Tips om een hengstenvlecht te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Tips om een hengstenvlecht te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:30

Hoi allemaal!
Zoals de titel luidt, vraag ik jullie tips om een hengstenvlecht te maken. Alleen het laatste stukje gaat goed, op het begin wordt het een soort vlecht naar beneden.
Heeft mijn pony misschien te dikke manen?

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:29

Ik denk gewoon dat de vlecht niet strak genoeg zit. Zorg dat je tijdens het vlechtje elke keer het plukje dat je vlecht helemaal omhoog trekt van de manenkam omhoog. Zo komt de vlecht tegen de manenkam aan en wordt de vlecht ook strakker. Veel sucses met oefenen!!!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:49

niet te grote plukken pakken en goed naar achteren en omhoog trekken, dan lukt het meestal wel. Als het echt niet gaat, kan het zijn dat de manen te kort zijn. dan kun je proberen twee hengstenvlechten te maken.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:22

loesje688 schreef:
Ik denk gewoon dat de vlecht niet strak genoeg zit. Zorg dat je tijdens het vlechtje elke keer het plukje dat je vlecht helemaal omhoog trekt van de manenkam omhoog. Zo komt de vlecht tegen de manenkam aan en wordt de vlecht ook strakker. Veel sucses met oefenen!!!

precies
je moet ook proberen te zorgen om het heel strak te vlechten, en dus niet al te grote plukjes pakken desnoods doe je 2 hengstenvlechten, aan elke kant 1, of je doet er 2 aan 1 kant (dus vooraan beginnen en achteraan beginnen)
In het begin kon ik het ook nooit zo goed maar je moet het gewoon heel vaak oefenen, dan gaat het vanzelf beter

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:01

anders kom ik je wel een keer helpen

JO93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:08

Wat ze hierboven al zeggen, goed aantrekken bij elke slag en probeer de vlecht bovenop de maankam te vlechten.
Ik vlecht atlijd een pek touwtje mee die ik onderaan voor het elastiekje erin gaat aantrek. Zo blijft de vlecht goed strak zitten.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:14

Mijn paard heeft ook lange manen, maar ik ben bang dat als ik een vlecht in doe dat ze dan ga schuren en alle manen eraf schuurt

Ik zou het voor haar wel prettig vinden want het wordt weer erg warm, maar ik zou het ook zonde van dr manen vinden als ze ze eraf schuurt

HaffiePower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:39

TheSam schreef:
Mijn paard heeft ook lange manen, maar ik ben bang dat als ik een vlecht in doe dat ze dan ga schuren en alle manen eraf schuurt

Ik zou het voor haar wel prettig vinden want het wordt weer erg warm, maar ik zou het ook zonde van dr manen vinden als ze ze eraf schuurt

Je kan ook allemaal (gewone) vlechtjes erin doen en vooral niet te strak. Je paard moet zonder trek op zijn manenkam ook nog naar beneden kunnen om te eten. Zelf vlecht ik iedere twee weken de manen van mijn paardje en tussendoor laat ik ze een dagje los om even te luchten. In de zomer was ik ze regelmatig met een zachte shampo en daarna met een cremespoeling in de uiteinden.. Mijn paardje heeft wel hele dikke en lange manen.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:29

in de begin duurde het bij mij wel een half uur voor ik er eentje goed had, voortaan heb ik het binnen no time af.. gewoon in kleine plukjes en goed naar de hals aantrekken, dat het mooi op de hals aansluit zeg maar..

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:32

Inderdaad goed strak omhóóg vlechten! Niet naar je toe maar naar de hals van je pony.. Dan word het mooi hoor!

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 16:40

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga ermee aan de slag!

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:03

veel succes

Rytir

Re: Tips om een hengstenvlecht te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:48

Kleine plukjes, strak aantrekken, zo hoog mogelijk, géén antiklit gebruiken vooraf! Dan blijft niks zitten. Wat nog wel eens bij mij wil helpen is wat water op de manen sprayen. Dan pak je ook alle korte haartjes mee zeg maar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:35

TheSam schreef:

Dat heb ik dus ook. Ik wil ook de vlechten erin, zo blijven de manen mooi en het is wat meer verkoelend, ben echter als de dood dat ze even gaat schuren en zo der 4 vlechten mee neemt .

Als ik een hengstevlecht maak kam ik de manen eerst goed, dan kleine plukje en goed aantrekken.

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:13

Rytir schreef:
Kleine plukjes, strak aantrekken, zo hoog mogelijk, géén antiklit gebruiken vooraf! Dan blijft niks zitten. Wat nog wel eens bij mij wil helpen is wat water op de manen sprayen. Dan pak je ook alle korte haartjes mee zeg maar.

Om de manen stoever te maken kun je ook door het water suiker doen. Plakt goed

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:27

Vandaag heeft Loutjuh een hengstenvlecht voor gedaan. Ik had gister antiklit erin gedaan, dus het was allemaal beetje glad
Maar ze heeft zulke dikke manen, dat we er maar 2 onder elkaar hebben gedaan. Alleen onderste was aan het begin niet buiten toegericht, maar naar beneden...
Ik blijf oefenen

Mexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:16

Miirthe schreef:
TheSam schreef:

Dat heb ik dus ook. Ik wil ook de vlechten erin, zo blijven de manen mooi en het is wat meer verkoelend, ben echter als de dood dat ze even gaat schuren en zo der 4 vlechten mee neemt .

Mijn paard loopt al 2 jaar lang, dag in dag uit met een hengstenvlecht en haar manen worden alleen maar langer Je moet er gewoon voor zorgen, dat je de vlecht niet te strak doet, dan krijgt hij er geen last van. Ik doe de vlecht alleen strak als ik een wedstrijd heb, maar gewoon in het land of op stal zit er een losse hengstenvlecht in, dan hoeft het er toch ook niet zo netjes uit te zien

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:29

Veel oefenen. Niet te grote plukken haar nemen en zo hoog mogelijk vlechten

dblijham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:40

gaan vlechten aan de kant waar de manen normaal niet hangen, dan kun je de vlecht hoger tegen de manenkam optrekken

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 06:42

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 17:26

dankje Yulan!! Die site is TE handig

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:20

Wow, die site is handig, kan toch nog best veel met manen gedaan worden,,

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:19

Strak aantrekken en blijven oefenen!

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:50

Ik vind het altijd makkelijk als ik boven op de manen kan kijken, zo kan ik ook goed naar boven vlechten en blijft ie mooi boven aan.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:55

Probeer zo strak mogelijk en je kun ook water gebruik zodat het dan even blijft plakken en niet telkens plukjes eruit komen.