straks begint de weide gang weer (ik zie er heel erg tegenop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

straks begint de weide gang weer (ik zie er heel erg tegenop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:57

Ik zit er nu al zo tegen op dat de paarden straks weer het land in gaan...

Nou voor de paarden zeker niet hoor maar meer voor mezelf..
Ik ben dus echt bang als ik het land in moet met meerdere paarden om dan mijn eigen pony te pakken...

Voor mijn eigen pony ben ik niet bang hoor maar meer voor de paarden om mij heen..

Wie heeft er tips voor mij zodat ik me niet zo druk hoef te maken..
Of wie heeft hier nou ook zo'n last van.
Laatst bijgewerkt door _Dunja_ op 27-03-06 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:59

Heey , ja ik ken het ...
Sommige zijn gemeen of kunnen eens bijten .
Je moet ze negeren en gwn voor je uit kijken , totaal geen aandacht geven . Je pony pakken en de wei uit.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:00

Of roep je pony al naar de poort toe !

DianneM

Re: de weide tijd begint straks (ik zit er nu al tegen op)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:07

Steeds een beetje voer meenemen voor je paard, dan komt ze vanzelf naar het hek toe als je haar roept..

Zweepje of lange leadrope meenemen helpt ook en als je gebeten wordt een flinke tik uitdelen. Bijten en schoppen zijn de enige twee dingen die ik absoluut niet tolereer en ik ook onmiddelijk bestraf.

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:11

Teuntje111 schreef:
Steeds een beetje voer meenemen voor je paard, dan komt ze vanzelf naar het hek toe als je haar roept..

Zweepje of lange leadrope meenemen helpt ook en als je gebeten wordt een flinke tik uitdelen. Bijten en schoppen zijn de enige twee dingen die ik absoluut niet tolereer en ik ook onmiddelijk bestraf.

Met een beetje voer meenemen moet je ook ontzettend uitkijken(bij mij dan) Paarden komen dan juist op je af en gaan naar elkaar lopen trappen en bokken om de eerste te zijn, terwijl jij er middenin staat
Als ik jou was zou ik gewoon het halstertouw van het halster halen, mocht er eentje op je af komen zwaai je gewoon met het touw. Bij ons schrikken ze daar wel van af, mocht dat bij jou niet het geval zijn neem dan gewoon een klein zweepje mee.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:13

Veline schreef:
Teuntje111 schreef:

Met een beetje voer meenemen moet je ook ontzettend uitkijken(bij mij dan) Paarden komen dan juist op je af en gaan naar elkaar lopen trappen en bokken om de eerste te zijn, terwijl jij er middenin staat
Als ik jou was zou ik gewoon het halstertouw van het halster halen, mocht er eentje op je af komen zwaai je gewoon met het touw. Bij ons schrikken ze daar wel van af, mocht dat bij jou niet het geval zijn neem dan gewoon een klein zweepje mee.

Ja idd !

_Dunja_

Re: straks begint de weide gang weer (ik zie er heel erg teg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:17

Ik heb mijn pony sinds vorig jaar juni en wil haar eigenlijk niet aan leren dat ze eten krijgt als ik haar haal.
Als ik dan een keertje niks bij me heb dan komt ze niet.

Vorig jaar stond ik ook in een andere groep en die pony's vind ik dus helemaal niet eng.
Maar ben nu van groep gewisseld en nu vind ik het dus wel eng.

*zal even een korte uitleg geven*
Ik heb een merrie en stond tussen de ruinen, maar nu zijn er wisselingen op stal geweest met paarden dus moest mijn pony nu bij de merrie's staan omdat anders de groepen niet meer klopte..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:18

Je moet ook geen voer voor de anderen meenemen, maar neem bijvoorbeeld 1 snoepje of een baar bikskorrels mee voor je eigen paard. Herhaal dit elke keer als je komt en je paard komt meteen naar je toe, zonder dat de anderen geattendeerd zijn..

Edit: als ze gewoon blijft komen, dan kan je de korrels achterwege laten. Neem dan af en toe nog wat mee.

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:25

Maar ook met 1 snoepje leer je je pony te komen omdat er wat lekkers te halen valt *zo heb ik namelijk mijn pony verpest en ben het haar nu aan het afleren*
Gewoon een touw oid meenemen is denk ik het beste

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:33

Hoi,

Wat doen die paarden om je heen dan? Vallen ze jou of jou paard aan?Proberen ze te schoppen of bijten ze?
Ik zou inderdaad dan gewoon een extra halstertouw of een zweepje mee nemen om ze weg te jagen.
Voer of snoepje lijkt mij geen optie,want dan komen ze zeker op je af. Hebben andere mensen(van wie die paarden zijn) daar geen last van dan als ze hun paard uit de wei halen?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:36

Het is niet dat ze aanvallen of zo hoor, ik ben gewoon bang om tussen die paarden in te lopen om mijn pony te pakken.

