Chip en paspoort verplicht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Chip en paspoort verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:44

Geen idee of ik het hier nu op de juiste plaats neerzet...

Maar toch even deze vraag...

Is het nu verplicht, als je met een paard de openbare weg opgaat, dat je paard een chip en een paspoort heeft?

Naam mijn idee is dit sinds vorig jaar verplicht, maar vanmiddag hoorde ik van iemand dat dit sinds 1 januari 2006 juist niet meer verplicht is...

Wie kan mij vertellen hoe het precies zit?

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:51

Volgensmij is het al sinds 1 januari 2004 verplicht.

Van de KNHS site:
Citaat:
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.

Vooruitlopend op de officiële invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie. De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004.

De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.

Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Bron: PVE

Nouvel

Re: Chip en paspoort verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:56

Tja, dat dacht ik zelf dus ook...

Maar ik werd vanmiddag even in de war gebracht door iemand die zei dat het niet meer zo was...
(dacht al dat ik iets had gemist, maar dat kan ik dus nergens terug vinden...)

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:15

Ja het is verplicht, anders mogen ze de openbare weg niet op

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:18

Hhmmm, nog EEN keer dan: paspoort is verplicht. Registratie ook. Registratie kan door chip OF DNA-profiel.
Moet dit jaar geregeld worden bij oudere paarden. Wil je DNA, dan even melden bij het ministerie, krijg je een envelop thuis met alle bescheiden. regels opvolgen en klaar is kees.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:32

Maar nog een uitzondering op de regel, veulens waarvan aangetoont kan worden dat deze 6 maanden of jonger zijn vallen buiten het chip beleid!
(helaas gaat dat voor jou niet op denk ik)

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:05

vind het een beetje een commercieel gedoe..
Heb zelf een paard van 22 jaar oud rij niet zo vaak een buitenritje, geen wedstrijden dus tja..
Kost wel wat centjes een chip hoor...
maja hier hebben jullie ook niet zo veel aan.
Ik laat me paard iniedergeval niet chippen.
Hoe kan ik het aanvragen via DNA?
Weet iemand een site ofzo daar voor...

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:13

Ik geloof dat het niet helemaal juist is.Alle paarden die vanaf een bepaald jaar(ik weet niet precies welk jaar)geboren zijn moeten worden gechipt.Ook als je wedstrijden gaat rijden moet je natuurlijk een geldig paspoort hebben.Ik zie het al....als ik hier al de oude beestjes nog van een chip moet voorzien dan ben ik blut ook!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:19

aerdenhout1 schreef:
Ik geloof dat het niet helemaal juist is.Alle paarden die vanaf een bepaald jaar(ik weet niet precies welk jaar)geboren zijn moeten worden gechipt.Ook als je wedstrijden gaat rijden moet je natuurlijk een geldig paspoort hebben.Ik zie het al....als ik hier al de oude beestjes nog van een chip moet voorzien dan ben ik blut ook!!

Sorry hoor maar die regel geldt gewoon voor alle leeftijden

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:29

jennifer87 schreef:
vind het een beetje een commercieel gedoe..
Heb zelf een paard van 22 jaar oud rij niet zo vaak een buitenritje, geen wedstrijden dus tja..
Kost wel wat centjes een chip hoor...
maja hier hebben jullie ook niet zo veel aan.
Ik laat me paard iniedergeval niet chippen.
Hoe kan ik het aanvragen via DNA?
Weet iemand een site ofzo daar voor...

Kijk even op www.invisio.nl/antichip daar staat een boel informatie op en ook hoe je DNA-registratie kunt aanvragen, bij procedures en voorbeeldbrief.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:41

Heb net een paard gekocht in Nederland (woon zelf in België) hoe moet ik dat dan doen met die chip? Als ik haar paspoort op mijn naam laat zetten, dat ineens melden? Of moet dit via een DA gebeuren?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:54

aafje87 schreef:
Maar nog een uitzondering op de regel, veulens waarvan aangetoont kan worden dat deze 6 maanden of jonger zijn vallen buiten het chip beleid!

Dit klopt ook niet, het is veulens tot 7 maanden vergezeld van de moeder.

En DNA is net zo duur, zoniet duurder (bij eventuele controle zijn de kosten voor DNA controle er weer) dan de chip.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:41

Neonlight schreef:
aafje87 schreef:

Dit klopt ook niet, het is veulens tot 7 maanden vergezeld van de moeder.

En DNA is net zo duur, zoniet duurder (bij eventuele controle zijn de kosten voor DNA controle er weer) dan de chip.

