Ariat schoenen/jodphurs en chaps

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Ariat schoenen/jodphurs en chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:10

Omdat de zoekfunctie mij in de steek laat toch even een topic...
Ik heb geen idee of hier al eerder een topic over is geweest...

Ik loop al een tijdje te kijken naar de schoenen/jodphurs en chaps van Ariat.
Ik vind ze er erg mooi uitzien en ze lijken mij heel fijn te zitten!

Maar ik vind ze ook behoorlijk prijzig, en dit heeft mij er tot nu toe van weer houden om ze aan te schaffen...
(daarbij ook de twijfel of ik laarzen of chaps zal nemen, en of ik bruin of zwart zal nemen... )

Wie heeft er ervaringen met dit merk, en kan mij er wat meer over vertellen.
Dus kwaliteit, pasvorm, maatvoering, model dat je hebt, etc...

(evt. met foto's van modellen en kleuren...)

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:16

Ik heb de schoenen jaren geleden aangeschaft, in de gulden tijd nog, en ik vind ze heerlijk zitten. Volgens mij heb ik er destijds ruim fl 400,- voor betaald.
Ze krijgen al een beetje last van een kaal neusje, elke keer wil ik ze meenemen naar de schoenmaker om ze laten verven, maar daar blijft het bij.
Het model wat ik heb komt uit de pro-serie, met veter. Ik draag er suede chaps op en ik heb geen last van de veter.
's winters houd je er redelijk lang warme voeten in. Zomers zijn ze me weleens te warm.

Ik zou gewoon voor de zwarte gaan, paar kappen erop en dan mag je ze dragen op wedstrijden.

Ik weet niet of de laarzen dezelfde zool hebben als de schoenen.

moefeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:21

Ik heb de ariat cobalt performer pro ( met de veters), het is echt een super fijne schoen. de kwaliteit is echt heel goed, ik loop er mee in weer en wind en ze blijven fijn. Ik heb de kleur cordovan.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:24

PS Piaffe ruitersport heeft een aanbieding van de Ariat classic chaps € 50,00, maar volgens mij zijn deze chaps niet toegestaan op wedstrijden omdat de binnenzijde van suede is.

Edit: een mailtje naar de KNHS gestuurd met de vraag of de Ariat close-contact chap toegestaan is op wedstrijd.
De Ariat Crown Chap is tegenwoordig wel toegestaan, evenals de Petrie beenkappen, en al die andere merken.

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:32

moefeltje schreef:
Ik heb de ariat cobalt performer pro ( met de veters), het is echt een super fijne schoen. de kwaliteit is echt heel goed, ik loop er mee in weer en wind en ze blijven fijn. Ik heb de kleur cordovan.

Misschien een rare vraag, maar hoe ziet die kleur eruit?

tienus63 schreef:
PS Piaffe ruitersport heeft een aanbieding van de Ariat classic chaps € 50,00, maar volgens mij zijn deze chaps niet toegestaan op wedstrijden omdat de binnenzijde van suede is.

Die heb ik inderdaad gezien, toen werd de verleiding inderdaad wel erg groot om te gaan bestellen, vandaar mijn vraag om wat meer info...
(ook naar de kleuren, gezien deze er niet meer in zwart is...)

Ik vraag me af hoe dat model is in gebruik, die lijkt me minder strak aansluiten dan de andere modellen...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:34

Mijn man heeft de Classic ook al jaren, hij is er erg over te spreken en bij hem sluiten ze erg goed aan, hij is van het type gespierde spijker, zeg maar.

Vooral bij jonge paarden kan die suede binnenzijde erg handig zijn
Toen zijn laarzen in bestelling waren heeft hij ook weleens een enkele gestart met de schoenen en de "verboden"chaps. Hij heeft er één keer een opmerking over gekregen van een jurylid die toevallig toeschouwer was.
Dit was nog in de tijd dat chaps niet waren toegestaan.

Maar van een afstand en met sporen om moest je goed kijken om te zien dat hij geen laarzen aanhad. (En goed poetsen natuurlijk)

Nouvel

Re: Ariat schoenen/jodphurs en chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:41

Bedankt voor je info!
Klinkt toch wel goed eerlijk gezegd...

Valt de maat van de chaps zoals aangegeven?
(kan ik dat vergelijken met de maat van mijn laarzen, of wat ik zelf opmeet?)

En hoe vallen de schoenen qua maat?
Ik heb maat 41, maar die is er nou net niet, alleen 40,5 en 41,5...

Weet iemand ook hoe de kleur chocolat eruit ziet in het echt?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:51

Mijn man heeft van de chap maat MT,dus 50 cm hoog. ze vallen iets lager dan de leren rijlaarzen van hem, maar wel hoog genoeg om niet onder het zweetblad te komen.
Daarvoor reed hij met standaard leren laarzen van Petrie en die waren voor hem toch te laag, inmiddels heeft hij op maat gemaakte Calvallo's die zijn 58 cm?? hoog. Misschien is die maat op een andere manier gemeten.

