Inentingsboekje kwijt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Inentingsboekje kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:28

hoi hoi,
ik heb een vraagje.
Wegens een vorige verhuizing is de eigenaar het inentingsboekje van me (verzorg) paard kwijt geraakt.
Ik vind het prettig als alle inentingen daar in geschreven staan.(het paspoort ligt bij haar thuis en komt niet op stal te liggen) nou is dus Mijn vraag is het mogelijk dat een DA een nieuw boekje geeft?
Puur omdat ik dan zelf kan bijhouden wanneer hij moet en kan aantonen dat hij is ingeent(bij bijv. verhuizing nieuwe stalling enzo..).
Het is een quarter horse op leeftijg(over 14 dagen 22 jaar) misschien handig omte weten.
Hij is nog in een top conditie en ben misschien van plan hem officieel te starten..
wie o wie..

De DA zei tegen mij:
Ik kan je paard dan laten chippen en dan geef ik hem nu een basis inenting en moet je binnen zoveel(even vergeten) dagen weer laten enten dan stuur ik de chip papieren enzo op en krijg je een nieuw paspoort? en dan zit daar gelijk je inentings bewijs in.

Maja omdat ik nu nog recreatief wil gaan rijden en misschien als de lessen goed gaan wil laten starten, wil ik hem nog niet chippen.
(ondanks dat het verplicht is)

Verder betaal ik tot nu toe de inentingen(soms de eigenaar) en dus is het voor mij handig om zo'n boekje te hebben.
Hoeft niet specifiek een paardeninentingsboekje te zijn maar een ander boekje is ook goed zodat ik in iedergeval de inentingen + stikker en handtekening enzo er in kan laten zetten.

Wie o wie kan mij helpen..

Groetjes jennifer

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:36

Bij mijn weten krijg je geen entingsboekjes meer, en mijn veearts wil daar ook niet meer in tekenen enz. Dus je zult een paspoortje moeten aanvragen en dan waarschijnlijk de basisentingen doen, tenzij je veearts zo aardig is om in je paspoort te zetten dat de entingen nog geldig zijn. (zie mijn topic)

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:23

en kan dit kwaad:
Buc is in januari bij een andere DA ingeent en nou kreeg ik een oproep van me vaste DA om hem daar te laten inenten voor 23 mei kan dit kwaad? om hem dan weer inteenten?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:26

Toch niet afgelopen januari en nu weer enten???? lijkt me overbodig.

Ik ben zelf ook men paspoort kwijt.. maar mijn dierenarts heeft haar gewoon geent.. en zegt dat hij het in zijn systeem opslaat.. dus al ik een nieuw boekje krijg kan ik het er gewoon door hem in laten zetten.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:32

het ging er dus meer om.. dat nu de DA niet registeerd dat buc bij een andere DA dit jaar is ingeent..

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:34

jennifer87 schreef:
het ging er dus meer om.. dat nu de DA niet registeerd dat buc bij een andere DA dit jaar is ingeent..

Kun je dat dan niet bij die andere DA aanvragen.. Als het goed is staat dat gewoon in het systeem. En dan laat je hem de volgende keer door je nieuwe Da inenten.

Ik snap niet dat je hem nie wil laten chippen.. Is toch verplicht en straks wordt hij/zij gejat.. of iets dergelijks.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:37

over dat chippen graag geen discusie

Over de nieuwe DA...
Ik heb buc altijd laten chippen bij DA A en hij ging naar een nieuwe stalling en daar werd bij dus ingeent door dierenarts B om het zo maar even te noemen.
Nu ga ik zelf liever naar A toe omdat en dichter bij is en ik die DA ken.
Maar nu kan dus DA A niet in het systeem van B kijken en kan ik dus niet aan tonen dat buc dit jaar is ingeent

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:40

tjah als jij dus een nieuw enting boekje aanvraagd dan ga je eerst naar dierenarts A en dat laat je het daar inzetten en dan ga je naar dierenarts B het volgende jaar.

Ik weet niet of het kwaad kan zo kort achter elkaar enten .. maar gezond lijkt het me niet... En het kost natuurlijk wel extra geld....

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:41

Ik ga vanaf nu voortaan weer naar A toe omdat B 1 malig was...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:43

jennifer87 schreef:
Ik ga vanaf nu voortaan weer naar A toe omdat B 1 malig was...

Ja maar je hoeft hem daar toch niet weer te laten enten.. Je moet gewoon zorgen dat je vorige dierenarts het ff in je nieuwe boekje wil zetten. (kleine moeite) Als het daar in staat dan kan je nieuwe dierenarts zien dat hij al geent is. En dan kun je daar toch voortaan blijven.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:45

Je dierenarts hoeft die enting toch ook niet te registreren? Als hij maar in het paspoort staat zodat je het op als je op wedstrijd gaat(of van stal veranderd etc) aan kan tonen. Welke veearts hem geent heeft zal ze verder een zorg zijn

Je kunt ongetwijfeld wel een entingsboekje krijgen en daar een handtekening en sticker in laten zetten, maar dan heb je de enting dus niet in het paspoort staan en dat is het enige dat je mag gebruiken om aan te tonen dat hij geent is...Schiet je er dus bar weinig mee op.

Paspoort hoeft toch niet op stal te liggen? Als het maar bij het paard is met de enting en als je met hem op pad bent(bijv. wedstrijd of verhuizing van stal).

