kleine sprongen aan de longe, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

kleine sprongen aan de longe, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:25

Hoi

Ik heb een vraagje, kan het eigenlijk kwaad om een paardje af en toe aan de longe over een kleine hindernis te laten springen?

Srtha

Re: kleine sprongen aan de longe, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:38

Hoi
Ik denk het niet maar mischien dat het wel kwaad kan maar ik houd dit topic in de gaten dan weet ik het ook gelijk...

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:39

nee kan geen kwaad zolang je de longe maar niet laat zwabberen en dus goed contact houd met het paard anders komt hij misschien vast in de longe.

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:41

ik zou het zelf niet doen eerlijk gezegd... je hebt ten eerste de kans dat je lijn achter een staander blijft hangen,
ten tweede kan het gebeuren dat je paard in de lijn springt, met alle gevolgen van dien...
Verder moet je paard natuurlijk vanuit een cirkel gaan springen, ik denk dat het beter is hem gewoon vanuit een rechte lijn te laten springen.
Maar misschien zijn er hier wel mensen met ervaring/andere meningen

Eliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:16

Wij springen ook wel eens aan de longe, alleen dan gebruiken we een pion als staanders zodat je minder kans heb dat de lijn erachter blijft haken

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:20

ik zou hem liever los laten springen.. maakt niet zoveel verschil behalve dat longeerlijn gewoonweg gevaarlijk is! vind ik dan..

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:44

op kamp bij de voltege deden wij dat ook..
maar twaren dan wel geen staanders , twaren van die kleine blokjes .. verder weetek et ook nie

Daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:49

Het kan geen kwaad. Als je van die Cavallettie's gebruikt die zijn mooie laag om te gebruiken.en je long goed bij je houd, maar hoger dan 40 cm zou ik hem niet laten springen.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:55

Handig; weet ik dat ook weer

westside

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:57

ik denk dat je m t beste los kan laten springen want als je de lijn bij je houd haal je je paard uit balans en als je m te los hebt kan ie er in springen.. gewoon niet doen dus.. is mijn mening

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:03

Ik laat Lisanne ook soms springen aan de longe. Nooit hoger dan 30-40cm dan! Meestal vindt ze dat de moeite niet en gaat en lekker overdreven over draven...

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:04

Ik heb het ook wel eens gedaan. Maar ik doe het met mijn shet op een grote cirkel. Dan hoeft hij niet zo'n scherpe bocht te maken voor de hindernis.
Ik vind het wel goed dat je zelf ook inzicht krijgt waar hij loopt. Het is nog best moeilijk hem precies op het rondje te krijgen waar de hindernis staat. Een soort van sturen aan de longeerlijn

ik denk alleen niet dat het heel goed voor het paard is. Hij loopt toch in een rondje maar als je het zo nu en dan doet kan het echt geen kwaad hoor.

Het hindernisje maken doe ik ook gwn makkelijk met 2 tonnetjes en een balkje..

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:06

sprongetjes aan de longe kan niet veel kwaads aanrichten hoor, ik heb het geluk dat ik mijn paard zonder longe kan "longeren" hij blijft mooi rond me lopen dus ik hoef me ook geen zorgen te maken over een loshangende longe...

en in een parcour moet je ook scherpe bochten maken hoor om naar de volgende sprong te rijden dus waarom zou je niet op de cirkel een sprong kunnen zetten...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:18

ONZIN dat het slecht is!

Waarom zou het slecht zijn voor je paard?Als je je paard op de cirkel een beetje kan sturen kan je heus wel zorgen dat hij een goede rechte aanloop kan nemen om erover te springen.

En de lijn die blijft vasthangen:
Zorg ervoor dat de balk niet boven de staanders uitkomt

Marlou89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:24

Het lijkt mij ook niet gevaarlijk en slecht, als je gewoon constant goed blijft opletten op die longeerlijn zal hij niet snel vast komen te zitten. Misschien is los longeren ook wel een idee (zoals beccieloeken zei) ik doe dit ook wel eens, en het werkt prima!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:25

Kan geen kwaad, juist erg goed voor je paard om ook een keertje een sprongetje aan de longe te maken. Zo leren ze zelf taxeren en de afsprong te vinden.

De staander mag niet hoger uitkomen dan de balk.

Ik zou de voorkeur geven aan springen aan de longe boven los springen. Wil je los springen echt goed doen, hoort daar een heleboel meer bij dan alleen die hindernis. Als je los springen verkeerd aanpakt, kan het paard ook leren dat er altijd wel een manier is om langs de hindernis te gaan.

Overigens mis ik bij de vraag de leeftijd van het paard: met een echt jong dier zou ik het nog niet doen.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:26

dit kan wel mits hij voldoende vrijheid heeft om te kunnen strekken en te kunnen zakken voor de sprong... neem bijvoorbeeld een cavaletti, houd de zweep er goed bij zodat hij door blijft lopen en als je hem met bijzet longeerd zet deze dan iets losser.

lotttttttt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:27

Mas schreef:
ik zou het zelf niet doen eerlijk gezegd... je hebt ten eerste de kans dat je lijn achter een staander blijft hangen,
ten tweede kan het gebeuren dat je paard in de lijn springt, met alle gevolgen van dien...
Verder moet je paard natuurlijk vanuit een cirkel gaan springen, ik denk dat het beter is hem gewoon vanuit een rechte lijn te laten springen.
Maar misschien zijn er hier wel mensen met ervaring/andere meningen

Jah precies, kan beter laten los springen dan denk ik

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:30

Je kunt zeker wel balkjes of een sprongetje maken aan de longe! Als je dat doet kun je het beste tegen de staander een schuin een ander balk of paaltje zetten om de longeerlijn te ´geleiden´over de sprong...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:31

Een balkje bij de staander voorkomt dat de longeerlijn kan blijven hangen.

Afbeelding

Vrijspringen met behulp van een gang: je hebt hier wat helpers nodig om het paard in de gang voorwaarst te houden. De gang is makkelijk te maken met wat staanders en plastic band.

Afbeelding

Duidelijk te zien: de gang met het plastic band.

Afbeelding

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:32

Zit ik hier net een tekening te fabriceren over die schuine balk... nou het bovenste plaatje

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:34

Even goochelen...je komt van alles tegen..

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:55

Heraut springt ook regelmatig aan de longe, en dat gaat prima.
Ik zorg gewoon dat hij een ruime aanloop heeft, en dat de longeerlijn niet slingert,
maar dat ik hem ook niet hinder in z'n bewegingen. Ik gebruik alleen geen staanders,
dus de staander is bij mij niet hoger dan de balk, anders kan je idd de balk zo zetten als op het plaatje.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:02

Ik zou het wel doen, zolang het maar laag is en als je niet heel tijd na elkaar springt én als je van kant wisselt.
Ik zou eigenlijk liever gebruik maken van rechte lijnen, maarja, als dat niet gaat .
Want het is toch nog meer belastend dan je zou denken om heel tijd in een cirkel te springen. Na de spring zal het paard al geneigd zijn in een cirkel te springen en daar belast je overbodig z'n binnenbeen mee.
Nouja, zolang het laag is en niet overdreven veel, waarom niet?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:03

Je ook niet moet denken aan het springen aan de longe, op ieder rondje in die cirkel. Je longeert een paard voor het hindernis, en laat hem er dan rechtuit op afgaan. Een paard aan de longe kan ook een stukje rechtuit !