wat voor vliegenmasker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

massiemas

wat voor vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:39

Weet niet of het goed staat, maar wist niet waar het anders moest

Mijn 3-jarige paard loopt voor een paar maanden in de wei. Ze staat dag en nacht buiten, samen met 3 andere merries. Omdat ze nog wel eens last heeft van traanogen heeft ze, erger dan de andere paarden in de wei, last van vliegjes bij haar ogen. We maken de ogen elke dag schoon met gekookt water maar door die vliegen wordt het er niet snel beter op.

Nu hebben we laatst een vliegenmasker gekocht, alleen van de 6 keer dat ik kwam kijken lag hij al 6 keer af en was meteen gescheurd, niet echt een succes dus! Dit is een voorbeeldplaatje van het masker, ook met oren en 2 van die touwtjes die zelfs met knopen nog losgingen:

Afbeelding

Wat voor masker kunnen we nu beter proberen, gewoon zo;n franjeding wat je aan het halster kan vastmaken, of een franjeding met keelriem zodat hij ook zonder halster kan:
Afbeelding

of toch zoiets, met een bontrand, en dan met of zonder oren. Dit is stugger spul dan die ik had, maar dit zit wel weer met klitteband vast..:
Afbeelding

Ik hoor graag ervaringen van jullie met een van deze, of een ander soort masker. hou er dus wel rekening mee dat hij dag en nacht om zit en dat er ook andere paarden bij in de wei lopen.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:05

Hoi,

Dat franjeding schijnt toch snel stuk te gaan,maar is van horen zeggen.

Ik heb er zelf een gemaakt die nu al het 4e jaar ingaat en nog nooit is afgevallen of stuk gegaan. Kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat.
Ik heb van pakjestouw een vlecht gemaakt om als frontriem te dienen en die aan het halster vast gemaakt.Let wel op dat ie niet naar beneden kan schuiven. Vervolgens heb ik van pakjestouw (pektouw/vlechtjestouw?) door elke vlecht een dubbele draad getrokken en vastgeknoopt. Lengte van de touwtjes tot ongeveer boven op z'n neus. Werkt perfect.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:34

eefken

Re: wat voor vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:39

idd, supermask is goed!
Ik heb het ook bij 2 paarden aan, en ze krijgen het er niet af.
Je moet alleen wel opletten dat je ze er geen 24u/24 mee laat staan, want dat zou niet zo goed voor ze zijn.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:41

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:46

Ik had t vliegenmasker van Bucas.. die is erg fijn en de stof is erg zacht.
Alleen doe ik m niet meer op.. mijn paard krijgt ontstoken ogen van vliegenmaskers Ze gaat rollen met dat ding op, er komt stof in en als het waait, waait de stof in haar ogen... dan maar vliegen...

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:26

Ik zou als ik jou was ook voor de Supermask gaan!

Ik heb er ook een, en ik vind hem heel erg fijn voor mijn paard!

Zo'n franjeding vind mij paard helemaal niet fijn! Hij gaat net zolang schuren totdat hij hem eraf heeft!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:33

Ik kreeg ook een tip van iemand dat je moet oppassen dat er geen kiertjes zijn bij die vliegenmaskers, omdat er dan vliegen onder kunnen komen die de uitweg niet meer kunnen vinden. Die kunnen dan gaan steken en dan wordt het paard gek. Zelf gebruik ik dat masker op de eerste foto van TS maar hij heeft hem al afgekregen. Die zou ik dus niet aanraden voor langere tijd.

massiemas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 09:31

oke bedankt! zag dat die supermask wel duurder zijn dan de andere, is het sterker materiaal ofzo? Zal vanmiddag nog even dat andere topic lezen, had hem nu namelijk 's nachts ook op maar dat is dus blijkbaar niet goed. bedankt voor de reacties en meer zijn natuurlijk altijd welkom!

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:37

Ik had voor mijn paard een bucas masker, ik heb hem omgedaan, paard in de wei gezet, paard gaat rollen en loopt zonder masker weer verder dat was van korte duur ze heeft hem nooit langer dan 5 minuten opgehad, dan had ze hem alweer ergens aan 'afgeveegt'. Niet echt ideaal dus.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:05

Die supermaskers zijn dan wel iets duurder maar ze zijn ook supersterk. ze kunnen dus echt tegen bijten en trekken zonder dat je hem meteen in stukjes uit de wei kan gaan plukken. ze moeten dus ook wel 3-4 seizoenen mee gaan.ik heb al een keer gezien dat een paard helemaal door het lint ging omdat er een vlieg onder z'n kap terecht was gekomen. de kap sloot verder goed aan, maar als een vlieg ergens in wilt dan vindt hij toch wel ergens een gaatje.

