elk bit doet pijn in de mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milo

elk bit doet pijn in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:14

ik hoorde dat er een artikel in het Bit over stond, dat alle bitten pijn zouden doen in de mond van het paard, dat er geeneen eigenlijk fijn is.

wat vinden jullie hiervan?

mij lijkt het dat als je een zachte hand hebt het toch geen probleem zou moeten zijn. nu heb ik het artikel zelf helaas niet gelezen, misschien dat iemand ook opheldering kan geven?

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:18

LIjkt me inderdaad zo. Je oefent er zo min mogelijk druk mee uit. Maar het paard voelt het altijd.

Natuurlijik ligt het ook aan de hand die het bit gebruikt!! Als die hard is zal het bit nog veel harder zijn!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:15

Dan heeft die gene het artikel maar half gelezen

Een bitlooshoofdstel maker beweerde inderdaad dat een bit altijd zeer doet, doordat het op de lagen drukt. En dit vel over been in.
Even later kwam de producent van Sprengerbitten aan het wordt en die zijn dat het bit niet op de lagen drukt, maar op de tong. Dit is wel een gevoelig deel, maar doet niet altijd zeer.
De persoon van Myler beweerde geloof dat het helemaal niet zeer deed, maar dat weet ik niet meer zeker.

_Marleen_

Re: elk bit doet pijn in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:55

Ik heb het stukje ook gelezen.
Ik keek een beetje op van dit stukje:

''Wat jij ziet als een schuimende paardenmond van een nageeflijk paard, is in feite een paard dat moeite heeft met slikken door het bit in zijn mond.''

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:57

Dat is gezever,want anders kan je knollie ook neit drinken met een bit in z'n mond

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:13

Als je maar hard zat trekt doet alles zeer, ook een bitloos hoofdstel

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:28

Ik was behoorlijk geshocked door het artikel in Bit.
Nu rijdt ik al nooit meer (vroeger wel veel) maar het heeft me wel aan het denken gezet. Het is toch een stuk ijzer in de mond van een paard.

"Het bit ligt in principe gelijk op het bot van het paard, er zit weinig bescherming tussen (tong wordt vaak teruggetrokken).
Onderzoek naar schedels van overleden paarden toonde aan dat de meeste paarden (die bereden werden) een ernstige afwijking vertoonden aan de lagen, vergelijkbaar met een schiefel aan een been.
Een paard produceert 38 liter speeksel. Met een bit in zijn mond kan een paard niet slikken. Het schuimen wat wij zien als nageeflijk houdt eigenlijk dus dat het paard niet kan slikken" (uit Bit)

Het heeft mij wel aan het nadenken gezet; een bit is hoe dan ook, of je nu zachte handen hebt of niet, niet diervriendelijk.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:39

Ik ben ook aan het denken gegaan,maar die dude van de bitloze hoofdstellen doet alsof alleen zijn product goed is alsof hij de beste is ofzo

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:40

Mja wat is nou echt diervriendelijk?
Er zijn ook genoeg paarden die andere gebreken hebben doordat ze verkeerd gereden zijn ( misschien werd het bit ook verkeerd gebruikt ? ) zullen we de paarden dan helemaal niet meer bereiden?

Ik denk dat als ik naar mijn paardje kijk de pijn van een bit wel meevalt.. Mevrouw weet niet hoe vlug ze het bit in haar mond moet krijgen, ze doet haar mond vaak al open om het bit aan te nemen als ik de teugels om de nek doe, dit lijkt me geen reactie dat ze zou geven als het pijn doet.. Bovendien schuimt mijn paard ook als ik haar aan het halster longeer, terwijl ik helemaal geen druk op het halster houd..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:46

Gelul dat een paard moeilijk kan slikken met een bit in de mond en daarom schuimt. Er lopen namelijk legio paarden die niet schuimen; zijn dit paarden die dan wel gemakkelijk kunnen slikken?
En wat te denken van het paard dat vaak aan een kant schuimt (zijn losse kant) kan dat paard aan die kant niet meer slikken en aan z'n vaste kant nog wel

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:50

Ja die kan maar aan 1 kant slikken Albertine

Andere mensen; verder lezen dan je neus lang is. De meeste argumenten van die bitlozehoofdstellen-meneer worden later in de tekst weerlegd. Daarbij is het niet goed onderbouwd.
Die man schrijft trouwens alle bitloze hoofdstellen af behalve die van hem zelf.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:54

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:03

Ik heb het artikel in het Bit ook gelezen. Ik vond inderdaad dat volgens mij heette hij dhr. Cook (pin me er niet aan vast) alleen zijn product goed vond. Hij was er van overtuigd dat bitten funest waren en dat een paard met een paard helemaal niet kon slikken met een bit in. Maar dan zou het kwijl je toch aardig om de oren vliegen denk ik. En hoe zit het volgens hem dan met paarden die nooit schuimen?

