Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) staat... marfries schreef:Ik leen op dit moment een Mitsubishi 4WD met 2 paards trailer van mijn ouders, maar ik zou graag eigen vervoer voor mijn paard willen hebben.
Heeft iemand adviezen in type auto voor een 2 paards of voor een kleine (2 of 3 paards) vrachtwagen?
Wat zijn voor-en nadelen, wat zijn te verwachten kosten (verzekering, onderhoud, aanschaf, verbruik, wegenbelasting...)?
Mijn budget is niet erg ruim, ik zou hooguit ± 5000 euro hebben voor een auto! En ik zoek redelijke vaste lasten, niet dat aanschaf goedkoop is, en elke km daarna een kapitaal kost.
Kan ev. een rijbewijs C halen, heb al B-E.
Sonja schreef:LiSSy, dat is vaak een kwestie van zwaardere gasveren erop monteren.
In dat geval moet je 't maar positief zien en redeneren dat ze lekker sterk materiaal gebruikt hebben
imker schreef:Ik ga mee met Waratje.
Daarbij vind ik persoonlijk een tweepaardsvrachtwagen niet erg stabiel op de weg liggen, dus kom je dan al snel uit op een 3/4paards wagen.
Niet goedkoop en ook niet rendabel voor de hobbymatige ruiters onder ons.
)
marfries schreef:Als ik het zo hoor valt een geschikte vrachtwagen niet echt binnen mijn budget. Maar dan komen we op het volgende: welke auto trekt goed een 2-paards trailer?
Mijn merrie weegt al bijna 700 kg, een trailer vaak ook 700 kg, 2e paard ook 500-700 kg, totaal toch ± 2100 kg.
Welke auto is dan goedkoop om ook zonder trailer te rijden & te onderhouden?
Ik heb eens gekeken en een Kia Sportage is niet erg duur in aanschaf, maar die mag ook niet zoveel trekken geloof ik.
Iemand die nog tips heeft voor een merk & type trekauto (niet te duur in aanschaf, verbruik & onderhoud)?