Dus voor mijn paard heb ik zo'n franjeding met een keelriem. vindt ik ook een goed ding.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:24

idd, bij mijn verzorgpony's op stal, hebben ze die alle 3
het eerste plaatje, die hadden mijn verzorgpony's ook, dat netje gaat zo kapot, en ze doen hem ook vaak af in de wei geen succes dus
de 2e blijft goed zitten, en gaat ook niet los ofzo (tenminste niet bij al deze paarden ) alleen ik weet niet of het goed helpt tegen de vliegen, maar denk het toch wel
Over de 3e heb ik ook hele goede ervaringen gehoord het schijnt heel sterk te zijn en paarden doen hem niet snel af, en geen last van vliegen natuurlijk
Maar om die dag en nacht om te houden weet ik niet of ze wel geschikt zijn.

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:29

ik heb het masker van mijn paard ook bij de paardendrogist gehaald en t is nu t 2 de seizoen dat ze m draagt.
hij is heel stevig. terwijl ze ruim 5 maanden buiten staat, ieder jaar is hij nog niet kapot gegaan en heeft ze m hele dagen om

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:32

hmm ik zit ook te twijfelen wat ik voor mijn paard moet kopen. Hij wordt echt belaagd door de vliegen en schuurt zo zijn hoofd en nek open.
Maar zo'n kap heeft als nadeel dat er dus een vlieg in kan komen en dat je hem 's nachts af moet doen..
Maar zo'n frontriem moet aan een halster of met zo'n keelriem, en dat is weer gevaarlijk als je paard ergens achter blijft hangen met die riem/halster.
pff ik kom er niet uit.. is er nou geen oplossing met alleen maar voordelen?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:37

Uhm, een mega dikke en lange voorpluk

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:39

dat wordt em helaas niet, of ik moet er extensions in laten zetten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:40

Ik zit erover te denken om de SuperMask aan te schaffen.

Heeft iemand toevallig ervaring met de SuperMask II? Wat is het verschil met de 'originele' SuperMask?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:41

Vonnie84 schreef:
Uhm, een mega dikke en lange voorpluk

Daarmee heb ik juist minder goede ervaringen: ogen die juist gaan ontsteken omdat er manenhaar in hangt. Maar misschien is dat ook afhankelijk van de dikte van de voorpluk.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:44

Ik heb de Supermask II, kan hem alleen niet voor je vergelijken, want ik ken de gewone niet
Verschil zou alleen in de sluiting zitten.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:58

Supermask II heeft volgens mij een dubbele sluiting a la peesbeschermer (dus 1 keer klitteband en dan er nog een keer klitteband overheen)

Voorheen was dit aan enkel klittebandje.

Ik heb hem zelf nu 2 seizoenen en dit maakt echt veel verschil. Hij blijft goed zitten en mijn paard heeft hem pas 1 keer uitgekregen. 's Avonds doe ik hem niet om... Is dan ook niet nodig.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:01

De enkele oude blijft ook super zitten, dus alleen voor de sluiting hoef je het niet echt te doen

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:06

Oh ja, ik heb ook de oude... Prima ding. Zijn geld ook goed waard.

Persoonlijk hou ik er niet van om mijn paard zijn halster om te laten in de wei. Het is zo een kluns... Als hij hiermee ergens achter blijft haken schiet hij er vanzelf wel af.

massiemas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:18

ik denk dat ik dan ook de supermask ga bestellen bij de paardendrogist, wel gewoon de eerste want zo te horen blijft het klitteband wel goed zitten, en de II is dacht ik ook een paar euro duurder. Zag op internet ook het zelfde idee vliegenmasker alleen dan van Harry's horse, voor 12,50. dit is 2 keer zo goedkoop als de Supermask, zou er dan zoveel verschil in kwaliteit (sterkte nylon/ pasvorm) zitten dat de Supermask duurder is? Bedankt in ieder geval, handig om de ervaringen te lezen, hoop dat zo;n ding bij mij dan ook langer meegaat dan die ik had!

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:09

Ik heb hem van Harrys horse. Hij doet het nog steeds
Ik vind hem van goede kwaliteit. Met shetlander heeft hem om. Omdat die snel last heeft van ontstoken ogen.
Ook 's nachts heeft ze hem om.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:00

Bucas raakte wij hier ook gelijk kwijt.
Heb nu van harryhorse en werken prima, zijn ook niet duur.