Paard loopt scheef, wat kan dit zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Paard loopt scheef, wat kan dit zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:10

een paard bij ons op stal wat ik tijdelijk verzorg loopt scheef.
Beetje als travers.. Ik zag er geen vermeerdering in de afgelopen twee weken dus dacht dat ie zich in de afgelopen drie maanden dat ie stil heeft egstaan een verkeerde manier van lopen heeft aangewend..
Hoopte dat het met rijden te corrigeren was. Nu heb ik vorige week gelonegeerd met het voornemen vandaag te gaan rijden. Nu wordt ik door een stalgenoot gebeld dat hij bijna omvalt van achter.
Kan natuurlijk wat erger zijn doordat hij net van stal komt en stijf is..

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn??
Vanmiddag gaan de eigenaren kijken en evt een dierenarts erbij halen, maar het is dan in 1 a 2 dagen veel erger geworden (ik heb hem vandaag nog niet gezien, dus oordeel van anderen die hem ook dagelijks zien)

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:12

Ik zal idd maar even de DA er naar laten kijken!! Heb je enig idee hoe oud dit paard is??
Ik ben geen DA.. en om eerlijk te zijn: Zoiets heb nog nooit gehoord.
Heel veel sterkte ermee!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:14

Heel veel paarden lopen scheef van nature, en dat kan heel goed zichtbaar worden als ze een tijd op rust hebben gestaan. Mogen we de reden weten waarom hij heeft stilgestaan?

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:16

tijdgebrek door familieomstandigheden van de eigenaren..
Hoopte ook dat het zoiets was, maar omdat het nu schijnbaar ineens erger is.. Ik kan er zelf pas vanavond naartoe..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:53

Mijn paard heeft last van z'n rug gehad. Daardoor ging hij ook scheef lopen en later werd z'n achterhand helemaal slap. Als hij een onverwachtse beweging maakte viel z'n achterhand gewoon om en ook als hij een bochtje moest maken viel hij bijna om (bochtje zo groot als volte 15 meter, dus niet heel klein)
Hij is behandeld door een DA/chiropractor en nu is alles weer goed gekomen.
Ik zou er dus zeker naar laten kijken

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:57

Jeetje.. hoop toch neit dat et iets dergelijks is als de jouwe!!
zit mezelf op te vreten hiero!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:02

Hij was altijd al wat gevoelig op z'n rug, maar niet heel erg en iedereen zei dat ik met goed les z'n rug wel weer sterker kon maken.
Het ging ook steeds beter, maar van de een op de andere dag was hij kreupel aan 3 benen, viel hij om en stont hij helemaal in elkaar gedoken. Hij liep echt raar, z'n achterbenen liepen in een heel ander tempo als z'n voorbenen.
Na één behandeling bij de DA/chiropractor was hij een heel ander paard. Voor en na de behandeling moest ik hem heel even longeren om te kijken hoe hij liep. Voor de behandeling strompelde hij heel zielig, na de behandeling liep hij veel beter en zag je hem verbaast kijken: hoe kan dit nou?
Na 3 behandelingen liep hij beter dan dat hij ooit gedaan heeft

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:07

Als het maar op te lossen is.. Misschien valt et ook wel mee.. hoop het..
Heb je nu geen problemen meer met hem?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:09

Hij blijft er wel gevoelig voor, zeker met koud weer. Maar ik heb goed les en hij wordt al steeds sterker.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:19

Hmm bij jou dus wel een blijvende zwakke plek..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:47

Het grootste probleem is dat hij helemaal anders moet gaan lopen, hij is nu 10, dus alles zit er zo in gebakken

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:48

Mmm, wsl is het paard extreem gebogen.
Alle paarden zijn lichtjes gebogen van nature, maar door verkeerd te bewegen kan het verergeren.
Het is rijkunstig op te lossen, zie:
www.hoefkatrol.com
En als je daar een beetje zoekt, zul je prentjes van een scheef paard met interessante info bij

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:40

mijn 3 jarige merrie loopt ook scheef idd net een traver maar dan met hoofd naar buiten..

we zijn nu druk mee aan het trainen, binnekort moet ze naar de TA misschien dat het daardoor komt ze maakt namelijk ook proppen kuil..

rowo

Re: Paard loopt scheef, wat kan dit zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:03

Ik heb een paar jaar geledne ook een pony gehad die heel wankel op zn benen liep en ook wat scheef. Het werd naar een tijd gelukkig wat beter, maar helemaal optimaal was het niet. Nu is ie verkocht en bij die mensne zijn ze erachter gekomen dat er tussen zn heupen zo'n 10cm hoogteverschil zat K voelde me helemaal schuldig natuurlijk dat wij dat nooit gemerkt hadden. Maar het is nu weer recht getikt/geslagen door een osteopaat ofzoiets en nu loopt ie super!

