Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:40

Ik heb vandaag niet kunnen rijden omdat Winnetou niet zuiver liep, door een wondje aan z'n been van te dollen met z'n vriendje in de wei.
Nu, ik heb normaal zaterdag wedstrijd, maar ik zal wsl niet meer gaan.
Ik zou dit in het vervolg graag vermijden.
Weet er iemand geschikte bescherming voor in de wei?
Waar liefst geen zand tussen kan komen, waarbij het onder de beschermers niet te warm kan worden, en die zeker niet irriteren?
Kan iemand me helpen? DIt is echt dringend!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:45

beschermers zijn juist gevaarlijk op de wei en gaan zweten met alle gevolgen van dien. paarden kunnen nu eenmaal wondjes oplopen .. helaas daar zijn ze paard (en lomp en onvoorzichtig voor). tevens hebben ze met veel bescherming meer kans op blessures omdat de "benen slapper worden".

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:48

Nouja, ik kan me het wel niet permitteren om Winnetou weeral kreupel te hebben, zeker niet nu het wedstrijdseizoen weer begint!
Ik weet ook dat het juist gevaarlijk kan zijn, maar het is uit voorzorg, hij mankt nu en ik vind het verschikkelijk

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:25

yulan schreef:
Nouja, ik kan me het wel niet permitteren om Winnetou weeral kreupel te hebben, zeker niet nu het wedstrijdseizoen weer begint!

Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit een rare en egoïstisch klinkende zin.

Niemand zit te wachten op een kreupel paard. Maar dit kan nu eenmaal gebeuren. In de wei met vriendjes, in de bak, tijdens het buitenrit. Zelfs een misstap in de box.

Voor mij zou dit geen reden zijn om beschermers om te doen in de wei. Hooguit voor een uurtje en zolang je er zelf bij bent. Maar dit alleen bij een extreem jolig paard. Zelf heb ik nooit beschermers bij paarden omgedaan in de wei.

Verder zal er altijd zand e.d. tussenkomen. En als je ze lang omlaat kan de warmte behoorlijk oplopen, waardoor het been dik wordt en heb je alsnog een blesure.

Een paard alleen in de wei zetten zou voor mij alleen een optie zijn als het paard moeilijk met andere paarden kan. Juist omdat de sociale contacten, als die mogelijkheid er is, zeer fijn zijn om het paard mentaal ook in goede conditie te houden.

Ineke2

Re: Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:32

Ik ben het helemaal met Freggel eens...
Of je nu wel of geen wedstrijden rijd een kreupel paard is áltijd vervelend. Helaas gebeuren die dingen nou eenmaal af en toe.

Het blijven paarden en je kunt ze niet in een gouden kooitje stoppen...

Ik rijd ook wedstrijden en mijn beestje gaat zonder bescherming op de wei. Van de bescherming zelf kunnen ze namelijk ook hele vervelende verwondingen krijgen... het is maar wat je liever hebt he...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:55

ik ben het met freggel eens.
Ik zou een paard niet met beschermers op in de wei zetten, mijn paard heeft zijn peesbeschermers een keer bij zijn vorige eigenaar een nacht omgehad en hij heeft nu mooie witte plekken. Nee dat ziet er mooi uit als je wedstrijden wilt rijden
Een paard kan wel tegen een stootje hoor, je hoeft ze echt niet helemaal in te pakken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:57

Ik sluit me volledig bij m'n voorgangers aan.
Gewoon de wei in, zonder beenbeschermers en lekker laten dollen!
Gun je paard dit plezier AUB

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:08

Ook ik ga met de rest mee. Been"bescherming" bied niks en geeft risico's op allerlei vervelende problemen.
"Het je niet kunnen permiteren" is regelrechte egoistische onzin.

sandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:12

Sluit me hier ook zeker bij aan hoor..
Er kan altijd wel iets gebeuren! Zet hem lekker in de wei, als hij toch elke keer iets heeft zou je hem heel misschien toch alleen moeten zetten.. Maar doe hem geen beenbescherming om..

