Mijn pony de grappenmaakster (Wil ineens de wei niet uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Mijn pony de grappenmaakster (Wil ineens de wei niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 19:27

Hallo,

Mijn pony is een grappenmaker, aan de ene kant kan ik er wel om lachen, aan de andere kant echt helemaal niet.
Sinds nu een kleine paar weken staan de paarden snachts buiten. Maar één van mijn pony's laat zich niet meer vangen. In het verleden heb ik daar al eens eerder problemen mee gehad, maar die zijn op een gegeven moment wel goed gekomen. Nu begint ze weer te rennen als ik al aan kom lopen. Ik wil haar eigenlijk geen aandacht schenken. De andere pony's komen wel gewoon, die kan ik het weiland uit halen, ik kan ze een knuffel geven en wat lekkers. Maar Marinde niet, die staat alleen te kijken, ik zie haar denken "Geef mij ook wat lekkers!?"
(Ze lijkt wat jaloers omdat de anderen wel aandacht krijgen en zij helemaal niet).
Ik heb op dat moment meer zoiets van, je komt maar lekker eens naar mij toe.. Ik kan wel achter haar aan blijven rennen.

Waar ze het ineens vandaan haalt? Geen idee. Ze is vorige week wat ziekjes geweest en was niet helemaal de oude.

Doe ik er goed aan om maar af te wachten tot ze naar mij toe komt en haar geen aandacht te schenken?
Hier twijfel ik wat aan, vandaar dat ik ook het topic opende.

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:42

Ik denk het wel, ik rijd er ook een die moeilijk doet met uit de wei halen.. Maar als ik brokjes meeneem, en eerst uitgebreid de ander begroet doet ze opeens niet moeilijk meer.. Gewoon een kwestie van gokken wanneer je dr wel naartoe kan stappen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:26

Gokken wanneer ik erop af kan stappen vind ik heel moeilijk. Ze houd me heel nauwkeurig in de gaten. Ik hoef mijn arm maar opzij te bewegen en ze schiet alweer weg
Ik neem aan dat als zij begint te rennen ik juist door moet gaan tot ik haar te pakken heb?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:22

Geen aandacht aan schenken...
Volgens mij probeerd ze de baas over je te spelen of te worden.
Een paard moet jou als leider zien, en ook naar jou toekomen. En jij niet naar hem. (als je hem vraagt om te komen zowiezow)
Niet komen = geen aandacht. Wel komen = aandacht en misschien ook wel wat lekkers.
Zo heb ik het geleerd en doe ik het ook. Al staat de pony 5 meter van je af.
Op je hurken gaan zitten.. jezelf teminste klein maken wil ook helpen. Hoe kleiner jij bent hoe minder 'gevaarlijk' in de ogen van een pony vaak.
Ook als ze bijv. naar je toekomt als je met de andere pony's bezig bent. Ze is er dan en dat verdient aandacht. Wat je laterna weer kan afbouwen, zodat ze niet echt zelf gaat beslissen van ja nu wil ik aandacht en krijg ik dat.
Als ze eerst niet durft te komen moet ze vind ik/lijkt me vertrouwen terug krijgen. Heeft ze dat weer goed, dan zal het later waarschijnlijk ook beter gaan. Zo is het bij mij en Nike teminste wel gegaan.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 21:25

Vertrouwen heeft ze naar mijn idee wel.
Normaal gesproken doet ze dit nooit, komt ze naar me toe gelopen en laat zich gewoon pakken.
Het is een beetje gekomen nadat haar 2 oude vriendjes erbij zijn gekomen in de wei. Ze staan nu met zijn 3en. Lol heeft ze er schijnbaar wel in aangezien ze gekke sprongen maakt, met van die boevige ogen en die oortje naar voren.
Het is iets wat ineens opkwam.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:26

Als Mel dat deed liep ik altijd gewoon een beetje door de wei, of ik bleef stilstaan, als ze dan uitgefeest was liep ik heel voorzichtig stapje voor stapje naar haar toe, met een wortel in m'n hand. Nu komt ze soms zelfs aanlopen als ik fluit

polbo

Re: Mijn pony de grappenmaakster (Wil ineens de wei niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:38

Dat had had ik vroeger ook als ik mijn pony wilde pakken en deze net lekker stond te eten met zijn vriendje.

