Minimale bedrag voor het houden van een pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Minimale bedrag voor het houden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:47

Hoi.
Willen jullie spullen opschrijven bij het houden van een goedkope pony.! Hoe minder de prijs hoe meer kans ik maak!! Dus zo goedkoop mogelijk ik hoop dat jullie de prijs en welke spullen kunnen opschrijven ongeveer

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:51

Sorry dat ik zo'n flauw antwoord geef. Ik denk dat je een prijs moet vertellen/voorstellen aan je ouders, zodat die kunnen beslissen of je een pony mag? Een eigen pony kost VEEL geld, dus er mag geen twijfel zijn of het uit kan of niet. Je moet echt voldoende financiele ruimte hebben, anders gewoon niet doen. Mijn prijs, als er geen dierenarts aan te pas hoeft te kopen, ongeveer 200 euro. En dan moet je op een zwarte pensionstal staan en zo min mogelijk spullen kopen, natuurlijk/zelf bekappen etc. Anders zit je toch wel op 300, 400 euro...

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:53

en wat is die prijs dan?? geen stalling kosten want ze kan aan huis staan, maar de maandkosten enzo en de spullen??

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:59

300/400 euro vind ik wel een beetje overdreven. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat een pony veel geld kost. De aanschaf van de pony is waarschijnlijk het goedkoopst, hierna komt zadel/hoofdstel + de rest. Aan deze spullen kun je ook nog wel redelijk goedkoop komen.

Maar dan komt de rest, denk aan hooi/stro/brok, vast enten + ontwormen + hoefsmid plus onverwachte kosten van de dierenarts. als je pony aan huis kan staan, moet je rekenen op ongeveer 100 euro per pony per maand. Dit is natuurlijk heel globaal, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Mag je een pony van je ouders? Willen zij de kosten betalen of moet je zelf meebetalen? Moet je zelf betalen, denk dan goed na voordat je een pony neemt. Het kost uiteindelijk altijd meer dan dat je denkt.

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:02

Hoi. ik ken voor de maandkosten 150 euro uitgeven voor de pony zelf 1000 eur0 en voor de spullen 800

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:57

Ligt er ook een beetje aan wat voor een pony je neemt. Een shetlander eet natuurlijk minder dan een grote E. Maar 150,- per maand is erg krap, dit haal je wel met voer, stro, weide, hoefsmid etc., maar je hebt weinig geld meer over voor als de DA onverhoopt moet komen. Hier moet je wel altijd rekening mee houden, een pony is nu eenmaal een levend dier dat ziek kan worden.

ellepel

Re: Minimale bedrag voor het houden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:02

je zit toch altijd met andere kosten, wormenkuur zowiezo 8 euro. hoefsmid, bekappen zit zo rond de 23 euro elke 6-8 weken.
en de veearts die moet komen om in te enten.dat kost je ook nog es 15 euro plus voorrijkosten die wel 20 euro kunnen zijn..

en als je dier een keer koliek krijgt of anders en er moet een veearts komen zit je zo op een bedragje van een 75 euro...

en als er een halstertouw breekt of je rijbroek gaat stuk...tja dan word t weer duurder...een winterdeken kan ook vrij snel stuk gaan zit je ook weer rond de 70 euro...
allemaal dingen waar je toch rekening mee moet houden.

rijles nemen heb je natuurlijk ook nog....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:36

Als je voor een zo laag mogelijke prijs wilt gaan, zou ik eerlijk gezegd op zoek gaan naar een verzorgpony. Wat als het dier ziek wordt? Een deken sloopt? Zijn stal afbreekt? Bezint eer ge begint!!

tzif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:51

het licht er ook heel erg aan in welke regio je woont, hier (regio den haag) betaal je veel meer voor stalling en voor hooi en stro.
als ik hier een eigen paard zou willen stallen moet ik zeker 500 euro in de maand overhouden

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:55

p0nyl0ver schreef:
Hoi.
Hoe minder de prijs hoe meer kans ik maak!!

