Nieuwe stalling;stalgenoot 'leent''ongvraagt mn spullen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Nieuwe stalling;stalgenoot 'leent''ongvraagt mn spullen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:03

Grrrr....de ergenis is groot.
Ik sta sinds kort op een andere stal (m'n vader is de eigenaar).
Er staat nog 1 meisje met haar paard en ik kwam tot de vervelende conclusie dat zij mijn spullen zomaar gebruikt,mijn (speciale en dure)voer aan haar paard geeft,Mijn hooi opgebruikt.
Ik ben zelfs een van m'n trensjes kwijt,en zij heeft 'ineens' een nieuw bit...jaja 'zelfgekocht' zegt ze dan...

Ik heb haar nooit betrapt,maar weet dat ze dit doet doordat ik nu uit ellende maar streepjes in de voerton teken met een stift,om zo te zien waar ik gebleven was.
Zo moet ik al mijn spullen in een te kleine zadelkast proppen en die op slot doen.Dit is toch niet leuk meer? Wat ga ik hier aan doen???
(videobewaking is geen optie )

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:08

ik heb het zelfde probleem op mijn oude pensionstal gehad, daar werd ook altijd me voer gepakt dat ik opeens niks meer had en als ik aan het rijden was werden er gewoon spullen uit me kast gehaald.
Het beste is om alles in je kast te doen en steeds op slot.
Misschien kunnen andere mensen haar in de gaten houden kijken of zij haar betrappen.

En anders gewoon weer terug stelen
zijn jou spullen(als je het zeker weet)

succes ermee

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:09

Ik zou er toch maar eens over beginnen met haar. Dat jij spullen kwijt raakt enzovoorts, ook al heb je dr nog niet betrapt.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:17

Madjer schreef:
Misschien kunnen andere mensen haar in de gaten houden kijken of zij haar betrappen.

We zijn de enige twee op deze stalling

Ik zou graag mijn voerton 'jat-vrij'willen hebben,maar hoe doe je zo'n ding op slot?
Iemand ideeën?

brechje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:22

Wij hebben hier vaak hetzelfde probleem! alles hier gaat dus nu op slot, heb voordeel dat mijn spullen op XXfull zijn, maar de gewone dingetjes gaan dus echt wel opgeruimd met een slotje erop. Voerton kun je afsluiten met een slotje, door een slot op de zijkant te monteren (schuif-systeem) of twee gaten te boren en hier een ketting met slot doorheen te halen.....
Ik heb nu met mn stalgenoot afgesproken (nadat ze had toegegeven mijn voer te gebruiken) dat we omstebeurt een zak voer halen....ik voer gewoon dagelijks mijn portie aan de paarden en is het op, dan haalt diegene die aan de beurt is> zuinig dat ze dan zijn qua gebruik *grijnz*> maar goed ik kom niks te kort nu!

ImkeTarek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:23

turbotinker schreef:
Madjer schreef:

Ik zou graag mijn voerton 'jat-vrij'willen hebben,maar hoe doe je zo'n ding op slot?
Iemand ideeën?

is het zo'n ton met een draaideksel? dan kun je er misschien een gaatje in boren (door de deksel en de ton) en er een hangslotje op hangen... dan kan de deksel niet meer draaien en krijg je hem dus ook niet open... (hmmm... weet eigenlijk niet of dit gaat werken... ben niet zo slim in het bedenken van oplossingen )

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:29

Al je spullen markeren met watervaste stift! Voor borstels en bitten is dit de perfecte oplossing. En inderdaad de rest zo veel mogelijk op slot.

Je kan misschien ook proberen rustig met haar te bespreken dat je het zo vreemd vind dat jij telkens wat kwijt bent en zij het dan ineens nieuw heeft.

_Dunja_

Re: Nieuwe stalling;stalgenoot 'leent''ongvraagt mn spullen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:30

Ik heb mijn voerton in mijn kast staan dus dat zal niet gepakt kunnen worden..

Als ik op stal kom leg ik altijd alle spullen die ik nodig heb naast mijn stal en doe dan altijd mijn kast op slot....

Op deze manier kan niemand ongewenst spullen lenen of pakken.

Al moet ik er wel bijzeggen dat wij een super eerlijke stal hebben en dit dus niet snel zal gebeuren.
Het is gewoon een tik van mij dat ik het op deze manier doe...

Misschien voor jou een idee om het ook zo te gaan doen, in jou geval zal dit heel goed werken denk ik..