Wat ik toen heb gedaan is af en toe naar hem toe lopen en hem wat lekkers geven en dan weer weg lopen of even naar hem toe lopen ff aaien en dan weer weg gaan. ( In het begin had ik het longeertouw er aan vast gemaak als die dan weg wilde lopen zette ik mijn voet er op en gaf hem wat lekkers.) Dit deed ik alleen tijdens het oefen ik had natuurlijk niet altijd die pony aan de longeer lijn lopen.

Het gaat er gewoon om dat je pony niet de link legt tussen jou en uit de wei gaan. Daarom moet je er af en toe ook heen gaan en hem gewoon een aai geven of iets lekkers.

suc6 er mee!

Dnies90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:57

zelfde problem heb ik ook gehad.
halster achter je rug klik het touw eraf.
neem een emmertje bix mee tijdens het eten doe je het touw achter ze oren hou dat touw vast.
doe dan het halster om en je hebt hem

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:09

polbo de afgelopen paar maandenkom ik alleen maar de wei in om haar wat lekkers te geven. Ze gaat er uit als ze een peotsbeurt krijgt en weer terug als ze klaar is. Ze komt er niet eens elke dag uit

Nadjathebest, gaat dat maar zo moeilijk, ze komt niet, al heb je 2 emmers vol met biks, wortels, appels of iets anders lekkers

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:15

Dat doet mijn pony ook regelmatig,
hij blijft dan heel hard rondjes om me heen lopen zo van je krijgt me toch niet, en voor lekkers of brokjes is hij niet om te kopen.

Ik haal dan meestal de andere pony eruit en geef haar aandacht.
als hij alleen staat kan ik hem zo pakken.
Dan is het niet meer leuk

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:36

Rick_erika, dat herken ik wel
Als de anderen eruit zijn, kan ik haar ook zo pakken.

Vandaag ben ik weer eventjes langsgeweest, ik had een paar koekjes voor de pony's en ben expres met mijn halster het weiland in gegaan, deze hing wel om mijn schouder. En weer steeds wegrennen en draiien, hoewel ze wel verdacht veel in de buurt bleef. Ze kwam later toch wel steeds ietsje dichterbij, maar zodra ik haar wilde aiien, liep ze weer vrolijk weg. Uiteindelijk bleef ze toch maar staan. Ik heb haar toen goed beloond, het koekje gegeven en haar even helemaal nagekeken. Er was niets meer aan de hand en toen ik zelfs wegliep richting hek, volgde ze me wel. Ze stond ons nog helemaal na te kijken toen we wegliepen.

Ik krijg er maar geen hoogte van
Wel ben ik heel blij dat ze vandaag uiteindelijk bleef staan.

Anne_Bo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:27

Ik heb ook datzelfde probleem,
ik heb al heel veel manieren geprobeert hem te lokken (met snoepjes enz.) en op andere manieren maar t lukt niet echt, heel soms krijg ik hem te pakken. Nu besteed ik er niet meer veel aandacht aan, en dat help al een beetje, hij komt al naar me toe gelopen, maar je kan m nog niet passen

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 17:24

Aankomende week ga ik weer heel rustig aan beginnen met de training.
Nu ze een paar maanden niets heeft gedaan is de vrijheid die ze heeft hardstikke lekker (In de wei rennen is toch altijd leuker dan bereden/gelongeerd worden).

Heeft er iemand misschien een tip van hoe ik dit het beste op kan lossen?
Misschien halster om laten in de wei? (Ze staat er dag en nacht in)

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:35

paard van vriendin van mij heeft dit ok gedaan .
eerst geporbeert door alle paarde eruit te halen...
had geen nut. met brojes lokken had geen nut.
toen hebben we hem maar is flink late rennen... gwoon longerzweep erachter aan . hij vind toch zo leuk om te rennen... ren dan ok maar.1x gedaan en hoefde nooit meer.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:55

dravergekkie schreef:
paard van vriendin van mij heeft dit ok gedaan .
eerst geporbeert door alle paarde eruit te halen...
had geen nut. met brojes lokken had geen nut.
toen hebben we hem maar is flink late rennen... gwoon longerzweep erachter aan . hij vind toch zo leuk om te rennen... ren dan ok maar.1x gedaan en hoefde nooit meer.

