Bitloos rijden veiliger !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Bitloos rijden veiliger !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 22:39

Gelezen in de mensport van Februari / Maart ? Bitloos rijden is veiliger !

Wie kan dit artikel hier plaatsen dat het gelezen kan worden ben benieuwd

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:23

oo?? dat wil ik ook wel eens lezen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:24

tja in de bit staat een mooi stuk over bitten. ieder zijn eigen verhaal. Feit blijft dat je niet zonder bit een wedstrijd mag starten!!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:25

ja, de bit heb ik gelezen.
maar de TS zegt dat het in de mensport staat?

calimerootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:46

Ik heb de mensport niet.. kan iemand het scannen?

Anna8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:02

Ik heb het artikel in de mensport niet gelezen maar wel laatst een menner gesproken die het er over had. Ik rij namelijk wel eens met een bitloos hoofdstel (zo 1 vande ruitersportshop). Alhoewel ik toch ook wel met bit rijdt (ligt meer aan de combinatie van mij en mijn paard) ben ik er van overtuigd dat je heel goed bitloos kan rijden, ook dressuur. Dat artikel in BIT gaf ook aan dat bitten soms echt heel naar in de paardenmond liggen. Misschien interessant om te lzen is het item over bitloos rijden op de website van een vriendin van mij. (www.jovarna.tk). Het is sowieso een leuke site omdat zij zoveel bereikt heeft met haar paard.

Unfaithful

Re: Bitloos rijden veiliger !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:05

Ach, iedereen denkt daar weer anders over. Ik rijdt meestal met bit, maar heel soms ook bitloos. Zou dat artikel wel eens willen lezen!

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:28

Ik heb het nu net zelf ervaren. Ik heb een schat van een Tinker. Maar de rem was soms zoek. Dus reed ik met een zware noodrem namelijk een pelham bit.
Ik kwam niet veel aan mijn teugels want weet dat dit een scherp bit is.
Ik ben nu een tijdje parelli aan't doen en ben nu reeds 5 keer gaan buitenrijden zonder bit. Ze is rustiger, aandachtiger en luisterd gewoon beter.
Gisteren was ze even bang van een grote hond. Vroeger zou ze als ze bang was omgedraaid hebben en wegwezen bit of geen bit. Gisteren plante ze 4 benen in de grond en bleef kijken tot ik teken gaf dat alles oké was en ze door mocht.
In deze situatie zou ik vroeger mijn teugels meteen korter genomen hebben, wat ze meteen zou voelen en nog onzekerder zou worden.
Ik geloof het dus wel.
Maar het is zeker nietzo dat een paard dat heel zijn leven met bit gelopen heeft plots nog netter gaat lopen en beter zal luisteren als je heb een touwhalster aandoet.
Bitloos rijden vraagt ook oefening.

Hier zijn nog foto's van ons bitlos rijden
viewtopic.php?f=53&t=557042&hilit=
En filmpjes van de galop bitloos.
viewtopic.php?f=53&t=557835&hilit=

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:27

Dat artikel in de mensport is echt slecht, als je een afweging wilt maken tussen bitloos of met bit. Alleen de man die bitloos ment komt aan het woord. Het is trouwens al een hele tijd geleden dat dat nummer uitkwam.
Het artikel in de Bit is daarentegen een stuk beter geschreven, waarin duidelijk van beide kanten het verhaal belicht wordt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:36

VvdD --> VMR

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:38

Sjonniej schreef:
Dat artikel in de mensport is echt slecht, als je een afweging wilt maken tussen bitloos of met bit. Alleen de man die bitloos ment komt aan het woord. Het is trouwens al een hele tijd geleden dat dat nummer uitkwam.
Het artikel in de Bit is daarentegen een stuk beter geschreven, waarin duidelijk van beide kanten het verhaal belicht wordt...