Ga je dat ook zeggen tegen de dierenarts?

(En tegen je hoefsmid? en dus een zadelmarktzadel... )

Meissie, pony's en paarden kosten veel geld.
Ze hebben goede verzorging nodig, en medische zorg wanneer nodig. Ook moet er een goed passend zadel komen, een hoofdstel, dekens, brokjes, de hoefsmid, evt. verzekering, wormenspuiten, inentingen,...
Met 100/150 euro per maand zul je het niet redden ben ik bang...
Plus dan natuurlijk nog de kosten van alle spullen en de aanschaf van de pony...
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 05-04-06 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:56

als je de pony bij huis hebt staan, eigen weiland en stal, en dan ook echt genoeg weiland voor de pony..
dan kom je er wel met 150 euro per maand denk ik hoor!
als je ouders een potje achteruit hebben staan voor dierenarts kosten, dus zegmaar 1000 euro voor de zekerheid ofzo..
dan kom je ook niet voor verrassingen te staan.
1000 euro voor pony, 800 voor toebehoren, moet lukken denk ik!!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:57

Ja je moet geld overhouden en een goede verzekering tegen ziektekosten.... want een ongeluk en een operatie van 2000 euro zit in een klein hoekje...

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:06

Paarden houden kost veel geld, maar als je paard aan huis staat moet je het volgens mij wel kunnen redden met 150 euro.

Als je ouders willen bijspringen als hij onverhoopt ziek wordt, kan het wel.
Mijn haflinger staat ook aan huis, dus geen stallings geld.
Er gaan gaan 2 a 3 zakken (a 8 euro) voer per maand doorheen.
3 keer 8 euro --> 24 euro per maand
Mijne eet 3 plakken hooi per dag dat is ong. 2,5 baal per week, dus 10 baal per maand. Hier kost hooi 2,50. Dus 10 keer 2,50 --> 25 euro
Stro gaan er ong. 5 balen per maand door (ze heeft ook stalmatten op de bodem) ook 2,50 per stuk. 5 keer 2,50 --> 12,50 euro
1 keer per 8 weken hoefsmid --> 45 euro
1 keer per 2 maand wormspuit --> 10 euro
Inentingen e.d. 1 keer per jaar 30 euro

Heb je genoeg land bij je huis? Mag je maar 1 pony of ook een gezelschapspony, want het is niet leuk als een paard alleen moet staan.

En voor 800 euro kun je een goed zadel en hoofdstel kopen hoor. Voor 300 a 400 euro kun je ook een goed passend zadel kopen, en een hoofdstel van 50 euro bijv. Dan hou je geld over voor dekens e.d.

Je kunt wel rondkomen met het geld, maar je houd niet veel over, als je ouders willen bijspringen als het echt niet lukt dan kan het.
Want een dierenarts kost veel geld.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:12

p0nyl0ver schreef:
en wat is die prijs dan?? geen stalling kosten want ze kan aan huis staan, maar de maandkosten enzo en de spullen??

Heb je er ook al aan gedacht dat een pony niet alleen moet staan? Ik weet niet of er al andere paarden/pony's bij je huis staan maar het is niet bepaald leuk voor een pony om altijd maar alleen te staan.

Daarnaast weet ik natuurlijk niet hoe jij woont en hoeveel land er is maar vergeet niet dat er ook een mestplaat moet zijn en dat de mest afgevoerd moet worden, degelijke omheiningen en dat er onderhoud aan het land gepleegd moet worden. En is er altijd gelegenheid om de pony op vaste tijden te voeren e.d.?

