slapende paarden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

slapende paarden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 18:32

hoi,
mijn kwpn'er staat wel eens te slapen, dan zakt zn hals/hoofd eerst steeds verder naar beneden, op een gegeven moment staat hij even te wankelen/zakt een beetje door zn benen, eerst een beetje, dan steeds erger tot hij bijna door zn benen zakt en dan schrikt hij wakker

laatst had hij ook een keer dat hij lag te slapen, en opeens wild begon te maaien met zn benen, mijn vriend schrok, rende naar buiten, was bang dat hij een attack oid had. hij klapte in zn handen maar geen reactie. daarna rende hij de bak in, klapte nog eens in zn handen en toen schrok hij wakker. dat kwam ws. door dat hij lag te dromen....

hebben jullie paarden dat ook wel eens?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:41

Nee, ik zie mijn paard enkel duf in der stro liggen

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:05

ja mijn pony heeft dat ook wel eens, heel raar reageerd dan nergens meer op, gooit vervolgens eten in zijn voerbak en hij staat gelijk te eten hebben hem zelfs wel een laten prikken op suiker enz. omdat we het zo vreemd vonden maar er was niets te vinden!

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:03

hmm paarden slapen toch nooit liggend eigenlijk? wel doezelen enzo, maar echt slapen? dat is toch levensgevaarlijk in het wild?
vind het wel apart hoor

Nouska

Re: slapende paarden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:17

Niet meegemaakt dat een van onze paarden wild droomde ofzo, maar toen ik een paar jaar terug een paar nachten in de stal sliep omdat een van onze merries koliek had, sliep haar "buur" altijd languit uitgestrekt en luid snurkend . Echt, het klonk net als een mens!

Ik neem aan dat in een kudde altijd minstens een paard op wacht staat en de rest gewoon gaat slapen... of dat nou staand is of liggend (of snurkend ).

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:55

Mijn jaarling zag ik gister avond slapen. Die gaat eerst liggen en dan zakt zijn hoofdje steeds verder en dan boef valt ie om en dan zie je hem ook met zijn beentjes trappelen en toen schrok hij wakker. Echt lief.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:59

Inderdaad als je meerdere paarden of pony's op het land zet of inpaddocks zoals wij dat hier doen dan liggen ze eigenlijk nooit allemaal tegelijk.Er staat er meestal een op wacht.Een paard kan net als wij mensen gewoon dromen,ze zijn dan heel ver weg en maken soms geluid of gaan bewegen met hun benen.Een paard kan geen uren achter elkaar liggen omdat in verhouding hun vel te dun is om het gewicht te dragen.Ze liggen dus heel snel door.Daarom is het vaak zo moeilijk om b.v een gebroken been te laten genezen.Ze moeten dan in een soort tuig opgehezen worden.Gelukkig voor het paard hebben ze een meganisme in de knie waardoor ze een been op"slot'' kunnen zetten,waardoor ze staand kunnen slapen (doezelen ).Je paard staat op rust zeggen ze dan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:39

BrittKitt schreef:
hmm paarden slapen toch nooit liggend eigenlijk? wel doezelen enzo, maar echt slapen? dat is toch levensgevaarlijk in het wild?
vind het wel apart hoor

wie dit verhaal in de wereld heeft geholpen..:S
geen enkel paard kan staand slapen, ze rusten dan alleen maar uit, als ze echt slapen liggen ze, en dan staan er een paar anderen op wacht. in het wild doen ze dit niet te vaak, omdat het idd te gevaarlijk is.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:53

Nu mijn vraag: MOETEN paarden liggen om uit te rusten?
Iemand liet een keer een reactie vallen dat een paard niet uit kan rusten als deze niet kan liggen, je kan beenproblemen krijgen zelfs???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:41

paarden kunnen niet te lang liggen omdat dat teveel op hun ingewanden drukt. maar ze hoeven niet te liggen om te rusten, dat kunnen ze dus staand, ze moeten alleen wel liggen als ze echt willen slapen. voor zover ik weet maakt het liggen voor de benen niet uit.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:08

Wanneer paarden liggend slapen verbruiken ze ook meer energie, als wanneer ze staand slapen.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:15

wij kunnen ook onze benen en arme op slot zetten hoor dus zo ongewoon is dat niet...

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:28

dat zou kunnen ja.. maar dat kun je tog niet op comando

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:25

Ik heb van stalgenoten gehoord, dat mijn paard plat op de grond ligt (dus ook hoofd en nek..) hij heeft al heel wat mensen laten schrikken..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:35

gekkeils dan wil ik jou wel eens een half uur op een been zien staan als je half slaapt!Ik vrees dat je dat niet volhoud.En mensen kunnen echt hun benen of armen niet op slot zetten zoals een paard dat doet vogels weer wel die doezelen ook op een been.Denk b.v maar aan de reiger als je die langs de sloot ziet staan met zijn kop in de veren.Als bij ons iets''op slot '' schiet heb je meestal een probleem!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:01

ja mijn knie wil dal wel eens flikken, geloof mij..dat voelt niet fijn!!

Rovinia

Re: slapende paarden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:12

Wij hebben hier ook een paard op stal wat gewoon middag op de dag uitgebreid ligt te snurken. Hij reageert niet als je hem roept en het ziet er dan best wel een beetje eng uit. Maar als je de staldeur open doet, dan kijkt hij je heel verbaasd aan en wordt gewoon wakker.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:04

Bij ons liggen bijna alle paarden een deel van de dag languit te slapen. Ze zijn dan ook echt niet aanspreekbaar. Sommigen dromen en trappelen met hun benen. Anderen snurken weer.

We hebben 2 echte slaapkoppen. Die liggen vaak de hele ochtend (van 9 -12) te pitten. Af en toe staan ze op om van positie te wisselen of een hapje te eten en dan gaan ze weer.
Het is denk ik net zo individueel als bij mensen. De één slaapt heel veel, de ander heeft aan 4 uur genoeg.

Nu staan ze weer in het land en zijn ze wat actiever, maar als ze weer gewend zijn in het land ligt 's ochtends vroeg vaak de hele kudde op twee of drie na te slapen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:37

Mijn paard ligt dagelijks languit te maffen. Heerlijk in het stro, liefst met zijn hoofd tegen de wand, steuntje.
Hij snurkt heel hard en doet het ook in de paddock, bij mooi weer lekker zonnen

kijk maar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:37

zie niks?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:38

hmm...even kijken wat er misging...

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:40

Afbeelding

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:41

haaa, gelyukt... nu de volgende noggg
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:42

ik moest even kijken, dacht dat hij gewoon omhoog keek, maar zie nu hoe hij ligt, gek paard

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:42

en deze dan in de stal...
Afbeelding