En de paarden voelen mij heel goed aan dat ik ze eng vind....

Ik weet zeker dat als mijn pony ertussen staat dat ik zo omkeer en weg loop (ja ik weet het, gevalletje van zeer ernstig )

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:40

Ik heb maar 3 keer een snoepje hoeven geven en gedurende een half jaar kwam ze braaf naar het hek als ik kwam, zonder opdringerig te doen.. Maar misschien heb ik wel een makkelijke pony

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:46

Okee,dan denk ik dat je gewoon inderdaad een extra halstertouw of zweepje mee moet nemen voor je eigen gevoel,dan heb je misschien het idee dat het veiliger is. En het gewoon doen en je paard pakken en als je dan een paar keer hebt gezien dat er niks gebeurd dan weetje dat en weet je zeker dat je het niet eng hoeft te vinden.
En waarom vond je het in die andere groep niet eng dan?

lieve234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:47

Als je het toch zo moeilijk vind, moet je haar gewoon aanleren dat ze komt als je haar roept. Dit kan je eerst buiten de wei oefenen en daarna ook als ze in de wei staat.
Bij ons op de pensionstal mag je gewoon niet de paarden uit de wei halen en gaan ze om 2 uur weer naar binnen, is opzich ook wel handig:D !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:48

mijn paarden komen altijd aanrennen als ze me zien, omdat ze weten dat ze meemogen. je pony gewoon roepen lijkt mij het makkelijkst, dan hoeven de andere paarden niet in je buurt te komen. ik heb er zelf trouwens geen last van, ik heb nog geen paarden meegemaakt hier die me aanvielen in de wei...

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:52

NeNo schreef:
En waarom vond je het in die andere groep niet eng dan?

Daar staat een fjord en tinker en een connemare in en die pony's komen zzzzooooo betrouwbaar over op mij....

En merrie's zijn toch wat pinniger naar elkaar toe vind ik als je er 1 tussen uit wilt pakken.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:55

okee,daar kan ik in komen. Sommige paarden komen inderdaad eenmaal betrouwbaarder over dan andere.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:12

Zweep mee, desnoods een menzweep of longeerzweep. Dan voel je jezelf veiliger en kan je de evt. stouterd op afstand houden.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:36

Zou het niet helpen als je de eerste paar keer een vriendin meenam om samen je pony te gaan halen? Dan heb je wat afleiding, je kan wat babbelen terwijl je door de wei loopt, en dan kan de vriendin helpen om mee de anderen op afstand te houden?
Naar wat ik lees zou het wel goed gaan als je de andere paarden zou vertrouwen, dus wie weet?
Succes ermee iig, zo is het weideseizoen geen pretje!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:50

Ik heb het ook, heb nou al een keer een trap gehad en ben een keer overgelopen doordat ik mijn pony uit de wei wil halen.

Mijn pony komt wel, dat is het probleem niet, maar vervolgens komen die pismerries op ons af en vallen mijn paard aan, tja, dan blijft ze natuurlijk niet bij me staan. Toen ben ik omver gelopen en zijn er 2 paarden over me heen gedenderd. Ik had niet verwacht die die merries ook werkelijk een paard aanzouden vliegen als ik hem vast had..

Die andere keer had ik niet gezien dat ze weer in hetzelfde land stond als die pismerries (had afgesproken dat ze niet meer bij die merries zou staan) en kwam ik met een emmer voer het land in. Dat doe ik altijd, ik voer haar daar, die andere paarden pakken het toch niet van mijn pony af. Maar toen kwamen die merries ineens in galop op me af, en tot mijn grote schrik zat er dus geen stroomdraadje tussen. Stond ik daar met die emmer voer.
Dus ik probeer ze met mijn halster touw wegtejagen terwijl ik mij haast naar de omheining, draait één van die merries om en trapt gericht! Ze raakte mij schouder, ik schrok, gooide de emmer neer en ben het weiland uitgerend.
Mijn pony stond op een veilige afstand. Ze wou wel, maar wist ook wel dat ze aangevlogen zou worden.

Daarna heb ik haar gevangen met hulp van 2 stalgenootjes en 2 longeerzwepen om die merries wegtehouden.