Hij heeft normaal schoenmaat 45/46, zowel van de Ariat als de Cavallo heeft hij voetmaat 11, komt overeen met maat 45,5.

Ik heb normaal gesproken schoenmaat 37, maar mijn Ariat zijn 37,5 maat 4,5. Dus ik denk dat de maten wel redelijk kloppen, want ik heb het wel vaker dat ik met Amerikaanse maten soms maat 4 pas en soms maat 4,5 moet hebben.

Voor de kleuren misschien kun je iets vinden op www.ariat.com.

Maar bedenk wel als je deze chaps besteld dat je waarschijnlijk ook dezelfde kleur schoenen erbij wilt, dus dan lopen de kosten toch nog weer op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 22:18

Fijn dat je me zoveel kunt vertellen!

Daar word ik wijzer van!

Ik heb inderdaad ook al naar de schoenen zitten kijken op Piaffe. Er is al een goedkopere uitvoering voor 99,-, dus dat is nog te doen met chaps van 50,-, om het geheel uit te proberen.
Nog een hoop geld, maar beter te doen dan alle andere andere uitvoeringen...
Mocht ik dit gaan doen en het bevalt ga ik sparen voor een duurdere set!

Ik zal voor de kleuren eens op de site gaan kijken, bedankt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:25

HOOO STOP, die goedkopere die moet je absoluut niet nemen. Die zijn niet te vergelijken met de Pro-serie. Volgens mij bedoel je de 4LR serie.

Die versie is door Ariat op de markt gebracht omdat veel consumenten de Pro serie erg duur vinden, maar toch wel graag de Ariat willen hebben. Zij verwachten van de goedkopere uitvoering dezelfde kwaliteiten als van de goede uitvoering.

Je zou ze hooguit kopen om te kijken wat het produkt Ariat is, en dan besluiten om alsnog de duurdere te kopen of ze vallen je zo tegen dat je er helemaal niet aan begint.

De Pro-serie kost wat, maar bij goed onderhoud blijven ze echt wel goed, dus als je het zo bekijkt vallen de kosten per jaar nog wel mee.

Als de mijne versleten zijn haal ik gelijk weer nieuwe, ondanks de € 220,- die ze kosten.

Daarom raad ik de zwarte aan, als je ze zou willen doen op een wedstrijd.
Of eerst alleen de schoenen kopen en later de chaps of gaiters.

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:29

Ik heb nu 2 jaar de chocolade bruine ariat schoenen met de rits aan de voorkant. Ik heb er echt geen dag spijt van gehad!
Zelfs na 2 jaar zien ze er nog prima uit en volgens mij kunnen ze nog gemakkelijk 2 jaar mee!
Sinds een half jaar heb ik ook de bijpassende chaps en die zitten ook heerlijk, goed te vergelijken met de steun die je hebt bij leren laarzen.
Over de maten: ik heb normaal gesproken een maat 39 maar van de ariats een 39,5.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 07:07

tienus63 schreef:
HOOO STOP, die goedkopere die moet je absoluut niet nemen. Die zijn niet te vergelijken met de Pro-serie. Volgens mij bedoel je de 4LR serie.

Die versie is door Ariat op de markt gebracht omdat veel consumenten de Pro serie erg duur vinden, maar toch wel graag de Ariat willen hebben. Zij verwachten van de goedkopere uitvoering dezelfde kwaliteiten als van de goede uitvoering.

Je zou ze hooguit kopen om te kijken wat het produkt Ariat is, en dan besluiten om alsnog de duurdere te kopen of ze vallen je zo tegen dat je er helemaal niet aan begint.

De Pro-serie kost wat, maar bij goed onderhoud blijven ze echt wel goed, dus als je het zo bekijkt vallen de kosten per jaar nog wel mee.

Als de mijne versleten zijn haal ik gelijk weer nieuwe, ondanks de € 220,- die ze kosten.

Daarom raad ik de zwarte aan, als je ze zou willen doen op een wedstrijd.

Of eerst alleen de schoenen kopen en later de chaps of gaiters.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de goedkopere versie van de schoenen minder zal zijn dan de de duurdere!
Maar als ik het zou doen is het inderdaad om voorlopig even te kijken of dit bevalt met rijden en of het prettig zit.
En dan moet ik maar eens gaan sparen voor duurdere...
Die duurdere zou ik dan ook zeker in het zwart nemen, want dat lijkt me inderdaad super praktisch voor wedstrijden!

Op dit moment start ik toch niet, en omdat ik veel bruin heb leek bruin wel mooi.