Ook de bitfabrikanten die genoemd werden waren alleen vol lof over hun eigen producten. Oke, dat is best begrijpelijk ze willen verkopen. ) Maar ik vond het maar een vaag subjectief artikel.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:08

Subjectief was het niet. Het belichtte drie kanten door drie mensen aan het woord te laten die alledrie hun eigen visie hadden. Aan het einde werd geen conclusie getrokken wie er nou gelijk had; dat is nog altijd aan de lezer.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:10

Albertine_N schreef:
Subjectief was het niet. Het belichtte drie kanten door drie mensen aan het woord te laten die alledrie hun eigen visie hadden. Aan het einde werd geen conclusie getrokken wie er nou gelijk had; dat is nog altijd aan de lezer.

maar die 3 kanten waren wel subjectief

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:14

Je moet op een gegeven moment ergens je bron vandaan halen. Dan is ieder interview subjectief (dat is t eigenlijk ook, je hebt immers al te maken met de selectieve perceptie van de journalist) omdat iedere geinterviewde zijn eigen mening (evt met de daar bij behorende belangen) heeft.

De taak van de journalist is om deze meningen in goede banen te leiden, contra's te zoeken (die ook weer aan het woord laten) en dan te komen tot een stuk waar iedereen zijn eigen (subjectieve) mening uit kan trekken.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:40

Hmm.. als een paard door een bit niet kan slikken, waarom kan ie dan wel drinken? En sommige dingen kunnen ze ook nog wel eten hoor. Ik weet niet of ze dat eten dan doorslikken maarja, drinken moet wel natuurlijk.
Als een bit zeer zou doen, zou een jong paard dan niet meteen gaan protesteren als het voor het eerst een bit in z'n mond krijgt?
Sommige paarden happen ook meteen naar het bit, dan lijkt me niet dat ze het niet fijn vinden om een bit in te hebben.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:54

Ik geloof best dat als het paard in verzet komt het zeer doet. net als met sporen. Een corrigerende werking heeft het.
Wat ik jammer vond is dat in het artikel niet even aangestipt werd dat het niet is toegestaan om zonder bit een wedstrijd te rijden.
Ik ben wel van de dunne bitjes overigens omdat een bit rond is heb ik niet het idee dat een dik bit minder scherp is. het neemt alleen wel veel ruimte in beslag. Daarom kies ik dus voor een dunner bit!!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:56

gollempje schreef:
Albertine_N schreef:

maar die 3 kanten waren wel subjectief

Danku, dat bedoelde ik ook. Maar ik verwoord een beetje onlogisch. Maar ik vond het subjectief doordat de mensen deze producten verkopen. Eigenlijk had ik liever een neutraal iemand dit zien schrijven. Ik vind het heel moeilijk om hier een conclusie uit te trekken, wat ze laten van allerdrie alleen de positieve dingen zien. De negatieve kanten worden niet genoemd, vanwege de 'reclame'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:59

Lisjah schreef:
Dat is gezever,want anders kan je knollie ook neit drinken met een bit in z'n mond

Nee dat klopt maar dan loopt hij niet aan de teugel of in de krul, het een of ander. Dan staat hij met zijn hoofd naar beneden en drinkt ik hoop voor hem met een losse teugel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:07

Ja inderdaad Russel!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:19

Vivanes, het is bijna onmogelijk om zo een stuk te schrijven. Je hebt altijd te maken met een subjectief verhaal, de schrijver laat altijd dingen (on)bewust weg. Dit stuk is bij elkaar genomen toch redelijk? 3 verschillende meningen over 1 onderwerp, aan jou om daar je conclusie uit te halen.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:08

als mijn pony schuimt omdat ze niet kan slikken met een bit in, waarom schuimt ze dan alleen als ze lekker en ondspannen loopt? kan ze wel slikken als ze loopt te klieren ofzo?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:03

vivanes schreef:
Danku, dat bedoelde ik ook. Maar ik verwoord een beetje onlogisch. Maar ik vond het subjectief doordat de mensen deze producten verkopen. Eigenlijk had ik liever een neutraal iemand dit zien schrijven. Ik vind het heel moeilijk om hier een conclusie uit te trekken, wat ze laten van allerdrie alleen de positieve dingen zien. De negatieve kanten worden niet genoemd, vanwege de 'reclame'.

Ik denk dat neutrale personen voor een onderwerp zoals dit moeilijk te vinden zullen zijn. Onderzoeken zijn duur en moeten bekostigd worden. Daarom worden onderzoeken meestal in opdrachten van bedrijven uitgevoerd.
Een universiteit of een ander onderzoeks centrum heeft hier gewoon het geld niet voor.

Het klopt dat alledrie de positieve dingen over hun product laten zien. Als je de negatieve kanten wilt lezen van het desbetreffende product, moet je dus naar het commentaar van de concurrent gaan en vervolgens trek je je eigen conclusie.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:07

russel schreef:
Lisjah schreef:

Nee dat klopt maar dan loopt hij niet aan de teugel of in de krul, het een of ander. Dan staat hij met zijn hoofd naar beneden en drinkt ik hoop voor hem met een losse teugel.

Maar dan heeft het wel of niet kunnen slikken meer te maken met de hoofd-halshouding dan met het bit dat in de mond ligt. De bitloze menner beweert dan een paard niet kan slikken met een bit, maar het wel kunnen drinken bewijst het tegendeel.