vliegenkap 's nachts om in het weiland is slecht voor je paa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

vliegenkap 's nachts om in het weiland is slecht voor je paa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 12:40

Hoi,

onlangs hoorde ik dat het slecht is om zo'n vliegenkap 's nachts in het weiland om te laten.
Dit ivm slecht kunnen zien met zo'n kap in het donker, ze zouden te weinig licht krijgen.
Wie weet hier meer over?

Anneke

Re: vliegenkap 's nachts om in het weiland is slecht voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:45

Ik zou s'nachts ook echt geen vliegenkap omlaten, idd vanwege het zicht.
Voorkom vervelende/ gevaarlijke situatie's!

Saszkiia91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:49

weet je hoe ik erover dnek?

voor het zicht opzich ook wel maa rk vind het altijd gevaarlijk dat als er een vlieg in komt, dan kan die er neit meer uit. Dat kan natuurlijk net zo goed overdag voorkomen maar dat beodel ik dan ook. Ik heb heel lang zo'n kap gehad maar ik vindhet tog wel eng er heeft bij mij nameljk al een keer een vlieg in gezeten. nu heb ik toch maar weer een gordijntje en je raadt het nooit maar hij heeft hem al 2 weken om en hij is nog niet stuk (komt niet vaak voor, hij staat in een 'kudde' en dan houd je niet veel heel)

xO.xx

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:57

Ik heb ook zo'n vliegenkap voor mijn paard. Ondanks dat er nu veel vliegen zitten durf ik de kap ect niet om te laen 's nachts. Ze zien volgens mij echt weinig met die kap op.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 01:03

Mijn paard krijgt helemaal geen vliegenkap meer op! Elke keer als ze dat ding op had, had ze onstoken ogen... door de stof.

Dus nee.. geen vliegenkap meer voor Sam, dan maar vliegen.. daar heeft ze minder last van dan van de onstoken ogen

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:51

Die van ons wel, dag en nacht omdat 's avonds de vliegen op zijn ergst zijn maar heb er nog nooit problemen mee gehad.
Eerder deed ik ze wel 's nachts om en kwam Naiade 's morgens altijd blij aan als ik de kap om kwam doen en had ze telkens vieze ogen.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:06

Bij shet heeft dat ding gewoon 's nachts ook om. Ik ga echt niet iedere avond op de fiets dat ding afdoen. En 's ochtends vroeg weer aan doen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:11

Steffie89 schreef:
Bij shet heeft dat ding gewoon 's nachts ook om. Ik ga echt niet iedere avond op de fiets dat ding afdoen. En 's ochtends vroeg weer aan doen.

Stel je ook voor dat je er moeite voor moet doen..... geen slimme opmerking, als je geen zin hebt om de verzorging te doen moet je zo'n kap niet gebruiken!
Zo'n kap is niet goed voor het paard! Broei( hang voor de gein zelf eens zo'n ding voor je hoofd als je in de zon zit, dan snap je het meteen), kleine pest pokken vliegjes die er wel in komen, het zicht wordt belemmert..

Gewoon iedere dag zijn ogen ontdoen van snotje e.d. en misschien een gordijntje ervoor. Ogen hebben frisse lucht nodig.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:20

mijn paard heeft al drie zomers met zo'n kap om gelopen en ook snachts.
Ze heeft geen last van vliegen die eronder komen omdat ik de neus heb voorzien van zo'n strookje franjes zoals je vaak aan lampekappen ziet. Vaak passen de maskers aan de zijkant van het hoofd niet goed genoeg.

Ze heeft geen ontstoken ogen meer of last van de vliegen. Dat ze dan wat minder ziet snachts is dan jammer maar ze kent de wei op dr duimpje.
Ik heb het ook met die slierten aan een halster geprobeerd maar dat werkte niet afdoende, die kap is overigens wel van de stugge variant en 'leeft' nog steeds, geen idee welk merk het is maar het was blijkbaar een goeie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:59

[paard] had de opmerkelijke gave om zo'n kap van haar oren te verwijderen
Hij zat dan nog wel om haar ogen maar echt prettig moet dat niet geweest zijn.
Had hem nooit s'nachts op overigens, dat gaf mij geen fijn gevoel.

Nu heeft ze wer een ouderwets gordijntje
Werkt prima en idd krijgen de ogen ook zo veel meer lucht wat toch wel erg belangrijk is, plus geen ophoping van kleine vliegjes

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:35

Heb de kap altijd dag en nacht opgehad bij mijn paard en geen problemen gehad. Had wel de versie met wit gaas van Supermask. We hebben het een keer getest in het donker en door die met wit gaas kon je beter kijken dan die met blauw gaas...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:31

Mijn paarden staan ook met een kap om.
Aangezien de vliegjes al om 05.30 wakker zijn en ik een egoistische baas ben staan ze dag en nacht met kap.

Vooral mijn pony krijgt dikke ontsoken ogen zonder kap en een gordijntje begin ik helemaal niet meer aan sinds er een sliertje in zijn oog vast zat.

Als het regent of er zijn weinig vliegen staan ze wel zonder kap.

