Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ik zal even temmen 
je kent het wel gezin etc),
Esther28 schreef:Ja zeker weten van wel.
Ik durfde eigenlijk na een behoorlijke val met een gekneusde rug niet meer op een paard te stappen. Tot ik Lester kocht, hij was zo ongeloofelijk braaf en bom en shockproof. In het begin natuuriljk heel voorzichtig en gestressed erop, maar hij liet zich nergens door van de wijs brengen. Tuurlijk hij reageerde wel maar deed dan een klein stapje opzij en meer niet. Om een mooi voorbeeld te noemen:
Afgelopen zomer hadden we met de pensionmensen les in de de buitenbak, zo uit het niets sprongen de baksproeiers aan (verkeerd afgesteld ofzo) en regelrecht op de paarden incl Lester. Alle paarden zo ongeveer op tilt, behalve Lester, die keek eens om zich heen en had zoiets van: waar maken jullie zo'n ophef over en stapte rustig verder, terwijl ik met de schrik om mijn hart zat.
Nou geweldig toch zo'n paard.
!! 
Anna8 schreef:Dan moet ik dus op zoek gaan naar een echt braaf en niet te brutaal (en zonder gebruiksaanwijzing) paard. Ze blijken dus wel degelijk te bestaan. Ben er erg blij mee met deze informatie. Het gaat namelijk bij je eigen paard om het vertrouwen in hem/haar. Met andere paarden heb je dan in principe niets te maken.
Maar ja eerst moet mijn huidige paard een goede plek krijgen. Hij is nog niet verkocht.
(en dat doetie alleen bij mij)
kwam amper met de benen onder het zadel, maar hij liep wel. op zijn stoomtrein vaart
er hebben regelmatig kleine kinderen op gereden in de les gekke_koei schreef:tuurlijk bestaan ze wel. maar er is eenverschil tussen een braaf paard en een doods paard.
met hand op mijn hart durf ik te zeggen dat willem braaf is.
vanwege zijn manegeverleden weet hij heel goed ruiters in te schatten. bange angstige ruiters past hij zijn tempo op aan en zet geen stap verkeerd, ruiters die denken het te kunnen en vervolgens dus nix kunnen testie uit en zorgtie voor een bok.
maar het probleem is dat willem heel moeilijk zit. omdat je er niet zo op gaat zitten als in een leunstoel, kan het heel beangstigend zijna ls je bang bent te vallen.
willem was vrij doods toen ik hem kocht... 3 kwart van zijn leven in de manege getuft. alstie een bokje maakt lachte ik me suf. nu 3 jaar later is meneer op zijn 18e een stuk pitiger geworden. steigeren kandie hoog, maar bokken ook heel goed.
ik kan willem gerust een week stil zetten hoor en dan kan je er zo opklimmen. maar als je meneer aan het werk zet en hij heeft geen zin, dan komt het draakie naar boven(en dat doetie alleen bij mij)
dus vandaar dat ik met een gerust hart een beginner of een bang persoon erop zet, want hij past zich geheel aan. mijn kleine broertje die toen 9 was en 1,40 hoog heeft er op geredenkwam amper met de benen onder het zadel, maar hij liep wel. op zijn stoomtrein vaart
er hebben regelmatig kleine kinderen op gereden in de les