Het valt me op dat vrijwel iedereen op bokt voor een zachte hand is? Ik bedoel er was net ook een toppic over een paardje die over iemand heen liep..
en de verzorger van dat paardje mogt het paardje niet slaan (oke nu was het een 2 jarige) en moeten ze vertrouwen krijgen in de mens, maar ik heb dat meisje gepm't en ze pm'de terug dat het paardje vol vertrouwen in mensen zit. Altans ze gedraagt zich bijna net zo als een volwassen/ouder paardje
Nu zegt iedereen dat ze het paardje niet mag slaan, maar ik denk.. in de kudde gaat het toch ook niet al te zuinig aan toe ? 
Ik ben van mening dat een paard (jong of oud) gerust een keer een tik kan hebben hoor, sommige paarden meoten echt op hun plaats worden gezet anders gaat het echt fout!
Als het paard nou erg bang is, dan zou ik het niet doen.. Als die bv. uit angst wegrent o.i.d. dan zou ik hem/haar juist niet afsraffne. Maar als het is uit klieren juist weer wel!
Hoe denken jullie erover? Volgens mij is iedereen er voor dat je een jong paardje niet een keer een tik mag geven. Ook als ze echt totaal niet mee willen lopen, gewoon alsware staken. Dan denk ik zo, geef ze maar een tik o.i.d. (op de kont, als aanwijzing van lopen)
Dan leren ze het tenminste! 

maar ja.. ik wil bijvoorbeeld niet hebben dat mijn paarden bijten,slaan, zomaar over iemand heen walsen of continue gaan draaien bij het vaststaan. 
Paard moet weten dattie fout is geweest. (vooral bij trappen/bijten dan wel)