Maaaaaaaaaaargoed, niet alle paarden zijn zo, en je merkt het gauw genoeg. Ik kijk nu eerst met wie ze op het land staat, als het gewoon haar eigen (merrie) kudde is kan ik haar er zo tussen uit halen, als er dominante paarden tussen staan jaag ik die of eerst naar een ander deel, of ik vraag hulp. Soms lukt het Flower om langs de dominante paarden naar de uitgang te sprinten, en dan laat ik haar er natuurlijk gewoon snel uit.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:39

Mijn paard staat op dit moment samen met twintig (?) of meer merries. Ik ken door observatie de paarden en weet welke paarden problemen geven. Misschien een idee? Wanneer mijn paard bij deze probleempaarden in de buurt staat, houdt ik altijd iets meer afstand, en zwaai de andere paarden met mijn halstertouw weg. Zo ook bij het naar buiten gaan. Werkt bij mij best goed, ik ben overigens ook geen held.
Voer neem ik nooit mee, geeft enkel en alleen geklooi en daardoor trappende paarden met zich mee.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:48

Ik denk toch dat het een beetje een probleem is met je zelfvertrouwen, als ze doorhebben dat je niet bang bent zullen ze ook niet zo snel iets uithalen. Bij ons staan maar twee paarden, een D-pony en een shet in de wei, maar als ik m'n paard ga halen proberen de twee pony's ook nog al eens te walgen. Met de shet was het al heel snel afgelopen toen ze probeerden te schoppen: een flinke schop van mijn kant snapte ze al snel
Voordat ik weer gezeur krijg dat ik grof zou zijn om zo'n klein shetje te schoppen: ik vind het echt niet leuk om een shet te schoppen maar ze heeft heel duidelijk consequente regels nodig: ik vind het veel zieliger om d'r elke keer een tik te geven en foei te zeggen tegen zo'n beest, daar snapt 'ie toch geen barst van??? Dan kan je 'm beter in één keer duidelijk maken dat je er niet van gediend bent om bont en blauw geslagen te worden door zo'n klein beest.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:03

Sorry hoor, maar als iemand omdat hij of zij zelf bang is mijn paard gaat lopen wegjagen met een longeerzweep in het land, dan heeft diegene goede ruzie.

Als je in je eentje bent: je groot en stoer maken en gewoon doorlopen. Een paard is geen roofdier, ze vliegen je heus niet zomaar aan, en zeker niet als ze denken dat jij een stuk enger bent. Vervolgens pak je gewoon je paard en loop je richting het hek. Probeer niet zo te lopen dat je paarden die hoger in rang staan dan de jouwe op zijn moet duwen met jouw paard, dat kan ruzie opleveren.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 06:47

gelukkig heb ik dat probleem niet maar heb het wel gehad met bijrijpaardjes. echt heel vervelend, zag er ook iedere keer weer tegen op om daartussen te moeten en dan al die paarden bij het hek die er allemaal uit willen.

maar, ik denk als je het dagelijks doet dat het snel genoeg went en je er wel handigheid in krijgt. het zou helemaal makkelijk zijn als je je paard leert zelf naar je toe te komen natuurlijk.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:35

Myra1 schreef:
Sorry hoor, maar als iemand omdat hij of zij zelf bang is mijn paard gaat lopen wegjagen met een longeerzweep in het land, dan heeft diegene goede ruzie.

Als jou paard mij trapt, of mijn paard aanvliegt terwijl ik er vast heb kunnen ze een flinke mep verwachten, moeten ze zich maar gedragen. Jij zou ook ruzie met mij hebben, zo'n aggresief paard bij mijn paard zetten. Het kan me mijn leven wel kosten!

Citaat:
Als je in je eentje bent: je groot en stoer maken en gewoon doorlopen. Een paard is geen roofdier, ze vliegen je heus niet zomaar aan, en zeker niet als ze denken dat jij een stuk enger bent. Vervolgens pak je gewoon je paard en loop je richting het hek. Probeer niet zo te lopen dat je paarden die hoger in rang staan dan de jouwe op zijn moet duwen met jouw paard, dat kan ruzie opleveren.

Dat doen die paarden hier dus wel, ik ben echt niet snel bang, maar als ze mij beginnen te bijten geef ik een mep, (en echt hard bijten) en vervolgens draait die merrie zich om en slaat vol uit. Sorry hoor, zo'n aggresief paard zet je niet in een weiland waar iedereen zijn paard uit moet halen.
En natuurlijk loop ik met mijn paard met een grote boog om die andere heen, maar als die ons zien komen ze op ons af en vliegen ze mijn paard aan, waarop die dus wegrend.

annuh schreef:
het zou helemaal makkelijk zijn als je je paard leert zelf naar je toe te komen natuurlijk.

Dat maakt weinig verschil, mijn paard komt als ik roep, maar als zij komt, rent alles er achter aan. Als ze dan bij het hek is jagen die dominante krengen haar zo weer weg, en blijven zij bij het hek staan. Dan krijg ik haar er helemaal nooit meer uit.