*applaus voor sanne*

ben het helemaal met je eens, het is echt van uit een kant geschreven en daarom kun je idd geen afweging maken...

verder vind ik dat hele bitloos rijden/mennen: laat iedereen lekker zelf een keuze maken wat ze bevalt en geen oeverloze discussies weer beginnen.... aju...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:41

Nee dat ben ik niet met je eens Sjonniej. Het was gewoon een interview met een menner (die toevallig bitloos reed). Dit stuk was niet bedoelt om alle voors en tegens van bitloos mennen rijden tegen elkaar af te wegen.
Bij de mensport zijn ze er op gebrand om aparte verhalen te plaatsen. De sjezels stonden daar bijv al veel eerder in dan in de Bit, evenals de zebra-temmer/ menner.

Bij bit vergelijken ze dingen meer, daarom ook bv halstertesten ed. Het artikel over de bitten moet je in dezelfde context zien. Mss loop je erover te denken om bitloos te gaan rijden; dan laten ze in bit de voor en nadelen zien.

Wil je gewoon een interview lezen met een aparte menner; dan pak je het stuk van de mensport.

bolletje: ik kan het stuk me niet meer letterlijk voor de geest halen, maar als deze meneer idd gezegd heeft dat bitloos mennen veiliger is, is dat wel de mening van één recreatieve en hobbymatige rijder.
Besluit zelf maar of de mening van één persoon jou kan overtuigen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:54

Juist hobbymatig, en dat is anders dan wanneer je wedstrijden rijdt.

Blijf ik ervan overtuigd dat in het huidige verkeer gewoon mennen in de randstad al niet zonder gevaar is.

Dus bitloos vind ik de overweging niet eens waard.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:59

Quinzy schreef:
'lang verhaal'

Maar je hebt dus aan parelli gedaan, waardoor je toch de vertrouwensband versterkt? Nou vraag ik me af of ze met een bitje in ook zo had gereageerd. Dit heeft imo meer met het vertrouwen in de ruiter te maken dan met wel of geen bit.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:04

Dit artikel in de Mensport is inderdaad de mening van 1 persoon. Dat wilt niet zeggen dat we nu allemaal bitloos moeten gaan rijden. Ik blijf van mening dat een bitloos hoofdstel bij het mennen niet bij definitie vriendelijker en zachter is. Achenbach is er op gemaakt om het paard te ontlasten maar zou bitloos niet gereden kunnen worden. Ik denk dat je uiteindelijk bitloos sterker moet inwerken in noodsituaties (dat is mijn ervaring van onder het zadel, mennen mis je dus ook nog je gewichts en beenhulpen)

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:17

Toevallig weet ik wie de betreffende persoon is, in de mensport.
Helaas vind ik mennen niet helemaal de juiste term, voor zijn wijze van rijden. (met alle respect overigens)
Deze man rijdt heerlijk uren recreatief in het bos (Drents-Friesewoud) een laat zijn paard voornamelijk aan een lang teugeltje stappen en een beetje draven. Komt hier practisch geen verkeer tegen.
Daar komt bij dat hij een koudbloed voor de wagen heeft.

Persoonlijk vind ik het artikel in de mensport ook niet goed geschreven. Ik vind het zelfs gevaarlijk. Op deze manier worden beginners verkeerd voorgelicht over de risico's van het mennen.

Maar goed dat is mijn bescheiden mening

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:20

Ja ik ben ook lid van de mensport en heb het gelezen...Tja mijn manier van mennen zou het niet zijn...

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:34

volgens mij staat nergens in dat stuk dat het veiliger is hoor.
Dit bewuste paard is een koudbloed en er wordt zonder bit en oogkleppen gewoon maar een beetje mee rond gehobbeld dat vindt ik geen mennen.Maar dat is mijn mening.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:05

Nee dat staat in het interview zelf nergens. Er wordt een paar keer aangehaald dat het net zo veilig is als met een bit rijden; niet veiliger en niet onveiliger.

De enige die beweert dat bitloos rijden/ mennen veiliger is dan met een bit rijden/mennen is de importeur van de bitloze hoofdstellen onafhankelijkheid troef...