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:46

kun je geen soort van zadelkamer maken, en deze op slot doen zodat jij er alleen in kan?

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:53

Ik heb hezelfde probleem, alleen zijn het bij mij vervelende kinders die een andere pony op stal verzorgen, en als ze dan vriendinnetjes mee hebben willen ze een leuk dekje erop en worden mijn dekjes dus geplundert. Net als dat ik mijn longeerlijn regelmatig midden in de bak terug vind, of in een hoek gegoot vol met knopen. En dan het ergste nog mijn cap, ik heb een verstelbare en dat vinden ze gruwelijk handig als ze een keer hun cap zijn vergeten Heb op het punt gestaan gewoon een andere stal te zoeken.
Ik heb nu een grote kast omgebouwd tot zadel kast, komt binnenkort ook een slot op.

Misschien kan je zelf een houten kist knutselen en daar een slot op maken voor je voer. Heeft de eigenaar van de stal ook. Met wieltjes eronder. Hartstikke handig!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:38

Ik zou even met haar gaan praten, dat jij steeds spullen kwijt bent en je afvraagt hoe dit komt..

En als dat niet helpt zit er niks anders op, dan moet je alles denk ik achter slot en grendel gaan zetten

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:42

Irri, zo had laatst ook iemand mijn peperdure bontje ''ff'' geleend...
Als iemand mij het gewoon vraagt vind ik het niet erg, maar dat alles zo vanzelfsprekend kan ik niet hebben!

_Astrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:16

Ik zou met haar gaan praten, als jullie de enige 2 zijn op de stalling, en als je haar ziet met jou spullen die weg zijn, lijkt het me dat zij het is

en anders, zo veel mogelijk achter slot en grendel zetten.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:54

Ik zou haar gewoon recht voor de raap zeggen hoe ik er over denk. Je merkt aan de reactie snel genoeg hoe het zit. Jullie staan maar met zijn 2en en jouw vader is de eigenaar? Lijkt me dat zij een probleem heeft en niet jij. Zo iemand kon bij mij een waarschuwing krijgen en als het nog een keer voorkwam op zoek naar een andere stal. Klinkt misschien hard, maar dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:06

turbotinker schreef:

Iemand ideeën?

Whaha, sorry, maar ik kwam op deze belachelijke ideeën (mss nog niet zooo belachelijk ).
* Hond met aggresief uiterlijk vastbinden aan de ton .
* Een nep-dood beest in de ton leggen, zodat ze het niet meer wíl voeren aan haar paard. (Beetje nep-bloed zou het geheel afmaken )
* Haar aanspreken erover. En evt dit bespreken met je vader (eigenaar stal)

Nouja, ik heb het zelf niet meegemaakt, maar geeft toe ,m'n (eerste 2) ideeën zijn toch origineel
Veel succes ermee!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:23

Ik zou een grote kast gaan gebruiken die op slot kan en daar je spullen inzetten. Maar aan de andere kant, je staat bij je vader op stal.. Ik zou haar 1 waarschuwing geven, bij de tweede keer haar de laan uit sturen. Je WEET wie het is, ik zou haar confronteren.

Ikzelf heb het gelukkig nog niet mee gemaakt, althans nog niet gemerkt, maar overal "verdwijnen" wel eens spullen. Wel heb ik wel eens meegemaakt dat mijn spullen ongevraagd geleend waren, met achteraf een briefje in mijn kast, maar ben nog nooit bestolen gelukkig.

Met viltstift op je borstels en bitten werkt niet zo goed, met een beetje alcohol heb je de beste watervaste viltstift er zo weer vanaf.. Wij gebruiken namelijk op metaal en glaswerk op het lab ook watervaste viltstift (De bekende Edding stiften) om te merken en halen het er met alc 70% er zo weer vanaf.

Voor je voertonnen: gaatje erin boren, ketting erdoor en hangslot eraan.. Wel oppassen dat je niet te grote gaatjes maakt, anders kunenn de muizen erdoor en dat je ketting niet te lang wordt, anders kan er een arm door

Voor je hooi: Zou ik in een afsluitbare ruimte leggen.. Heb je een ongebruikt toilet of inloopkast over op stal??

