Kan dit financieel uit per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Kan dit financieel uit per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:21

Hoi kan ik voor een pony voor 10 euro aan bix betalen per maand en aan 40 euro hooi en aan 40 euro zaagsel?? en aan 25 eurp hoefsmid per 8 weken en 10 euro wormenkuur per 8 weken en aan 50 euro inentingen per jaar en verzekering uiterlijk 50 euro per maand?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-06 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:22

Waarom zou het niet kunnen dan? Het zijn gewoon normale kosten hoor

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:23

dat kan best maar dan komt er ook nog al je spullen bij.. een plek om je spullen kwijt te kunnen, een stalling, dierenartskosten etc etc etc

ImkeTarek

Re: kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:26

waarom wil je alles precies weten wat alles kost? je hebt al zovaak geldvragen gesteld. als je niet genoeg geld hebt voor een pony moet je er geen kopen...
stel dat je pony koliek krijgt... laatst had de pony die bij mijn pony in de wei staat koliek gehad... toch wel mooi €90,- voor alleen een koliekspuitje! en dan heb je nog de "goedkoopste ziekte"! je weet niet wat een pony allemaal kan krijgen, ookal gebeurd iets niet snel, het KAN wel!!

als je een pony wilt moet je alles zo ruim mogelijk schatten qua geld, niet alles zo goedkoop mogelijk doen...
als je aan een pony minder geld kwijt wilt zijn zou ik goedkopere spullen kopen, maar niet geld in houden voor de verzorging omdat het anders te duur is!!

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:29

helemaal mee eens imke

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:56

Je moet ook rekening houden met evt. dierenartskosten. Je kan dan wel een verzekering nemen maar die betalen lang niet alles uit. sommige dingen vergoeden ze helemaal niet en bij de meeste verzekeringen is het ook nog zo dat bijv. de eerste 150 euro voor je zelf is. Je moet ruimte hebben om andere dingen te betalen. stel dat je pony het niet op "gewone biks" doet en speciaal voer moet hebben of een geheel op de pony aangepast zadel. dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden en wat het allemaal stukke duurder kan maken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:59

Chris zijn we per jaar al 250 extra kwijt aan hormonen tegen ecxeem, zalfjes, enz enz.

bovendien wat ga je doen als je paard ergens inspringt en een pees scheurt? dat kan je niet betalen... je verkoopt je paard dan ook niet zo makkelijk hoor

Jol1

Re: Kan dit financieel uit per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:32

pOnylOver, uit eerdere topics van je heb ik begrepen dat je ook niet erg veel ruimte hebt voor een pony. Als het financieel dan ook nog eens erg krap is, dan kun je misschien beter samen met iemand een pony delen of een leasepony op een manege huren. Of misschien ergens eerst een verzorgpony?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:41

Jol1 schreef:
pOnylOver, uit eerdere topics van je heb ik begrepen dat je ook niet erg veel ruimte hebt voor een pony. Als het financieel dan ook nog eens erg krap is, dan kun je misschien beter samen met iemand een pony delen of een leasepony op een manege huren. Of misschien ergens eerst een verzorgpony?

Ben ik het helemaal mee eens, een eigen pony is een grote verantwoordelijkheid en ook niet bepaald goedkoop, waarom leas je op je manege geen leuk paard?
Of zoek je een vzp? Zeker voor iemand die nog nooit een eigen paard heeft gehad en geen ouders heeft die veel van paarden weten, je leert hier veel van.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:42

nou.. neem maar geen pony! ik had een kreupelheidsonderzoekje wat ietsje uitgebreid werd, maar wel 500,- verder... je weet maar nooit wat er kan gebeuren. 1 goede koliek in het weekend waardoor de veearts 3x moet komen en beetje parafine erbij, weekend en/of nachttarief en je kan je pony verkopen om je rekening te betalen. Als ie het al overleeft.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:48

Als je het zo precies uit wil rekenen, dan lijkt het mij ook verstandiger om er nog maar niet aan te beginnen, wacht er nog maar even mee. Je weet inderdaad nooit wat voor extra kosten er nog bijkomen....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:02

Je zou met het ideale paard zo uit kunnen komen,maar dan wel met het paard wat nooit wat mankeert, geen vliegen aantrekt, geen ijzers nodig heeft, geen wormen krijgt etc.

10 euro wormenkuur is zo'n beetje de allergoedkoopste, kan ook goed zijn maar zo 1 a 2 keer per jaar neem ik bv zelf de duurdere die extra werkt tegen lintwormen etc.
Hoefsmid 25 euro....die van mij is met bekappen net omhoog gegaan naar 27.50 en volgens hem zijn dat de volgens de norm vastgestelde prijzen, er zijn wel goedkopere maar dit zou zo'n beetje de vastgestelde prijs op het moment zijn.
10 euro biks dito, 25 kg zit er in een zak, als je een kg per dag geeft (wat voor sommige paarden goed is,maar voor sommige ook te weinig) gebruik je dus ruim een zak per maand dan zit je denk ik zo'n beetje aan de 10 euro, maar die tweede zak moet je dus nog kopen binnen die eerste maand, heb je daar dan het geld voor?

Veel merries plassen meer als ze hengstig zijn,schieten je zaagsel kosten omhoog, dus geen merrie, een sober type geen sporttype ivm de biks waar je anders niet mee uitkomt,omdat veel sprottypes gewoon meer eten dan bv mijn haflinger.
Geen paard met hoeven waar ijzers onder zouden moeten, of andere gekke dingen.

