wel of geen bandages?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackpegasus

wel of geen bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:54

hallo,

mijn verzorgpaardje is een half jaar geleden geopereerd aan een botsplinter bij haar kogel. ze mag weer wat draven nu. nou heb ik een vraag, is het juist verstandig om bandages te gebruiken met rijden voor wat stevigheid of juist niet verstandig? ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven. alvast bedankt.

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:56

ik vind bandages daarvoor niet nuttig. dan zou ik eerder peesbeschermers omdoen. mijn paard heeft haar griffelbeentje versplinterd gehad en deze is operatief verwijderd.
Met springen doe ik peesbeschermers om, maar met gewoon rijden niks .
Als ik bandages omdoe is het eigenlijk meer om dat ik het leuk vind staan

blackpegasus

Re: wel of geen bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:59

ok bedankt. ze heeft nog wel een dik been maar loopt niet meer kreupel ofzo. dus ik kan haar gewoon zonder iets rijden? ze mag alleen maar stappen en draven voorlopig.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:00

bandages kunnen steun bieden, misschien is het wel handig om in het begin nog wat steun te bieden en dan afbouwen.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:15

Wel, ik rij altijd met bandages, maar longeren met peeskappen en aan de longe alleen stappen helemaal niks.
Echt behoudt van de benen, de schade bij hard struikelen/vallen is veel minder!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:36

Hollybolly schreef:
bandages kunnen steun bieden, misschien is het wel handig om in het begin nog wat steun te bieden en dan afbouwen.

Bandages bieden géén steun hoor!Zijn alleen voor het mooie.
Als je bang bent dat je paard gaat aantikken dan kan je peesbeschermers gebruiken,anders niets

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:16

Mijn voorkeur gaat uit naar peesbeschermers. Ik vind bandages niet echt betrouwbaar.

Ik zou als ik jouw was wel wat om doen.

Succes!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:14

Blue_Star schreef:
Hollybolly schreef:

Bandages bieden géén steun hoor!Zijn alleen voor het mooie.
Als je bang bent dat je paard gaat aantikken dan kan je peesbeschermers gebruiken,anders niets

wie heeft t hier over aantikken?
en ja tuurlijk. bandages zijn uitgevonden voor de lol. dacht het niet, als jij toch last van je enkel heb doe je er toch ook een verstevend verband om?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:22

bandages bieden bij een paard geen steun.
paard en mens kun je hier niet een lijn in trekken; ons onderbeen bestaat uit spieren, bij een paard zitten er alleen pezen.
wij wegen 70 kg, een groot paard wel 700kg.
en die 700kg. kun je met een lapje stof ECHT niet ondersteunen.
het is dus alleen voor de mooiigheid.
bestaat trouwens bij bandageren gevaar dat het onderbeen te warm wordt, met alle gevolgen vandien. dan heb ik het ook nog niet over het correct aanleggen van die dingen (wat heel vaak fout gebeurt, goedbedoeld).
ik zou er lekker niks om doen, kan het ook niet per ongeluk knellen.
succes met revalideren!
Laatst bijgewerkt door dierfysio op 19-05-06 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:24

idd dierfysio!
Goed uitgelegd!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:28

mijn paard krijgt bandages om als ik haar op de harde grond moet laten draven. en inderdaad, als je t niet correct omdoet kan je problemen krijgen, maar dat is met alle soorten van het harnachement zo.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:56

Waarom dan Hollybolly?
Bandages geven geen steun zoals dierfysio net heeft uitgelegd.
Het is alleen tegen het aantikken en tegen bijv steenstjes die opspatten

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:00

Bandages geven een lichte bescherming, vooral wanneer er ook onderlappen gebruikt zijn. Voor de stevigheid hoef je het niet te doen. Dat de benen (te) warm worden onder de bandages is mij nog nooit opgevallen.

Chntl_Zrro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:54

peesjes geven meer stevigheid dan bandages is 1 denk wat zeker is bandages beschermen meer als jj gaat ridjen

Maudjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:58

Ik zou gewoon peeskappen doen of 3 in 1 beschermers. Ik heb gehoord en gelezen dat je met bandages de temperatuur in de benen om hoog gaat en de kans op blessures groter is.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:31

klopt maudjuh. is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zelfs!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:41

Maarrum, worden onder neoprene peesjes en 3-in-1 beschermers de remperaturen niet veel hoger om dat bandages toch wel ademender zijn, je ziet mij niet rodlopen op neoprene sokken hoor, dat is pas zweterig. (geen kritiek, maar lijkt me logischer)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:06

Hollybolly schreef:
mijn paard krijgt bandages om als ik haar op de harde grond moet laten draven. en inderdaad, als je t niet correct omdoet kan je problemen krijgen, maar dat is met alle soorten van het harnachement zo.