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:15

manie schreef:
Persoonlijk vind ik het artikel in de mensport ook niet goed geschreven. Ik vind het zelfs gevaarlijk. Op deze manier worden beginners verkeerd voorgelicht over de risico's van het mennen.

Ik kan daar gedeeltelijk mee mee gaan, maar aan de andere kant: in hoeverre heeft de Mensport een belerende taak?
Het is geen officieel orgaan van de KNHS, die zou moeten vertellen wat wel en niet door de beugel kan (en die plaatsen rustig foto's van mensen met slof in het bos in de Paard & Co )
Als ze alles zouden weigeren wat gevaarlijk zou kunnen zijn, zou t blaadje wel héél dun worden. Een foto van Chardon die zonder handjes achterstevoren een ereronde rijdt zou dan ook niet meer mogen, omdat een beginner het eens na zou kunnen gaan doen...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:31

Albertine_N schreef:
manie schreef:

Ik kan daar gedeeltelijk mee mee gaan, maar aan de andere kant: in hoeverre heeft de Mensport een belerende taak?

Toch wel tot op zekere hoogte. Het is wel een soort van "vakblad" voor de mensport.

En de vergelijking tussen Chardon en de bitloze figuur vind ik niet helemaal juist.
Chardon zegt niet tegen de rest van mennend Nederland 'rij allemaal je ererondje met de handen op de rug' het is show.
Deze bitloze meneer, zegt dat bitloos veiliger is. Tja in zijn situatie misschien, maar niet voor de beginnende menner in het overbevolkte Nederland waarbij het overige verkeer totaal geen begrip voor of verstand van paarden heeft...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:46

De bitloze figuur (wat een woord ) zegt dat niet, maar de importeur zegt dat. Dus als dat paragraafje er niet in had gestaan, dan was het stuk wel ok geweest? Of hadden ze dit onderwerp eigenlijk niet aan moeten snijden?
Of had er ook een "andere kant" aan het verhaal gemoeten, iemand die had gewezen op de gevaren?

Probleem dan zou zijn dat je dus een kenner (de anti-bitloze figuur) tegenover een hobbymatige recreatie menner had gezet, en dat dan de discussie z'n effect had gemist. Immers, een kenner of Bekende Menner heeft meer autoriteit dan een recreatie menner. Gevaar is dan dat de recreatie menner helemaal (figuurlijk) zou zijn ondergesneuuwd door de BM-er. En dan was de bitloze kant nooit belicht geraakt, terwijl die man er zo lekker mee ment.

De discussie had dus moeten gaan tussen BM-er en de importeur van de hoofdstellen. Maar dan was er geen leuk stukkie meer in de Mensport gekomen en hadden we het er vast nooit over gehad...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:11

Albertine_N schreef:
De bitloze figuur (wat een woord ) zegt dat niet, maar de importeur zegt dat. Dus als dat paragraafje er niet in had gestaan, dan was het stuk wel ok geweest? Of hadden ze dit onderwerp eigenlijk niet aan moeten snijden?
Of had er ook een "andere kant" aan het verhaal gemoeten, iemand die had gewezen op de gevaren?

IMO hadden ze dit onderwerp niet moeten aansnijden of alleen met een heel goed onderbouwd verhaal waarin diverse kenners aan het woord komen. Dit is te eenzijdig en gekleurd, maar daar is mensport helaas heel sterk in.
Bijvoorbeeld ook de hype rond de mylermenbitten. Die artikelen vond ik ook een grote reclame advertentie.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:14

oosterhoff schreef:
tja in de bit staat een mooi stuk over bitten. ieder zijn eigen verhaal. Feit blijft dat je niet zonder bit een wedstrijd mag starten!!

ik heb bij springwedstrijd iemand zien rijden met een hackamore...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:16

Dressuur moet altijd met bit, evenals het mennen, welk onderdeel van de wedstrijd ook.
Met een hackamore mag je springen, maar ik dacht vanaf de klasse Z, daaronder moet ook een bit.