Vergeet ook je rijlessen en evt. verenigingslidmaatschap niet. Of wil je altijd buiten rijden?
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 05-04-06 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:13

haha, ik denk dat ik dan voorlopig de goedkoopste pony heb:)
Neem gewoon een niet meer berijdbare pony en wandel elke dag: wat je alleen moet aanschaffen: poetspullen, eten, stro, en een halstertje.
Dierenarts kosten daar gelaten he ?

nee, ff serieus.
Ik sta bij iemand aan huis, en betaal alleen aan stalling wat ik ECHT nodig heb per maand. (lees: hooi, voer, en stalbedekking) dit komt neer om een ruime 100 euro p/m. (deze kosten heb jij ook, als je pony aan huis komt.) je kan grote partijen bestellen (voer/stro), waardoor je meestal voordeliger uit bent, echter moet je wel een fors bedrag in een keer betalen.

Verder moet je rekenen rond de 25/30 euro per 2 maanden voor de hoefsmid. Plus natuurlijk onvoorziene dierenarts kosten (je pony loopt in het draad, struikeld heeft een wond, ontstoken ogen, koliek, etc etc). Hier moet je ook altijd geld voor apart zetten, en niet denken dat als het een tijd goed gaat je de "pot" op kan maken, want wie weet moet hij opeens naar de kilniek en dan ben je ook weer een hele grote hoeveelheid geld kwijt.

Ik ben niet bekend met verzekeringen (mijn pony kan niet meer in de verzekering..).

verder moet je zorgen dat je niet het goedkoopste zadel hebt, want voor je het weet moet je een osteopaat of VA naar de rug van je pony laten kijken.

En natuurlijk kan je pony zich ook ongelovelijk misdragen, en heb je intructie nodig, of wil je wedstrijden rijden, of wil je je aansluiten bij een pony club. Dit kost ook allemaal geld he.

Reken erop dat je ongeveer 200 euro moet reserveren per maand voor je pony, ookal ben je een maand maar de helft of minder kwijt!

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:05

Heej, denk er eerst nog eens goed overna.. iedereen wil natuurlijk een eigen pony/paard.. maar niet voor iedereen is dat weggelegt!!

maar nu Ontopic!!

Je kan het jezelf zo duur maken als je wilt, maar elke pony kost gewoon veel geld...

-zadel hoofstel. zou je best goedkoop kunnen krijgen.. Maar dat betekend niet dat ze goed zijn en lang mee gaan.. een hoofstel kost zo rond de 45 euro dacht ik en een zadel zou ik toch voor de 200 leggen.. natuurlijk kan je ook regelen met de vorige eigennaar of je ze bij je pony kan krijgen, dat is natuurlijk wel het handigst..en kost dan weer minder geld!

-Voer enz. Dat zal je ook wat kosten!! zeker zo'n 25/30 euro in de maand en als je hooi wilt bijvoeren ben je zeker rond de 65 euro in de maand !!

-Dierenarts !! hier moet je zeker wat voor wegleggen! ieder levend wezen dus ook een pony/paard kan ziek worden. de dierenarts moet hem/haar 'betermaken' ik zou hier toch zeker wat voor in een potje leggen je weet maar nooit!!
-10/12,50 wormenspuit
-inenting 30/50
-plotseling ziek bijv. koliek? 50/80 euro!!!
-opeens iets ernstigs kan oplopen tot 2000 of meer hoor !!

-hoefsmit. een goede vriend van mij oom is hoefsmit, voor mij zou het voor een klein bedrag doen.. maar normaal zou je zo rond de 10/25 euro voor bekappen kosten en ijzers zal wel duurder zijn, houd daar rekening mee!

en dan heb je natuurlijk stallingskosten, behalve wanneer je pony/paard op het land staat.. 150/300 euro in de maand!!

-Dekjes, dekens, bandages enz. hier kan je zoveel aan uitgeven als je wilt, en in welke kwaliteit je koopt moet je zelf weten.
zelf zou ik zeker:
-2 dekjes!!
- peesbescherming, stijklappen
-dekens!!
- goede kwaliteit halsters en touw!! het is wat duurder, maar gaat zeker langer mee, als je pony in het land staat zou ik wel de halsters uitdoen!!!!!!!!

