Vlas of Zaagsel in stal????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helina0611

Vlas of Zaagsel in stal????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 21:32

Aangezien dat mijn paard vrij dik is van het vele stro eten, hebben we besloten om eens iets anders te proberen voor in stal. als madam een schone stal heeft eet ze echt tot de laatste stohalm de hele stal leeg en staat ze op beton en mest. je kan stro bij blijven geven maar dat hindert haar niet. het staan op beton en mest in ook niet echt bevordelijk voor haar hoeven, aan gezien ze al haar hele leven 2 open stralen heeft.

voor wat zou jij kiezen als je tussen deze kon kiezen??
en waarom??
en wat zijn de voor en na delen van vlas of stro??

Afbeelding
ahhh een schone stal. ik kan weer beginnen met eten
Afbeelding
eten met die handel.

wie kan mij helpen?? laat heel graag een berichtje achter!!
gr Franca en ook Helina (paard)

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:04

Ik heb zelf ervaring met zaagsel en dat heeft iniedergeval het voordeel dat ze het niet opeten, alleen vind je wel overal zaagseltjes (denk aan staarten en manen vol zaagsel en je paard strooit zaagsel rond dat in de hoeven blijft zitten). Het is alleen we duurder dan stro en bovendien is het moeilijker om van het zaagsel af te komen, ik weet niet waar jullie mest heen gaat, maar de meeste stromest gaat naar championkwekerijen en die willen geen zaagselmest omdat zaagsel nauwelijks verteerbaar is en stro voor veel lucht in de grond brengt. Verder kunnen stukjes zaagsel in de witte lijn van de hoeven blijven zitten dus daar moet je wel goed op letten.
Ik heb zelf geen ervaring met vlas, maar ik heb gehoord dat dit goedkoper en minder werk is met uitmesten dan zaagsel. Bovendien kan de vlas niet in de witte lijn komen en daar eventueel een ontsteking veroorzaken. Ook hiervan is het grote voordeel dat de paarden het niet eten.
Let er wel op dat je paard zich eerder gaat vervelen als er niets meer te eten valt in de stal, hij zal dus misschien meer behoefte krijgen aan afleiding. Sucses!!!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:37

Ik heb goeie ervaringen met vlas, schoon en heel gemakkelijk uit te mesten.
En tot zover ik weet is het geen ramp als je paard er perongeluk beetje van eet. Bij je paard moet je dan wel zorgen voor (eiwitarm)hooi/kuil.
En zorgen dat ze vaak genoeg uit de stal komt om verveling te voorkomen

radje

Re: Vlas of Zaagsel in stal????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:44

Ik ben vandaag overgegaan van krullen naar vlas.

Ik vind dat er bij de krullen veel stof vrijkomt, bij vlas had ik het niet.

Verder moet ik er nog achter zien te komen wat het verschil is.

sandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:31

Mijn paard stond eerst op stro, nu op vlas.
Ik vind vlas echt stukken beter. Hij eet nu tenminste niet meer zijn hele stal op , het is makkelijk schoon te houden en je hebt geen last van stof.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:58

Opa staat op vlas.
Het stoft niet, dat is zowiezo al ideaal.
Eerst stond Oop op stro, toen had hij nog wat te knauwen als hij zich verveelde. Nu niet meer, maar daar zal jij alleen maar profiteren

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:14

bedankt voor de reacties.

conclusie tot nu toe:
voordeel zaagsel:
-ze eten het niet op
-goed schoon te houden

nadeel zaagsel:
-stoffig
-je vind het overal terug (staart, manen, hoeven)
-moeilijker om het aftevoeren (niet goed verteerbaar)
-vrij duur

voordeel vlas:
-ze eten het niet op
-niet stoffig
-goed schoon te houden
-vrij goedkoop

nadeel vlas:
geen??

zijn er nog meer voor of nadelen??
hoe het er nu voor staat, ga ik voor vlas

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:18

Vlas is goed spul...ik heb het een hele poos gebruikt voor mijn beestjes.

Een hapje vlas zo nu en dan (vaak alleen vlak na het opstrooien) kan niet zo heel veel kwaad.

Er komen ook steeds meer berichten dat zaagsel helemaal niet goed is voor de luchtwegen (giftige stoffen). Het wordt in dierenwinkels / voor knaagdieren al afgeraden. Veel paarden staan juist voor hun luchtwegen op dit soort bodembedekkers. Daarom alleen al zou ik dus geen zaagsel gebruiken.

Vlas verteerd volgens mij ook best redelijk dacht ik...of was dat nou hennep ...

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:21

Hoi,

Wij gebruiken ook vlas ik ben er goed over te spreken het stoft niet ze eet het niet en is makkelijk bij houden.

Groetjes

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:25

Persoonlijk vind ik vlas wel goed spul. Je moet het alleen wel dik opstrooien zodat je niet elke keer de hele stal leeg hoeft te trekken. Maar dat is dan wel weer een duur grapje.

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:27

Wij hadden zo'n speciale schep...drollen en natte plekken er elke dag uitzeven en dan kom je een heel end hoor.

