wat voor een halster??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat voor een halster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:05

Mijn verzorgpaard is kampioen halsters slopen .
het is gewoon voor het poetsen als ze vast staat. Voor wandelen heb ik wel andere . want ze is behoorlijk lomp en door haar lompheid gaan de meeste stuk

Maar weten jullie een goed sterk halster die ze niet binnen een maand kapot heeft??

groetjes Roma_4ever

Anna8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:07

Er stond laatst een halstertest in BIT, 1 van de goedkoopste was de beste. Verder is een touwhalster onverslijtbaar en supersterk. Deze mag alleen officieel niet gebruikt worden om je paard aan vast te zetten, eenvoudig omdat ze niet stuk gaan en je paard zich er aan op kan hangen. Ik gebruik het echter wel altijd.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:11

ik zou geen touwhalster gebruiken... stel dat er echt wat is en dan knapt je halster maar niet
volgens mij was het pfiff halster (als hij zo heet ) het sterkst uit de bit test gekomen.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:14

Anna8 schreef:
Er stond laatst een halstertest in BIT, 1 van de goedkoopste was de beste. Verder is een touwhalster onverslijtbaar en supersterk. Deze mag alleen officieel niet gebruikt worden om je paard aan vast te zetten, eenvoudig omdat ze niet stuk gaan en je paard zich er aan op kan hangen. Ik gebruik het echter wel altijd.

Tuurlijk mag je ze wel gebruiken om vast te zetten, geen wet die het verbied hoor. Een heel ander verhaal is of 't wel zo verstandig is...

Volgens mij was idd die Pfiff het beste.

Anoniem

Re: wat voor een halster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:25

oke zal is kijken of ze die hier verkopen

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:32

lovelance maakt ze kost 7,50 per stuk

maar ik zou ze niet gebruiken om vast te zetten, het kan gaan snijden.. althans, je kan je paard wel eraan vastzetten, maar niet onbeheerd.. je paard 'mag' hem ook niet omhouden op de wei, simpelweg omdat hij niet stuk gaat!! maar voor wandelen gaat het prima, vastzetten alleen als je er echt bij blijft *dus ook niet even weglopen om spullen te pakken*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:59

weten jullie misschien waar je het pfiff halster kan kopen ??
bij een online ruitersport zaak

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:45

Dat ik niet..
Weet wel dat mijn Global halstertje (een nylon halster, met suedeachtig spul onderlegd) ook vrij sterk is.
Deze zijn voor niet al te veel te koop bij de Hypo-winkels.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:14

2 Van mijn paarden hebben een Hammilton halster en eentje heeft een special D.
Ze zijn niet echt goedkoop (rond de 25 ), maar super stabiel.
Na jaren met goedkope halsters te hebben geklooid, wil ik geen andere meer.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:46

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:25

een trekpaardhalster
door gaatjes bij te prikken kun je ze mss wel op maat krijgen
alleen is het wel vrij zwaar door de kettingen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:29

Waarom wil je eigenlijk 1 die niet kapot gaat?
Ik vind een halster dat breekt net een voordeel.
Ik heb liever een kapot halster dan een kapot paard

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:30

omdat sommige paarden (zoals 2 van mijn knollen) het een leuk spelletje vinden om zich los te trekken en dan weg te lopen.
met een halster dat niet breekt proberen ze 1 of 2 of 3 keer, merken dat het niet helpt, en stoppen ermee

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:37

dutske schreef:
omdat sommige paarden (zoals 2 van mijn knollen) het een leuk spelletje vinden om zich los te trekken en dan weg te lopen.
met een halster dat niet breekt proberen ze 1 of 2 of 3 keer, merken dat het niet helpt, en stoppen ermee

Ah, ze doen het express en geven het uiteindelijk op. Dan begrijp ik het.
Met mijn merrie is dat een beetje anders. Zij panikeert als ze niet wegkan. Ze is zelfs al eens gevallen toen het halster niet stuk wou.
(Daarom bindt ik haar nu vast aan een strotouwtje, dan ben ik zeker dat ze dat kapot krijgt )

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:02

een strotouwtje? dat breekt bij ons net niet
onze boulonnais brak constant een stuk van haar halster, gewoon een snok en die was kapot
die hebben we hersteld met strotouwtjes, heeft nog lang meegegaan hoor
nu heeft zij het kettinghalster en de belg een sterk lederen halster, die heeft het al geleerd dat ze niet wegkan.

als ze panikeren is het inderdaad niet handig, kunnen ongelukken van gebeuren.mss beter iets nemen dat erg vlug breekt, want als je een strotouwtje moet er toch al redelijk veel druk opstaan voor het breekt, of ben ik mis?
en als het dan plots breekt...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:14

Nee hoor, het breekt heel snel.Het is zo van die 'rotte' koord (en niet de plastic achtige) En soms snij ik het op voorhand al half door zodat het nog sneller kapot gaat.