50 euro entingen red je het wel mee per jaar,tenzij er een rhino uitbreekt en de hele zooi gaat enten, of hij pakt ergens een schimmeltje oid op,dan gaan die kosten ook omhoog.

Je paard kan meer behoefte hebben aan ruw oer en gaat boven je budgut uit, wat dan?

Een eigen paard is erg leuk, en ik kan het weten, heb er drie staan, maar romantiseer het niet, al mijn geld gaat er in zitten, dit weet ik en ik kies ervoor en kan het dus ook betalen, maar als mijn paardje dan ook total loss geschopt wordt en in een kliniek terecht komt (ik noem maar wat) gaat de vakantie toch mooi niet door.

Je zou het kunnen redden, maar met alle extra risico's die er aan vast zitten zodat je boven budgut komt zou ik zeggen wacht nog een paar jaartjes.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:19

Laat ik het zo zeggen: Ik ben €250,- per maand kwijt (en dan is het voor mij nog redelijk goedkoop). Daar zit alles waar jij naar vraagt bij, plus stalgeld. Zou je dat ervanaf trekken (omdat ze zelf een stal hebt) dan kost het nog minimaal €145,- per maand (en dan staat mijn pony-paard niet op ijzers maar wordt bekapt, eigenlijk alles basis, niet echt speciaal). Red jij dat; minimaal €145,- p.m? En dan eventueel een potje voor als de v.a moet komen (want de verzekering heeft ook een eigen risico en dat kan ook aardig oplopen!)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:48

Hmmm, ik heb net een paar dagen geleden de rekening weer betaald: 380 Euro was het deze maand, incl. 40 Euro voor de tandarts (alleen controle, niks gedaan) en een wormenkuur. Smid is voor deze maand weer. Kost me 20 Euro voor alleen bekappen, omdat mijne nog niet op ijzers staat. Ik vind de kosten van TS wel heel miniem gerekend eigenlijk. Als je moet puzzelen of je het kunt betalen: niet doen. Het komt op een of andere manier altijd duurder uit dan je denkt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:38

Jongens, bespaar jullie de moeite. Volgens mij wil ze gewoon horen dat het kan en dat een pony niet veel geld kost. T.S. heeft dit al zo vaak gevraagd, maar leest blijkbaar de antwoorden niet zo goed. (helaas....)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:42

Inderdaad Jol, ik begin de draad ook een beetje kwijt te raken.

Enne, Ponylover, je ging toch naar Denemarken of Zweden verhuizen??? Dan heeft het ook niet zoveel zin om na te gaan wat het in NL kost.

Misschien kun je nog 1x duidelijk vertellen wie je bent en wat je nou allemaal van plan bent, want je gaat van de hak op de tak.
Daarnaast snap ik ook niet waarom je telkens topics opent en er vervolgens niet meer terug keert en dus geen reactie meer geeft op de mensen die er moeite in gestoken hebben om jou netjes te antwoorden.

Gisteren vroeg je bv nog of een minishet net zoveel zorg/beweging nodig had als een grote pony want je wil er een als gezelschap voor je pony aanschaffen. Dan neem ik aan dat je al een pony hebt en dat je die ook te eten geeft dus weet wat het kost allemaal

Misschien kun je beter aan je huiswerk gaan i.p.v. hier allemaal zinloze topics openen.....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:49

Hey Urielle moet jij ook betalen als het alleen controle is bij de tandarts?
Die bij ons controleert gratis en vraagt 40 als er gevijld oid moet worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:52

ImkeTarek schreef:
stel dat je pony koliek krijgt... laatst had de pony die bij mijn pony in de wei staat koliek gehad... toch wel mooi €90,- voor alleen een koliekspuitje! en dan heb je nog de "goedkoopste ziekte"! je weet niet wat een pony allemaal kan krijgen, ookal gebeurd iets niet snel, het KAN wel!!

Koliek alleen al kan al veel meer kosten, pas geleden alles samen nog meer dan 500 euro betaald, niet alleen voor spuitjes...

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:58

ik zou zoals vele anderen zeggen lekker op zoek gaan naar een lease pony/paard of een vz pony/paard. als je moet gaan bereken door alle kosten zo minimalitisch te nemen neem dan geen paard. anders kan het zo zijn dat het helemaal verkeert gaat

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:02

Sily schreef:
Hey Urielle moet jij ook betalen als het alleen controle is bij de tandarts?
Die bij ons controleert gratis en vraagt 40 als er gevijld oid moet worden.

Blijkbaar wel, ik hoopte nl. er goedkoop vanaf te komen deze keer: paard heeft geen tandjes boven aan ivm wisselen en kribbebijten
Dus veel te vijlen viel er niet. Maar het stond dus toch op de rekening

EDIT: maar nu jij het zegt ga ik toch eens ff navragen bij mijn pensionhoudster wat er dan op die rekening staat

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:39

Nja... De TS zal voorlopig niet meer reageren denk ik, heeft een ban...

haflinger92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:14

wie weet hOeveel ik zOu mOeten sparen als ik een haflinger wil kOpen, ben hiervOor namelijk aan het sparen...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:10

Wel heel erg toevallig en ook past 2 posts...

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:59

Haflingernogwat: MSN-taal is op bokt NIET toegestaan!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:11

Ik snap niet waarom je het al zo vaak vraagt, je rekent alles heel minimaal uit..

Stel er gebeurd wat, hoe wil je dat gaan betalen?
Stel je zadel ofzo gaat kapot, hoe wil je dat agan betalen?