Rondom beslagen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Rondom beslagen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:54

Hoi,
Naja mijn pony is vandaag aan de voorkant beslagen en over een paar maandjes wil ik haar ook achter laten beslaan.
Maar paarden/pony's mogen de wei niet meer in als ze rondom beslagen zijn.

Vinden jullie dit raar of niet?

Ik eigenlijk niet, ik zou nl ook niet blij zijn als Bonita een mep van een paard of pony zou krijgen met ijzers achter

Wat is jullie mening?!

Sharona

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:45

Het hangt er vanaf hoe het er op je stal aan toe gaat. Bij ons op stal staan de paarden in kleine groepjes, minimaal 2 en maximaal 4 paarden. Deze paarden laten ze langzaam aan elkaar wennen, en dat gebeurt heel zorgvuldig. En alleen paarden die het echt goed kunnen vinden komen samen te staan. Bij ons zijn er dus nooit ruzies tussen paarden.

Maar bij andere stallen waar ik heb gestaan stonden paarden met minimaal 10 samen. En nieuwe paarden werden en zo tussen gezet, zonder gewenningsperiode. Tja, dan zou ik er ook niet echt blij mee zijn, want als je paard dan een mep krijgt, of geeft..

Indy staat nu ook vierkant beslagen in de wei, dat vormt geen probleem gelukkig.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:46

Die van mij staat ook rondom beslagen in de wei...

Staan met ze 2e.. Niks aan het handje.

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:48

Tja de manege pony's en eigen pony's gaan samen 1 wei in en aangezien die van mij graag in de ronte mept..

loulou

Re: Rondom beslagen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:35

ik vind het een beetje raar. als je paard altijd bij dezelfde in de wei staat en het gaat altijd goed, waarom zou het dan opeens fout gaan als hij ijzers heeft?

daarnaast vind ik het erg belangrijk dat een paard elke dag naar buiten kan, dus ik zou niet blij zijn met zo'n regel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:42

De mijne staat ook rondom beslagen in het land. Met zijn tweetjes nog. Okee hij crosst genoeg door het land en daar bij wil hij nog wel eens sporen achter laten. Maar je moet er wat voor over hebben. Het is maar gras....

Helliebellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:48

Mijn paard staat ook rondom beslagen in de wei. Toen ze nieuw was op deze stal mocht ze wel meteen in de wei, maar met een draadje tussen haar en de andere merries... Na een paar dagen kon ze er gewoon bij in (en dat ging goed) en ze staan ongeveer met z´n achten...
Ik hoorde later ook pas dat er stallen zijn waar ze rondom beslagen niet in de wei mogen. Gelukkig was dat hier niet het geval anders was ik zeker iets anders gaan zoeken, want Helga moet achter ijzers door een blessure die ze gehad heeft... en ik wil haar wel graag zo veel mogelijk in de wei!!

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:51

zoals ik al zei ; mept die van mij nogal snel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:53

Hhmmm, tja, zoals je het beschrijft heeft het natuurlijk twee kanten. Ik kan me voorstellen dat de manegebaas er niet op zit te wachten dat ie kreupele pony's heeft omdat deze of gene pensionpony z'n hoeven niet bij zich kan houden.
Aan de andere kant; hoe terecht is die vrees. Ik ken eigenlijk geen stabiele groepen waar om de haverklap gewonde paarden uit komen.
Als de stalbaas niet voor constante groepen zorgt, dan is dat natuurlijk een risico wat er inherent bij hoort.
Als ik op onze groep kijk dan is de ergste schade die beslagen paarden aanrichten de acceleratie- en remsporen als er weer eens zo nodig geraced moet worden. De verwondingen waar met name de ruinen regelmatig mee binnenkomen komen altijd door onderling spelen en soms omdat een merrie ze verteld dat ze te dichtbij zijn. Het is ook nooit meer dan haren eraf en soms net het bovenste velletje, waardoor het dan soms een klein beetje gebloed heeft, that's all.

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:54

tja maargoed snap die eigenaar ook wel dat hij geen kreupele beestjes wil hebben

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:55

mijn shetten staan met zijn 2én rondom beslagen in de wei, eerst stond er ook een hengst bij zonder ijzers, geen problemen hoor

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:31

Bonita14 schreef:
Tja de manege pony's en eigen pony's gaan samen 1 wei in en aangezien die van mij graag in de ronte mept..