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 13:30

Ik kreeg gisteren de indruk dat hij last heeft van zijn rechterachterbeen.. Hij reageert iig niet gevoelig op zijn rug...

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:33

bij ons op de manege staat ook een pony die precies het zelfde doet zij doet het gwn om gemeen te zijn want als ze dat doet kan je nix meer... maar het kan ook zijn dat ie gwn last heeft van zijn rug..

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 13:47

Hij doet het iig niet om te kwallen.. Hij doet het ook in de wei..
Gisteren wilde ik hem omzetten op de poetsplaats, maar hij wilde niet op rechtsachter gaan staan.. En met lopen doet ie dat wel gewoon..

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 08:16

Gisteren nogmaals het advies gegeven aan de iegenaren om er een dierenarts bij te halen.. Hebn echter nog geen terugkoppeling..

Hij loopt nog steeds scheef.. en staat constant op rust met zijn rechterachterbeen.. Hij loopt echter wel te draven en galloperen uit zichzelf..

Vind et echt een vreemd geval...

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 06:59

Gisteren nog eens goed gekeken samen met de staleigenaresse.
Hij reageert niet op drukpunten op de rug, waar hij normaal gesproken wel zou moeten reageren.. vermoedleijk zit hij dus helemaal vast aan een kant in zijn rug..
linksom wil hij nog wel buigen maar rechtsom zet hij zich gewoon om op de achterhand..
De eigenaar gaat vandaag de deirenarts bellen..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:23

Mmmm, volgens wat jij zegt is ie dus linksgebogen.
Afbeelding
(Bron: www.hoefkatrol.com)
Dus volgens mij is de linkerheup hoger dan de rechter van je paard.
En ligt het zadel ook niet een beetje erg naar rechts, als je paard in linkerstelling zet.
Als je je paard z'n hoofd naar rechts doet ,gewoon in stilstand, zul je zien dat het zadel wél in het midden zal komen te liggen.
Moet je es proberen, dat is echt raar om te zien.
Dus ook gepikt van de site :

De linker zijde van dit paard is de

holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het linkerachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De linkerheup is vaak hoger dan de rechter.
----------
De rechterzijde van dit paard is de

bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het rechterachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het rechtervoorbeen draagt meer gewicht dan het linkervoorbeen.

-----
Nou, ik hoop dat je hier iets in herkent, want zoja, dan is het probleem rijkunstig op te lossen!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:30

yulan schreef:
Mmmm, volgens wat jij zegt is ie dus linksgebogen.
http://www.hoefkatrol.com/images/linksgebogen.jpg[/img]
(Bron: www.hoefkatrol.com)
Dus volgens mij is de linkerheup hoger dan de rechter van je paard.
En ligt het zadel ook niet een beetje erg naar rechts, als je paard in linkerstelling zet.
Als je je paard z'n hoofd naar rechts doet ,gewoon in stilstand, zul je zien dat het zadel wél in het midden zal komen te liggen.
Moet je es proberen, dat is echt raar om te zien.
Dus ook gepikt van de site :

De linker zijde van dit paard is de

holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het linkerachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De linkerheup is vaak hoger dan de rechter.
----------
De rechterzijde van dit paard is de

bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het rechterachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het rechtervoorbeen draagt meer gewicht dan het linkervoorbeen.

-----
Nou, ik hoop dat je hier iets in herkent, want zoja, dan is het probleem rijkunstig op te lossen!

mee eens, als het je zelf niet lukt onder het zadel kun je eerst gaan longeren. Als een paard trouwens vast zit moet hij heel erg op die drukpunten reageren, zijn spieren zijn hard dus dat doet pijn!

