Shet en Geitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Shet en Geitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:42

Hoi bokkers,
Ik ga misschien een dwerggeitje kopen. En omdat mijn verzorgshet alleen staat, mag ik hem waarschijnlijk bij haar in het weiland zetten. Ik weet dat ze niet echt kunnen comuniceren, maar ik vroeg me af of ze toch vriendjes met elkaar kunnen worden en dat mijn verzorg shet minder eenzaam wordt??

Groetjes Melanie

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:50

Een pony en een geit gaan heel goed samen, maar is de omheining geschikt voor het houden van een geit ? Een geit hou je namelijk niet zo makkelijk achter een hekje.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:53

Even denken, 1 hele zijde is de achter kant van een schuur, andere zijde, sloot met hekje, en soort van muurtje zeg maar, andere kant schutting, ander kant, sloot. Zo dat was het! Denk je dat ze ook minder eenzaam zou worden?

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:57

Ja hoor, een geit en een pony kunnen hele goede maatjes worden.
Bedenk wel dat een geit graag aan de manen en staart van je pony eet.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:58

Oke, buiten dat ik een geitje heel leuk vind, vind ik het ook erg zielig dat ze zo alleen staat!

foetsie

Re: Shet en Geitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:04

Bij een geit komt ook best wel aardig wat kijken hoor.
Om de zoveel tijd moeten ze ontwormd worden, de klauwtjes moeten bekapt worden en hij moet ook op stal kunnen staan als het te koud is.
Houd er ook rekening mee dat een geit een goede uitbreker is en dat het dier een erkend oormerk heeft. Ik weet alleen niet hoe streng de regels zijn als je maar 1 geitje houd.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 09:08

De omheining is goed hoor! De shet is ook eerste klas uitbreker, en is het al vele keren gelukt, maar nu is er echt geen kans om te ontsnappen, tuurlijk zal ze worden ontwormd en worden bekapt! Erkend oormerk? wat is dat

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:30

Runderen, varkens, schapen en geiten moeten in bepaalde gevallen voorzien zijn van een oormerk. Deze oormerken kunnen worden besteld bij het betreffende bureau-I&R. (indificatie en registratie)
Je dient oormerken aan te vragen indien u runderen, varkens, schapen of geiten houdt.
Voor meer info zie oa: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=22044-002/session=071532799590159/action=javascript-result/javascript=yes
Men heeft hier over een bedrijf die 1 of meer geiten houdt, maar ik weet niet precies hoe dit zit als particulier.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:34

Heb nog wat op het internet gevonden.

Ook hobbydierhouders moeten aan de nodige verplichtingen voldoen m.b.t. registratie, vervoer en het merken van dieren. Geiten moeten momenteel voorzien van een oormerk. Vanaf 1 juli 2005 moeten geiten worden voorzien van een oormerk in beide oren. Dit oormerk geeft het UBN-nummer weer van degene die de geit heeft gefokt. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij kan u hier alles over vertellen.

Het beste kun je denk ik gewoon even contact opnemen met die instelling, want reken maar dat de boetes niet goedkoop zullen zijn.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 09:35

Oke, nou ze mijn verzorgshet staat op een koeien boerderij, dus ik zal het wel aan die boer vragen of ze er 1 nodig heeft, hij is wel een bedrijf! Bedankt voor de uitleg..

Edit: hij heeft vroeger ook geiten gehad!
Laatst bijgewerkt door _Mel op 25-03-06 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:36

Graag gedaan!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:39

De Shetten en geiten hier gaat altijd goed
Alleen ze eten wel aan de staart

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 09:42

Hoe komt dat dat ze dat doen?

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:47

alleen die geiten bijten meestal wel de staarten af

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 09:49

Hoe komt dat dan? Vinden ze het interessant ofzo??