TOTAAL : ja dat wordt uitrekenen en zal bij de een ook erg verschillend zijn dan bij de ander!!
misschien kan je wat minder geld voor de spullen uitgeven dus bijv een GOED 2dehands zadel en hoofdstel kopen.. ALLEEN ALS HET GOED ZIT EN LIGT!!!! dan zou je daar wat minder voor kunnen uitgeven .. ongveer 600/675 dan heb je dus al weer ongeveer 150 om bij je maandkosten te doen.. dan heb je daar al 300 euro voor.. want weining zal het zeker niet kosten!!!!!
ik denk dat je, omdat je zei dat een een stuk wei hebt.. een stal met uitloop hebt misschien (ik last 10x10 wei ) vragen of je nog een gedeelte (10/17 meter) van de tuin kunt gebruiken?? ik weet niet of dat in Zweden is toegestaan he laastaan hier in Nederland?!!!!!!
maar TOTAAL zou je ongveer zonder stallingskosten toch wel 170/200 per maand kwijt zijn

TIP !! : je kan eventuweel ook wat klusjes doen zoals een krantenwijk :
ik verdien per maand 37,50 (per x 12,50 voor 1,5 wijk.. ongveer 6/9 straten!!) dan zou je daar dus ook langzaam een reserve potje mee kunnen opbouwen.. of weer bij de maandkosten leggen?!

wat voor pony wil je precies kopen? dat kan namelijk in kosten ook wat verschillen, een arabier is niet zo sterk als een fjord en heeft wel wat meer verzorging nodig !! uitzonderingen daarbuiten gelaten!??

***** een pony alleen kan maar jij zou het toch ook niet leuk vinden om de meeste tijd van de dag daar maar saai voor je uit te staan kijken? als je geen geld hebt voor een tweede pony zou een geitje of schaap ook al goed zijn..! *****

^^ het is best een lang verhaal geworden..
ik hoop dat je er wat meekunt
groetjes Sophie!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:27

p0nyl0ver schreef:
Hoe minder de prijs hoe meer kans ik maak!! Dus zo goedkoop mogelijk

Als ik op deze manier een pony zou moeten aanschaffen zou ik er niet aan beginnen.Ik heb ook jaren lang aan de kop van mijn moeder gezeurt om een eigen pony maar dat mocht gewoon niet.Ik wilde wel een schetlander want die kosten niet zoveel voor het gemak vergat ik dan maar even dat ik daar dus niet op kon rijden.We hadden wel een grote schuur in de tuin daar kon hij wel in staan vond ik met een mooie uitloop naar achteren.Ik vergat dan wel even waar alle mest heen moest die de pony zou produseren.Nu achteraf ben ik blij dat mijn moeder altijd nee heeft gezegd ik moet er niet aan denken dat ik een pony helemaal alleen in de schuur had gezet.Ik heb op mijn 20 ste mijn eerst pony gekocht van mijn eigen geld en die kon ik zelf op een mooie pensionstalling zetten met allemaal andere paarden en goed voer.Heb altijd wel een verzorg pony gehad waar ik al mijn paarde liefde aan kwijt kon.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:59

ellepel schreef:
en als je dier een keer koliek krijgt of anders en er moet een veearts komen zit je zo op een bedragje van een 75 euro...

Koliekje in het weekend kost al gauw 200 euro. Spreek helaas uit ervaring.

Hoe oud ben je eigenlijk? (bedoel de topicstartster ) Want als jouw ouders 0,0 verstand van paarden hebben vind ik het sowieso niet zo'n goed idee om een pony bij huis te zetten.

Heb je er überhaupt nog wel zin in, met al die verhalen hier?

Niemand misgunt jou hier een pony, het gaat er meer om om jou en je pony voor problemen te behoeden.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 05-04-06 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:04

al zouden je ouders een pony willen betalen voor je als de prijs ´goedkoop´is. misschien willen ze de verantwoordelijkheid niet?
Ik heb nu een eigen pony, iets waar ik mijn vader heel dankbaar voor ben. Daarvoor heb ik altijd verzorgpony´s gehad. En toen kwam er een pony in bruikleen. op de kosten na was dit mijn eigen pony. Ik heb toen kunnen bewijzen dat ik verantwoordelijk genoeg was om een eigen pony te kunnen onderhouden.