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo?

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:47

nou het probleem is dus dat in het paspoort eigenlijk moet ik hetpapieren noemand geen ruimte is voor zijn entingen...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:48

jennifer87 schreef:
nou het probleem is dus dat in het paspoort eigenlijk moet ik hetpapieren noemand geen ruimte is voor zijn entingen...

Dus hij heeft geen gangbaar paspoort ofzo???

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:51

nee alleen papieren omdat vroegop toen hij geboren werd er helemaal geen paspoort bestond dacht ik...
hij is ondertusse al bijna 22 jaar dus uit 1984.
Ik ga het voor de zekerheid navragen aan de eigenaren morgen of er in zijn papieren inentingsruimte is maar denk het niet...
en moet een paard een paspoort hebben?
Sorry dat ik zoveel vraag maar daar is bokt toch voor

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:53

Jah paspoort is verplicht tegenwoordig in combinatie met chippen. Anders mag je niet eens langs de weg met het paard.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:56

Whiz schreef:
Jah paspoort is verplicht tegenwoordig in combinatie met chippen. Anders mag je niet eens langs de weg met het paard.

hmm oke en dat kan ik ook via de DA aanvragen?
want ik denk dat ik dan toch maar eens naar de DA toe ga en alles even navragen,,,
maar ik vind het belachelijk eigenlijk dat ze dat nu opeens verplicht stelle buc leeft al bijna 22 jaar zonder paspoort voor de zekerheid weet ik moren het andwoord) en dan zou ik nu opeens vet veel geld er aan uitmoeten geven...
tuurlijk heb ik dat wel voor hem over;)

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:58

Tjah die van mij is ook pas vorig jaar gechipt op 12 jarige leeftijd. Mijn dierenarts heeft gewoon een paspoort voor mij aangevraagd en het laten registreren bij de KWPN. Ik weet niet precies hoeveel het koste maar volgens mij niet ontzettend veel.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:59

Je hebt dus geen paspoort, maar alleen een stamboekpapier begrijp ik. Die kun je tegenwoordig volgens mij alleen aanvragen icm een chip, maar je zou eens contact op kunnen nemen met het stamboek of je daar een paspoort aan kan vragen. (kon ik bij het NRPS toen wel iig)

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:00

oke dat word morgen uitme werk even info halen bij de DA A

ik hebv idd alleen stamboek papieren.
DE da zei toen der tijd(vorig jaar)
dat als ik me pony liet chippen ik meteen een paspoort er bij kreeg...
totaal kosten ongeveer 50 euro

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:39

Als ie al 22 is zou ik hem beslist niet meer laten chippen!
Die van mij 25 jaar, is onlangs DNA-geregisteerd!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:42

Als je wedstrijd gaat rijden zal je dan toch wel de basisenting weer opnieuw moeten laten doen.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:02

hij is elk jaar standaard ingeent... en ook optijd dat stond allemaal in dat boekje...
maja die is dus weg
kan een DA ook via DNA registreren? of moet ik dat dan helemaal offcieel aanvragen.,..
en zo ja avanoort dan pb ik je even hoe dat in zijn werk gaat

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:17

Ja, maar ik ben mijn boekje dus ook kwijtgeraakt een keer.
Naja, eigenlijk pas. En nu moet ik, omdat ik wedstrijd ga rijden, de basisenting aantonen.
En dat kan ik niet, dus moet hij 2 keer geënt worden met 6 weken tussentijd, en daarna kan het wel weer gewoon.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:19

chippen is verplicht!! Snap niet waarom mensen dat niet zouden doen, of paard nu 3 of 30 is
Ok, kost geld maar staat wel geregitreerd. Inentingsboekje krijg je opnieuw als je weer laat enten. Als je da aangeeft dat in januari ( of wanneer was het) geent zal hij wel kijken of nu weer nodig is om weer te doen. Je krijgt gewoon nieuw boekje met nieuwe sticker en handtekening. Snap niet waarom je da niet aangeeft dat chippen verplicht is? Weet niet meer zekr maar voor de chip heb ik geloof ik 35,- betaald, die papieren en stickers werden opgestuurd naar stamboek en daar kwamen ook kosten bij. Als je geen stamboek heb word je ook ergens geregistreerd en krijg je paspoortje erbij.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:21

Lynn_Nikita schreef:
chippen is verplicht!! Snap niet waarom mensen dat niet zouden doen, of paard nu 3 of 30 is
Ok, kost geld maar staat wel geregitreerd. Inentingsboekje krijg je opnieuw als je weer laat enten. Als je da aangeeft dat in januari ( of wanneer was het) geent zal hij wel kijken of nu weer nodig is om weer te doen. Je krijgt gewoon nieuw boekje met nieuwe sticker en handtekening. Snap niet waarom je da niet aangeeft dat chippen verplicht is? Weet niet meer zekr maar voor de chip heb ik geloof ik 35,- betaald, die papieren en stickers werden opgestuurd naar stamboek en daar kwamen ook kosten bij. Als je geen stamboek heb word je ook ergens geregistreerd en krijg je paspoortje erbij.

Heb je welleens de gevolgen van chippen gezien in het ergste geval? Zij wil waarschijnlijk dat risico gewoon niet nemen. Kan toch? daarom vraagt ze toch ook DNA?