Stro of houtkrullen of vlas of niets in de trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Stro of houtkrullen of vlas of niets in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:45

hoi,
ik heb een vraag omtrent stro of houtkrullen in de trailer. de ene zegt niet doen , je paarden kunnen er op uitschuiven de andere zegt wel doen het maakt het reizen aangenamer. nu weet ik niet echt wat ik moet doen. wat is jullie mening ? waarom wel of niet ,en als je er een bodembedekker in legt is het dan stro,vlas of houtkrullen.
groetjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-06 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:09

Dat ligt eraan wat voor een bodem je trailer normaal heeft.
Onze trailer heeft rubberen matten met noppen erop. Hierop gaan ze echt niet glijden.
Als je een houten bodem hebt dan is die kans veel groter. Ik heb eigenlijk geen idee wat je er dan het best op kan leggen. Vermoed houtkrullen.

ikke

Re: trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:11

Alles wat los ligt, wordt glad en geeft dus risico op uitglijden.
Een goede rubber vloer, vast of los zonder strooisel geeft de veiligste situatie.
Dat paarden niet plassen op de trailer vanwege spetteren is niet echt een argument, immers een trailerrit van twee uur brengt je van elke plek op vrijwel elke plek in Nederland.........

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:51

waarom een bodembedekker? paard gaat toch niet liggen, dus zorg inderdaad voor rubbere matten zodat het niet uit kan glijden.

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:40

ok bedankt. mijn trailer heeft een rubbere vloer met noppen op. niets erop dus.
groetjes

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:46

Wij hebben een erg oude (maar verder wel goede) trailer. Daar hebben we zelf rubbermatten ingelegd. Deze liggen maar tot de borststang, maar het functioneert goed. Als de trailer vies is gooi je de matten eruit (als je sterk bent, sterker dan ik) en spuit je de trailer schoon. Alleen dan ff wachten met de matten terug leggen tot de boel droog is. Anders rot de bodem weg!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:30

wij hebben een antislip bodem in de trailer. Dus geen vlas, zaagsel of houtkrullen nodig. Paarden hebben zo voldoende grip en het is goed schoon te houden

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:56

ik zou er niets in doen, mits de ondergrond (te) glad is

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:51

Wij hebben rubber matten op de vloer, en daarnaast nog een beetje zaagsel, om de pies op te vangen. Anders wordt het zon gigantische troep.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:48

wij hebben een rubberen gietvloer in de trailer, lekker stroef dus geen verdere bodembedekking.

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:40

toen ik mijnn paard ging halen had hij niks in de trailer

Niien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:39

Een vriendin van mij heb stro erin.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:42

Zaagsel glijd het minst.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:13

Ik heb ook een rubberen gietvloer en meestal zaagsel achterin liggen (bij een merrie dan, bij een ruin zul je het ook meer naar de voorkant moeten hebben liggen) om de urine op te vangen. Doe ik dat niet dan loopt alles naar voren en wordt het een vieze bende door de hele trailer. Ook de drollen drogen meer op en de benen blijven schoner.
Als je een hele dag op concours bent zullen paarden toch een keer plassen. Op een kale bodem vinden ze dat vaak niet echt prettig, en ze staan toch het grootste deel van de dag op dat ding.

Liever zaagsel dus... De drollen en eventuele natte plekken haal ik eruit (het vocht wordt goed en direct opgenomen), dan veeg ik de rest op een hoopje, bij de randen weg en als ik het weer nodig heb verspreid ik het weer over de hele breedte. Het is erg zuinig in gebruik.

Vlas lijkt me erg glad, dat is al glad in een stal als je net op hebt gestrooid.
Stro neemt niet zoveel op. Daar heb je een dikkere laag van nodig.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-05-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:16

Ik zal er iig. geen vlas ingooien. Heb je zelf welleens op een berg schone vlas gestaan. Je ligt zo om, ik vind het echt heel erg glad.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:19

Wij hebben niets in de trailer liggen, de bodem is van rubber en iets erop leggen maakt het alleen maar glad.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:33

Ik gooide eerst altijd heel veel stro in de trailer...
maar dat is niet echt goed vond ik zelf. Dus nu staan ze met
niks erin. Minder kans om uit te glijden.

x__beauty

Re: Stro of houtkrullen of vlas of niets in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:01

heejj ik doe er meestal wat vlas.. in mar niet te veel .. ligt er ook aan of ik ver moet..soms doe ik ook niks.. maarja

-xxx- Femke;)

x__beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:02

houten bodem;).l in de ene thrailer.. maar bij de rubberen.. doe ik meestal hooi,

SelindeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:00

Ik doe d'r eigenlijk helemaal niks in. ten eerste omdat ik dan naast m'n stal, ook nog es m'n trailer uit moet mesten, en ten tweede, heb ik gewoon rubberen nopjes bedekking, dus vind ik 't niet echt nodig. ik hoef natuurlijk ook niet zo heel ver te reizen, maar toch..

xxx Selinde

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:11

mijn vriendin en mn instructrice hebben alle 2 niks..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:30

Altijd krullen erin, omdat dit vocht opneemt en het de bodem beter beschermt tegen rotten. Bovendien gaan onze paarden vaak meer dan 12 uur mee op de vrachtwagen en staan er een groot deel van die tijd in, voor het urineren is het ook erg prettig voor ze.
Onze vrachtwagen heeft trouwens een houten bodem met daarover rubberen antislipmatten.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:40

joyce B schreef:
Ik heb ook een rubberen gietvloer en meestal zaagsel achterin liggen (bij een merrie dan, bij een ruin zul je het ook meer naar de voorkant moeten hebben liggen) om de urine op te vangen. Doe ik dat niet dan loopt alles naar voren en wordt het een vieze bende door de hele trailer. Ook de drollen drogen meer op en de benen blijven schoner.
Als je een hele dag op concours bent zullen paarden toch een keer plassen. Op een kale bodem vinden ze dat vaak niet echt prettig, en ze staan toch het grootste deel van de dag op dat ding.

Liever zaagsel dus... De drollen en eventuele natte plekken haal ik eruit (het vocht wordt goed en direct opgenomen), dan veeg ik de rest op een hoopje, bij de randen weg en als ik het weer nodig heb verspreid ik het weer over de hele breedte. Het is erg zuinig in gebruik.

Vlas lijkt me erg glad, dat is al glad in een stal als je net op hebt gestrooid.
Stro neemt niet zoveel op. Daar heb je een dikkere laag van nodig.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik heb een ruin, trailer met rubberen gietvloer.. maar heb er een laag zaagsel in, voor de urine...

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:45

Ik heb een rubberen gietvoer en heb houtkrullen in de trailer. als ze mesten of plassen wordt de vloer toch nat en wat gladder, en ik vind het wat makkelijker schoonmaken en mooier staan. Een stalgenootje van mij heeft niets in de trailer, als je hem open doet zit alles aan de achterkant onder de mest(spetters), het gaat ontzettend in/tussen je structuur van je vloer zitten

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:38

Wij hebben ook rubberen matten zonder strooisel in de trailer en dat gaat goed zolang hij niet op ijzers staat. Nu staat hij voor wel op ijzers en glijdt hij bij het eruit stappen regelmatig uit. Hij ligt dan op zijn knieen en dat is natuurlijk allesbehalve fijn voor hem (en voor mij, schrik me elke keer lens ) Hij vind de trailer al zo geweldig, NOT dus ik zoek ook naar een oplossing, zoals ik het nu begrepen heb bevalt zaagsel en hooi het beste.. klinkt op zich ook wel logisch. Ik ga het proberen