ontwormen door de dierenarts :S?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

ontwormen door de dierenarts :S?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:10

hoi,

ik ben net terug van een weekje barneveld. ben naar een praktijkschool geweest voor mijn opleiding.
toen we daar een lesje paard kregen, kreeg ik te horen dat je waarscheinlijk vanaf 1 januari 2007 niet meer zelf mag ontwormen door de schadelijke (voor het milieu) die dan in de grond komen enzo, als je paard heeft gepoept bijvoorbeeld...
maarja, dat houd dus in dat je paard eerst wormen moet krijgen voordat de dierenarts gaat ontwormen (ik denk dan: je kunt toch beter voorkomen dan genezen, wormen zijn hartstikke schadelijk...) en dat je daardoor dus hartstikke hoge dierenartskosten gaat krijgen (wat mensen zoals ik niet echt kunnen hebben, ik heb een shet omdat een groot paard te duur is...). van dat geld zit er weer een voordeel aan dat je niet steeds die wormenspuiten hoeft te kopen, maar toch, ik geef liever wat vaker geld uit aan zo'n spuit dan dat mn paardje wormen krijgt....

ik weet verder niet hoeveel waarheid hier achter zit... weet iemand hier misschien iets vanaf?

Groetjes Imke.
p.s. ik weet niet zeker of dit hier moet of bij medisch, anders moet maar even iemand temmen ofzo !

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:24

Ik weet wel dat er waarschijnlijk een wet gaat komen waarbij je eerst een voorschrift bij je DA moet halen om een ontwormingspuit te kunnen kopen.
Maar van dit weet ik niets van!

ImkeTarek

Re: ontwormen door de dierenarts :S?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 22:46

ja, ik vroeg het me ook sterk af... omdat nog niemand er verder iets van had gehoord...
toen ik mn vader dat vertelde zei hij: dan rijden we toch gewoon naar Duitsland (is heel dichtbij ons) om wormenspuiten te kopen...

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:49

Precies, het zal wel loslopen hoor

Gewoon importeren anders!

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:59

Zijn wormenspuiten in België eigenlijk gewoon vrij verkrijgbaar?

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:01

ik meende dat je ze in belgie moet bestellen en dat ze daar het dubbele kosten van hier in nederland

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:04

Wat mij dan even ontgaat... Waarom zou ik iedere 8 weken de da moeten gaan bellen om een receptje te krijgen voor een wormenkuur? Dat is toch van de zotte? Is het paard ook niet mee geholpen lijkt mij...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:05

stalnijmegen schreef:
ik meende dat je ze in belgie moet bestellen en dat ze daar het dubbele kosten van hier in nederland

Niet overal
Vooral in Antwerpen is het goedkoper,vraag me wel niet waar precies
Overigens kan je ontwormingspuiten in de ruitersportzaak halen,althans,vorig jaar toch nog

lunaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:22

Hoi,

In Belgie mogen de apothekers geen ontworming meer verkopen zonder dat je een voorschrift van de veearts op zak hebt .. natuurlijk zijn er wel veel die het wel nog verkopen zonder je voorschrift, maar eigenlijk is de wet er dus al dat het voorschrift verplicht is ..
1 apotheker hier in de buurt heeft me daar eens een kwartier over staan bekritiseren (ik had geen voorschrift)

groetjes

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:43

Mm, raar, in België kun je het gewoon in de paardenwinkel kopen of bij de dierenarts zelf, we zijn daar vrij in.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:48

Ja , Ik heb er niks van gehoord hoor.....
Ik heb ze gister nog gewoon zonder problemen gehaald

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:52

Dit zou echt een te bizarre wet worden zeg, Nederland weer in de bocht Een aantal soorten van wormbesmetting is zelfs besmettelijk voor mensen, en ik denk dat de gevolgen sowieso niet te overzien zijn als je niet meer regelmatig mag ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:13

Wie zegt er dan dat je niet meer regelmatig mag ontwormen? Het enige verschil zal zijn dat je je wormenspuiten via je dierenarts aan moet gaan schaffen.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:25

volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je je ontwormings middel bij de dierenarts moet gaan halen en dat ruitersport zaken ze niet meer mogen verkopen. je kan ze dan gewoon bij een dierenarts in de buurt kopen

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:53

En worden ze dan wel goedkoper? De wormenkuren die ik via de da heb gekocht waren stukken duurder dan die bij de Boerenbond... Echt niet dat ik dat elke 8 weken ga betalen

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:02

in belgie haal je ze gewoon in de ruitersport zaak. (heb er twee in de buurt en alletwee verkopen ze daar gewoon ontworming)

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:20

Ik haal ze hier in België gewoon bij de ruitershop of bij de apotheker, zonder enig voorschrift ofzo. Qua prijzen heb ik eigenlijk geen idee of het duurder is als in Nederland; ik betaal iets van een 22 euro.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 17:58

ik zal even duidelijk uitleggen wat ik begrepen heb:
het zal sowieso pas vanaf 1januari 2007 zijn, dus dit hele jaar mag je nog zelf doen...
dan gaat het dus verder dat je NIET om de acht weken naar de dierenarts kan om te zeggen: hee, ik heb een wormenspuit nodig! maar dan moet je paard dus eerst wormen krijgen, die door de dierenarts worden onderzocht om te kijken om welke soort het gaat en dan krijg je dus een wormenspuit mee speciaal voor DIE wormen...

ik hoop echt dat dit niet door gaat, of dat dit niet waar is!!!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:01

En dat vind ik dus ook belachelijk wat ik al zei... Dat levert een hoop extra kosten op en ik kan me niet voorstellen dat paarden met die aanpak gebaat zullen zijn...

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:42

ja dit zei de paardenarts die bij ons les gaf ook. dat de wormspuiten gewoon niet meer verkrijgbaar zullen zijn i.v.m. de schadelijke stoffen die allemaal op het land komen. tis wel een beetje logische, want boeren worden ook steeds scherper in de gaten gehouden van wat voor stoffen, en hoeveel ze uitspreiden over het land. je paard moet dan idd eerst wormen krijgen voor de dierenarts erbij komt om te ontwormen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:45

Belachelijk
Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:20

ik vind het ook super belachelijk... zometeen kom je er iets te laat achter en dan is je paard van binnen al half weg gevreten... moet er niet aan denken!!!

brechje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:28

Dat is bij mijn paard dus echt niet te doen, aangezien zij mega gevoelig is voor wormen en al heel erg snel een wormeninfectie oploopt. Als ik het zelf niet kan bijhouden (ik ontworm trouwens niet om de 8 weken, want dat is dus helemaal niet nodig), kan wordt het een nationale ramp *wink* Dan is mijn paard dus steeds ziek, zonder levenslust en helemaal niet happy, dat ga ik dat beest toch niet aandoen??

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:46

Nou,dan zou ik meteen naar een ander land gaan en daar ontworming kopen voor een heel jaar,misschien 2jaar

Strontbelachelijk zeg!Dat ze wat nuttigs doen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:55

I.p.v steeds die wormen spuiten te kopen, koop ik een pot Rintal. Dan kom je twee jaar toe met 1 pot en het is spotgoedkoop.
Ok, dat is eigenlijk voor herkauwers. Maar het werkt ook voor verschillende wormen bij paarden. 2 keer per jaar koop ik zo'n ontwormspuit met een heel breed spectrum (vooral tegen de wormen waar rintal niet actief tegen is) en de rest van de tijd krijgen ze rintal.
Als je dan voorschriften nodig zou hebben, laat je gewoon rintal voorschrijven voor je geitje en geef je het ook aan je paard.