En wat ook goed te controleren valt: Doe in je voerschep een aantal korrels als je hem terug legt. Alleen jij weet hoeveel je erin hebt gedaan. Zit er de volgende dag een ander aantal korrels in, dan weet je dat er iemand aan heeft gezeten. Zit hetzelfde aantal korrels er nog in dan heeft ze er niet aangezeten of is ze erg slinks

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:45

Dit verbaast met wel heel erg. Bij ons op stal wordt er nooit uit mensen hun kastjes gejat. Vind het ook heel raar dat mensen überhaupt in iemand z'n kast gaan snuffelen en dat spullen gewoon ongevraagd geleend worden.
Maargoed.. zoals iedereen al zegt; ik zou haar erop aanspreken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:40

cece schreef:
Dit verbaast met wel heel erg. Bij ons op stal wordt er nooit uit mensen hun kastjes gejat. Vind het ook heel raar dat mensen überhaupt in iemand z'n kast gaan snuffelen en dat spullen gewoon ongevraagd geleend worden.
Maargoed.. zoals iedereen al zegt; ik zou haar erop aanspreken.

Aan de TS haar bericht te lezen liggen haar spullen niet in de kast.

Hier is het gelukkig nog niet voorgekomen, teminste, er slingerd wel eens een longeerzweep ofzo en ja dan kan je er de donder op zeggen dat er ook wel iemand is die hem gebruikt, maar goed, wij staan hier met 40 paarden.

De voertonnen staan hier wel gewoon 'open en bloot', daar wordt volgens mij niets uit gejat...

Ik zou haar er wel gewoon op aanspreken, zo schiet je er ook niets mee op..

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:49

zeg het tegen haar, het is goed om erover te praten en om erachter te komen WAAROM ze dat doet. En ga als het niks oplost naar je vader toe...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:54

Herkenbaar Nooit fijn als spullen zo verdwijnen. Enige wat je kan doen is zo goed mogelijk alles opruimen en achter slot en grendel bewaren. Denk dat zoiets een goedkopere investering is als een bewakingscamera.

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:31

ook bij ons zijn ze super origineel met jatten ik heb mijn kast zowat voor de pony staan en dan pakken ze het eruit. of zeggen ze gewoon waar iedereen bij is hey jij hebt mijn longeerlijn gejat(die ik een dag daarvoor zelf met een paar anderen had gekocht)

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:38

Monday schreef:
Ik zou haar gewoon recht voor de raap zeggen hoe ik er over denk. Je merkt aan de reactie snel genoeg hoe het zit. Jullie staan maar met zijn 2en en jouw vader is de eigenaar? Lijkt me dat zij een probleem heeft en niet jij. Zo iemand kon bij mij een waarschuwing krijgen en als het nog een keer voorkwam op zoek naar een andere stal. Klinkt misschien hard, maar dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Eén waarschuwing en reageert ze niet, buiten die hap!
Op de stal waar Memuska vroeger stond (en waar nu mijn bijrijds nog staan) hebben ze er ook een handje van, tenminste dat was vroeger zo. En dan vooral in de zomer, als het kamp was, dan "verdwenen" er om de haverklap spullen. Zo had ik eens een dekje met Mushy's naam op aan de stal laten hangen om te drogen, kom ik de dag erna, is hij weg. Ik ga richting kast, in de veronderstelling dat ik mij vergist had en dat het daar zou liggen, daarbij passeer ik de bak waar de ponykampers les hadden, en plots zie ik mijn dekje op één van de manègepony's liggen. Meisje er op aangesproken, maar nee hoor het was háár dekje, zij had toevallig thuis ook een paard dat Memuska heette, een grote zwarte hengst nog wel! Jammer maar helaas, het dekje hong vol witte haren van mijn merrie en dat kon ze niet verklaren. Ze wou niet toegeven, maar de dag erna hong mijn dekje plots weer aan de stal... Héél raar...

Mandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:46

tog maar misschien slotje proberen die met dat nep dode beest is ook een goede

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:45

Als je niet al je spullen achter slot en grendel wilt leggen moet je haar er op aan spreken.Je vader is de eigenaar dus ik neem aan dat jij wel iets te zeggen hebt over een pensionklant die jou spullen "leent".

Hoe staat zij bij jullie op stal vraag ik me af dat ze jou voer moet pikken.Moet je voor je eigen voer zorgen kopen jullie niet alles in voor alle paarden die er staan?

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:14

Ja, misschien een heel stom idee hoor, maar het kwam ineens in me op ;

Leg een briefje in de voerton met een tekst erop, iets in de trant van:
betrapt!!! of: Blijf met je poten uit mn spullen!!!
Kijken of dat iets oplevert haha.

Ik zou gewoon ook de confrontatie met haar aangaan. Het is wel heel raar dat, terwijl jullie de enige "pensionklanten" zijn jouw spullen verdwijnen