Pensionstal: paard op mot ipv stro, hoe geregeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Pensionstal: paard op mot ipv stro, hoe geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:12

Hoe is het bij jullie op stal geregeld als de paarden om medische redenen op een ander strooisel moeten dan de andere paarden?

Zijn daar meerkosten aan verbonden en hoe hoog zijn die?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:18

€25,- per maand extra voor mot ipv stro en in principe alleen op medische indicatie.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:21

Bij ons kost het niks extra op medische indicatie

RUBYWHITE

Re: Pensionstal: paard op mot ipv stro, hoe geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:30

Denk dat het ook afhankelijk is wat je betaald voor stalgeld. Wij hebben een paard in pension gehad wat een verstopping opliep omdat het stro uit de box at. Dit deed het desbetreffende paard al jaren, maar toen deze ineens niet meer ging mesten en koliekerig werd trokken we bij de eigenaar aan de bel. Of het nu aan de kiezen heeft gelegen of iets in de darmen hebben ze nooit precies kunnen aantonen, maar voorkomen is beter dan genezen dus moest t paard op hemparade staan. Uiteindelijk lagen de kosten voor hemparade hoger dan de maandelijkse stalkosten, maar ook dat was t niet. Toen zaagsel geprobeerd en uiteindelijk op vlas overgestapt. Wij hebben uit coulance destijds niets doorberekend, maar dat was ook omdat zij toendertijd 1 van mijn paarden reed. Dan wil je mensen nog wel eens tegemoetkomen Echter zou ik nu bij een pensionklant kijken wat haalbaar is, moet een paard op medische indicatie op mot staan en die kosten liggen hoger dan de stallingskosten...dan zou ik het wel doorberekenen. Ik heb nooit winst hoeven te maken op pensionklanten, maar kostendrukken is wel belangrijk, als ik er geld op toe moet blijven leggen blijf ik voor gekke henkie spelen en dat zal niet zo snel meer gebeuren...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:35

Ik vind het ook logisch om de meerprijs door te berekenen hoor!

Wil graag van jullie weten wat de mogelijkheden bij jullie op stal zijn, en wat dus de eventuele meerkosten zijn.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:14

Wat het extra zou gaan kosten zou ik bij moeten betalen, maar ik sta dan ook echt voor het minimale bedrag van 90 euro in de maand dus die boer wint nu echt niks aan mij.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:48

Ik betaal geen extra kosten.
Om medische reden moest zij idd op mot. Ze krijgt iedere dag ook nog wel wat stro om te knabbelen en het is goed voor de darmen.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 14:58

Jee zeg, er zijn dus echt nog hele fijne stalhouders die geen extra kosten rekenen als je paard om medische redenen op een ander strooisel moet! Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:50

ik heb helemaal een superfijne stalhouder! Mijn paard gaat hoesten van gewoon hooi&zaagsel. Dus heeft hij een soort kuilhooi besteld voor hem en vlas. Ideaal! Maar wij staan ook maar met zn 2en, en het paard van mijn vriendin (zijn dochter) kan ook niet goed tegen hooi Maar dan nog! Echt super dat hij het zo heeft willen doen

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 09:17

Ja, dat is inderdaad super.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:49

Ik sta sinds november ook op zaagsel, en hoef niets extra's te betalen. Nu regelt de boer via een eigen 'mannetje' zijn zaagsel, dus hij is eigenlijk goedkoper uit, haha

Moet alleen wel zelf mijn 'afval' meenemen, als ik de hele box leeg schep... das wel minder...maar hij moet het niet op zijn mesthoop....boeren....

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:10

Mieke schreef:
Jee zeg, er zijn dus echt nog hele fijne stalhouders die geen extra kosten rekenen als je paard om medische redenen op een ander strooisel moet! Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

* kuch kuch * mag ik je er even op attenderen dat er genoeg stalhouders zijn die geen winst maken op pensionklanten? Dan zou het toch een beetje van de zotte zijn dat je op je klant, waar je qua onkosten precies quitte speelt, nog geld moet toe betalen?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:11

Bitch schreef:
Ik sta sinds november ook op zaagsel, en hoef niets extra's te betalen. Nu regelt de boer via een eigen 'mannetje' zijn zaagsel, dus hij is eigenlijk goedkoper uit, haha

Moet alleen wel zelf mijn 'afval' meenemen, als ik de hele box leeg schep... das wel minder...maar hij moet het niet op zijn mesthoop....boeren....