Maar die chaps zijn dus wel goed, en zitten prettig?

Mademoisel schreef:
Ik heb nu 2 jaar de chocolade bruine ariat schoenen met de rits aan de voorkant. Ik heb er echt geen dag spijt van gehad!
Zelfs na 2 jaar zien ze er nog prima uit en volgens mij kunnen ze nog gemakkelijk 2 jaar mee!
Sinds een half jaar heb ik ook de bijpassende chaps en die zitten ook heerlijk, goed te vergelijken met de steun die je hebt bij leren laarzen.
Over de maten: ik heb normaal gesproken een maat 39 maar van de ariats een 39,5.

Bedankt!
Dan zou ik dus met mijn maat 41 beter voor 41,5 kunnen gaan dan voor 40,5...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 07:24

tienus63 schreef:
[...]
[...]

Dat onderhoud is wel een puntje, je moet ze echt goed verzorgen anders scheurt het leer thv de bal van je voet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 07:41

Hoe verzorgen jullie schoenen en chaps?
en hoe vaak?

En dragen jullie ze gewoon elke dag op stal en met rijden?

Renaatje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 07:47

Heeft iemand een fotootje van het totaalplaatje? Ik ben ook op zoek naar jodhpurs met lederen chaps en ben aan 't twijfelen of ik de Petrie's of toch iets anders pak.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:26

Ik gebruikte ze alleen voor het rijden, voor het stalwerk heb ik rubberen laarzen of klompen. Ammoniak dampen zijn echt funest voor leer.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:36

Ik heb de mijne eigenlijk alleen met rijden aan, en soms als nette schoen onder een spijkerbroek. Ik loop er ook wel mee door de mest en de modder als het me zo uitkomt, maar ik gebruik ze niet als stal schoen.
De mijne zijn overigens 5 jaar oud, gekocht in de voorjaar/zomer 2001. Ik rijd ongeveer 4 keer per week, met mijn vorige paard wel vaker, maar die is dus afgelopen najaar verkocht.

Ik heb overigens ook antwoord van de KNHS over de close contact chap; ik zal de vraag en het antwoord even volledig hier plaatsen; voor degene die ermee wil rijden en misschien bang is voor reacties van juryleden.

ANTWOORD KNHS
In navolging op uw vraag kan ik u informeren dat het is toegestaan om te rijden met gladde leren chaps. Zover ik het kan beoordelen is het toegestaan te rijden met chaps zoals onderstaand afgebeeld.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
Tanja Peree

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
Afdeling Reglementaire Zaken
Postbus 3040, 3850 CA Ermelo
E: t.peree@knhs.nl
I: www.paardensport.nl
T: 0577 408 226
F: 0577 408 228

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Luuk en Janet emailadres verwijderd
Verzonden: maandag 20 maart 2006 21:29
Aan: Reglementaire Zaken
Onderwerp: zijn deze chaps toegestaan

Is de onderstaande chap toegestaan in de dressuursport?

Mvr

Janet achternaam

PRODUCTDETAILS

Ariat close contact chap
(SDS9601)in het originele email bericht foto bijgevoegd met de onderstaande tekst

Een volnerf rundlederen chap.
Zacht en soepel.
Door de speciale behandeling van het leder is er een optimale grip verkregen.
Sluiting d.m.v. ritssluiting met aan beide zijden elastisch technoleder voor een nog betere pasvorm
Aan de bovenzijde voorzien van een extra bandje met drukknoopsluiting.
Zeer veel gebruikt door springruiters.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:42

En wat het onderhoud betreft, ik maak ze als ze erg vies zijn schoon met zadelzeep en dan poetsen met schoenpoets.
En anders alleen maar schoenpoets.
Ik heb dan ook geen last van scheurtjes en dergelijke.

Sirus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:54

Ik heb ook de (dure) blauwe versie van Ariat met rits (in bruin). Heb ze echt dagelijks aan, doe er alles mee behalve rijden en zou ze het liefst in bed nog wel aan willen hebben!!! Zei laatst nog tegen een vriendin van me dat het de beste uitgave van 2005 is geweest!!! Mag ook wel van geluk spreken want de ruitershop had ze in de aanbieding gehad met 50% korting!! Dus geen € 220,- maar € 110,-!!! Je zou ze eens moeten bellen, volgens mij heb ik er laatst nog een paar gezien met nog steeds 50%. Deze ruitershop neemt ze niet meer in de collectie omdat de omloopsnelheid met zo'n dure schoenen erg laag is (maar ze zijn het waard, dat verzeker ik je!!). Kijk maar eens op www.ruitershopboxmeer.nl voor het telefoonnummer!