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:24

kan dus altijd gebeuren en valt vrij weinig tegen te doen (dat er iets gebeurd op de weide)

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:05

Ik snap jullie reacties, maar het was niet zo bedoeld
Winnetou is mijn pony niet, ik rijd hem voor mensen die hem vroeger zagen als 2voudig Belgische Kampioen etc etc...
Snappen jullie waar ik naartoe wil?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:16

Nee ik snap dat niet! Mijn 26 jarige nerveuze Anglo staat al 13 jaar zonder beenbeschermers op de wei heeft zelf onzettende blessures gehad vroeger in de sport (pezen zijn gerafeld als een vaatdoek) maar nog nooit in de wei iets opgelopen. Idem voor mijn (erg kostbare) andalusier merrie. Die rent stopt, gaat onderuit en weet ik veel wat maar heeft ook nog nooit iets gemankeert. Dus... je vergroot de kans op blessures als je [paarden met bescherming op de wei zet en dan is het ZEKER aan jou te wijten. Zie wat hem nu is overkomen als een geval van pech wat altijd kan gebeuren.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:19

yulan schreef:
Ik snap jullie reacties, maar het was niet zo bedoeld
Winnetou is mijn pony niet, ik rijd hem voor mensen die hem vroeger zagen als 2voudig Belgische Kampioen etc etc...
Snappen jullie waar ik naartoe wil?

Ja, je moet die eigennaar een peesblessure bezorgen.................

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:26

Wat een overdreven reacties hier zeg. Er staan ook paarden de hele dag met stalbandages om op stal! Mijn paard staat ook iedere dag 2,5-3 uur op de wei met peesjes aan. Doen er zoveel bij ons op stal. Paarden worden ook niet gelukkig van met een blessure een half jaar op boxrust moeten. Bovendien heb ik de blessures en witte strepen nog niet meegemaakt.
Mijne heeft nou gewoon peesjes om, zit er wel aan te denken (vooral met dit weer) om speciale equi-chaps of iets te halen bij de paardendrogist, kunnen tot 12 uur om per dag.

edit: te vroeg op plaatsen geklikt

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:31

Beenbescherming in een wei vind ik ook 10x niks, het zijn paarden en die kunnen heus wel op eigen benen lopen.
Lijkt mij dat het voor zo'n dier ontzettend gaat irriteren mocht er zand in komen in combinatie met zweten.

jennypenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:32

Ik heb even een vraagjuh..Jullie zeggen dat beenbeschermers op de weide juist gevaarlijk zijn..IK heb zelf geen paard maar ben er hard mee bezig er een te krijgen en verdiep me erg in ze..Dus heb ook heel veel informatieboeken hier liggen ik ben eens wezen kijken en in allemaal staat dat je die op de weide aan moet doen..Zoals peesbeschermers en springkappen, ook andere beenbeschermers en knie en hak beschermers kunnen om in de wei. Er staat zelfs dat het moet. Dus nu snap ik even niet meer wat er gaande is. Ik geloof altijd in dit soort boeken dus ja. Dus wil ik vragen of iemand mij duidelijk hierover in wil lichten!

Groetjesss

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:26

Ninla heeft altijd de 1e dag dat ze de weide weer op gaat (dat is een uurtje, maar meer een rén uurtje) altijd voor peesjes om en springschoenen.

Maar zodra ze langer gaan, dan is het rennen meestal over, want dan is ze gewoon rustig. Maar zou ze idd ook niet langer dan een uur met bescherming omzetten.

Maar met een extreem jolig paard, hup beschermers om de eerste paar keren..! (maar dit absoluut NIET langer dan een uur, dat vind ik echt kul!)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:59

Fleurtje100 schreef:
Wat een overdreven reacties hier zeg. Er staan ook paarden de hele dag met stalbandages om op stal! Mijn paard staat ook iedere dag 2,5-3 uur op de wei met peesjes aan. Doen er zoveel bij ons op stal. Paarden worden ook niet gelukkig van met een blessure een half jaar op boxrust moeten. Bovendien heb ik de blessures en witte strepen nog niet meegemaakt.
Mijne heeft nou gewoon peesjes om, zit er wel aan te denken (vooral met dit weer) om speciale equi-chaps of iets te halen bij de paardendrogist, kunnen tot 12 uur om per dag.

edit: te vroeg op plaatsen geklikt

Hele volksstammen in NL roken, maar dat wil dan toch niet zeggen dat roken gezond is??
Enne, die voorbeelden van witte strepen op de benen en ik in veelvoud, de permanente afdruk van peesjes in benen nog veel meer......

