Wat voor wei-halster is het beste voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sacramenta

Wat voor wei-halster is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:08

Sinds 2 weken staat mijn paard op de wei samen met dr veulen. Ze waren prachtig matchend allebei in een oranje halster van harry's horse uit de nieuwe collectie
Ik ben er nu achter gekomen dat hetwit onderlegde deel, wat juist zo zacht leek enorm schuurt bij mijn paard! Ze heeft al een kale plek aan de zijkant van dr hoofd.
Van de week heb ik een softwebhalster gekocht, maar deze bleek helaas niet te passen in de maat full.

Mijn vraag is dan ook, wie kan mij vertellen wat voor halster ik het beste kan gebruiken om te voorkomen dat de schuurplekken erger worden?

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:10

Een BR halster, die heb ik ook, die zijn niet onderlegd maar de 'stof' zelf is vrij zacht. Probeer dat eens, ik heb er nu twee en ze schuren niet!

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:10

Ik heb er ee bontje los omheen gekocht. Staat lekker luxe en lekker zacht. Geen last meer van wondjes!

Daphna

Re: Wat voor wei-halster is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:11

ik heb niet heel veel verstand van alle verschillende soorten halsters, maar volgens mij kan je het beste naar je ruitershop gaan, en daar je probleem uitleggen. Ze kunnen je daar laten zien welke alternatieven er zijn, en wat de voordelen zijn van bepaalde halsters!

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:13

Je hebt ook van die halsters met bont eronder, die zijn harstikke zacht, en het bont kan er niet afvallen oid omdat het aan het halster vast zit.

Sacramenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:15

Daphnezz schreef:
ik heb niet heel veel verstand van alle verschillende soorten halsters, maar volgens mij kan je het beste naar je ruitershop gaan, en daar je probleem uitleggen. Ze kunnen je daar laten zien welke alternatieven er zijn, en wat de voordelen zijn van bepaalde halsters!

Ja, snap ik!
Maar aangezien ik pas dinsdag vrij ben om op *halsterjacht* te gaan, dacht ik dat het handig was om jullie mening eerst eens te peilen

Misschien is er ergens wel een online-shop zodat ik hem vandaag kan bestellen?

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:17

adnariM schreef:
Ik heb er ee bontje los omheen gekocht. Staat lekker luxe en lekker zacht. Geen last meer van wondjes!

Wel een goed idee, maar het lijkt me wel warm?

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:47

Helemaal geen halster in de wei ?

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:32

Orchid schreef:

Nee, vorig jaar heeft ze in de sloot gelegen en moest ze eruit getrokken worden.
De pensionstalhouder heeft toen verschillende banden om dr lichaam gedaan om haar eruit te trekken met de tractor.

Hoe het precies gedaan is weet ik niet maar het scheen ook belangrijk te zijn dat het halster om zat, om dat te kunnen doen.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:11

Mijn vzpony heeft ook altijd binnen No Time kale plekken van het halster. Ik heb vorig jaar een halster gekocht, op advies van de ruitersportzaak, die heel licht is en zacht aanvoelt. Sindsdien geen kal plek meer te bekennen en het halster blijft zelf ook mooit zacht.
Volgens mij is het een halster van USG o.i.d. Ik ga zo naar stal, dan zal ik wel even kijken.

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:40

Zo'n halster die met bont is ondelegd lijkt mij wel goed, alleen volgensmij zijn ze ook vrij duur.
Maar je kan het halster toch ook af doen? Lijkt me ook lekkerder voor het paard.

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:47

Ik ben er zelf voor om helemaal geen halster om te doen in de wei. Ik moet er niet aan denken als ze ergens achter blijven haken ( ook met ijzers kan dat gebeuren). Ik wil niet weten wat er dan allemaal kan gebeuren.

ponyparadijs

Re:halster om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:00

Mademoisel schreef:
Orchid schreef:

Nee, vorig jaar heeft ze in de sloot gelegen en moest ze eruit getrokken worden.
De pensionstalhouder heeft toen verschillende banden om dr lichaam gedaan om haar eruit te trekken met de tractor.

Hoe het precies gedaan is weet ik niet maar het scheen ook belangrijk te zijn dat het halster om zat, om dat te kunnen doen.

Belachelijk dat de pensionstalhouder dat wil want het risico dat je straks dus een veulen in het halster hebt hangen is enorm bovendien mag je een paard en en te nimmer aan een halster de sloot uit trekken en is het dus niet van belang dat ze een halster om heeft. Ik zou het risico niet nemen dat het straks te kosten van het veulen gaat. En bij ons op stal mag het niet eens te gevaarlijk vanwege het gevaar op blijven hangen enzo!!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:34

ik heb mijn paard op de wei nooit een halster aan en loop altijd met haar halster naar het land. Ze heeft geen halster om, omdat ze dan ook nergens achter kan blijven hangen. Zeker met veulens is dat risico ontzettend groot en ik ken al 3 mensen die een veulen verloren hebben, doordat ze zichzelf ophingen aan het halster. Gewoon dus lekker dat halster aan je kast laten hangen en als er wat aan de hand zou zijn, kan je stalhouder daar het halster pakken. Tis misschien lastiger vangen zonder halster, maar daar zijn ook trucjes voor

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:37

Nooit een halster!!! sluit ik me volledig bij aan.
Het zou hetzelfde zijn als dat iemand zegt dat hij geen helm draagt omdat er eens iemand een vlieg in zijn oog had en die er niet uitkreeg omdat hij een helm ophad...