Groetjes
Suus

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:56

Ik heb nu 2 paar ariat jodhpurs gehad, de versie met veters en de versie met rits beide van €99,-, beide sleten ze heel snel en zijn ze qua draagcomfort niet te vergelijken met de dure. Het nieuwste paar dat ik heb,die met veters, zitten echt heel simpel. ik heb spijt van mn aankopen.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:58

Ik heb nu de Ariat met veter van 99 euro.
Eerst had ik rubberen jophurs. Moest ik echt wel dikke sokken in. Nu heb ik maar een dunne sok nodig en rij met warme voeten. Van de veter heb ik geen last. De eerste keren rijden is wel vreemd, erg stroef, je moet ze net als bij een laars wel een beetje inrijden. Maar ik kan nu weer prima me voeten uitdrukken, ik heb warme voeten, en ze lopen heerlijk!
Ik zou het doen hoor!

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:24

Ik heb ze! Jodphurs van Ariat,, ze leven momenteel al zo'n 2 jaar, hij heeft een aantal vaste kennisen: blubber, modder, zand, water, strond en stof .. En hij heeft ze tot nu toe allemaal nog overleefd ..

kwaliteit: super, je moet ze uiteraard wel regelmatig invetten, maar die van een kennis zijn 5 jaar meegegaan, na 3 jaar begonnen ze te scheuren, maar zij vette ze bijna nooit in

pasvorm - ik heb met veters, ik heb een erg smalle, maar grote voet (mt. 41) ze zitten erg fijn en gaan ook naar je voet zitten (goh, het is leer ) maar ik kan ze ook lekker vaststrikken, het ziet er soms niet uit die veters, maar ach .. zal mij een worst wezen, je hebt ze trouwens ook met rits
- maatvoering: mijnes was gewoon maat 41 .. je had ze ook nog in alle andere maten, volgensmij vanaf 35 maar ik kan het je echt neit verzekeren
- model, weet ik niet eens, je hebt ze van 100 en 200 euro (afgerond, dus 99,95 en 199,95) mijnes waren 99,95.
- kleuren, je had ze in donkerbruin en zwart, ik heb zwarte!

Oja, Chaps hebben we gewoon van een ander merk!

Even de foto's (die van mij zijn even supervies, had geen zin om ze schoon te maken, en die van mijn zusje)

Die van mij:

Afbeelding Oja, die veters die moet je wel gewoon goed aantrekken, ik had mijnes eens te los gedaan, die gingen uit die haakjes. Niet echt veilig is het dan!

Afbeelding Het randje waar je nu het meeste zand ziet moet je goed schoonmaken, bijv. voorzichtig met pincetje ofzo .. Daar blijft vaak zand/modder en dergelijke zaken achter hangen

Die van mijn zusje (met rits) (niet eens een halfjaar oud)

Afbeelding

Afbeelding

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:22

Hooi,

Sinds eind vorig jaar ben ik ook in het bezit van de "goedkope" ariat veter schoenen in kombinatie met de crown pro glad leren chaps.
Ik vind ze super, ze lopen lekker en vlak voor je gaat rijden chaps om en gaan met die banaan..
Tevens kan ik ze gewoon dragen met wedstrijden.

Over de prijs, deze kombinatie zit in dezelfde kategorie als de Petire Standaard en de Cavallo Winner.

groetjes,
marijke

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:16

Wow, wat een reakties!
bedankt allemaal voor jullie ervaringen!

Als ik nu iets ga kopen zou het de goedkope schoen met de goedkope chaps worden, gewoon om eens uit te proberen.
Mocht dat bevallen, wil ik gaan sparen voor de duurdere schoenen met duurdere chaps, en dan in het zwart, zodat ik die ook voor wedstrijden kan gebruiken.

Het zou dan deze chap worden, die is nu in de aanbieding bij Piaffe:
Afbeelding

Zijn er verder nog mensen die hiermee ervaring hebben?
Het is de classic chap.
Zit die met rijden heel anders dan de duurdere chaps?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:52

Mijn man vond de classic chap stukken prettiger rijden dan zijn leren Petrie's, maar nu hij de Cavallo laarzen heeft, vindt hij dat prettiger rijden. Maar dat heeft ook met de hoogte van de schacht te maken bij hem.

Met de andere chaps van Ariat hebben wij geen ervaring.
Ik zit er aan te denken om de close contact t.z.t aan te schaffen, voor wanneer ik ga starten.
Ik rijd nu met cc-chaps met aan de buiten kant suède-achtig elastiek en die zijn dus niet toegestaan op wedstrijden.
Maar ik wil de Ariat cc-chaps eerst echt zien.

En wat betreft bovenstaande kleur; waarschijnlijk mag er gewoon mee springen op wedstrijd.
Ik heb me afgelopen jaren verbaasd over de kleuren van de leren rijlaarzen op grote pony indoor wat vlak bij ons wordt georganiseerd. Van donkerrood tot lichtbruin en alles wat er tussen in zit.