Sommige mensen vinden geld minder belangrijk. DNA is 100% veilig, van de chip is ondertussen wel bekend dat ie dat niet is. Waarom zouden ze anders naast de chip ook een haarmonster nemen (DNA!!)? Kwestie van keuzes hoor en dan niet alleen het geld.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:47

Geld maakt mij niet uit in me keuze chip of DNA
Ik wil geen problemen met me paarden kies ik voor safe...(DNA)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:30

ikke schreef:
Sommige mensen vinden geld minder belangrijk. DNA is 100% veilig, van de chip is ondertussen wel bekend dat ie dat niet is. Waarom zouden ze anders naast de chip ook een haarmonster nemen (DNA!!)? Kwestie van keuzes hoor en dan niet alleen het geld.

Bij sommige maakt het geld wel degelijk uit, zeker bij de boertjes bijvoorbeeld, en zie ook de post van aerdenhout1. Daar was eigenlijk mijn reactie ook op.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:17

Ik heb een vraag.
Ik woon zelf in Nederland, maar heb mijn pony in België gekocht én ze staat daar ook gestald (net over de grens).
Ik heb nooit een paspoort gekregen of te horen gekregen dat dat moest, dus ook geen registratie.
Nu heb ik begrepen dat ik een paspoort gewoon via het stamboek kan aanvragen, maar ze hebben niks vermeld over chip/registratie.
Hoe zit dit in België?

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:22

Het is inderdaad verpleegt.. anders krijg je vette bOete heeft een vriendin van mij gehad.. die dag hadden ze alles aangevraagd enzo... en hadden ze afspraak gemaakt voor die dag daarna voor die chip.. ging ze rijden.. kwam er even politie controleren.. :S dat is nog nooit gedaan.. ze had me opgebeld... was helemaal overstuur

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:37

@urselin: in Belgie is het nog niet verplicht. Zolang je niet in Nederland komt is er geen probleem. Kom je er wel zul je toch moeten registreren en een paspoort nodig hebben. Chippen kun je via een belgische DA laten doen, paspoort aanvragen weet ik zo niet. Vorig jaar hebben wij in Belgie een veulen gekocht, maar tegenwoordig krijgen stamboekveulens ook direct een paspoort in Belgie, dus die hebben we niet aan hoeven vragen. We hebben hem wel moeten chippen, dit heeft de DA gedaan en hij heeft ook heel de chipregistratie afhandeling gedaan.

Naatus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:50

Hoe zit het dan als je ontheffing hebt aangevraagd. Moet ik dan met die verklaring (die ik als het goed is opgestuurd krijg) naar mijn veearts en dan kan ik het vervolgens met hem regelen?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:45

Naatus schreef:
Hoe zit het dan als je ontheffing hebt aangevraagd. Moet ik dan met die verklaring (die ik als het goed is opgestuurd krijg) naar mijn veearts en dan kan ik het vervolgens met hem regelen?

Kan, maar wat wij hebben gedaan is gewoon haren getrokken, netjes in de zakjes gedaan en naar het lab gebracht (dat lab is de buren van m'n vriendin d'r werk) Met een week of drie hadden we alle papieren in huis. Nu nog even de boel in het paspoort laten zetten en klaar is kees.

Je krijgt een envelop met de hele rimbam erin, netjes met een uitleg hoe het moet. Gewoon domme gans spelen, beschrijving volgen en de boel opsturen. Werkelijk, een kind wat kan lezen, kan het uitvoeren, zo simpel en compleet krijg je de boel aangeleverd.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:01

op de site van pve staat helemaal uitgelegd hoe en wat met het DNA.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/
onder deze link vind je verschilende informatie over dit onderwerp.
je moet nog ff 1 keer vaker doorklikken, wijst zich vanzelf.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:04

ikke schreef:
Hhmmm, nog EEN keer dan: paspoort is verplicht. Registratie ook. Registratie kan door chip OF DNA-profiel.
Moet dit jaar geregeld worden bij oudere paarden. Wil je DNA, dan even melden bij het ministerie, krijg je een envelop thuis met alle bescheiden. regels opvolgen en klaar is kees.

Bij welk ministerie moet je daarvoor zijn? En heeft iedereen vrije keuze hierin, chip of DNA?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:05

simodi schreef:
ikke schreef:

Bij welk ministerie moet je daarvoor zijn? En heeft iedereen vrije keuze hierin, chip of DNA?

Sorry, ik zie dat je dit al in een eerder bericht gemeld had!!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:07

achter de link van mijn bovenstaande bericht staat alles tot in detail beschreven, wat betreft paspoort, chippen, instanties, vrijstelling, dna, regelgeving, enz.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:13

ik heb bij aan koop van mijn paardje in 2005 haar gelijk moeten laten chippen bij de keuring het was verplicht en oude paardjes moeten ook gechipt anders worden ze niet afgevoerd