Dat heb ik ook eens geprobeerd, met als gevolg dat ik hem zelfs niet meer kreeg als alle andere eruit waren.
kon ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:26

Met een longeerzweep erachteraan hoef ik al niet eens aan te denken. Dit gaat zowieso niet goed.
Mijn pony zal blijven rennen ook al heb ik geen longeerzweep.. inderdaad wat rick_erika zegt: Dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen

Vandaag weer een poging gedaan. Ik liep met het halster van mijn kleine pony de wei in, ik zette hem er net in en dacht. Ga de anderen ook even gedag zeggen. Marinde bleef wel staan. Maar had wel de neiging om weg te lopen. Ze staat dan met die oren helemaal stokstijf naar voren en leunt naar achteren zodat het weglopen (achterwaards gaan) makkelijker wordt. Ik heb haar wat geaaid. En even gerustgesteld. Uiteindelijk bleef ze toch weer staan. Beloont, koekje gegeven en een knuffel en weer de wei uitgegaan. Ik denk dat als ik het zo vol kan houden, Dat het een stuk makkelijker zal gaan.

Nettie68

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:09

vaak doen paarden het omdat ze denken:
uit de wei = rijden enz. en misschien vind dit paar dhet neit leuk om te rijden. dus misschien leuke dignen gaan doen als je het paard te pakken krijgt en uit de wei haalt. <-- het hoeft neit zo te zijn hoor, maar eht zou een reden kunnen zijn!
verder is negeren het beste, het paard zal zich vroeg of laat wel een keertje overgeven!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 14:13

Nettie.. Mijn pony wordt al een paar maanden niet meer bereden of gelongeerd . Ze komt eruit voor de hoefsmid, poetsbeurt, wat lekkers en eten.
Binnenkort ga ik wel weer beginnen met licht longeren, dat zal ze vast niet leuk gaan vinden

Nettie68

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:17

oké, tjaah dan weetik het niej

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:20

hahaha weiland! het zou verboden moeten worden mijne zit in de fase banketstaaf maar tegen me reet want me kop is ziek en werken? haha d8 JIJ dat

succes hihi

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:23

Ik gaf haaar geen aandacht, en haalde haar beste maatje uit de wei, dan werd ze jaloers of wilde ze met dat maatje meee en dan ving ik er snel, of insluiten met een paar andere mensen hielp ook wel.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 14:33

Ik denk dat ik dat van de week wel ga proberen, de andere 2 pony's er even uithalen.
Een soort van insluiten hebben we ook al eens geprobeerd, maar ook dt was geen succes, ze raakte in paniek en liep een paar mensen omver. We hebben ook een keer een stuk wei afgezet, zodat we haar makkelijker konden pakken. Maar ook dit hielp niet, ze denderde door de afzetting heen en nam een paar houten planken mee, ze viel toen op de grond en kreeg die planken op haar. Gelukkig was het toen goed afgelopen

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:51

Idd gelukkig dat t goed is afgelopen, dan maar proberen om de andere pony's eruit te halen

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:42

Cow_horse schreef:
Een soort van insluiten hebben we ook al eens geprobeerd, maar ook dt was geen succes, ze raakte in paniek en liep een paar mensen omver. We hebben ook een keer een stuk wei afgezet, zodat we haar makkelijker konden pakken. Maar ook dit hielp niet, ze denderde door de afzetting heen en nam een paar houten planken mee, ze viel toen op de grond en kreeg die planken op haar. Gelukkig was het toen goed afgelopen

Ja ik herken het helemaal,
als je haar heb en je wilt weer beginnen zorg dat het eruit ook leuke dingen met zich meebrengt.
Maar ik denk dat jouw aanpak nu goed is.

Als ik die van mij eruit haal, krijgt hij op de poetsplek altijd wat brood of worteltjes, en na het rijden ook, dan is het voor hem ook leuk om eruit te zijn. En dan moet je het vaker de wei ingaan en niets met haar doen maar gewoon effe aaien wel blijven volhouden anders valt ze terug in haar oude patroon.(tenminste dat doet die van mij)

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:20

andere paarden pakken en weglopen. Na een uurtje nog een keertje gaan kijken, of ze dan wel komt. Als ze weer wegrent, gewoon weer weglopen. Eens kijken hoelangh ij zonder vriendjes wil.