opstrooi probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

opstrooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:11

ik heb een klein probleempje met het stro voor mij verzorgpaardje. Eerst strooide ik gewoon flink op, maar nu vind de eigenaar dat ik teveel gebruik, en mag ik nog maar een baal per week gebruiken. Dat is echt heel weinig natuurlijk. hoe houd ik haar stal nu het beste droog? gewoon de hele baal erin gooien, en de rest van de week alleen de mest eruit? of elke keer een klein beetje?
Is een stalmat een optie, en wat zijn de kosten die daaraan verbonden zijn?
ik hoop dat jullie ideetjes hebben. Ik vind het echt vervelend dat ik haar op zo weinig moet zetten.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:25

Ik zou zeggen. Zelf een baal per week erbij kopen!!
elke dag de drollen eruit halen. En in een keer een dikke laag en niet elke dag wat kleine beetjes

Je moet iig een goede basisbodem hebben. dat is met stro lastig. Daarna moet je elke dag nat en stront eruit halen en opstrooien met een plakkie
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 22-03-06 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:28

uhm neem aan dat ze nu wel flink in he stro staat.
dus elke keer gewoon de natte plekken en mest eruit halen,en elke dag een plak op strooie
ik weet niet hoeveel plakken er bij jullie in een baal zitten maar dit zal als jou was dan beetje verdelen.

Sily

Re: opstrooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:40

Tsja....ik weet niet...staleigenaar heeft dit ooit ook eens tegen mij gezegd en heb daarop gezegd dat hij toch ook niet in een vies bed slaapt, ik betaal all in en wil dan ook all in, dat is voor mijn idee dus ook een nette stal.

Krijg je 1 baal per week voor het opstrooien en het mesten?
Zo ja, dat vind ik veelste weinig, zou er dan als het niet anders kan 1 bijkopen.
Zo nee moet je het toch makkelijk kunnen redden.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:46

jep, 1 baal in de week voor alles. ik ga nog wel even een hartig woordje met haar eigenaar spreken. ik huur de pony, en betaal er flink wat geld voor. sinds kort betaal ik de smid zelf, omdat de eigenaar 1 keer in de vier maanden bekappen zat vond, en nu dit weer. ze is drachtig, en ze moet dus wel een redelijk dik schoon bed hebben. ze ligt gewoon veel meer dan normaal.
ik ga proberen of ik twee balen per week kan krijgen, maar ik denk het niet, want zoveel gebruik ik nu ongeveer.
Hoe duur is een baal stro ongeveer? dan koop ik er zelf eentje bij, en gaat er een hele baal in de lege box, en kan ik met de andere baal de rest van de week opstrooien.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:02

Als je nieuw stro erin doet doe dan een beetje in het midden (een dun laagje, maar wel zo dat het bedekt is) en gooi de rest in de hoeken. Het stro in de hoeken gaat dan vanzelf ook naar het midden (omdat de pony erdoor heen loopt) maar het wordt niet meteen allemaal vies als de pony in het midden plast. Zo doen ze dat bij ons op stal ook en het werkt heel goed. Het stro blijft langer schoon

Verder elke dag even de drollen eruit halen en ongeveer 4 keer per week (wanneer het nodig is) de natte plek in het midden eruit. Alleen de natte plek en niet al het stro eruit.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:05

een baal stro is meestal niet zo duur, maar je betaald al voor je stalling incl. stro dus belachelijk dat je niet gewoon mag pakken wat je nodig hebt !
ze is drachtig dus dan plassen ze ook nog eens meer (schijnt hoor en ik weet van mezelf dat ik wel vaker pies als ik zwanger ben dus kan me voorstellen dat het echt zo is !)

met stro heb je idd wel een baaltje nodig om een goeie ondergrond te hebben dus dan heb je niks meer over om op te strooien eigenlijk...

hmm vreemd succes in ieder geval !