Ik heb ook wel eens een heel artikel gelezen van Irmgard Michielsen, Dierfysio én Osteopaat. Zij vond de bandages ook vrij onzinnig, maar dat goed aanleggen spreekt voor zich. Als het afknelt is dat slecht voor de doorbloeding en de toevoer van zuurstof naar de spieren etc. En te los kan weer ongelukken veroorzaken, als ze opeens los gaan hangen onder het rijden.
En als jij een goede stof hebt trouwens, hoeft het niet per direct te heet te worden. Bijvoorbeeld met een goede onderlap.
Mij is ook geleerd dat ze steun bieden, eigenlijk met hetzelfde idee bij mensen met steunbandages. Echter; Mijn mening [gewoon maar een stom scholiertje] heeft weinig in te brengen bij iemand als Paardfysio, what's in the name he.
Dus ga ik ook uit dat als ik de meningen van dierfysio's hoor, dat dat dan ook wel zo zou zijn.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:49

Qimm schreef:
Maarrum, worden onder neoprene peesjes en 3-in-1 beschermers de remperaturen niet veel hoger om dat bandages toch wel ademender zijn, je ziet mij niet rodlopen op neoprene sokken hoor, dat is pas zweterig. (geen kritiek, maar lijkt me logischer)

Dat heb ik me ook eens afgevraagd.....

Ik rij met alle soorten bescherming door elkaar. Hangt van m'n tijd en planning af, welke bescherming ik pak. (moeilijke oefeningen pak ik bandages)
Maar over de hitte onder de bandages en beschermers, denk ik dat als je ze allleen met rijden omdoet de schade wel mee valt.
Ik rij meestal maximaal 3 kwartier, dus denk niet dat dan de temperatuur dusdanig hoog kan worden...
Zijn er eigenlijk "gevallen" bekend dat er (bij het normale gebruik) toch ernstige schade is voorgekomen?

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:15

Vraag anders aan je DA wat hij het beste vind

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:26

Bandages zijn als mooie velgen onder een auto, het ziet er leuk uit, maar het heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Denk je nu echt dat zo'n lapje stof de krachten weerstaat die op een been komen? Dat je bij springen en eventing peesbeschermers omdoet, daar kan ik inkomen, maar voor de rest is het zinloos om beenbescherming te gebruiken. Het is ook niet zonder reden verboden in de dressuur om beenbescherming te gebruiken. Als beenbescherming daadwerkelijk nuttig zou zijn, dan was men allang tegen die regel te hoop gelopen........

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:06

Das nogal simpel ikke.
In de dressuur mag het idd niet. Dat is ook om te zorgen dat ze er geen gekke dingen in stoppen etc......

Wanneer je paard hoefijzers heb, kan het zeer nuttig zijn. Wanneer hij per ongeluk zichzelf aantikt kan de schade aanzielijk groter zijn dan met bescherming.

Sannum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:13

superwoman schreef:
Das nogal simpel ikke.
In de dressuur mag het idd niet. Dat is ook om te zorgen dat ze er geen gekke dingen in stoppen etc......

Wanneer je paard hoefijzers heb, kan het zeer nuttig zijn. Wanneer hij per ongeluk zichzelf aantikt kan de schade aanzielijk groter zijn dan met bescherming.

Hier ben ik het volledig mee eens! Dat men zegt dat het alleen voor de sier is, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk zullen bandages(net als alle andere beschermers) geen peesblessures voorkomen. Maar stel je voor dat je paard zich aantikt met een ijzer, of je rijdt over een takje wat precies in het been van je paard zou prikken. Dán doen de bandages hun werk. Net zo min als peesbeschermers zullen ze peesblessures voorkomen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:48

superwoman schreef:
Das nogal simpel ikke.

Dan heb ik toch wel een wereldpaard gehad, dat ze 17 jaar op ijzers heeft gelopen en nooit een enkel probleem aan haar pezen heeft gehad. En nee, dit paard ging niet voorzichtig om met zichzelf. Daarbij ben ik er ook nooit voorzichtig mee omgesprongen en veel meer dan een enkel kreupelheidje door een verstapping is er nooit geweest.
Enne, voordat iedereen erover valt, ze was 12 toen ik haar kocht en 29 toen ze ging.

Sannum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:00

Nou, ik zou zeggen, lees de paard en sport.. Staat toevallig een heel artikel in vandaag! Wel toevallig.. Daar staat dus in dat bandages wel stevigheid bieden. Ik ga er dan maar vanuit dat dat zo is.