Je kan ook vragen of je pony alleen mag staan?
Of mag dat niet ik zou het voor de zekerheid zeggen.
En zeg er ook bij dat die dan tenminste een beetje vrijheid heeft toch?
Of denken jullie daar anders over.
Sorry ik doe weer is te wijs maar vraag het maar even na!
Voor het zelfde geld mag het wel
Veel plezier nog met je mooie pony!

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:09

Nou, de regel daar is, paarden die 4kant zijn beslagen, mogen samen de wei in na 6 uur..
Maargoed dan moet je ze zelf er weer uit halen 10 uur.. en het is op eigen risico.. om je pony dan met een paar paarden in de wei te zetten die allemaal rondom beslagen zin

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:17

Nee vind het niet raar.. Logisch als die paarden naar elkaar gaan trappen dat het ernstigere wonden veroorzaakt als een paard zonder ijzers. Maar het kan toch altijd gebeuren dat ze wondjes krijgen, ligt er aan hoe ze met elkaar kunnen opschieten..

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:48

Als je pony altijd met dezelfde paardenin de wei staat en er isnooit wat gebeurd dan vind ik het wel een beetje raar. Misschien kun je anders overleggen met de eigenaren van de andere paarden of zij er bezwaar tegen hebben dat je pony rondom beslagen ed wei op gaat.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:58

Die van mij staat rondom op ijzer en gaat gewoon het land op, samen met onze andere merrie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:47

Ik vind het wel een rare regel - er zit nu eenmaal risico in om je paard met anderen buiten te zetten, beslagen of niet.
Of je zet hem apart of je kiest voor dat risico. Maar nooit dat ik een ander opleg om geen ijzers te mogen laten zetten.
(mijne staat dan ook apart)

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:11

Ik snap het op zich wel, vind het zelf ook een beetje eng als paarden achterijzers hebben.
Gelukkig staan die van mij gewoon thuis en mag ik alles zelf weten.
Maar het zou voor mij een overweging zijn de achterijzers eraf te laten, voor mij weegt het voordeel van overdag naar buiten wel op tegen het voordeel van achter ijzers...maar dat hangt er natuurlijk helemaal van af wat je met je pony doet of van plan bent.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:21

-> VSW

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:36

die van mij staat gewoon rondom beslagen in de wei..alleen, met zn 2e en heeeeel soms met zn 4e... hij is zowiezo heel rustig op de wei, ook al staat hij met andere paarden..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:04

mijn vzpony's zijn ook allemaal beslagen, ze staan allemaal in de wei (max. 3 in 1 wei) en dat gaat prima hoor, geen problemen

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:14

Nike stond in zn oude stal tussen 13 paarden,sommige vierkant en sommige alleen voor,nike is zelf ook vierkant beslagen,

Nu staat hij zelfs in een kudde van meer dan 20 paarden,sommige ook vierkant beslagen,
geeft geen problemen hoor!

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:19

Bij ons moeten de ijzers van de paarden er achter ook onderuit. Er zijn al eens gigantische ongelukken gebeurd. Paarden die elkaar trappen en voor het leven kreupel trappen. Ze staan namelijk met een hele grote groep samen van zo'n 15 a 20 paarden. Ik laat ze bij mijn paardje alles eraf halen. En als ze terug komt van het weiland laat ik ze er weer onder zetten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:33

JessyHorse schreef:
Bij ons moeten de ijzers van de paarden er achter ook onderuit. Er zijn al eens gigantische ongelukken gebeurd. Paarden die elkaar trappen en voor het leven kreupel trappen. Ze staan namelijk met een hele grote groep samen van zo'n 15 a 20 paarden. Ik laat ze bij mijn paardje alles eraf halen. En als ze terug komt van het weiland laat ik ze er weer onder zetten.

Bij ons op stal staan er ong. 30 merries op 1 stuk land. Waarvan meerder rondom beslagen. Nooit problemen gehad.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:43

Furie staat zomers ook altijd rondom op ijzers en hele dagen in de wei. Ze staat met een vast groepje van 3 in de wei, al een paar jaar. Gaat prima.