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:26

ja, het is echt belachelijk. Als ik nu een beetje ruim opstrooi, haalt de eigenaar de helft eruit, en krijg ik allemaal gezeur aan mijn hoofd. Flap plast echt drie keer zoveel als normaal, en haar box is elke keer zeik en zeiknat. ik betaal 85 euro per maand, daarnaast ook nog de smid, de tandarts, lessen en alle uitrusting. het is voor mij ook een keer afgelopen. ik heb voor deze constructie gekozen, omdat ik niet genoeg geld heb voor een eigen paard, maar nu beginnen hier de kosten ook de pan uit te rijzen. de eigenaar betaalt dus de ontwormingen (ook maar drie keer per jaar bij hem), de entingen, en het voer. Eerst ook de smid, maar dat doe ik nu zelf. en dan gaat hij ook nog zeuren dat ik minder op moet strooien! ik vond er zo langzamerhand simpel van.

Edit: stal is van hemzelf, dus voor hem geen pensionkosten.

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:36

Ik weet niet hoe groot de balen zijn die je krijgt? Bij mij zijn ze vrij klein en heb ik er minimaal 3 per week nodig. En van die kleine hebben zelfs de echte schone paarden er 2 per week nodig.

Ik heb helaas geen idee wat je doen moet, want mesten is gewoon moeilijk, vooral als alles nat is. Ik zou heel boos worden op die eigenaar in ieder geval Heb je daar wat aan? : +

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:46

ik ga van het weekend zowiezo het boos worden proberen . we hebben vrij grote balen, dus met twee moet ik het makkelijk redden. ze is ook vrij schoon en maakt alleen de achterkant van haar stal vies. maar nu met al dat plassen, emaar heel weinig stro gaat dat niet op natuurlijk.

alvast heel erg bedank voor alle reacties!

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:02

succes dan maar....
misschien voorstellen: 1,5 per week

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 22:11

dat gaat net wel of net niet. maar ik zal het proberen.

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:17

nja het is meer dan 1 in ieder geval maar goed, ik heb makkelijk praten, ik ga ook weg bij mijn stal vanwege problemen met stro.

ik betaal nogal wat bij mijn pensionstal en krijg 10 balen over het algemeen slecht stro. voor elke extra baal betaal ik 4 euro.
dat betekent nog een keer minimaal 20 euro extra per maand. en heeeeeeeeeeeel erg zorgvuldig mesten. geen zin meer in.

succes hoor meis

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 22:21

dat is ook geen fijne situatie nee. het is zo vervelend dat je een paard niet gewoon in een lekker schoon bed kan zetten.
jij ook veel succes ermee!

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:46

Op de volgende manier maak ik mijn stro-stal schoon voor mijn schimmel die ik graag schoon wil houden . Ik sta op een pensionstal en ik begrijp de eigenaar ook wel dat hij het niet nodig vind dat mijn paard tot in zijn knieen in het stro staat. Dus heb ik het volgende compromis gevonden:

Voordat ik begin haal ik het schone stro naar de kant.
Elke dag haal ik de drollen en de natteplekken uit de stal.
Zorg ervoor dat je niet alles eruit haalt, het stro dat een beetje vies is maar nog niet echt nat gebruik ik als onderlaag.
Over deze laag strooi ik in het midden een nieuwe echt schone laag.

De bovenste laag blijft altijd droog, daaronder wordt het nat, dat haal ik elke dag weg. Mijn schimmel blijft redelijk schoon, je moet gewoon een beetje geluk hebben dat ze niet net in de ene drol gaat liggen .

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:50

Ik strooi mijn paard op ongeveer 3/4 op in haar stal, misschien ook een ideetje. Ik doe het niet om zuinig te zijn op stro, maar omdat mijn paardje behoorlijk onzindelijk was en haar hele stal volpoepte. Het is ook beter voor de hoeven dat ze ook een kaal stukje hebben.

Mijn paardje heeft nu 1 hoop achter in de stal en 1 natte plek. Ik gooi er per dag ongeveer 1/4 plak van zo'n enorme baal stro erin en er gaat elke dag een halve kruiwagen uit. Als al het stro vies is geworden, dan haal ik haar stal helemaal leeg en dan gaan er 2 plakken schoon stro in.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:32

toen mijn paarden nog op stro stonden in een 4x6m box ging er 1 baal per paard per dag er door....1baal per week is wel zuinig...dan doet ie t toch lekker zelf

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 00:51

als ie het zelf doet gaat er zo goed als niks in, en wordt ze eens in de vier dagen gemest... heb ik ook al meegemaakt.