Daarbij, mocht het toch moeten zou ik het allerlelijkste en goedkoopste halster nemen, binnen 2 weken zijn ze allemaal grauw en grijs. Zeker geen bont onderlegde, dat is veel te warm en een broeiplaats voor bacteriën( en dat geldt voor alle halsters!)

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:11

@jaan81 ..Dankjewel dat je even wil kijken voor me
@ponyparadijs Ze is vorig jaar ook niet aan het halster eruit getrokken, natuurlijk niet! Maar ik dacht iets begrepen te hebben van hem dat het één en ander beter vastgemaakt kon worden wanneer het halster bij het paard omzat. Ik zal het morgen nog eens navragen hoe dat precies zat.

Bedankt alvast voor alle reacties !

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:16

mijn beestjes hebben er geen last van en lopen dus ook gewoon met de huis keuken en tuin halsters maar zoon bontje lijkt me idd wel lekker zacht!

en over diegene die zonder halster zeggen! de mijne hebben juist een halster aan zodat ze ook nog een vliegennetje om kunnen...als ik dat vliegennetje nu niet omdoe bij ze worden ze gek van de vliegen...en haken ergens achter kan haast niet...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:16

Ze kunnen zelfs achter hun eigen hoeven of ijzers blijven haken, of aan elkaar, of aan een paaltje of aan het schrikdraad etc.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:29

amondi schreef:
Ze kunnen zelfs achter hun eigen hoeven of ijzers blijven haken, of aan elkaar, of aan een paaltje of aan het schrikdraad etc.

ik weet niet hoor maar mijn halsters zitten zo dat ze hun hoef er echt niet door kunnen steken ofzo...netjes aangesloten en op maat gekocht...
dus jij doet ze ook geen deken op? want daar kunnen ze tenslotte ook ergens aan blijven haken?

Esmee93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:36

Geen halster, bij ons stonden ze altijd zonder halster

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:29

Die van mij moeten ook een halster aan ivm vliegennetje.
We hebben ook zo'n netje geprobeerd die je onderaan het hoofd vast moet maken en die oren en ogen bedekte, dus die je zonder hlaster aan kan doen, maar dat was geen succes; na 10 minuten had ze die steeds uit en bij de Belg paste hij geeneens!

Maar het lichte halster is idd van USG. Ik weet alleen de prijs niet meer. Ik ga van de week nog wel langs de ruitersportzaak. Dan kijk ik wel even.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:12

Rianneke schreef:
amondi schreef:

ik weet niet hoor maar mijn halsters zitten zo dat ze hun hoef er echt niet door kunnen steken ofzo...netjes aangesloten en op maat gekocht...
dus jij doet ze ook geen deken op? want daar kunnen ze tenslotte ook ergens aan blijven haken?

Een deken kan nuttig zijn! Een halster( als het goed is) niet.
Daarbij wil je niet weten hoe vaak ik een deken moet repareren en dan staat hij notabene alleen! Maar de buurman kan wel bij zijn kont komen en tijdens het liefkozen, ook bij zijn( eventuele halster!

Maar meid, het is jouw paard en jouw centen, als jij hem met een duur bont onderlegd halster in een weiland wil zetten, ga je gang maar.
Maar dan niet achteraf huilen dat je halster weg is, of kapot, of je paard is blijven hangen, of dat hij wondjes heeft!

Je maakt die fout maar 1 keer!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:57

@amondi: Wat zou je dan adviseren, als je paard/pony wel een vliegennetje nodig heeft, maar geen vliegenkapje kan dragen?
(zou het wel graag willen weten, want dat is ook zo'n beetje de enige reden dat ze een halster dragen in de wei)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:17

Ikke? TS heeft geen vliegennetje nodig, jij wel. Dat is dus jouw "probleem" Het paard van TS is niet gebaat bij een halster, over die van jou hoef en kan ik me niet uit laten. Wel zou je het vliegenetjeshalster ook b.v. alleen in de namiddag om kunnen doen want je moet eens weten hoe warm het kan worden achter dat dichte gaas. Dus dan alleen om als het nut en zin heeft, wanneer die rot vliegjes er zijn.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:02

Misschien zou ik er een apart topic van moeten maken, maar we kwamen er al op, dus vandaar gelijk mijn vraag.
De rotvliegen zitten er de hele dag, dus ze heeft dat ding constant nodig. Haar voorpluk is niet lang genoeg om over haar ogen te vallen......Helaas.

Ze hebben allebei redelijk snel ontstoken ogen van die beestjes, dus vandaar 24/7!