Gentle777 schreef:Een paard is inderdaad een kostbaar bezit, maar moet er om die reden voor worden betaald? Op de manage rijden is inderdaad niet goedkoop, maar dan heb ik liever dat mijn bijrijder privé lessen neemt op mijn paard ipv dat ze mij gaat betalen.
Je hebt zelf voor een eigen paard gekozen, en toen wist je ook dat een paard houden duur is. Ik zie niet in waarom een bijrijder moet betalen, terwijl deze juist eigenlijk een dienst voor jou verricht. Jij geeft je paard, de bijrijder geeft jou meer tijd. Dat is toch geven en nemen?
Neenee, zo bedoel ik het niet
Natuurlijk weet ik dat een paard houden niet goedkoop is; ik heb ook geen bijrijder.
Een bijrijder bewijst jou misschien een dienst (zoals je zei, bijvoorbeeld meer tijd), maar van de andere kant; je paard aan iemand anders toevertrouwen, dat moet je wel kunnen opbrengen. En echt een dienst is het niet, want ze is er zelf ook mee geholpen en je mag aannemen dat je bijrijder graag met paarden bezig is 
Ik zou mijn bijrijder inderdaad om een bijdrage vragen, simpelweg omdat ik "wel de lusten, niet de lasten" geen goed systeem vind en er ook geen echte noodzaak is (ik zou het puur en alleen doen om een ander een plezier te doen en de kans te geven een leuk paardje bij te rijden, maar ik ben niet van plan voor alles op te draaien in zo'n geval). Het zou me niet om de helft van de stalhuur, delen van dierenartkosten e.d. gaan, maar gewoon, zoals jij beschreef, een symbolisch bedrag (en ik vind €50 daarvoor prima). Mesten en voeren hoeft bij mij op stal sowieso niet, dus als er iemand lekker met mijn paardje in de weer zou willen, zou ik daar graag compensatie voor zien 
Maar voorlopig komt er gewoon niemand anders op of aan mijn paardje