@Marquez: zo mest ik nu ook ongeveer. Dat ga ik denk ik ook niet redden met een baal.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:49

1 baal per week vindt ik wel erg weinig.
Gewoon een goed gesprek aan gaan met die man/vrouw

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:09

Als ik jou was zou ik ook er goed over gaan praten met de eigenaar(bedoel jij bent voor dat geld toch ook de /halve eigenaar)
Ik heb altijd geleerd dat het juist belangrijk is voor paarden die drachtig zijn hoog op te strooien.
En dan vooral hoog tegen de wanden.

Gewoon gaan praten en als de eigenaar het belang van het paard belangrijk vind zal hij wel moeten instemmen!

veel sucses!

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:00

Ik neem aan dat als jij niet meer dat paardje zou verzorgen, dat zij ook een groot financieel nadeel hebben. Ik denk dat je dus wel wat extra stroo kan afdwingen. gratis!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:07

bij mijop stal wordt er ook gezeurd dat we teveel gebruiken. vroeger kregen we per stal 3 kleine baaltjes. nu mogen we onbeperkt(met mate dus blijkt dus )van hele grote balen pakken.
ik haal elke dag de drollen en de natte plekken eruit. dan zijn in principe de 2 hoeken en het midden.
al het schone bewaar ik. niet voor de staleigenaar, maar voor mezelf. ik ben zelf iemand die graag efficient en kostenbesparend werkt. dus ik gooi nix weg wat nog gebruikt kan worden
vaak als ik dan alles uitgepluist heb, hoeft er nog maar een halve plak stro bij. 1 keer in de week gaat alles eruit.
maar anderen op stal gooien er elke dag veel in en halen het er elke dag ook weer helemaal uit.. en daar wordtie boos van.

dus lekker gaan praten en zeggen dat jeminstens 2 balen nodig hebt. baaltje stro kost zo'n 6 euro?? nou als je dat 4 keer in de maand zelf moet aanschaffen stijgt jou rekening ook. laten hun dat maar betalen en vertel ze maar over de hoefproblemen die kunnen komen als je de stal niet droog houd.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:41

Ik heb een witte Arab die ik ook graag wit wil houden, problematisch dus Je vroeg in je eerste bericht naar stalmatten: die heb ik ook liggen, met daarbovenop een laag stro. Ik heb ze voor haar gelegd omdat ze artrose heeft en omdat het zo warmer is aan haar benen dan gewoon stro op het beton. Sinds de matten er zijn gaat ze ook terug liggen in haar stal (vroeger alleen in het land) dus ik denk dat dat al wel scheelt. Het mest ook makkelijker uit iig. Qua kosten: 50 euro per vierkante meter is een gemiddelde prijs.
Ik mest elke dag 2 keer uit (ze staat 's nachts binnen en overdag buiten, maar ze loopt altijd in en uit de stal en als het regent gaat ze uit zichzelf binnenstaan, watje). Eerst maak ik een selectie: het nog super schone stro gaat in ene hoek, het schone-maar-niet-zo in een andere. Dan schep ik alle viezigheid er uit. Vervolgens gaat het minst schone op de bodem en daarbovenop het extra schone. Indien nodig doe ik er nog een plakje bovenop.
De hoek onder haar voerbak hou ik strovrij: daar ligt haar hooi en bovendien laat ze het daar zelf niet liggen, ze gooit alles naar achter.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:54

ene paard is schoner dan de ander ..baaltje kost hier 1,50

ik heb een bodem van vlas en momenteel goi ik daar stro overheen (gerste stro / knabbel stro)

snap niet dat ze die evt 10 euro per maand willen besparen ..

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:33

Ik betaal trouwens 1,20 euro per baaltje, helemaal niet zoveel dus!