Een pony is wat anders als de konijntjes in de achtertuin Het kunnen een hoop zorgen zijn aan je hoofd en allerlei verplichtingen waar je misschien niet 1,2,3 aan denkt. Ik moet dingen laten die ik graag zou willen want ik heb een pony.

Dus om een lang verhaal kort te maken: misschien is het wel geen geld kwestie maar meer een verantwoordelijksheid kwestie die je ouders (nog) niet op de hals willen halen.

Zoek een leuke verzorgpony of lease pony! Daar kan je evenveel plezier aan beleven en je hebt alleen de lusten, niet de lasten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:08

Sjips, m'n bericht is niet goed gegaan.

Maar goed, ik heb even in je andere berichten gelezen en mijn advies is: BEGIN ER NIET AAN!!!!

Je pony moet gewoon in de tuin staan, de schuur wordt z'n stal, je woont in een gewone woonwijk. Dat is vragen om problemen! Als je pony uitbreekt (en dat is niet ondenkbaar in een stukje van 10x10 of 20x10) dan ben jij aansprakelijk voor alle schade.

Ik hoop dat je ouders zo slim zijn om hier niet aan toe te geven! Dit is niet eerlijk t.o.v. de pony en uiteindelijk heb jij er ook niets aan. Je mag niet zomaar overal een pony neerzetten. Als buren klagen over stank/vliegen (mest!) dan is de kans groot dat je pony weer weg moet.

Laat je ouders dit topic even lezen.

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:12

Paarden kosten nou eenmaal veel geld. Beetje raar dat je je ouders op deze manier over wil halen. Is het niet beter als je gewoon een verzorgpaardje zoekt? Dit kost niks en is toch net zo leuk.
Als je de kosten van alles wilt weten moet je misschien op divoza.nl kijken.
Heb je wel stalling voor het beestje? Weide?

*Lees net hierboven dat hij in een tuin komt te staan?
Begin er alsjeblieft niet aan.
Dit is niks voor een pony.
Ze hebben ruimte nodig, goede stalling en goede verzorging.

Begin gewoon met een verzorgpony. Doe een beetje ervaring op want volgens mij ben jij nog lang nier ervaren genoeg voor een eigen pony!

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:19

**ik heb een fout gemaakt**

-Dierenarts !! hier moet je zeker wat voor wegleggen! ieder levend wezen dus ook een pony/paard kan ziek worden. de dierenarts moet hem/haar 'betermaken' ik zou hier toch zeker wat voor in een potje leggen je weet maar nooit!!
-10/12,50 wormenspuit
-inenting 30/50
-plotseling ziek bijv. verkouden of iets dergelijks
-Koliek zeker 200/250 euro
-opeens iets ernstigs kan oplopen tot 2000 of meer hoor !!

ik was toen denk ik een beetje moe van 't typen..

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:17

Tsja als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet....wacht dan een paar jaar en zorg dat je zelf het geld heb.
Ik heb gelukkig hele lieve ouders die niet op de paarden willen bezuinigen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:36

En daarom heb ik gewacht totdat ik oud en wijs genoeg was om een eigen paard te kopen. Scheelt een hoop ellende....

Mijn pony kost op dit moment ong. 100 euro per mnd. Andere pony kostte ong. 400 euro per mnd.

Ik heb overigens geen geld opzij gelegd voor ziekte. Maar door gezamenlijk inkomen kan dat helemaal goed komen. Al zou een koliekoperatie van 400o euro een probleem worden.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:39

Algemeen bekend: paardrijden is best wel een dure sport, en een paard zelf onderhouden is ook érrug duur; mijn advies: als je niet genoeg geld er voor over hebt; begin er dan niet mee......