Het vreemde is dat ze nu, omdat ze weet dat ze wegkan als ze wilt, veel kalmer is. En ze blijft nu netjes staan en panikeert minder snel.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:22

Een paard dat gaat hangen en in paniek raakt, moet je helemaal niet vastzetten.

Bij de proberende hangers: geen touwhalster gebruiken, maar een leren halster en een flinke ketting.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:30

Cassidy schreef:

Sorry, maar dat vind ik toch wel kort door de bocht.
Ik bind mijn paard heel zelden vast, maar als ik haar wil bekappen ofzo is het toch wel handig dat ze blijft staan. Ik ga niet heel de wei door achter haar aan lopen met mijn vijl.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:32

ohja, ik had de blauwe koord in gedachten
wat ook nog eens il helpen bij de proberende hangers, als ze echt niet willen opgeven en blijven trekken.
eens met een bezem (liefst zon echt ouderwetse, een heksenbezem ) een goede klap achter zen billen, vaak schrikken ze daarvan en springen weer vooruit.
dit wil ook wel eens ehelpen bij de paniekhangers, als je ze niet loskrijgt en het halster niet breekt, ze vooruit laten springen door de bezem, en ze dan vlug losklikken...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:52

Luckystory schreef:
Ik bind mijn paard heel zelden vast, maar als ik haar wil bekappen ofzo is het toch wel handig dat ze blijft staan. Ik ga niet heel de wei door achter haar aan lopen met mijn vijl.

Even off-topic: Bekap jij zelf en in de wei? Hoe kun je dan zien dat ze recht staat?

On topic: Als je paard niet vastgezet kan worden, dan moet je hem leren dat hij blijft staan als dat van hem vraagt, en niet iedere keer weer het probleem van het vastzetten opzoeken.

Al eens van ground ty-ing gehoord? Je legt het touw op de grond en het paard heeft het gevoel dat hij vaststaat. Is even oefenen, maar dan lopen ze niet meer weg.

Afbeelding

http://www.naturalhorsesupply.com/groundtie.shtml

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:05

Cassidy schreef:
Even off-topic: Bekap jij zelf en in de wei? Hoe kun je dan zien dat ze recht staat?

even off-topic antwoord:
Ik bind haar vast aan de schuilstal, maar die staat natuurlijk op de wei. Als ze dus aan de wandel gaat, loopt ze inderdaad op de wei.
Aan de stal is een vlak stuk grond, als ik wil zien of ze recht staat, zet ik haar daar even

Wat dat ground ty-ing betreft, best wel interessant. Ik had er nog niet van gehoord. Zal straks de link even lezen.

Maar ik blijf er wel bij dat een paard ook moet kunnen vaststaan. Wat doe je bijvoorbeeld dan als je hem vervoert ofzo?

Ik vind nog steeds mijn strotouwtjes-aanpak heel effectief. Ik heb nu een kalm paard, die wel kan vaststaan, maar toch wegkan als er iets moest gebeuren. En mijn halsters blijven ook heel.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:10

Bij ons op stal hadden we de nodige paarden die niet vast konden staan, ook niet bij het vervoeren op de trailer. Die stonden dus gewoon los op de trailer.
En als er echt de noodzaak was dat ze vast moesten staan (bijv. smid), hield iemand ze even vast. Maar doorgaans haalde de smid het halstertouw door een ring aan de wand maar liet hem daar los hangen.

Maar als je stro-touwtjes methode voor jouw goed werkt, waarom zou je verder kijken?

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:16

Wat raar, paarden die niet stil willen staan! Lees bladzijde 85 van Natuurlijk Paardrijden en je hebt het zo opgelost.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:22

Cassidy schreef:

Bij de proberende hangers: geen touwhalster gebruiken, maar een leren halster en een flinke ketting.

Bij drunens ruiterhuis heb je speciale rubberen "koorden" om ze mee vast te zetten....
Dan zouden ze niet meer gaan hangen (natúúúúlijk énkele uitzonderingen)

Ik heb ook liever dat alles om mijn paard stuk kan gaan.... beter dan een stuk paard

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:25

Een leren halster kan stuk gaan...een nylon halster of touwhalster niet.