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:00

Hoi!
Wij hebben ook twee geiten, die hebben ook een oormerk, zo'n geel plastic 'oorbel' zeg maar.
Maar als je een geitje gaat kopen heeft die waarschijnlijk al een oormerk, dat wordt gedaan als ze ong. 3 maanden zijn.
(dan kunnen ze ook bij de moeder weg)
Onze hebben een hek van 1.40 hoog, het zijn dwerggeiten, ze breken nooit uit.
Op de stal waar ik mijn paardje kocht, had een meisje ook een paardje en geit samen, die gingen net samen los, nou, leuk joh, die geit rennen met dat paardje!
Ze kunnen echt hele goede vrienden worden, maar je moet er wel om denken dat je de geit op kunt sluiten, want als je alleen met de pony wegwil wil de geit waarschijnlijk ook mee, dus dat is wel even oefenen.
Het is goed gezeldschap, niet alle geiten eten staarten, er zijn ook genoeg paarden die staarten bijten dus dat kan meevallen.
Ze moeten ontwormd en de hoefjes kun je zelf doen, ik vind dat ze makkelijker zijn in onderhoud dan een paardje, die ontworm je ook regelmatig en moeten ook de hoeven gedaan dus wat dat betreft is het gelijk, een geit alleen hoeft niet zo vaak ontwormd als een heleboel samen, die besmetten elkaar eerder.
Geiten zijn heel leuk!

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:04

Heel erg bedankt voor alle informatie! Die ik waarschijnlijk ga kopen is ook een dwerggeitje, het lijken mij echt geweldige beestjes. Ik denk dat Pluisje ( Shet ) er ook wel blij mee zal zijn als ik zo hoor dat ze echte vriendjes kunnen worden. Heel erg bedankt

sarah_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:54

haha mel. daar gaat pluis haar staart

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:26

Saar van de boer mag het

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:25

hier in de buurt staan ook een fjord, een fries en nog een pony bij een geit in en dat gaat prima als de pony's dan schrikken en wegrennen gaat de geit er zo achteraan

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:29

Wat leuk zeg!. het is nu al bijna zeker dat ik er 1 ga kopen hoor!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:46

Wij hebben ook 2 geiten, daarna kwam de 1e shet en dat ging super, later nog een shet en een andalusier, ook geen problemen, ze missen elkaar gewoon als ze weg zijn..........
Ze horen ook ons aankomen, dan gaan ze blerren zeg!!
Wij doen niets aan onderhoud, geen hoefjes o.i.,d, ze lopen op steen, dus slijt vanzelf, ze zijn nu 7 jaar oud en zijn de gezondheid zelve..........
Wij hebben wel schrikdraad op het hek staan, dus dat probleem is opgelost, verder zijn ze niet zo sociaal, maar misschien komt dat omdat ik er 2 heb, met elkaar zijn ze continu bezig, zeker nu, voorjaar, zit de (gecastreerde) bok er iedere keer bovenop!!
Geef ze niet teveel eten, handje, het zijn ontzettende jatters, ook al hang je de etensbak van je pony nog zo hoog, ze kunnen er altijd bij, en ze groeien gauw dicht............
Verder zijn ze erg gehard,kunnen een flinke stoot hebben, behalve als er een gtoot paard op hun pootjes gaat staan, wat kunnen ze dan gillen zeg, net een baby....................

Leoonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:50

tuurlijk kan dat !
mijn pony is heeel gehecht aan de geit...
echt door dik en dun... de geit loopt er altijd gewoon bij... los, maar hij volgt toch altijd het paard

Saar01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:52

Je zou eventueel antibijt in de staart en manen van je shet kunnen doen, als de geit eraan begint te bijten.
Niet alleen omdat dat mooier is, maar voor de shet is het ook wel fijn dat hij zijn staart en manen nog heeft
Ik zou daar dan wel meteen mee beginnen, dan weet de geit meteen dat het niet zo lekker is

en nog even on-topic, ze kunnen zeker vriendjes worden, het is altijd veel beter dan dat je shet alleen staat, dat vind ik altijd zo sneu.

lil_kim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:08

Mijn shet stond ook altijd met een geit ging heel goed, maar pas op voor de staart want die vinden geiten heeeel lekker Heb al 2 pony's gehad waar ze de staart van opvrat 1 pony die gaf een trap dan proberen ze 't niet meer maar als ze blijve staan ja dan is die staart binnen no time kort dus zou wel iets in de straat smeren als voorzorg