Wat een onzin, zaagsel kan prima op de mesthoop en uitgereden worden op het land hoor.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:25

Rubywhite, dat snap ik. Daarom verbaasde het me ook dat sommige stalhouders daar niets extra's voor rekenen! Mot schijnt toch echt meer te kosten in aanschaf dan stro.

Mijn stalhouder heeft alleen pensionpaarden, dit is zijn broodwinning, dus dan neem ik aan dat hij toch wel wat winst maakt. Idioot veel zal het niet zijn, dat niet.

Ik begrijp zo her en der, dat 25 tot 30 euro meerprijs voor paard op mot ipv stro, heel gebruikelijk en acceptabel is.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:23

Mijn stalhouder maakt ook geen winst op mij (betaal 120 euro per maand ) Hij heeft alleen 1 pernsionklant om de kosten van hun eigen paard te kunnen dekken! Vind het nog netjes dat hij voor 120 euro per maand 2 paarden kan voorzien van voer, hooi, stalbedekking enzo! Ik heb het gewoon heel erg getroffen!

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:35

DAt is inderdaad geen geld Machie! Ik betaal 200 euro....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:56

Stalprijs voor stro is bij ons excl. faciliteiten 280 op stro en 305 op houtkrullen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:20

RUBYWHITE schreef:
Bitch schreef:

Wat een onzin, zaagsel kan prima op de mesthoop en uitgereden worden op het land hoor.

ik weet het.....krijg het alleen de beste man niet aan zijn verstand....word er ook wel eens doodmoe van.....

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:08

Het afvoeren van houtkrullen is lastiger. Over eigen land maakt het niet uit natuurlijk, maar er zijn maar weinig pensionstallen die al hun mest over eigen land kwijt kunnen.

De prijs hangt af van hoe schoon het paard is en er uitgemest wordt. het zal misschien niet 30 euro per maand schelen, want met 4 pakken van 7 euro kom je een heel eind en dan heb je geen stro-kosten.
Maar misschien rekenen ze daar andere kosten wel bij in...

Voor onze stalhouder is stro goedkoper dan houtkrullen, maar wil je je paard (meestal om medische redenen) op houtkrul, dan kost het niets extra's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:32

Er zijn meer boeren die geen zaagsel willen, het blijft nl wel langer liggen op het land. Onze mesthoop was 8 maanden oud. Al mijn vlas was weg, stro ook niet meer gezien, maar het zaagsel zag er uit als van vorige maand.

Trouwens misschien wel dom, maar wat is mot??

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:37

Houtmot = zaagsel

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:52

Bij ons staat elk paard in princiepe op stro. Er staat echter een paard bij ons op stal die in 1 nacht zijn hele stal leeg eet en dus koliek krijgt van stro. Die staat zonder extra kosten op zaagsel. Het is niet zo dat iedereen zomaar kan kiezen. Alleen als er dus een gegronde reden voor is. Dat mijn paard een schimmel is speelt dus geen rol , maar dat vind ik ook niet erg, op stro houd ze zich ook goed. En zo heeft ze ook nog wat te doen .

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:16

Vroeger was het zo dat je korting kreeg op de stalling en dan zelf voor zaagsel/etc zorgen. Tegenwoordig is het zo dat de stalhouder in één keer een grotere hoeveelheid zaagsel besteld en nu kost het iets van 20 euro meer per box, geloof ik.
Overigens geldt ook hiervoor: alleen op medische indicatie, de andere paarden staan gewoon op stro.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 09:56

Eigenlijk zou ik nog liever voor vlas kiezen dan voor mot, is beter voor de hoeven.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:00

RUBYWHITE schreef:
Bitch schreef:

Dat hangt er maar net vanaf.... Voor champignonnenkwekerijen weigeren ze de mest af te halen als er zaagsel doorheen zit...en terecht...want dat is slecht voor hun bedrijf.