Wij hadden vlas in combinatie met rubberen matten. Het was dus puur voor de absorptie van urine / mest.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:21

Bij vlas is misschien nog een nadeel dat het over algemeen ietsjes duurder is
Verder vind ik vlas heel handig. Bij Oop wordt elke dag de drollen eruit gehaald een eenmaal weeks een schoon laagje erop gelegt.
Je houdt dan een soort van een vochtige onderlaag, dat lekker als bedding dient
1x per maand (geloof ik) wordt dan de hele zooi eruit gehaald en begin je opnieuw

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:25

Nog een voorstander van vlas. Absorbeert echt super goed. Gaat niet stinken. Stoft niet, ze eten het niet, betaalbaar. Wat wil je nog meer?

mcsjelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:28

Mijn verzorgpaardjes staan ook op vlas en dat gaat hartstikke goed. Ook op rubberen matten met daar een laag vlas over.
Ik heb wel eens gehoord dat er paarden zijn die ook vlas eten en dat is niet gezond, maar een paar hapjes van een nieuw laagje vlas kan geen kwaad.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:31

Mijn vorige paard heeft een verschrikkelijke verstoppingskoliek gehad na het eten van vlas. Is echt kantje boord geweest, hij heeft bijna een week in de kliniek gestaan.
Qua onderhoud is het heel mooi spul, maar je moet echt oppassen dat ze er niet van gaan eten. Aangezien jouw paard kennelijk zo'n veelvraat is, zou ik er wel voorzichtig mee zijn.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:33

Mijn paard staat sinds een paar maanden op vlas. Het bevalt op zich super, mits je genoeg in je box laat liggen. Ik heb nog geen ammoniakdampen in mijn stal gehad. Ik vind ook wel dat je ruimvoldoende hooi moet voeren ter compensatie.
Ik vind het mesten wel meer werk maar dat komt ook omdat die van mij het er aardig doorheen loopt.
Het paard van mijn vriendin maakt echt een puinhoop van zijn vlasbox en daar krijg je ook geen lekkere onderlaag gekweekt. Die box ruik je zo nu en dan dus wel omdat hij hem volledig omloopt. Je zou het gewoon moeten proberen.

Hier kun je ook veel voors en na's lezen

viewtopic.php?f=1&t=295438&hilit=

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:47

oke bedankt iedereen.
helina is een behoorlijke veel vraat. ze eet dan ook erg veel, tot voor kort in ieder geval een halve baal hooi per dag. en dan had ze nog niet genoeg. en begon ze maar weer aan het stro waar dan dus niks meer van over blijft. verder krijgt ze smorgens en savonds 1 schep biks en 1 schep musli.
verder gaat ze zomers altijd op het land wel nachts in stal. want ze houd niet zo van het land. ze drinkt niet uit de sloot of bak. ze poept en plast niet op het land vandaar. ze is wat dat aan gaat erg netjes. altijd doet ze haar behoefte op 1 bepaalde plek, ik hoef dus maar op 1 plek in de box te mesten.
ik zal even naar de link kijken, misschien word ik daar nog weer wat wijzer van.
weet iemand hoeveel een baal vlas kost en hoeveel er ongeveer in een stal gaat. onze stal is 3 bij 3 meter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:52

Vlas is erg fijn, het stinkt veel minder en het is makkelijker uitmesten. Eigenlijk alleen maar voordelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:57

Mijn paarden staan op zaagsel. Stro hoef ik niet meer. Ik heb te vaak verhalen gehoord van eten+koliek.
Ze moeten bij ons op zaagsel omdat dat fijn met de mestverspreider over het land kan.

Een voordeel vind ik dat je minder ammoniaklucht hebt (en dus is het beter voor m'n paard z'n luchtwegen) en dat het gemakkelijker schoon te houden is dan stro. Het neemt ook meer vocht op.
Ik heb er eigenlijk geen last van dat het overal in komt te zitten. En ze noemen het wel stofvrij, maar dat is het niet.

Ik heb weleens aan vlas gedacht, maar volgens mij is dat een stuk duurder, en daar zal de eigenaar dan wel niet aan willen. Als er echt minder stof in zit dan zaagsel, dan wil ik het weleens proberen. Ik hou dit topic even in de gaten.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 06:41

Ik gebruik vlas en houtvezel door elkaar gemengd werkt ook perfect.
Dit heb ik gedaan omdat mijn paard dus idd ook vlas eet en als ik het meng met krullen eet ze het niet.
Ik betaal voor een pak vlas 6,25 maar heb hier op bokt al eens gelezen dat sommige een stuk minder betalen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:50

Mijn eigen 4 paarden staan op vlas en vanaf gisteren ook alle 4 de pensionpaarden. De voordelen zijn al meer dan eens genoemd en daar sluit ik me bij aan. Voorheen stonden we allemaal op zaagsel. Aangezien er een paard is met wat ademhalingsproblemen, was het voor het beestje ook geen doen om in een stal te staan met vlas terwijl de buren opgestooid werden met zaagsel. Vandaar de overstap. Mijn tante heeft de konijnen ook op vlas.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:04

Vlas lijkt ideaal maar is zeer slecht.
Het absorbeert lekker de urine maar men vergeet dat vlas ook het vocht in de hoef absorbeert->paard heeft droge hoeven->gaat meer brokkelen

Door dat snertding,vlas dus,moeten wij elke avond modder smeren op de hoeven van ons paard

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:56

Blue_Star schreef:
Vlas lijkt ideaal maar is zeer slecht.
Het absorbeert lekker de urine maar men vergeet dat vlas ook het vocht in de hoef absorbeert->paard heeft droge hoeven->gaat meer brokkelen

Door dat snertding,vlas dus,moeten wij elke avond modder smeren op de hoeven van ons paard

dan vetten we toch een paar x vaker

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:02

Ik heb mijn paard al jaren op zaagsel staan, ondertussen ook 1 op vlas.
Ik vind het zaagsel (beukenzaagsel stoft totaal niet) het fijnste.
Maar als deze partij op is kan ik da niet meer aankomen.
Dus gaat alles op vlas.

Stro komt er bij mij niet in, vuile bende, daar trekt niks in, daar heb ik niks aan. En een veel te grote mest bult.
Last van droge, brokkel hoeven enz heb ik nog nooit gehad.

MiSsY_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:26

Heeft vlas verder ook geen nadelen voor de hoeven?