. Speciale korrels heb je (lijkt gewoon op biks) en die kun je door het voor mengen, die van mij at het gewoon op.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:08

Kan goed hoor. Mijn paard eet het ook altijd door haar brokken op. Ze krijgt vaker iets door haar eten, dus dat is ze wel gewend. Die spuit krijg ik onmogelijk in haar mond, dus vind ik dit de beste oplossing voor ons beide

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:20

Kan zeker ja. Helaas heb ik een paard die daar dus niet intrapt. Ik deed één geslaagde poging met boterham belegd met van alles en nog wat, die ging naar binnen. De tweede kjeer werd al het lekkers uitgesorteert. Door voer mengen lukt mij dus niet meer, ze vindt het zó verschrikkelijk vies !

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:24

Je kunt ook een tijdje lege wormspuiten vullen met appelmoes en dit aan je paard geven. Doe ik met mijn paard ook.. eerst een week lang voor het ontwormen appelmoes erin.. dan een echt wormenkuur en daar achteraan weer eentje met appelmoes.. hij trapt er al een jaar in.. daarvoor kon ik niet eens bij zn hoofd (hij s een beeetje groot als hij die omhoog doet). Vriendin van mij mengt de wormenkuur door de slobber, dat gaat ook goed!

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:25

Ik heb werkelijk nog nooit problemen met wormenspuiten gehad, bij geen enkel paard. Gewoon snel handelen, goed achterin spuiten en klaar.

Maar goed, je hebt natuurlijk altijd etterbakken die wel een listje verzinnen

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:28

ik heb die van hippomec (vd welkoop/boerenbond). werkzame stof: ivermectine (dus zelfde als eqvalan bijv.)
schijnt naar anijs te smaken, maar moet direct bekennen dat ik niet zelf geproefd heb
ik doe steeds een beetje in z'n mond, laat 'm dan slikken. dan evt. wat lekkers, dan weer een beetje.
werkt super! als ik alles in 1x doe, tuft 'ie 't zo weer uit, net als jouw paard.
succes, hoop dat 't je lukt!

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:32

PriscaZ schreef:
Kan goed hoor. Mijn paard eet het ook altijd door haar brokken op. Ze krijgt vaker iets door haar eten, dus dat is ze wel gewend. Die spuit krijg ik onmogelijk in haar mond, dus vind ik dit de beste oplossing voor ons beide

Bij mij precies hetzelfde! Het is echt onmogelijk om mijn paard te ontwormen Ze krijgt het nu al weer een hele tijd door haar brok en dit gaat goed.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:55

dierfysio schreef:
ik heb die van hippomec (vd welkoop/boerenbond). werkzame stof: ivermectine (dus zelfde als eqvalan bijv.)
schijnt naar anijs te smaken, maar moet direct bekennen dat ik niet zelf geproefd heb
ik doe steeds een beetje in z'n mond, laat 'm dan slikken. dan evt. wat lekkers, dan weer een beetje.
werkt super! als ik alles in 1x doe, tuft 'ie 't zo weer uit, net als jouw paard.
succes, hoop dat 't je lukt!

Onze 2 paardjes zuigen het gewoon op lekker dat ze die anijs vinden!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:26

Lijkt mij geen probleem hoor! Ik geeft ze altijd de spuit vlak voor etenstijd, kunnen ze hun mond/lippen weer schoon maken met voer zegmaar.

Ik heb ook wel eens van die spuiten (volgens mij hippomec) daar zit geen pasta in maar gel met appelsmaak!

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 05:24

Hmmm.. weten jullie zeker dat dat goed gaat?
Iig op de ontwormingsspuiten die wij hier gebruiken staat dat het paard geen eten in de mond mag hebben op het moment dat hij/zij de spuit krijgt. En dat hoor ik ook altijd van iedereen... Dus is dat echt wel goed, dan?

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:37

Mijn grote etter is 1.70m... Ben zelf ook 1.70m, maar als m'n draak zegt nee, dan is het ook nee Waar kun je die korrels krijgen die op biks lijken? En wat kost dat ongeveer?

@carlijn83: waar heb jij dat gehaald? En is hippomec de juiste naam? Zou zo graag willen dat ze het eindelijk eens binnenhoud

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:15

De mijne is daar ook zo'n ramp mee... Die korrels klinken er interessant.
Enig idee waar daar meer informatie over is te vinden?

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:36

door het etne amg best hoor meng het er goed doorheen en door en eventueel iets meer brokken in en je paardje eet het wel op of wortels etc etc

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:39

imhotep schreef:
Nee, paarden vinden ontwormings spul niet lekker dat eten ze zeker te weten niet op. Zo'n spuit kan ver spuiten richting de keelholte en als het daar is kan het paard het moeilijk terug spugen als je het er snel uitspuit, kwestie van een handigheidje.

mijn paard eet het wel gewoon op hoor met een paar brokjes en een heleboel van die vieze troep erbij likt hij naderhand gewoon heel zijn bak nog leeg, bij mijn pony deed ik het altijd op een ouwe boterham, hij at het ook wel op als ik gewoon die spuit geef maar dan blijft het overal aan zitten en zo is het in een keer weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:44

Ik doe het door het eten,een beetje slobber dat vind ze zo lekker.Nu lust ze niet veel ,maar dat eet ze zo op.
Ze doet precies het zelfde als het paard van de topicstarter .braaf op laten spuiten,even wachten en je krijgt de hele bubs over je heen gespuugd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:34

Als je een wormenkuur gebruikt die op de tong smelt, kunnen ze het niet meer uitspugen...zoals bijv. Equest. En ik krijg de indruk dat mijn dames Equimax zelfs lekker vinden!

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:55

ik ken mensen die spuiten het gewoon in de slobber.. als je veel slobber geeft zal de smaak ook wel niet zo erg veranderen