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 15:17

Nouja, dank je alleszins voor de reacties, ik zal gewoon proberen te zorgen dat zowel hij als z'n weidemaatje wat uitgeblust zijn als ze samen de wei in gaan, lijkt me beter dan beenbescherming.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:18

inderdaad ! goedzo!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:28

jennypenny schreef:
Ik heb even een vraagjuh..Jullie zeggen dat beenbeschermers op de weide juist gevaarlijk zijn..IK heb zelf geen paard maar ben er hard mee bezig er een te krijgen en verdiep me erg in ze..Dus heb ook heel veel informatieboeken hier liggen ik ben eens wezen kijken en in allemaal staat dat je die op de weide aan moet doen..Zoals peesbeschermers en springkappen, ook andere beenbeschermers en knie en hak beschermers kunnen om in de wei. Er staat zelfs dat het moet. Dus nu snap ik even niet meer wat er gaande is. Ik geloof altijd in dit soort boeken dus ja. Dus wil ik vragen of iemand mij duidelijk hierover in wil lichten!

Groetjesss

dan weet ik niet wat voor boek jij hebt hoor natuurlijk, een uurtje of iets meer met peesjes kan, manegepony's die peesjes aanhebben rijden 2 uur lang met peesjes (degene díé peesjes hebben) soms ook met een uurtje rust ofzo, maar ze rijden minstens 1 uur per dag, met die peesjes. Maar in de wei krijgen ze die ook niet aan. Terwijl ze daar met z'n weet ik veel hoeveel in de wei staan. Tijdens het spelen word er wel eens iets opgelopen.
En ik zou het toch wel overdreven vinden om je paard met peesjes, strijklappen, kniebeschermers, hakbeschermers en springschoenen in de wei te zetten. Als jij heel de dag op een wat warmere dag bandagement om je arm hebt is dat ook niet prettig, of handschoenen als het 15 graden is. Is vooral niet fijn als daar zand tussenkomt, of wel?

Ik hoef denk ik niet meer zoveel te zeggen alles is al gezegd

Anike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:57

ik heb die van mij alleen de 1e dag met beschermers op het land gezet. Verder staat ze echt altijd zonder beschermers!
Ik zou niet willen dat het gaat zweten eronder en dat het openschuurt door zand oid..

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:06

atreyuevita schreef:
inderdaad ! goedzo!

Ik vind dit wel volkomen absurt dat jullie haar afraden om bescherming te dragen, je kan in het begin toch als ze maf doen hun peesjes om doen?

Neem aan dat ze geen uren achter elkaar gaan rennen

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:06

Anike schreef:
ik heb die van mij alleen de 1e dag met beschermers op het land gezet. Verder staat ze echt altijd zonder beschermers!
Ik zou niet willen dat het gaat zweten eronder en dat het openschuurt door zand oid..

Dit vind ik ook logisch
Zo doe ik het ook!
1e dag gaan ze bij ons met de hele kudde (15 paarden).

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:35

orisse die krijgt altijd peeskappen en striklappen van mij om. meestal als ze er net op gaat, rent ze als een gek, lopen ze te dollen en dan vind ik liever geen vervelende plekken en bulten op die benen daarna.

ze staat ook niet langer dan 2 uur, anders had ik ze ook niet omgedaan denk ik. dna gaat he tidd irriteren enzo.
somers als ze inmiddels gewend zijn aan het buitenstaan en niet meer zo lopen te dollen, krijgt ze alleen strijklappen achter om.

gipsy krijgt niets om, die is niet zo'n druktemaker, die vind zijn gras belangrijker.