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:53

amondi schreef:
Steffie89 schreef:

Stel je ook voor dat je er moeite voor moet doen..... geen slimme opmerking, als je geen zin hebt om de verzorging te doen moet je zo'n kap niet gebruiken!
Zo'n kap is niet goed voor het paard! Broei( hang voor de gein zelf eens zo'n ding voor je hoofd als je in de zon zit, dan snap je het meteen), kleine pest pokken vliegjes die er wel in komen, het zicht wordt belemmert..

Gewoon iedere dag zijn ogen ontdoen van snotje e.d. en misschien een gordijntje ervoor. Ogen hebben frisse lucht nodig.

niet iedereen heeft de tijd om s'ochtends vroeg weer naar zijn/haar paardje te fietsen.oordeel niet over situaties die je niet kent.dat heeft niets te maken met wel of niet willen verzorgen.
die van mij loopt met een gordijntje heb ook een kap maar die vindt tie zelf niet zo prettig s,nachts heeft tie niets om staat tie lekker op stal(moet wel anders wordt tie te dik ,heb geen zin in een bevangen paard)

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:10

amondi schreef:

Misschien heb jij de hele dag geen flikker te doen. Ik wel.
Jij moet niet oordelen over mij. Mijn shet zag niet veel meer door al dat pus. Nou gaat het goed zo. "snachts heeft ze geen last.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:47

Steffie89 schreef:

Beetje te lui om voor je paard te zorgen??

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:17

Het wordt weer gezellig in dit topic.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:22

Ik laat bij mijn paard de kap zo min mogelijk op. Als ze hem op heeft, gaat hij er 's nachts inderdaad af.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:53

Blue_Star schreef:
Steffie89 schreef:

Beetje te lui om voor je paard te zorgen??

Hmm, dat zal het hem wel zijn

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:59

ik heb hem overdag ook gewoon om omdat het paardje dat ik rij 1 oog mist en de vliegen er makkelijk hun eitjes in kunnen leggen op stal heeft ze hem wel af daar hebben zie je amper vliegen in de buurt van de paarden

ff over het lui zijn dat zal heus wel mee vallen ik moet smorgen ook gewoon werken en als je je paard op een pensionstal heb kan je er ook niet altijd zo vroeg heen ( maar dit is volgens mij een beetje off topic )

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:09

's nachts zou ik de vliegenkap idd afdoen. Als je er eens voor de gein doorheen kijkt, zie je dat het al een beetje als een zonnebril werkt. Doe 's nachts maar eens een zonnebril op, dan zie je ook bijna niets. Voor een paard zal dat ding dan ook hinderlijk werken.

Overdag vind ik het een ideaal ding, de paarden hebben het ook graag om, ik heb juist geen last meer van ontstoken ogen. Ik denk dat ze eerder het stof tegenhouden, en natuurlijk zo nu en dan gaan ze even in de wasmachine...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:55

Hmm.. ik zie het al weer ongezellig worden; laten we even ontopic blijven .

Ik denk dat het wel uitmaakt met wit/donker gaas. Wit gaas moet denk ik wel te doen zijn namelijk.
En TheSam, als je een beetje goede kwaliteit vliegenmasker hebt beschermt deze als het goed is ook tegen opwaaiend stof, wat ik dan in ieder geval bij het stukje over de Supermask lees (o.a. bij Paardendrogist) .

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:15

Juist tegen de schemer en 's morgens vroeg zijn de vliegjes actief. En tja, dan ben ik maar een slechte/luie baas, maar dan blijft ie gewoon op

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:43

Ik heb gekozen voor zo'n franjeding. voor mij is het geen doen om elke avond om half 12 nog eens even die kap af te doen en om 5 uur ofzo weer op te gaan doen. Nee dan maar een franjeding die mijn paard gewoon op kan houden, werkt net zo goed.

aquatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:48

Hebben jullie je paard eerst laten wennen aan de kap, of hebben jullie hem omgedaan en gelijk op de wei gezet? Ik zit heel erg te twijfelen of ik een kap ga kopen of toch maar weer de sliertjes (die eigenlijk niet geweldig helpen)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:25

Mijn Fjorden krijgen allebei hun vliegenkapjes op als er vliegen te bekennen zijn en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het ligt er nogal aan hoe je ze om doet. Je moet ze wel net strak genoeg doen zodat er niets onderdoor kan, maar niet zo strak dat het knelt natuurlijk. Ik heb de duurdere vliegenkapjes (Supermask). Vaak liggen de problemen ook bij het feit dat men niet de goede maat heeft. Daarbij was ik ze ook regelmatig en wacht er niet mee tot ze van de bagger aan elkaar hangen. Mijn Fjorden zijn er in ieder geval blij mee en staan 's morgens bij het hek te wachten tot ze ze om krijgen. Als ze het niet prettig zouden vinden zouden ze wel hard weglopen als ik ze om zou willen doen, daar hebben ze namelijk alle gelegenheid voor. Ik doe ze inderdaad wel 's nachts af, ook omdat ze 's nachts gewoon geen last hebben van de vliegen.