Elk paard is wel een beetje scheef, het is aan jou omdat er uit te rijden. Kijk maar eens om je heen als er mensen aan het rijden zijn. Je zal zien hoeveel paarden er scheef lopen. Blijf de schouder goed begrenzen met rijden, als je dus linksom rijdt zet hij die kont naar binnen en de schouder naar buiten. Door met de rechterteugel die schouder weer naar binnen te sturen wordt het paard vanzelf recht. Dus niet kontje naar buiten.... Schoudervoor rijden kan het ook oplossen. Het kan overigens wel zijn dat je paard het niet zo leuk vind om recht te worden, levert namelijk vaak spierpijn op, en dwingt het paard meer op het achterbeen te komen. Die is veel meer werk dan veel paarden soms in gedachten hebben! Pak het rustig op, en je zal zien dat het na een tijdje steeds beter gaat, en steeds makkelijker!

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:16

Misschien dat het idd op te lossen is met rijden, mar ik laat toch leiver eerst de dierenarts kijken voordat ik eventuele andere problemen erger maak.. Misschien zit er iets bekneld..
Hij zet iig heel zijn rug vast.. snap er niks van..
Kan zel wel blijven gokken, maar denk toch dat eimand met verstand van zaken verstandiger is..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:25

Het probleem zit ook in de rug!
Het heeft niets met een harde mond, hoefkatrol, kissing spines of wat dan ook te maken, het is puur een rugprobleem.
En dat is dan ook het probleem.
Het paard tegenwoordig is een rugganger, terwijl het doel is om er een schenkelganger van te maken.
Met eenvoudige woorden uitgelegd, het paard gebruikt vaak z'n rugspieren tijdens het rijden, maar is de bedoeling z'n buikspieren te activeren, zodat ie z'n rugspieren los kan laten.

Ik heb dit zelf mogen meemaken, en vooral voelen. (zie topic AdB in onderschrift).
Het gevoel van de losgelatenheit in de rug, stroom door naar de nek, naar de mond. Dus ook een harde mond heeft nx te maken met de mond of nek, het probleem zit puur in de rug.

Ik raad Antoine Debodt echt aan.
Het gevoel dat ik nu heb met Winnetou, tgoh, het is gewoon een droom om mee te rijden.
Ik heb nu veel meer ontspanning in het rijden, z'n lijf is soepel en recht,hij hangt niet (meer) aan een kant, hij 'valt' niet om in de bochten enz enz.
Ik kan hem letterlijk op m'n pinkjes rijden. (kheb het uitgeprobeerd gisteren ), hij lost op de minste teugeldruk, én ontspant erop.

( Er is volgende week een stage bij Antoine, waar ik aan deelneem, anders moet je maar pm'en ofzo )

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:47

Cassidy schreef:
Heel veel paarden lopen scheef van nature, en dat kan heel goed zichtbaar worden als ze een tijd op rust hebben gestaan. Mogen we de reden weten waarom hij heeft stilgestaan?

Hopelijk toch niet zo scheef dat het lijkt alsof hij een traver loopt
Ik zou het niet weten wat het precies is maar wat natuurlijk kan is dat het paard (enorm) scheef gereden is onder zadel...wat veelal weer weg komt bij de ruiter. Misschien een vorige eigenaar geweest ?

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 09:53

Bailey heeft altijd op de renbaan gelopen.. Sinds vorig jaar april is hij bij ons.. Toen ben ik hem dressuurmatig gaan rijden.. ongeveer 5 maanden dit is gewoon altijd goed en recht gegaan.. Ik ben ermee gestopt omdat ik een eigen paard kocht, en eigenaar reed zelf af en toe nog eens, maar niet regelamtig en totaal niet dressurmatig, omdat eigenaar een beginner is. Door familie omstandigeheden is er de laatste maanden helemaal niet mer met hem gereden en toen is ie scheef gaan lopen.. voorheen deed hij dit dus niet..
Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden wat er aan de hand kan zijn.. Zo heeft hij de laatste keren dat hij bereden is door de eigenaar deze telkens afgeworpen. ook hangt de iegenaar erg op de mond om evenwicht te zoeken.. (i know heel fout) waardoor bailey in protest kwam en vaak met zijn hoofd in delucht ging lopen waarbij hij dan ook heel zijn rug en achterhand wegdrukte..

Het zou kunnen dat het rijkundig op te lossen is.. maar ben bang dat als het iets anders is, ik misschien iets kapot maak..